Drop-in replacement van AGM naar LiFePo4, nou bijna dan en specifiek voor mijn situatie.
Hoewel mijn 6 jaar oude AGM’s nog geen tekenen van slijtage vertoonde heb ik ze toch vervangen voor LPF accu’s. De aanleiding was een thuisaccu projectje, waarbij er per ongeluk 4 accu’s te veel waren geleverd. In plaats van ze terug te sturen kreeg ik een mooi aanbod van NKON.
In eerste instantie wilde ik ze als reserve houden voor de thuisaccu, maar heb toch besloten ze in de boot te installeren.
De oude installatie bestond uit:
- 2x Victron AGM 90Ah als service accu
- 1x 40Ah Varta start accu voor de Yanmar 2YM15
- 1x Victron orion DCDC converter om vanuit de startaccu de service accu te kunnen laden.
- 2x Victron MPPT
- 1x Victron 30A acculader voor de service set
- 1x Victron 8A acculader van de start accu
- 1x Victron BMV 712 accumonitor voor de service accu
In de nieuwe situatie zijn de AGM’s vervangen door 4x
Eve MB31 Prismatic - 314Ah - LiFePO4 3.2V.
Hiermee is de bruikbare capaciteit dus ongeveer vergroot van 100Ah naar 300Ah.
Ik heb voor gekozen om in eerste instantie geen BMS of balancers toe te passen.
Voor de installatie heb ik de 4 cellen eerst parallel geschakeld en met ongeveer 3A geladen tot 3,42V.
We zijn nu 3 weken vakantie verder en een regelmatige controle laat tot nu toe geen afwijking tussen de cel spanningen zien. Vooralsnog voor mij dus nog geen reden om een BMS of balancers te gaan toepassen.
Om de cellen van elkaar te isoleren heb tussen elke cel een op maat gesneden siliconen matje geplaatst.
Vervolgens zijn de cellen met textieltape aan elkaar getaped. Daarna aan beide zijden een multiplex plaatje geplaatst en met spanbandjes verder gefixteerd.
Om de cellen in de boot op hun plaats te houden zijn ze ook daar, net als de AGM’s met spanbanden gefixeerd.
Voor de MPPT’s heb ik 2 laadprofielen gemaakt.
Eén voor als de boot niet gebruikt wordt, hierbij zijn zowel de absorptiespanning als de druppelspanning ingesteld op 13,2V, dit is 3,3V per cel.
In de praktijk betekend dit dat de SOC ergens varieert tussen de 70-80%.
En één voor als de boot wel gebruikt wordt. Hier is de absorptiespanning ingesteld op 14V en de druppelspanning op 13,5V. De absorptietijd is ingesteld op 15 minuten.
14V absorptiespanning betekend 3,5V per cel. Wat mij betreft wat aan de hoge kant is, maar hoewel de MPPT’s de spanning van de BMV krijgen, blijft de accuspanning iets onder de 14V.
Omdat er tot nu toe geen noodzaak geweest is de accu’s met walstroom op te laden, is de acculader nog niet ingesteld. De instellingen zullen waarschijnlijk worden: adsorptie - 14V, druppelspanning -13,5V en onderhoudsspanning 13,2V.
De instellingen van de BMV zijn als volgt:
- Geladen spanning 13,6V
- Geladen detectietijd 1 minuut
- Peukert 1.05
- Laad efficiëntfactor 96%
Met die laatste ben ik nog aan het experimenteren, ik was begonnen met 98%. Maar bij deze waarde gaf de BMV aan dat de accu vol was, maar werd er nog geruime tijd doorgeladen.
Persoonlijk heb ik liever dat de BMV wat pessimistischer is dan de werkelijkheid.
Alarm lage spanning staat op 12V en alarm hoge spanning op 14,4V.