OOTG schreef :
omdat de AP cilinder het vorige herfst nog gewoon deed en de onderkant niet vettig was of er ergens iets van olie te bespeuren viel
Het kan zijn dat er lucht in het systeem zat op een niet-kritische plek voor de werking van het geheel. Die lucht kan zich verplaatst hebben naar een deel van het systeem wat wel kritisch is voor de werking. Dan staat je pompje mogelijk gewoon lucht rond te draaien. Ook even goed kijken of de leiding(en) tussen het systeem en het tankje goed op afschot liggen, zeker als het is zoals op de foto met het tankje direct bovenop de pomp gemonteerd. Het systeem zal wat betrouwbaarder worden als je dat tankje los kunt halen en zo'n 50cm boven het systeem kan hangen. Ontluchten gaat dan makkelijker.
Mijn eerste stap zou zijn om het tankje goed vol doen, dan je roer een paar keer heen en weer (al dan niet op automaat). Sommige stuurautomaten hebben ook een automatische ontluchtingsfunctie in de software ingebouwd. Die geeft pulserende druk door het systeem en dat werkt fantastisch om het laatste beetje lucht eruit te krijgen.