Interssant! Eerst maar eens een goede multimeter kopen en wat electrodemateriaal om ten opzichte van het water te kunnen meten (en niet alleen tov een PE die niet met de romp verbonden is!)
3Noreen schreef :
Nachtvlinder schreef :
3Noreen schreef :
Inderdaad. Dan maak je van een Electrolytic cell en een Galvanic cell en zal de stroomrichting omkeren en de corrosie ophouden.
Andersom volgens mij: de reacties die "van nature" (passief) een galvanische cel vormden, keer je via gecontroleerde electrolyse om van richting.
Stel je hebt last van een lekstroom. Dan wordt de corrosie veroorzaakt door een actieve Electrolytic cell. Met een 2e spanningsbron probeer je de lekstroom te neutraliseren.
Maar het is een beetje definities muggenziften. Maar bij een Electrolytic cell oxideert de positieve anode.
Bij lekstroom of bewust aangelegde stroom wordt het een electrolyse cel inderdaad.
@Calidris: er is geen paniek hoor: het vlak is (heb het schip nu 3 werfbeurten, >21 jaar, meegemaakt), prima zonder meetbare degradatie, op die 3 putten na nu. Ik vindt echter het daarvoor inzetten van ~50% van 88 kg aluminium in 7 jaar (dus 6 kg per jaar...) kostbaar. Dát, in combinatie met die 3 putten, is de reden van dit draadje. Cathodische bescherming lijkt mij erg de moeite waard te onderzoeken, als goedkoper alternatief.
Dit zijn broodjes van 4 kg, beide zijden, rondom schroef en roer een paar extra. Worden gelijkmatig opgegeten; waren op ongeveer de helft na 7 jaar, schat ik. Zijn daar normen voor wat "normaal" is?
Ter vergelijk het schip naast mij (5 jaar oud en zeer goed in de coating), gaat er om het jaar uit en worden dan vervangen: