Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Scheidingstrafo en tóch electrolytische corrosie

Scheidingstrafo en tóch electrolytische corrosie 21 apr 2025 08:27 #1621575

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Nachtvlinder schreef :
3Noreen schreef :
Inderdaad. Dan maak je van een Electrolytic cell en een Galvanic cell en zal de stroomrichting omkeren en de corrosie ophouden.

Andersom volgens mij: de reacties die "van nature" (passief) een galvanische cel vormden, keer je via gecontroleerde electrolyse om van richting.

Stel je hebt last van een lekstroom. Dan wordt de corrosie veroorzaakt door een actieve Electrolytic cell. Met een 2e spanningsbron probeer je de lekstroom te neutraliseren.
Maar het is een beetje definities muggenziften. Maar bij een Electrolytic cell oxideert de positieve anode.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstrafo en tóch electrolytische corrosie 21 apr 2025 08:32 #1621577

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31604
Tijdens de tijd die verstreken is over dit probleem is er weer zomaar 1 coulomb van je romp vertrokken.... ;)

je moet eerst het gat dichten en dan kijken wat de oorzaak is.

Anders kom je vooraf terecht in Taak risico analyses, vergunningaanvragen, schone-romp verklaringen, bestemmingswijzigingen, inspraak procedures....
Dan lost het probleem zich vanzelf op en wordt langzaam onzichtbaar. B)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 21 apr 2025 08:36 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstrafo en tóch electrolytische corrosie 21 apr 2025 08:51 #1621586

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Ter vergelijk. Plastic bootje. Walstroom niet aangesloten. Spanning tussen wal aarde en schroefas.


“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstrafo en tóch electrolytische corrosie 21 apr 2025 08:58 #1621587

Interssant! Eerst maar eens een goede multimeter kopen en wat electrodemateriaal om ten opzichte van het water te kunnen meten (en niet alleen tov een PE die niet met de romp verbonden is!)
3Noreen schreef :
Nachtvlinder schreef :
3Noreen schreef :
Inderdaad. Dan maak je van een Electrolytic cell en een Galvanic cell en zal de stroomrichting omkeren en de corrosie ophouden.

Andersom volgens mij: de reacties die "van nature" (passief) een galvanische cel vormden, keer je via gecontroleerde electrolyse om van richting.

Stel je hebt last van een lekstroom. Dan wordt de corrosie veroorzaakt door een actieve Electrolytic cell. Met een 2e spanningsbron probeer je de lekstroom te neutraliseren.
Maar het is een beetje definities muggenziften. Maar bij een Electrolytic cell oxideert de positieve anode.

Bij lekstroom of bewust aangelegde stroom wordt het een electrolyse cel inderdaad.

@Calidris: er is geen paniek hoor: het vlak is (heb het schip nu 3 werfbeurten, >21 jaar, meegemaakt), prima zonder meetbare degradatie, op die 3 putten na nu. Ik vindt echter het daarvoor inzetten van ~50% van 88 kg aluminium in 7 jaar (dus 6 kg per jaar...) kostbaar. Dát, in combinatie met die 3 putten, is de reden van dit draadje. Cathodische bescherming lijkt mij erg de moeite waard te onderzoeken, als goedkoper alternatief.

Dit zijn broodjes van 4 kg, beide zijden, rondom schroef en roer een paar extra. Worden gelijkmatig opgegeten; waren op ongeveer de helft na 7 jaar, schat ik. Zijn daar normen voor wat "normaal" is?



Ter vergelijk het schip naast mij (5 jaar oud en zeer goed in de coating), gaat er om het jaar uit en worden dan vervangen:
Laatst bewerkt: 21 apr 2025 09:03 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstrafo en tóch electrolytische corrosie 21 apr 2025 09:34 #1621601

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Lig jij toevallig boven een tunnel onder het IJ door ? Wordt die op een of andere manier tegen corrosie beschermt ?
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstrafo en tóch electrolytische corrosie 21 apr 2025 10:30 #1621618

Ja, zo’n 300 m. Geen idee of daar dat soort systemen worden gebruikt. Ik ga eerst maar eens zo’n referentie electrode aanschaffen om goed te kunnen meten wat hier speelt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstrafo en tóch electrolytische corrosie 21 apr 2025 10:35 #1621620

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14605
zou een meting tussen de 2 rompen een inzicht kunnen geven?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstrafo en tóch electrolytische corrosie 21 apr 2025 10:52 #1621627

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3692
Even recapituleren:
Een metalen romp ligt -als de boot in het water ligt- altijd aan aarde. Dezelfde aarde als de aardpen die geslagen is voor de walstroom.
Een metaal lost op in water, niet zoals suiker in water oplost, maar metaalionen in water verbreken de 'van der Waals krachten' met de bulk van het metaal. Door dit verbreken van de verbinding kunnen de metaalionen vrij door het water bewegen. Metaalionen die het metaal loslaten, geven putjes daar waar ze aan het metaal vast zaten. Dit heet 'putcorrosie'.
VanderWaalskrachten hebben een eigen elektrische spanning waarmee ze de verbindingen in een metaal maken. Dit is een gelijkspanning. Zet je deze gelijkspanning op de metalen romp van je boot, dan ontstaat corrosie of juist kathodische bescherming. Dit hangt af van de polariteit.
Zink en aluminium zijn 'onedele' metalen en lossen makkelijk op in water. Er ontstaat dan een galvanisch element en de gelijkspanning opgewekt door dit element zal een gelijkstroom laten lopen. Die gelijkstroom zal bestaan uit zink of aluminium ionen en zo de anodes doen verdwijnen. Vandaar de naam 'opofferingsanodes'.
Een 'aardpen' wordt tegenwoordig gemaakt van een stuk 25mm2 ongeïsoleerde, massief koperen leiding. Die leiding wordt in de grond geslagen. De weerstand naar 'aarde' bepaalt de kwaliteit van de 'aarding'. Sla je die leiding tot in het grondwater, dan is de weerstand met zekerheid laag.
Staat de 230V contactdoos op een paaltje langs de aanlegplaats van je boot, dan is de aardpen met zekerheid verbonden met het grondwater en met het water rond je boot. Heb je een metalen boot, dan heb je nu een galvanisch element gemaakt met aan één kant een koper elektrode (de aardpen) en aan de andere kant de metalen romp van je boot. Bij een gouden of platina boot corrodeert (roest) dan de aardpen weg maar bij een ijzeren of aluminium boot roest/corrodeert de romp van je boot weg. Dit gebeurt in elk geval, ook als je geen 230V aan boord neemt.
Door gelijkspanning te meten tussen de metalen romp en het 'aarde' contact van de walstroom kun je zien hoeveel corrosie er kan worden veroorzaakt. Hoeveel corrosie er wordt veroorzaakt is afhankelijk van de stroom die er loopt bij een verbinding tussen de aardpen aan de wal en de romp van de boot in het water.
"Kun je die stroom meten?" Dat kan als je een gelijkstroommeter aansluit tussen de aardpen en de N aansluiting op de WCD. (zo doet de installateur dat op de wal ook!) Dikke kans dat je er een ledje op kunt laten branden en misschien zelfs laten verbranden.
Plaats je opofferingsanodes, dan krijgen die de putcorrosie in plaats van de romp van je boot.
Maak je het de stroom erg makkelijk om naar de aardpen te lopen door een extra aardleiding in de boot aan te leggen en deze aan de N te leggen, leg je deze aardleiding dan ook nog aan de romp, dan zijn de rapen gaar! (voor Vlamingen: dan zijn de patatten gaar)

Hoe voorkom je dit:
Petroleumlicht gebruikt geen elektriciteit en geeft geen elektrolytische corrosie, maar stinkt wel.
Lampen op batterijen hebben een zwevend netje en geven buiten het lamphuis geen stroom, spanning of corrosie.
Ga je toch 230V aan boord gebruiken, gebruik dan een scheidingstransformator voor scheiding van aarde, maar maak geen aarding aan boord (houdt het boordnet zwevend!).
Heb je toch 230V aan boord, gebruik dan geen apparaten met een randaarde, maar gebruik dubbel geïsoleerde apparaten. Staat er op het apparaat dat het CF of 'cardiac floating' is, dan heb je de hoogste mate van bescherming.
Geen aardverbinding... dan is geen elektrolytische corrosie mogelijk door die verbinding.
Je kunt mij nooit uitleggen waarom geaarde apparaten aan boord veiliger zijn dan apparaten op 12, 24, 36 of 42V wisselspanning die niet zijn geaard, maar ja, ik heb er dan ook voor geleerd.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstrafo en tóch electrolytische corrosie 21 apr 2025 13:20 #1621659

Sorry hoor, maar ik lees toch veel klok en klepel in je verhaal. Ik ga daar nu niet deel voor deel op in.

Als je het niet erg vindt houdt ik mij liever hier aan vast:
www.victronenergy.com/media/pg...ectrical-safety.html

Lees ook het advies over het voorkomen van hybride TT naar IT systemen!
Laatst bewerkt: 21 apr 2025 15:25 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstrafo en tóch electrolytische corrosie 21 apr 2025 15:27 #1621684

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4115
@ nachtvlinder, daar ga je de fout in. Wel veilig alleen een probleemje met wegvreten van staall.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstrafo en tóch electrolytische corrosie 21 apr 2025 15:30 #1621685

sy helios schreef :
zou een meting tussen de 2 rompen een inzicht kunnen geven?

…waarmee we terug zijn bij de opmerking in OP van de inspecteur om het schip te aarden aan een naastgelegen stalen constructie. Dit om ladingsvereffening niet via het onderwaterschip te laten plaatsvinden maar door de koperen verbinding bovendeks te forceren ;)

Ja ik denk dat dat inzicht geeft. Nog niet gedaan overigens
Laatst bewerkt: 21 apr 2025 16:14 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstrafo en tóch electrolytische corrosie 21 apr 2025 15:34 #1621689

henkvd schreef :
@ nachtvlinder, daar ga je de fout in. Wel veilig alleen een probleemje met wegvreten van staall.

Bij goed aangesloten scheidingstransformator!? Teken die cel eens? Hoe ziet dat eruit bij het IT systeem dan?

In de onderste situatie kunnen er geen groundloops naar de wal zijn én werkt de aardlek aan boord gewoon.

Blijft over “stray currents” die ik zelf onbewust opwek met mijn DC systeem of potentiaalverschillen die er in het water waarin ik lig zijn door buren of aktief beschermde damwanden die via mijn romp lopen. Maar het AC deel en hoe de scheidingstrafo scheidt zijn we wel uit nu toch?



Eerst maar eens wat systematischer gaan meten nu!
Laatst bewerkt: 21 apr 2025 16:12 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstrafo en tóch electrolytische corrosie 21 apr 2025 15:40 #1621692

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
het ene kan goed samen met het andere.
Schip aarden aan een aardpen. En een megger test uitvoeren. Zorgen dat je gehele elektrische installatie en spanning dragende kabels geïsoleerd zijn ten opzichte van het schip.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstrafo en tóch electrolytische corrosie 21 apr 2025 17:44 #1621721

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 575
Nachtvlinder schreef :
Ik kan verder ook niets met het verhaal van Peper want ik zie daar geen stroomkring...

Vanmiddag uitgebreid draadjes aan het lostrekken geweest en metingen verricht. Hier wat ik gevonden heb:

-Ik heb éénfase walaansluiting via 32A CEE stekker/socket (zo'n rode 5 pins is dat, de kleine versie)

-Aan de stekkerdoos walkant worden alleen N en L1 gevoed; tussen N en PE in die socket meet ik kortsluiting. Dat moet ook ;)

-N en L1 zijn van positie omgewisseld in deze socket. Ik durf dit niet zelf te herstellen; dat zal in de meterkast iets verderop op de steiger moeten en weet niet of ik dat met mijn eigen aardlekschakelaar in die kast spanningsvrij kan maken.

-PE vanaf de walsocket loopt dood in de voedende kant van de scheidingstrafo aan boord. De optionele jumper naar PE van de uitgaande kant van die scheidingstrafo is niet geplaatst. Verbinding tussen PE (die van de uitgaande kant) en N van de afgaande kant wordt wél gemaakt met een jumper in de scheidingstrafo. Dit is dus precies zoals Victron het voorschrijft voor een drijvende boot.

Even een wild schot... Kan het zijn, dat jij in je stekker, of een van de buren, een slechte nulverbinding heeft? Even gelet op de manier waarop de 230V wordt getapt, gebruiken de buren L2 en L3?
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstrafo en tóch electrolytische corrosie 21 apr 2025 19:09 #1621736

‘ Lees ook het advies over het voorkomen van hybride TT naar IT systemen!’

Ik vraag me al langere tijd af waarom ze dit afraden. TT wanneer aan de walstroom, IT (op zich ook veilig, staat enkele alinea’s eerder) wanneer varende. Dat lijkt me juist handig. Moet je er wel rekening mee houden dat bij IT een eventuele randaarde van de WCD niet aangesloten is, en dus al varende alleen dubbel geïsoleerde apparaten gebruiken.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.147 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl