Enkelen die mijn laatste maandberichtje hebben gelezen zullen weten dat ik de laatste paar jaar rond vaar met een 212 € duur trolling motortje. Tijdens mijn vaartje verleden maand is er iets stuk gegaan in dat ding. Via de helmstok regelaar kon ik vroeger meerdere “snelheden” vooruit en achteruit instellen. Theoretisch 5 standen vooruit en drie achteruit. Nu werkt in ieder geval de langzaamste stand niet meer. Die gebruikte ik eigenlijk bijna altijd, het motortje gebruikte dan 24 Ampere bij 26 volt en de boot ging dan bij windstilte net geen 2 knoop.
Meer stroom geven is soms nodig voor korte tijd maar ik vermoed dat het weinig doet aan de snelheid van de boot. Acht ton druk je geen boeggolf op.
Ik vermoed dat zo´n schakelaartje – regeling werkt met twee weerstanden in de bulbkop van het motortje. In standje één gaat de elektriciteit door de twee weerstanden voor het de koolborstels van het motortje bereikt, in standje twee gaat de stroom enkel door één der weerstanden enzovoorts tot stand vijf waar de volle stroom op de rotor komt. Gebruikt dan 1100 watt.
Heb de schakelaar in de helmstok regelaar uit mekaar gehaald. Ben geschrokken van de kwaliteit.
Wat een rommel, dat ik daar mijn bootje aan waag. Enkele kleine veertjes en wat koperen contactjes. Schoongemaakt met korrel 800 schuurpapier, de “schakelaar” weer samen geschroefd en resultaat nul. Dus het was niet de schakelaar maar waarschijnlijk een der weerstanden.
Daarnet een test gedaan, ik heb vooruit nog twee “standen” De minste gebruikt nu 35 Ampère, dat komt overeen met vroeger standje twee. De hoogste verbruikt nu 43 Ampere, dat is ongeveer 1100 watt dus volle kracht.
De weerstanden in dat bulbkopje zijn ingegoten, daar kun je niet bij.
Een Duitse zeiler kwam buurten en had het idee “waarom zet je niet een keer 12 V op je motortje”
Dat zou volgens hem ongeveer kunnen overeen komen met standje één vroeger.
Zou kunnen, daarnet heb ik de life4po accu eens bekeken, als ik op de laatste pool van de vierde cel meet heb ik 13,3 Volt. ( accu heet 8 cellen dus 26, 6 volt )
Ik zou kunnen een test kabel trekken tussen de positief van cel 4 en de negatief van cel een en een test doen. Niet gaan varen, gewoon stationair proefdraaien.
Nu, na dit ellenlange verhaal mijn vraag, als ik dan laad, de accu heeft een balancer, wat gebeurt er dan. Vier van de cellen zullen leger zijn als de andere vier die in feite nog steeds verbonden zijn.
Dit lijkt me om moeilijkheden vragen.
Wat zijn de gedachten van de elektro mensen ?