Ik kan verder ook niets met het verhaal van Peper want ik zie daar geen stroomkring...
Vanmiddag uitgebreid draadjes aan het lostrekken geweest en metingen verricht. Hier wat ik gevonden heb:
-Ik heb éénfase walaansluiting via 32A CEE stekker/socket (zo'n rode 5 pins is dat, de kleine versie)
-Aan de stekkerdoos walkant worden alleen N en L1 gevoed; tussen N en PE in die socket meet ik kortsluiting. Dat moet ook
-N en L1 zijn van positie omgewisseld in deze socket. Ik durf dit niet zelf te herstellen; dat zal in de meterkast iets verderop op de steiger moeten en weet niet of ik dat met mijn eigen aardlekschakelaar in die kast spanningsvrij kan maken.
-PE vanaf de walsocket loopt dood in de voedende kant van de scheidingstrafo aan boord. De optionele jumper naar PE van de uitgaande kant van die scheidingstrafo is
niet geplaatst. Verbinding tussen PE (die van de uitgaande kant) en N van de afgaande kant
wordt wél gemaakt met een jumper in de scheidingstrafo.
Dit is dus precies zoals Victron het voorschrijft voor een drijvende boot.
-Ik heb (niet goed!!) nooit aktief een verbinding gemaakt tussen de PE (en dus N omdat de jumper geplaatst is...) en het stalen casco. Die verbinding was er wél. Het kostte een paar uur zoeken er achter te komen waar die verbinding dan wél gemaakt werd. Dit bleek op 2 plekken te zijn: via de CV (vastgebout aan een aan de romp gelast frame) en door een oude niet meer werkende halo-spot met metalen behuizing op een stalen antennemastje. Het aan PE geaarde ijzeren aardingsmatje onder de tegels van de betonnen douchevloer is blijkbaar dus nog mooi droog want geleidt niet naar de stalen romp.
Dan het DC systeem:
Multiplus 24/3000/70 laadt direct een 24 V - 400 Ah service-accubank. Aan die accu zijn geen andere verbruikers of laders verbonden. Geen van deze DC kabels maakt contact met de huid. Ook niet via de Multiplus: het DC systeem is in feite zwevend (totdat je het zelf ergens aan refereert)
Multiplus heeft haar tricke-charge uitgang verbonden met een (ook 24V) startaccubank. De min van deze bank is wél met de huid verbonden. Deze bank kent 3 gebruikers:
-motorinstrumenten, AIS, GPS, VHF, koppeling etc: deze zijn dubbel uitbedraad (plus en min). Deze staan uit via een hoofdschakelaar, tenzij ik (incidenteel) vaar
-startmotor hoofdmotor: voeding via een 150 mm2 kabel; retour door de romp (afstand 2 m)
-startmotor generator: voeding loopt verder vanaf hoofdmotor; retour óók via de huid (afstand 2 m)
-gelijkstroomdynamo: deze is dubbel uitbedraad, maar maakt óók massacontact met het stalen plafond van de machinekamer. De massadraad heb ik eerder ooit getrokkken.
De enige (zelf opgewekte) DC stroom die permanent loopt is volgens mij dus die tricklecharge van de startaccubank. Maar die loopt niet dóór de romp maar raakt de romp wél op één punt
De spanningen tussen huid en walstroom-PE met losgetrokken walstroomkabel
-Alles aan bood uitgeschakeld: DC tussen -12 en -28 mV (boot negatief tov wal PE); AC 0,6 V(?)
-Systemen aan boord in normale toestand: DC idem; AC 0,4 V(?)
Wat 3Noreen zegt: ik lig op 170 m afstand van hoogspaningsmasten... Kan de boot zich inductief opladen en via de romp/water deze energie afvoeren wellicht? Zal mijn buren eens vragen hoe zij de boel hebben ingericht; voor zover ik wéet zijn ze allemaal aan de trafo. Wel vlakbij - slechts 2 m tussenruimte langszij...