Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accu vragen

Accu vragen 21 apr 2025 09:09 #1621591

Ik heb twee vragen die ik voor de overzichtelijkheid apart van elkaar zal stellen.

Mijn zeiljachtje heeft twee accu’s. Deze zijn door de vorige eigenaar op hetzelfde moment geplaatst. Zijn leverancier had toe niet twee identieke accu’s; er is een gering verschil in opgegeven capaciteit. Er is altijd maar een van de twee accu’s in gebruik. NB op mijn vorige boot heb ik mijn lesje geleerd met het parallelschakelen van twee niet identiek accu’s (zie elders op het forum)
Beide accu’s zijn onderhoudsvrij, met een capaciteit van resp. 100 en 105 Ah en voorzien van een ‘magic eye’. Nu geeft Accu 1 een ‘rood oog’, accu 2 heeft een groen oog. Groen oog zou betekenen: accu in goed conditie en geladen, een ‘rood oog’: accu vervangen. Echter beide accu’s werken prima, ook onder belasting van de koelkast en dieselheater en het starten na de dieselmotor. Ik heb in uitgeschakelde toestand de spanning van beide accu’s direct op de polen gemeten en dat was 13,29V op accu 2 en 13,19V op accu 1 (met het rode oog).
Mijn vragen zijn:
- hoe betrouwbaar is de indicatie met het rode oog? Ik lees hier verschillende meningen over.
- Wat is het advies: accu 1 nu al vervangen en accu2 behouden omdat deze toch nooit parallel gebruikt worden?

NB ik hou ondertussen al wel rekening met het vervangen van accu 1.

Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu vragen 21 apr 2025 09:14 #1621593

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5645
Als je met maar een accu niet in de problemen komt zou ik lekker afwachten wat de accu met rode oog gaat doen.
Wel in de gaten houden natuurlijk, temperatuur, zwelling? Gassen kan ie niet?

Als je twee accu's afwisselend gebruikt gebruik je niet alle capaciteit efficiënt maar het kan prima.
Jaren gevaren waarbij we accu 1 op oneven dagen gebruikten en accu 2 op even dagen, ging probleemloos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu vragen 21 apr 2025 10:43 #1621625

Zijn ze onderhoud vrij, of kan je ze bijvullen met gedistilleerd water? Zou kunnen helpen tegen rode ogen
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu vragen 21 apr 2025 10:47 #1621626

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14610
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu vragen 21 apr 2025 11:12 #1621633

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Sjetonneke schreef :
Ik heb in uitgeschakelde toestand de spanning van beide accu’s direct op de polen gemeten en dat was 13,29V op accu 2 en 13,19V op accu 1 (met het rode oog).

Dit zijn hele vreemde waardes. Heb je voldoende tijd gewacht om de accu's tot rust te laten komen ? Minimaal 4 uur maar beter is 24 uur.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu vragen 21 apr 2025 11:30 #1621641

Nee, eerlijk gezegd heb ik niet zo lang gewacht, want ik was bezig om naar huis te gaan en alles af te sluiten, dus heb ik hooguit een half uur zonder verbruikers gestaan.
Komend weekend zal ik eerst de spanning van beide accu’s meten voordat ik iets van stroomvoorziening inschakel. ..al bedenk ik me nu (pas) dat ik de walstroom heb aangesloten, dus mogelijk zit ik gewoon naar de spanning van de acculader te kijken en is accu 1 inderdaad gecompromitteerd.
Ik zal ook eens kijken of de accu echt niet bijvulbaar is met aqua dest.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Laatst bewerkt: 21 apr 2025 19:47 door Sjetonneke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu vragen 21 apr 2025 20:13 #1621751

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15957
Dat “oog” is volgens mij een soort zuurweger zoals je die vroeger nog wel gebruikte hij navulbare accu’s. Had vroeger ook van die accu’s en heb ze een keer flink lopen schudden en op zijn kant gedraaid en gauw weer terug om het zuur weer goed te mengen. Rode oog weer groen.

Bij een auto gebeurd dat schudden door het gebruik (remmen en bochten). Bij een boot door golfslag, maar als je een winter hebt stilgelegen…….
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu vragen 22 apr 2025 15:46 #1621874

Dan moet ik binnenkort maar eens een bumper ride doen. Wanneer het weer zo rustig blijft dan wordt het misschien wel accuschudden. Ik ga het een of het ander proberen. Ik zal het resultaat terugkoppelen.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu vragen 22 apr 2025 17:41 #1621888

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8023
Ik heb even zitten googelen en kom wel informatie over Magic Eye tegen.
Maar dan gaat het over Groen zwart of transparant kleuren van dat testoog.
Nergens over rood.

Waarbij groen goed is, zwart onmiddelijk bijladen en transparant vervangen.

Meer info hierover o.a. in topic accu met magic eye wat zegt dat nou eigenlijk


technische informatie magic eye

Als je op het internet zoekt met zoekterm magic eye krijg je nog veel meer relevante links.
Maar steeds dezelfde info als in deze 2.

Het is uiteindelijk maar een snelle testmogelijkheid die je in 1 oogopslag een zeer summiere aanduiding geeft. goed, bijladen of slecht.
Voor dagelijkse controles voldoende. Om de toestand van de accu echt te kennen, niet toereikend.
Dan heb je een accutester nodig. Of een accu analyse toestel.
Accutesters zijn nog wel goedkoop te kopen, accu analyse toestellen zijn duur en die testen duren enkele dagen. ( en zijn meestal niet nuttig want de test kost evenveel als een nieuwe accu in deze kleine capaciteit. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 22 apr 2025 17:48 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu vragen 22 apr 2025 18:39 #1621904

Zou die rode dan een beetje kleurenblind zijn, en stiekem rood=goed ipv groen=goed zijn?
En is die accu dus gewoon helemaal goed?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu vragen 22 apr 2025 20:31 #1621936

Het kan stratificatie zijn, waarbij onderin de accu zwaarder zuur zit dan bovenin, zoals al aangegeven. Op te lossen door een keer flink doorladen. De gasbelletjes zorgen dan voor menging.
Dat is iets anders dan óverladen, waarbij gas ontsnapt uit de accu.

Met flink klotsen heb ik weinig ervaring, maar zal ook wel werken.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu vragen 22 apr 2025 21:09 #1621944

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8023
It Paradyske schreef :
Zou die rode dan een beetje kleurenblind zijn, en stiekem rood=goed ipv groen=goed zijn?
En is die accu dus gewoon helemaal goed?

Bij nog wat verder zoeken ook de opmerking gelezen dat de kleur van de indicatie van merk tot merk kan verschillen. Dus zwart bij merk A en rood bij merk B zouden hetzelfde kunnen aanduiden.
Even de handleiding lezen lijkt van toepassing.

Dat rood goed zou zijn kan in principe alleen bij toestellen voor de chinese markt. Want daar is rood een gunstige kleur.

Rare jongens de Romeinen Chinezen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu vragen 29 apr 2025 14:56 #1622934

Vandaag beide accu’s laten controleren bij een accu-speciaalzaak met het idee dat deze niet goed meer waren. De dame heeft beide accu’s doorgemeten en deze zijn nog prima. Zij wees mij er op dat de 100Ah accu een startaccu is met 790A CCA en de andere een 105Ah service-accu.
In mijn boot zaten deze beide op één driestanden schakelaar. Uiteraard staat deze nooit op stand 1+2 want het zijn ongelijke accu’s (ik heb eerder mijn lesje geleerd). Wel het advies om de accupolen ècht even goed vrij van oxidatie te maken. Ik heb daar nu een soort ’schiller’ voor.



De vraag is of, en zo ja hoe, dit het eenvoudigst is om te zetten naar een gescheiden startaccu en serviceaccu. Nu worden beide geladen door de alternator of indien aan de walstroom via een Zetagi MCS2612 acculader (max 3 poorten, max 26A).
Ik gebruikte beide accu’s om en om, zowel om de motor (Yanmar 2GM29F) te starten als voor alle andere verbruikers (muv de boegschroef … (maar daarover volgt weer een andere vraag)
Sailing a Parker 335 liftkeel
Laatst bewerkt: 29 apr 2025 14:56 door Sjetonneke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu vragen 29 apr 2025 15:46 #1622943

Mijn oplossing is een Argofet ertussen.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu vragen 03 mei 2025 14:31 #1623444

koko schreef :
Dat “oog” is volgens mij een soort zuurweger zoals je die vroeger nog wel gebruikte hij navulbare accu’s. Had vroeger ook van die accu’s en heb ze een keer flink lopen schudden en op zijn kant gedraaid en gauw weer terug om het zuur weer goed te mengen. Rode oog weer groen.

Bij een auto gebeurd dat schudden door het gebruik (remmen en bochten). Bij een boot door golfslag, maar als je een winter hebt stilgelegen…….

Ik heb vorig weekend beide accu’s mee naar huis genomen. Zo’n 2 uur in de auto zou toch genoeg beweging moeten zijn om het elektrolyt te mengen, … al ben ik een rustige rijder.
Het ‘rode oog’ (bij deze accu’s zijn de opties groen, blank, rood) bleef rood. Vandaag de accu’s toch nog eens tweemaal op een zijkant gelegd en zie: … het oog wordt groen …. en blijft groen.
Kennelijk is dit toch de juiste vorm om het elektrolyt te homogeniseren.
Uiteraard is mij bekend dat de kleur van het oog weinig zegt over de conditie van de accu.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.148 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl