Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Drop-in replacement van AGM naar LiFePo4

Drop-in replacement van AGM naar LiFePo4 20 juli 2025 18:35 #1637966

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5595
Drop-in replacement van AGM naar LiFePo4, nou bijna dan en specifiek voor mijn situatie.

Hoewel mijn 6 jaar oude AGM’s nog geen tekenen van slijtage vertoonde heb ik ze toch vervangen voor LPF accu’s. De aanleiding was een thuisaccu projectje, waarbij er per ongeluk 4 accu’s te veel waren geleverd. In plaats van ze terug te sturen kreeg ik een mooi aanbod van NKON.
In eerste instantie wilde ik ze als reserve houden voor de thuisaccu, maar heb toch besloten ze in de boot te installeren.

De oude installatie bestond uit:
- 2x Victron AGM 90Ah als service accu
- 1x 40Ah Varta start accu voor de Yanmar 2YM15
- 1x Victron orion DCDC converter om vanuit de startaccu de service accu te kunnen laden.
- 2x Victron MPPT
- 1x Victron 30A acculader voor de service set
- 1x Victron 8A acculader van de start accu
- 1x Victron BMV 712 accumonitor voor de service accu

In de nieuwe situatie zijn de AGM’s vervangen door 4x Eve MB31 Prismatic - 314Ah - LiFePO4 3.2V.

Hiermee is de bruikbare capaciteit dus ongeveer vergroot van 100Ah naar 300Ah.
Ik heb voor gekozen om in eerste instantie geen BMS of balancers toe te passen.

Voor de installatie heb ik de 4 cellen eerst parallel geschakeld en met ongeveer 3A geladen tot 3,42V.
We zijn nu 3 weken vakantie verder en een regelmatige controle laat tot nu toe geen afwijking tussen de cel spanningen zien. Vooralsnog voor mij dus nog geen reden om een BMS of balancers te gaan toepassen.

Om de cellen van elkaar te isoleren heb tussen elke cel een op maat gesneden siliconen matje geplaatst.
Vervolgens zijn de cellen met textieltape aan elkaar getaped. Daarna aan beide zijden een multiplex plaatje geplaatst en met spanbandjes verder gefixteerd.
Om de cellen in de boot op hun plaats te houden zijn ze ook daar, net als de AGM’s met spanbanden gefixeerd.



Voor de MPPT’s heb ik 2 laadprofielen gemaakt.

Eén voor als de boot niet gebruikt wordt, hierbij zijn zowel de absorptiespanning als de druppelspanning ingesteld op 13,2V, dit is 3,3V per cel.
In de praktijk betekend dit dat de SOC ergens varieert tussen de 70-80%.

En één voor als de boot wel gebruikt wordt. Hier is de absorptiespanning ingesteld op 14V en de druppelspanning op 13,5V. De absorptietijd is ingesteld op 15 minuten.

14V absorptiespanning betekend 3,5V per cel. Wat mij betreft wat aan de hoge kant is, maar hoewel de MPPT’s de spanning van de BMV krijgen, blijft de accuspanning iets onder de 14V.

Omdat er tot nu toe geen noodzaak geweest is de accu’s met walstroom op te laden, is de acculader nog niet ingesteld. De instellingen zullen waarschijnlijk worden: adsorptie - 14V, druppelspanning -13,5V en onderhoudsspanning 13,2V.

De instellingen van de BMV zijn als volgt:
- Geladen spanning 13,6V
- Geladen detectietijd 1 minuut
- Peukert 1.05
- Laad efficiëntfactor 96%
Met die laatste ben ik nog aan het experimenteren, ik was begonnen met 98%. Maar bij deze waarde gaf de BMV aan dat de accu vol was, maar werd er nog geruime tijd doorgeladen.
Persoonlijk heb ik liever dat de BMV wat pessimistischer is dan de werkelijkheid.
Alarm lage spanning staat op 12V en alarm hoge spanning op 14,4V.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 20 juli 2025 18:39 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drop-in replacement van AGM naar LiFePo4 20 juli 2025 19:17 #1637985

Interessant om mee te lezen. Je startaccu laadt gewoon vanuit je dynamo, net als vroeger?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drop-in replacement van AGM naar LiFePo4 20 juli 2025 19:36 #1637992

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5595
AndreAzuree schreef :
Interessant om mee te lezen. Je startaccu laadt gewoon vanuit je dynamo, net als vroeger?
Ja, daar is niets aan veranderd.
In principe staat de motor met startaccu volledig los van de rest van de elektrische installatie.
Indien nodig, kan ik de dcdc converter inschakelen, die dan, als de motor draaid, met maximaal 18A de service accu laad.
Tot nu toe, drie weken vakantie aan boord, is dit nog niet nodig geweest.
Ook niet met een nacht doorvaren.
Momenteel staat de SOC wel op 50%, maar dat is nog altijd meer dan ik had met een volle agm set :laugh:
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drop-in replacement van AGM naar LiFePo4 20 juli 2025 19:56 #1638002

ok helder! Je hebt in ieder geval capaciteit zat met je lfp's. Wellicht heb je dan inderdaad de dynamo niet meer nodig, behalve voor je startaccu. Ik denk dat we deze constructie nog wel vaker gaan zien, met het goedkoper worden van LFP-capaciteit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drop-in replacement van AGM naar LiFePo4 20 juli 2025 20:17 #1638007

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31609
leuk projectje, enige verschil met ons is een balancer.

Maar ik ben nu wel nieuwsgierig hoe je die thuis batterij cellen hebt gemaakt? En de spullenboel daarvoor...?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 20 juli 2025 20:17 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drop-in replacement van AGM naar LiFePo4 21 juli 2025 10:50 #1638068

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5595
Calidris schreef :
leuk projectje, enige verschil met ons is een balancer.

Maar ik ben nu wel nieuwsgierig hoe je die thuis batterij cellen hebt gemaakt? En de spullenboel daarvoor...?
Omdat ik de boel net voor de vakantie heb geïnstalleerd, heb ik nog wel een balancer aangeschaft.
Je zou net zien dat het toch niet werkt zonder.
Maar tot nu toe zit ie nog ongebruikt in het doosje.

Thuis heb ik 16x2 van dezelfde cellen.
Een 48V 32KWh bank dus.
Voorzien van een 123smartbms wat communiceert met een Victron multiplus gx van 5KW.

Primaire doel is zo min mogelijk terugleveren en een backups voor het geval van een stroomstoring.
Heel het huis zit achter de multi en alles blijft dus gewoon doordraaien.
Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon leuk om zo'n accu te bouwen en in te regelen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.100 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl