Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Redundancy navigatie

Redundancy navigatie 08 feb 2025 13:25 #1610746

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 945
In mijn ongelimiteerd streven naar redundancy kwam ik nog een betaalbare maar in mijn optiek nuttige feature tegen.
Mijn gehele, overwegend Raymarine navigatiesysteem plus toebehoren, werkt op 12 volt, gevoed vanuit een kleine omvormer 24-12V, welke gevoed wordt door de 24V LFP huishoudaccu's.

Als die laatste uitvallen heb je niets meer.
Zeker tijdens de vaart en in het donker een slecht scenario.

Ik kwam een simpele oplossing tegen.
Men neme een kleine loodaccu en een beetje fatsoenlijke omvormer/lader 24-12V.
Resultaat: Huishoudsysteem kapt er om wat voor reden mee en de accu neemt dit gedurende een bepaalde periode (afhankelijk van de capaciteit) over.

De huidige omvormer kan ik qua uitgangspanning instellen.
Ofwel, accu van een paar tientjes en daarmee een redundant dahsboard gerealiseerd.
Laatst bewerkt: 08 feb 2025 13:27 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Redundancy navigatie 08 feb 2025 14:14 #1610749

De meeste Raymarine schermen kunnen ook op 24V werken.
Dus als je 24V naar 12V ermee kapt kun je gewoon doorwerken. Maar let dan uiteraard wel goed op dat de rest er ook tegen kan!

Ik vind het nadeel van "jouw" oplossing dat je mogelijk meer problemen introduceert dan reserve. De kans dat je 24V bank juist leeg is omdat je je lood-zuur accu ongemerkt aan het opladen was is groter dan de kans dat je die lood-zuur nodig hebt.

Andere oplossing: TIJDELIJK een 12V aftakken maken vanaf je 24V bank. Als het echt mooi wilt maken: met dubbelpolige wisselschakelaar zodat je ook de andere helft van de bank kunt ontladen.

Zelf heb ik een tablet met Navionics app of SavvyNavvy erop. Dat is geheel onafhankelijk van wat er aan boord gebeurd.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Redundancy navigatie 08 feb 2025 14:19 #1610752

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28118
Aquaplanning schreef :
Zelf heb ik een tablet met Navionics app of SavvyNavvy erop. Dat is geheel onafhankelijk van wat er aan boord gebeurd.

Pcies. Als je een smartphone hebt met een niet te klein scherm, is dat de simpelste oplossing. Moet je wel zorgen dat je telefoon vol is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Redundancy navigatie 08 feb 2025 14:31 #1610754

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29807
Precies, een tablet met een stevig powerpack en klaar.
In mijn geval met openCPN.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Redundancy navigatie 08 feb 2025 14:45 #1610755

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2354
Hier idem.
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Redundancy navigatie 08 feb 2025 14:52 #1610757

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1091
Stevige powerbank aan boord met tablet en telefoon.
Op tablet én telefoon bijgewerkte versies van Wingps.
En nog een set niet bijgewerkte kaarten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Redundancy navigatie 08 feb 2025 15:45 #1610764

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 945
Dank jullie.
Er zijn zeker ook andere oplossingen.

De voorkeur ligt bij de huidige Raymarine constellatie waarbij een backup feature handig lijkt.
Daarnaast zitten er 3 Axiom schermen in het dashboard, er mag er dus best een uitvallen.

De LFP serviceaccubank heeft een omvang van 1120 Ah bij 24 volt (ruim 29 kWh) en wordt op alle mogelijke manieren bewaakt.
De kans dat deze stiekem leeggetrokken wordt is nihil.
Ik zou nog kunnen overwegen om de backup accu wekelijks te laden i.p.v. aan een constante floatspanning te hangen.
Laatst bewerkt: 08 feb 2025 15:49 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Redundancy navigatie 08 feb 2025 15:55 #1610766

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29807
Loodaccu als fallback :woohoo: :woohoo: :woohoo:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Redundancy navigatie 08 feb 2025 16:15 #1610772

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28118
Yep schreef :
Dank jullie.
Er zijn zeker ook andere oplossingen.

De voorkeur ligt bij de huidige Raymarine constellatie waarbij een backup feature handig lijkt.
Daarnaast zitten er 3 Axiom schermen in het dashboard, er mag er dus best een uitvallen.

Maar die 3 schermen hangen aan één hangen an één plotter/computer, neem ik aan.

Als je ècht op zoek bent naar redundancy, dan sla je met een extra telefoon of tablet twee vliegen in één klap. Je bent gedekt in het geval je boordaccu's ineens leeg zijn èn in het geval dat de RM-plotter de geest geeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Redundancy navigatie 08 feb 2025 17:08 #1610775

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 945
De 3 schermen zijn gekoppeld maar met een klik elk zelfstandig met eigen GPS.

Maar, het kan ook anders.
Ik ga een draad trekken van de 12 volt startaccu van de generator naar het dashboard, aangevuld met een schakelaar.
Zelfde oplossing, geen extra spullen, meer accucapaciteit.
Laatst bewerkt: 08 feb 2025 17:36 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Redundancy navigatie 08 feb 2025 20:05 #1610796

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7762
Ik vaar met OpenCpn ofwel op het tablet ofwel op mijn Pi.
En ik heb een papieren kaart als fallback. In geval van uitvallen van de stroom heb ik een perfect werkend navigatiesysteem dat altijd werkt. ( Nou ja, als dat niet meer werkt is het uit. )
Soms heb ik zowel mijn Pi als mijn tablet aan boord en heb ik dus 2 fallbacks.

Als je voor je fallback een extra voedingssysteem moet aanleggen ben je wel erg moeilijk bezig.
De kans is dan ook reëel dat in geval van storing ook dat systeem niet meer zal werken.

Je fallback kan beter een autonoom systeem zijn dat in een zeer beperkte afmetingen ( tablet, of smartphone), je veilig de dichtbijzijnde haven kan laten bereiken.

Of iets waarvoor je geen extra energie nodig hebt. (papieren kaart.)
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 08 feb 2025 20:07 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Redundancy navigatie 08 feb 2025 20:19 #1610798

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1091
Is fallback het nieuwe backup?
Laatst bewerkt: 08 feb 2025 20:20 door Makkie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Redundancy navigatie 08 feb 2025 20:22 #1610799

“Backup” lees ik als een identiek tweede systeem; “fallback” als een ander systeem met een terugval in functionaliteit. In de advanced control of flight computers zoiets als “crippled mode”? Ben geen taalkundige verder… Onze Gerard zal vast leuke Nederlandse termen kunnen verzinnen, maar die is al even afwezig volgens mij…

Een smartphone mee en je bent klaar, of is dat te praktisch gedacht!?
Laatst bewerkt: 08 feb 2025 20:25 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Redundancy navigatie 08 feb 2025 20:33 #1610800

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6424
Makkie schreef :
Is fallback het nieuwe backup?

Daar lijkt het op hè? Neemt niet weg dat ik het idee van Yep ook niet zo'n goed plan vind, zoals Tony2020 lijkt te zeggen. Ik zou de startaccu niet als backup willen inschakelen. Extra draadjes en een schakelaar vergroot de kans op storing in het startcircuit.
Liever wat extra op de service accu zoals een zonnepaneel of een extra powerbank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Redundancy navigatie 08 feb 2025 20:35 #1610801

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 945
Het betreft de startaccu van de generator, niet de hoofdmotor.
Een draadje trekken en een schakelaar welke je niet snel kan bedienen.
Iets met een kapje erop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Redundancy navigatie 09 feb 2025 10:03 #1610849

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29807
Makkie schreef :
Is fallback het nieuwe backup?

Soort van.

Backup zie ik meer ls een bijna gelijkwaardig alternatief systeem.
Fallback is inderdaad om thuis te komen met beperkte functionaliteit
Hot-Standby is een volledig gelijkwaardig 2e systeem, identiek aan het 1e systeem.

Terug vallen op een tablet heeft inderdaad vaan minder functionaliteiten dan het hoofdsysteem met 3 schermen, radar etc.

Maar ja, het is ook maar een mening....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Redundancy navigatie 09 feb 2025 11:01 #1610856

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1828
Yep schreef :
Het betreft de startaccu van de generator, niet de hoofdmotor.
Een draadje trekken en een schakelaar welke je niet snel kan bedienen.
Iets met een kapje erop.

29kWh gaat zonder waarschuwing op of uit? De motor en generator starten niet.
En je komt tot de conclusie dat een power backup de oplossing is voor de aanvankelijke navigatie backup vraag?

Is een low voltage alarm op 0,1V boven bms disconnect (op celniveau) niet veel handiger?
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 09 feb 2025 11:02 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Redundancy navigatie 09 feb 2025 11:23 #1610860

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 945
We kunnen een ellenlange discussie hierover voeren.
De omvormer kan er ook mee kappen en zo zijn er nog een paar mogelijke oorzaken te bedenken.

Eureka vertelde mij slechts dat ik met een minimale investering (een draadje en een schakelaar naar nu blijkt), het gehele traject van LFP t/m 24-12V omvormer met een druk op de knop kan passeren mocht dat nodig zijn.
Why not?
Laatst bewerkt: 09 feb 2025 11:26 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Redundancy navigatie 09 feb 2025 13:26 #1610890

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1828
Als dit een A/B schakelaar wordt dan kan dit.
Anders ga je naar alles terugvoeden dat tot het probleem geleid heeft.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 09 feb 2025 16:37 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Redundancy navigatie 09 feb 2025 14:12 #1610897

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 945
Ik denk dat je bedoelt dat ik een wisselschakelaar moet toepassen welke ervoor zorgt dat de verbinding uitgang omvormer - accu onderbroken wordt als ik de schakelaar omzet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Redundancy navigatie 09 feb 2025 16:51 #1610917

  • baspa
  • baspa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 568
Ik heb een Ulefone Armor 16S besteld via Ali en draai hier Navionics op, perfecte backup, hufterproof, waterdicht, erg goede speaker (op de achterzijde), krachtige led-light, prima backup of fallback dingetje ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Redundancy navigatie 09 feb 2025 17:06 #1610920

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 945
Ik begrijp de backup via een totaal ander systeem best.
Maar mijn primaire streven is om gebruik te kunnen maken van reeds aanwezige apparatuur.

En dat zijn 3 schermen die elk geheel zelfstandig kunnen functioneren daar elke plotter een ingebouwde GPS heeft.
De enige factor die een werkende plotter kan doven is prik.

En daar heb ik dus iets op gevonden (een draadje en een schakelaar).
Hoe cool is dat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.150 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl