Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Twaalf volt afnemen van 24 volt life4po.

Twaalf volt afnemen van 24 volt life4po. 06 juli 2025 13:55 #1635184

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2368
Enkelen die mijn laatste maandberichtje hebben gelezen zullen weten dat ik de laatste paar jaar rond vaar met een 212 € duur trolling motortje. Tijdens mijn vaartje verleden maand is er iets stuk gegaan in dat ding. Via de helmstok regelaar kon ik vroeger meerdere “snelheden” vooruit en achteruit instellen. Theoretisch 5 standen vooruit en drie achteruit. Nu werkt in ieder geval de langzaamste stand niet meer. Die gebruikte ik eigenlijk bijna altijd, het motortje gebruikte dan 24 Ampere bij 26 volt en de boot ging dan bij windstilte net geen 2 knoop.
Meer stroom geven is soms nodig voor korte tijd maar ik vermoed dat het weinig doet aan de snelheid van de boot. Acht ton druk je geen boeggolf op.

Ik vermoed dat zo´n schakelaartje – regeling werkt met twee weerstanden in de bulbkop van het motortje. In standje één gaat de elektriciteit door de twee weerstanden voor het de koolborstels van het motortje bereikt, in standje twee gaat de stroom enkel door één der weerstanden enzovoorts tot stand vijf waar de volle stroom op de rotor komt. Gebruikt dan 1100 watt.
Heb de schakelaar in de helmstok regelaar uit mekaar gehaald. Ben geschrokken van de kwaliteit.
Wat een rommel, dat ik daar mijn bootje aan waag. Enkele kleine veertjes en wat koperen contactjes. Schoongemaakt met korrel 800 schuurpapier, de “schakelaar” weer samen geschroefd en resultaat nul. Dus het was niet de schakelaar maar waarschijnlijk een der weerstanden.
Daarnet een test gedaan, ik heb vooruit nog twee “standen” De minste gebruikt nu 35 Ampère, dat komt overeen met vroeger standje twee. De hoogste verbruikt nu 43 Ampere, dat is ongeveer 1100 watt dus volle kracht.
De weerstanden in dat bulbkopje zijn ingegoten, daar kun je niet bij.
Een Duitse zeiler kwam buurten en had het idee “waarom zet je niet een keer 12 V op je motortje”
Dat zou volgens hem ongeveer kunnen overeen komen met standje één vroeger.

Zou kunnen, daarnet heb ik de life4po accu eens bekeken, als ik op de laatste pool van de vierde cel meet heb ik 13,3 Volt. ( accu heet 8 cellen dus 26, 6 volt )

Ik zou kunnen een test kabel trekken tussen de positief van cel 4 en de negatief van cel een en een test doen. Niet gaan varen, gewoon stationair proefdraaien.

Nu, na dit ellenlange verhaal mijn vraag, als ik dan laad, de accu heeft een balancer, wat gebeurt er dan. Vier van de cellen zullen leger zijn als de andere vier die in feite nog steeds verbonden zijn.
Dit lijkt me om moeilijkheden vragen.
Wat zijn de gedachten van de elektro mensen ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twaalf volt afnemen van 24 volt life4po. 06 juli 2025 14:09 #1635186

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5594
Je voorlaatste zin zegt het al.
Dit is om moeilijkheden vragen.
De balanceerstroom staat zeer waarschijnlijk in geen verhouding tot de motorstroom met dus grote onbalans tot gevolg.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twaalf volt afnemen van 24 volt life4po. 06 juli 2025 14:57 #1635194

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16677
Wat PvO ook schrijft. Gaat niet goed. Je zou een 12v 24v series parallel switch kunnen fabrieken met wat 2e hands relais van een sloop.

Google maar even op 12v 24v series parallel switch
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twaalf volt afnemen van 24 volt life4po. 06 juli 2025 15:09 #1635196

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5594
3Noreen schreef :
Wat PvO ook schrijft. Gaat niet goed. Je zou een 12v 24v series parallel switch kunnen fabrieken met wat 2e hands relais van een sloop.

Google maar even op 12v 24v series parallel switch
Ook dat moet je naar mijn mening niet willen als je ze vervolgens weer op 24V laad.

Probeer een schema van de motor te achterhalen.
Dan moet het niet zo heel ingewikkeld zijn om de regelaar te repareren of na te maken
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 06 juli 2025 15:09 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twaalf volt afnemen van 24 volt life4po. 06 juli 2025 15:29 #1635200

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16677
Regelen van een e-motor door middel van weerstanden vind ik dan weer heel pover. Ik zou niet na kunnen laten om uit te proberen wat het motortje doet op 3,6,12 en 24 volt. De kans is groot dat je dan een veel beter rendement behaalt in de lagere standen. Veel werk maar als je het zelf doet kost het niet veel. Hoop draadjes vooral.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twaalf volt afnemen van 24 volt life4po. 06 juli 2025 16:09 #1635208

Het zou niet best zijn als die schakelaar weerstandjes in serie zet. Die zouden heelveel erg heet worden, want daar loopt een heel hoge stroom door.
Ik denk dat die motoren met een pwm worden gestuurd. Dat is een aan-uitsignaal, waarbij de verhouding tussen aan en uit varieert.
Langzaam varen bijvoorbeeld 20 procent aan 80 uit, halfgas 50 procent aan 50 procent uit. Volgas 99 procent aan, 1 procent uit.
Die weerstandjes regelen de verhouding.

Want hoe groot zijn die contacten in de schakelaar? En hoe dik de draden er aan?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twaalf volt afnemen van 24 volt life4po. 06 juli 2025 16:16 #1635210

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7579
PvO schreef :
Je voorlaatste zin zegt het al.
Dit is om moeilijkheden vragen.
De balanceerstroom staat zeer waarschijnlijk in geen verhouding tot de motorstroom met dus grote onbalans tot gevolg.

idd en als je een goeie bms hebt zal die dat niet leuk vinden en waarschijnlijk uitschakelen.
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twaalf volt afnemen van 24 volt life4po. 06 juli 2025 17:08 #1635223

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5594
It Paradyske schreef :
Het zou niet best zijn als die schakelaar weerstandjes in serie zet. Die zouden heelveel erg heet worden, want daar loopt een heel hoge stroom door.
Ik denk dat die motoren met een pwm worden gestuurd. Dat is een aan-uitsignaal, waarbij de verhouding tussen aan en uit varieert.
Langzaam varen bijvoorbeeld 20 procent aan 80 uit, halfgas 50 procent aan 50 procent uit. Volgas 99 procent aan, 1 procent uit.
Die weerstandjes regelen de verhouding.

Want hoe groot zijn die contacten in de schakelaar? En hoe dik de draden er aan?
Nou is mijn kennis van elektromotoren wat weggezakt, maar je kan toch de snelheid regelen d.m.v. de veldstroom?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twaalf volt afnemen van 24 volt life4po. 06 juli 2025 17:30 #1635228

Alleen bij een sepex, bij een normale seriemotor is de stroom door rotor en stator gelijk. (Ze staan in serie)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twaalf volt afnemen van 24 volt life4po. 06 juli 2025 17:32 #1635229

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7579
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twaalf volt afnemen van 24 volt life4po. 06 juli 2025 18:07 #1635231

Ja, als het een seriemotor is, dan kan dat denk ik wel.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twaalf volt afnemen van 24 volt life4po. 06 juli 2025 19:39 #1635259

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2368
Ik kan enkel zeggen dat er geen regelaar is. Het ding heeft een draaischakelaar met binnenin twee contacten (positief en negatief ) die over koperplaatjes waar een sleepcontact over glijd de stroom doorschakelen. De motor heeft twee dikkere draden en twee dunnere. Dus van die schakelaar gaan 4 draden in de motor.
Die motor is een permanent magneet motor, de magneten zijn aan de ijzeren mantel gekleefd. De rotor heeft twee borstels. In het bulbkopje zit “iets” waarvan ik vermoed dat het weerstanden zijn want dat kopje word ondanks de prima aanstroming van zeewater erg heet.
Geregeld word niks, geschakeld wel.
Talamex verkoopt hetzelfde motortje onder zijn merknaam.




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twaalf volt afnemen van 24 volt life4po. 06 juli 2025 20:36 #1635268

De twee dikke kabels gaan vanaf de schakelaar naar de koolborstels?
Waar gaan de twee dunnere kabels naar toe?
En waar gaan de kabels die vanaf de accu komen naar toe?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twaalf volt afnemen van 24 volt life4po. 07 juli 2025 04:43 #1635295

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2368
Toen ik het motortje kreeg heb ik de helmstok / schakelaar verwijderd, de kabels verlengd en de helmstok /schakelaar binnenboord naast het stuurwiel aangebracht. Heb dezelfde dikte kabels gebruikt voor de verlenging. Pos en Neg komen in de schakelhelmstok aan, worden daar aan dat schakelaartje bevestigd. Van dat schakelaartje gaan dan alweer twee dikkere de motorpylon in en die zijn verbonden met de koolborstels. Twee dunnere gaan ook de motorpylon in en verdwijnen in het opgegoten deel in het bulbkopje. Het koolborstel samenbouwsel heb ik niet gedemonteerd, ik vermoed dat dat op een of andere manier met die dunnere kabels verbonden is, volgens een Youtuber over weerstanden. Die verlengde dunnere kabels bleken heet te worden dus ik heb die dan opnieuw met dikkere kabels verlengd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twaalf volt afnemen van 24 volt life4po. 07 juli 2025 04:51 #1635296

Hmm, daar ga ik eens over nadenken hoe dat zou kunnen zitten.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twaalf volt afnemen van 24 volt life4po. 07 juli 2025 04:55 #1635297

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2368
Heb net dit videootje gevonden. Gaat over een ander merk motortje maar het werkingsprincipe is gelijk. Deze kerel heeft het over een “speed coil” Coil is wikkeling. Dus geen weerstand. Hmmmm.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twaalf volt afnemen van 24 volt life4po. 07 juli 2025 05:52 #1635301

Toch een soort sepex dan? Met deels permanente magneet en deels elektromagneet.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twaalf volt afnemen van 24 volt life4po. 07 juli 2025 06:37 #1635313

Is die draaischakelaar niet los te krijgen? Lijkt mij een vrij standaard component?

Of onderdeel met vergelijkbare werking zoals deze "trolling motor controller" op Ali (geen idee of dit aan de specs voldoet, maar lijkt wel zoiets te zijn)?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 07 juli 2025 06:43 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twaalf volt afnemen van 24 volt life4po. 07 juli 2025 11:12 #1635428

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2368
In dit filmpje haalt een andere kerel een soortgelijk motortje uit mekaar, deze keer is het een Newport (ze zijn allemaal zowat 99 % gelijk) en hij noemt de bulbkop “ een met epoxy ingegoten speed resistor”.



Heb besloten de 12 volt test niet te doen met een aftakking op de 24 volt life4po accu maar met de 12 volt service accu. Die is lood. Zal echter nog wel even duren, we hebben een hittegolf en dan kan ik niet werken. Ik krijg dan allergie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twaalf volt afnemen van 24 volt life4po. 07 juli 2025 13:21 #1635474

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2368
De prijs van zo`n motortje (212 €) verklaart reeds de kwaliteit. Het is de meest simpele elektromotor, zelfs een koffiemolen heeft een gesofistikeerder ontwerp. Ik wil graag een betere, sterkere motor, een inboard zou het beste zijn. Helaas, ik zit in Griekenland en hier is benzine en diesel nog steeds de norm.
Niet meer wat bijbootjes aangaat, zowat iedereen gaat over op elektrisch.
Voor het “jacht” zelf, tot nu toe drie elektrisch aangedreven bootjes gezien. Raar genoeg zijn het altijd excentrieke waaghalzen die ermee varen.
Een bekende van me heeft een Lagoon catamaran. Zijn twee diesels zijn oud, hebben erg veel gedraaid (ex huurboot) en verleden jaar heeft die man erg veel Life4po accu´s gezet, heeft alles geëlektrificeerd behalve de diesels. Die heeft hij nu reeds twee keer laten overhaulen. Heeft hij nu spijt van, hij had ook twee elektro pods kunnen inbouwen.
Daarnet moest ik bij hem aan boord zijn, reeds van meters ver rook ik de diesel. Tja.
En dat voor iemand die enkel in de zomer vaart /aan boord is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twaalf volt afnemen van 24 volt life4po. 08 juli 2025 19:06 #1635789

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2368
Vraagje. In dit filmpje



vertelt de kerel dat bij een 5 standen regelaar zoals ik heb de stroom door de weerstanden in hitte word omgezet. Hij beweert dat in standje één 80 % van de verbruikte energie in warmte wordt omgezet, slechts 20 % in het schroefje gaat.
Dat zal gedeeltelijk juist zijn, toch is het gek dat ik op standje één 24 Ampère gebruikte, op twee 35 Ampère enzovoorts.
Ik begrijp het niet, dat klopt niet. Wat begrijp ik verkeerd?
De digitale snelheidsregelaar van Forumlid B100 lijkt in ieder geval wel wat. Ga ik bestellen.
Moet echter wel een adres verzinnen waar het ding kan heen gestuurd worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twaalf volt afnemen van 24 volt life4po. 08 juli 2025 19:16 #1635791

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2231
Hij kraamt onzin uit. De spoelen staan in serie met de motor waardoor de stroom verkleint.
Vermogen P = UI dus dat is in jouw geval 24I.
Dus minder stroom geeft minder vermogen.

Jij weet dat op stand 1 24 A stroomt, op stand 2 35 A, enzovoort.
Als je ook had gemeten welke spanning op dat moment over de motor staat had je ook geweten welk vermogen naar de motor gaat.
De rest van de spanning staat over de spoelen dus dan had je ook geweten welk vermogen naar de spoelen gaat en dán had je voor ieder standje het rendement kunnen uitrekenen ;)
Laatst bewerkt: 08 juli 2025 19:31 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twaalf volt afnemen van 24 volt life4po. 08 juli 2025 19:25 #1635794

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2368
Juist, hij vertelt onzin. Heb nu pas de commentaren gelezen onder dat filmpje, blijkt hij het mis te hebben. Toch wordt dat bulbkopje flink warm, er gaat energie verloren.
Volgende vraag, zo´n digitale snelheidsregelaar (met hoge frequentie) zou dat energie voordelen leveren t.o.v. de weerstanden regeling?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twaalf volt afnemen van 24 volt life4po. 08 juli 2025 22:10 #1635832

Het is niet helemaal onzin volgens mij. Die zogenaamde “speedcoils” als snelheidsregeling zijn niet echt efficient op stand 1 en 2. Inderdaad vandaar de warmte.

Ik heb zo’n digitale versie gehad, van Minn Kota, maximizer noemen ze die. Die is traploos regelbaar qua toeren, en bij half gas efficienter als de 5 standen motor met speedcoils. Maar digitaal, dus vast gevoeliger voor vocht.

Aan de andere kant, het zijn ook maar trolling motortjes, eigenlijk bedoeld om een visbootje aan te drijven.

Ik heb nu een (tweedehands) electrische motor van nederlands fabrikaat, 10 jaar gebruikt in de verhuur in Giethoorn. Heel simpel, geen electronica. 2 standen vooruit, 2 achteruit. Is wel anders dan zo’n minn kota, veel robuuster. Is maar 700 watt, maar met 3 blads aluminium schroef. Veel voortstuwing. Ik weet er nog wel 1 tweedehands, maar opsturen naar griekenland gaat hem niet worden vrees ik…

Andere optie zou een e-propulsion zijn, hoor ik veel goede verhalen over…

Veel tijd en moeite zou ik niet meer steken in een oude trolling motor…
Laatst bewerkt: 08 juli 2025 22:12 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twaalf volt afnemen van 24 volt life4po. 09 juli 2025 06:58 #1635863

Inderdaad geen onzin, die video's. Wel in onze commentaren :-).
Het is dus geen sepex zoals ik dacht of een seriemotor. Nee het is een ordinaire permanente-magneet-dc-motor met koolborstels.
De weerstanden in de kop gaan dus inderdaad in serie, dat had ik niet verwacht.

Zo'n regelaar als voorgesteld gaat dus waarschijnlijk prima werken op deze motor, en hij wordt er ook nog eens veel efficiënter van.
Doen dus!
Idd wel even de Chinese amperes converteren naar echte dus een factor 2 oversizen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl