Nachtvlinder schreef :
zeevolutie schreef :
Eigenlijk het liefst een motor op het roer.
Volgens mij heeft Peper dat op zijn boot op deze manier; ik weet zo niet of daar een draadje over is, maar hij wil daar vast wel over vertellen.
Peper heeft ooit een 5pk 2t op het roer gehad, maar dan wordt de boot erg 'staartlastig'. Bovendien wordt de besturing dan erg zwaar want de aandrijfkracht is dan erg in het roer/helm merkbaar, maar de boot draait als een ballerina! (boot met kimkielen, die willen niet echt lekker 'de bocht om').
Later de motor vervangen voor een Torqeedo Cruise R4 (4kW motorvermogen) op 48V (mag ook 55V zijn). Dat vaart als een dolle en zonder veel geluid. De toenmalige havenmeester zette de PA alvast aan als ik wegvoer zodat hij 'U vaart te hard' kon roepen als de boot met een 'boegsnor' naar de uitgang sjeesde. Na één keer leer je dat wel af. De anderen wilden het geschreeuw van de havenmeester niet horen...
Later is de Torqeedo met een 'spoorstang' aan het helmhout verbonden en op een motorstoel aan het hek naast het roer geplaatst. De boot is een €Xer ca 1600kg met kimkielen van elk 300kg.
Met een accu en ingebouwde omvormer haal je 230VAC aan boord. Dat is intrinsiek onveilig. Twee wijsvingers in de contactdoos en je gaat het gras omhoog liggen duwen!
Uit je verhaal maak ik op dat je vooral apparatuur wilt aansluiten voor koken etc. Dat zal uiteindelijk leiden tot een onveilige installatie of tot een installatie waar (te) weinig vermogen af kan worden gegeven. Overdenk alles nog een keer voordat je gaat aanleggen.
Bij een lage spanning vraagt vermogen veel stroom (P=UxI)
Veel stroom maakt kabels warm en geeft ook veel elektrolytische corrosie die je kabels corrodeert. Bezint eer gij begint!
Groeten, Peper.