Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: NMEA2K Netwerk testen

NMEA2K Netwerk testen 21 juli 2025 14:29 #1638102

Op onze nieuwe boot hebben we een NMEA 2K netwerkje.
De Diepte/Ssnelheid/Temperatuursensor (DST810) komt echter niet door.

Achter 2 B&G displays zitten allemaal T-stukjes van de backbone. heb er al verschilende verwisseld, echter zonder resultaat. Sterker nog ik ben verder van huis want de AIS zaken komen ook niet meer door op de kaartplotter.

Alle doorverbindingen met de stekkertjes is NMEA2K.
Blauwe kabel rechts komt van AIS, 2e van rechts is onderste display, 3e van rechts is kompasverlichting, grijze kabel aan bovenkant is voor bovenste display, dan 4e kabel van rechts aan de onderkant is naar de B&G kaartplotter. Er zijn voor mij helemaal links 2 onbekende kabels. Eentje zal vanaf de DST multisensor voorin komen die de snelheid, watertemperatuur en diepte meet. De andere is mij onbekend.

het gekke is dat er aan slechts 1 zijde een afsluitweerstand zit. Ik vermoed dat ik er een T-stukje bij moet plaatsen voor een afsluitweerstand aan de andere kant.

Dieptemeter krijgen we vooralsnog niet aan de praat.

Iemand een idee hoe dit eenvoudig getest kan worden/werkend gemaakt worden (ik heb beperkte hulpmiddelen, eigenlijk alleen een multimeter).

Geen zeiler maar een meevarende die interesse heeft in de elektrische en electronica kant van de scheepvaart. Altijd open voor verbeterIng en vernieuwing
Laatst bewerkt: 21 juli 2025 14:31 door Benthouse.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2K Netwerk testen 21 juli 2025 14:55 #1638108

  • K-NO
  • K-NO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 227
Ik kan het verkeerd zien, maar het lijkt wel of dit niet goed vast zit:


Laatst bewerkt: 21 juli 2025 14:56 door K-NO. Reden: plaatjes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2K Netwerk testen 21 juli 2025 18:44 #1638163

Hi K-NO,

Dank voor je suggestie! ja, die zit ook goed vast. Inmiddels de locaties van de stekkers ook gewijzigd, geen resultaat. Ik verdenk een verbinding tussen de DST tri sensor en de backbone. Nabij de sensor heb ik nl. een grijze kabel die een buis in gaat en er als zwart uitkomt. Die ga ik eerst analyseren (terugtrekken/vernieuwen).
Geen zeiler maar een meevarende die interesse heeft in de elektrische en electronica kant van de scheepvaart. Altijd open voor verbeterIng en vernieuwing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2K Netwerk testen 21 juli 2025 19:26 #1638173

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18833
De eenvoudigste diagnose is meestal om alles los te halen en eerst één instrument aan te sluiten. Als dat werkt de volgende aansluiten etc.

Twee afsluitweerstanden zijn evident, zonder werkt N2k niet of heel onbetrouwbaar.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2K Netwerk testen 22 juli 2025 13:28 #1638308

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 973
Er moet ook nog ergens een voedingkabeltje zijn. Begin inderdaad eerst eens met 1 display en de transponder (en de voedingskabel!)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2K Netwerk testen 22 juli 2025 14:48 #1638317

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8388
Heb je er ook een windmeter op? Die heeft namelijk een aflsuitweerstand ingebouwd en dient dus gelijk als einde van de backbone.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2K Netwerk testen 22 juli 2025 16:56 #1638335

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 973
Koezt schreef :
Heb je er ook een windmeter op? Die heeft namelijk een aflsuitweerstand ingebouwd en dient dus gelijk als einde van de backbone.

Sommige moderne weer niet (B&G ws310 zit aan dropkabel).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2K Netwerk testen 22 juli 2025 19:33 #1638359

T-stukjes op die manier gebruiken is een bekende oorzaak van hele wisselende storingen. In het T-stukje zit een printplaatje die al na 1 keer buigen kan breken en dam wisselend wel/geen contact maakt.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2K Netwerk testen 01 aug 2025 19:21 #1640705

Inmiddels de T-stukjes vervangen door 1 backbone multi T-connector en daarop de sensoren en displays aangesloten. Alles werkt behalve de DST sensor. Ook de dropcable naar de DST sensor inmiddels vervangen. Nog steeds geen dieptemeter actief. Dropcable heeft een lengte van 2mtr en dan het eerste T-stukje met daarop de afsluitweerstand en dropcable van DST.
Vervolgens 3mtr backbone cable, weer een T-stukje voor dropcable naar AIS en dan weer door met 3mtr backbone cable naar deel waar de B&G displays en kaartplotter zitten, alsmede de aansluiting voor de windmeter.

Nu zit ik te denken, ik heb nergens een 12Vdc voeding direct op de bus. Alle componenten zijn ‘actieve’ componenten, dus met een eigen 12Vdc aansluiting, behalve de DST sensor. Moet ik in dit geval nog ergens een losse 12Vdc op de backbone aanbieden (ik heb gelezen bij voorkeur in het midden van de bus) om wellicht spanning naar de DST sensor te brengen?

Kan dit kwaad met evt andere apparatuur?
Het enige element wat ik niet 100% zeker weet (maar die wel werkt) is de bekabelde windmeter boven in de mast. Of die ook een eigen voeding heeft weet ik niet.

Iemand suggesties??

Dank alvast voor meedenken!

Gr. Benthouse
Geen zeiler maar een meevarende die interesse heeft in de elektrische en electronica kant van de scheepvaart. Altijd open voor verbeterIng en vernieuwing
Laatst bewerkt: 01 aug 2025 19:30 door Benthouse.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2K Netwerk testen 01 aug 2025 19:25 #1640707

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3188
Die voeding moet op de bus.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2K Netwerk testen 01 aug 2025 19:26 #1640708

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3188
Aquaplanning schreef :
T-stukjes op die manier gebruiken is een bekende oorzaak van hele wisselende storingen. In het T-stukje zit een printplaatje die al na 1 keer buigen kan breken en dam wisselend wel/geen contact maakt.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2K Netwerk testen 01 aug 2025 20:38 #1640734

  • markv72
  • markv72's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Ik heb ook de DST810 aan boord en no problem. Maar je moet idd absoluut 12v op je nmea bus zetten. Waar maakt niet uit (midden/einde etc). Als je verder netjes 2 afsluitweerstanden gebruikt dan moet 't werken. En ja ben 't eens dat zo'n stapel t-stukjes niet echt aan te bevelen is. Koop even zo'n 4 voudige verdeler, geeft veel minder kans op storing. Maar ik heb zo'n stuk of 10 devices meelopen en 0 problemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2K Netwerk testen 02 aug 2025 07:53 #1640786

  • nepal
  • nepal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 375
Enkele bedenkingen
Met de Airmar DST cast app kun je de gegevens draadloos aflezen.
Daarmee kan gecontroleerd worden of de DST 810 voeding krijgt.

Indien er een netwerkloze voeding mogelijk is kan gecontroleerd worden of de DST810 stuk is.

Het NMEA netwerk heeft beperkingen wat betreft de lengte en het aantal aangesloten apparaten. zeker m.b.t. de voeding.

Indien het netwerk niet werkt maar je kunt het van voeding voorzien beschik je in ieder geval over de gegevens.
Laatst bewerkt: 02 aug 2025 09:31 door nepal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2K Netwerk testen 02 aug 2025 08:42 #1640801

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4851
nepal schreef :
Enkele bedenkingen
Met de Airmar DST cast app kun je de gegevens draadloos aflezen.
Daarmee kan gecontroleerd worden of de DST 810 voeding krijgt.

Goed advies.

Wij hebben ook een DST810 en constateerden met de Airmar app een defect voor het log-signaal (de dieptemeter werkte nog prima). Door de rechtstreekse verbinding met de sensor (buiten het N2K netwerk om) kun je kijken of de DST810 voeding krijgt èn diepte en snelheid registreert. Als dat zo is krijgt de DST810 voeding en ligt het mogelijk aan de NMEA2000 interface in de sensor of moet je inderdaad je N2K netwerk zo 'kaal' mogelijk maken.

Heb je een blinde plug bij je Airmar DST810, dan zou ik de sensor verwijderen (snel werken levert minder dan een liter buitenwater in je boot) zodat je hem op een stukje backbone zonder koppelingen (wel met afsluitweerstanden en voeding) rechtstreeks aan je display kunt hangen. Dat is soms simpeler dan je hele N2K netwerk ontmantelen en langzaam weer opbouwen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2K Netwerk testen 02 aug 2025 08:46 #1640803

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31598
De "S" van de DST levert vrijwel altijd de meeste problemen op.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2K Netwerk testen 02 aug 2025 16:41 #1640913

Inmiddels weer een stukje verder.

Heb een NMEA2k dropkabel geknipt en bij de Airmar810 middels een T-stukje gemeten of er spanning op de sensor komt (op de bekabeling dan); dat is het geval!
ook de voedingsbron voor N2K netwerkje gevonden.
Multidrop geplaatst ipv de losse t-stukjes maar nog steeds geen signaal.

De Airmar810 dateerd van 2015. Ook geen verbinding middels bluetooth, Wifi oid. terwijl ik met mijn iphone vrijwel naast de sensor zit. Dat is dus een weg die niet werkt.

Dus resume:

- spanning op de Airmar DST sensor; 13,4Vdc
- Geen signaal op de B&G W7 kaartplotter en gerelateerde Triton displays.
- Bekabeling in orde (doorgemeten met een multimeter; voedingsdeel; niet het busdeel)
- nieuwe (noodkabel) gelegd tussen Airmar DST810 en eerste T-stuk nabij AIS; geen resultaat (dit om de kabel die in de boot weggewerkt zit uit te sluiten)
- Afsluitweerstand nabij de DST810 sensor geplaatst (begin van de bus); geen resultaat
- Afsluitweerstand nabij de Multi T-drop geplaatst (einde van de bus); geen resultaat
- beide afsluit weerstanden geplaatst; geen resultaat
- beide afsluit weerstanden weg; geen resultaat

Hieronder wat foto's.

Wat rest denk ik (tenzij andere suggesties!):

- Wisselen sensor (doe dit bij voorkeur op het droge) voor een nieuw(e) model (ze hebben ze tegenwoordig zonder bewegende delen)
- Huidige sensor verwijderen zoals hierboven gesuggereerd (blind plug is aanwezig!) maar ik ben on-ervaren. Die liter water in de boot zal het probleem niet zijn; maar wat als je hem niet (snel) genoeg dichtkrijgt.... of als je hem niet lekvrij krijgt. (gezien eerdere ervaringen met vorige boot en lekkage -> sloop (ander topic) is dat een no-go voor mij)
Bijlagen:
Geen zeiler maar een meevarende die interesse heeft in de elektrische en electronica kant van de scheepvaart. Altijd open voor verbeterIng en vernieuwing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2K Netwerk testen 02 aug 2025 18:41 #1640961

  • nepal
  • nepal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 375
Benthouse schreef :

- Wisselen sensor (doe dit bij voorkeur op het droge) voor een nieuw(e) model (ze hebben ze tegenwoordig zonder bewegende delen)

Hou er rekening mee dat de de diameter van de verschillende sensoren onderling kunnen verschillen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2K Netwerk testen 02 aug 2025 19:06 #1640965

  • kdp
  • kdp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 610
Moet er niet een eindweerstand op het verdeelblok zitten? Laatste foto.
als het golft dan golft het goed
niet te stuiten, niet te sturen
duurt het dagen, duurt het uren
als het golft dan golft het goed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2K Netwerk testen 02 aug 2025 19:45 #1640967

die zit in de windmeter! en met of zonder eindweerstand maakt voor het resultaat niets uit. Heb beide opties geprobeerd.
Geen zeiler maar een meevarende die interesse heeft in de elektrische en electronica kant van de scheepvaart. Altijd open voor verbeterIng en vernieuwing
Laatst bewerkt: 02 aug 2025 19:46 door Benthouse.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2K Netwerk testen 20 aug 2025 08:49 #1644438

  • K-NO
  • K-NO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 227
Misschien een keertje een tekening maken van hoe het nu aangesloten is?

Vooral dit stukje:
Dropcable heeft een lengte van 2mtr en dan het eerste T-stukje met daarop de afsluitweerstand en dropcable van DST.

kan ik niet goed volgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2K Netwerk testen 20 aug 2025 09:22 #1644442

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8014
Ik ben maar een NMEA2000 leek. Maar de eindweerstanden moeten op het uiteinden van de kabel zitten. Heb je een apparaat met een ingebouwde eindweerstand, dan moet je die aan het eind van de kabel zetten inplaats van de eindweerstand.

Dat is mijn beperkte ervaring. Meerdere eind weerstanden in het netwerk kan m.i. niet goed werken.

Bram
Laatst bewerkt: 20 aug 2025 09:23 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2K Netwerk testen 20 aug 2025 09:45 #1644445

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31598
Extra of teveel eindweerstanden geven geen problemen.
Voegen ook nauwelijks een extra load toe.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2K Netwerk testen 20 aug 2025 09:51 #1644450

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8014
Ik heb hier thuis al eens geprobeerd. De naam zegt het al eindweerstanden. Die horen volgens mijn bescheiden mening aan de uiteinden van de hoofdkabel.

Als de eindweerstand in een apparat zit en niet uit te zetten is. Dan fungeert die als eindweerstand mits aan het eind van de kabel.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2K Netwerk testen 20 aug 2025 11:18 #1644462

Nmea2000 is best een robuust systeem... . je kan het systeem best veel pijn doen door van de regels af te wijken, het blijft gewoon werken, je krijgt hooguit last van een error op de lijn hier en daar.
Dat is zichtbaar te maken op 1 van je displays... ( in ieder geval op mijn B&G Triton2 kan dat, zoek naar bus statistics, error rate. )

met jouw probleem hoef je je geen zorgen te maken over verkeerde lengte dropcable....
als er in de buurt van elk uiteinde van je backbone een terminator is dat genoeg... de exacte plek is niet belangerijk.
als er teveel terminators op je bus zitten, is ook geen globaal probleem.

als jij 1 device compleet mist op de bus, is ofwel de dropcable naar dat device stuk/disconnected, of het device defect.

dingen die wel echt moeten kloppen aan een nmea2000 bus:
Er moet 12v voeding op de bus staan, apart gevoede devices zoals kaartplotters, AIS transponders etc. hebben galvanische scheiding tussen de bus transceiver(intern component) en de rest van het apparaat. Het hele apparaat kan apart gevoed zijn maar de transceiver neemt voeding van de bus.
Eenvoudige sensors nemen de gehele voeding van de bus.

De meeste transceivers weigeren bus communicatie als er geen juiste termination gemeten word... dit geld alleen voor de boven waarde... 2x120 ohm = 60 ohm.... minder mag wel(terminator teveel)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2K Netwerk testen 20 aug 2025 11:38 #1644464

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31598
brambo schreef :
Ik heb hier thuis al eens geprobeerd. De naam zegt het al eindweerstanden. Die horen volgens mijn bescheiden mening aan de uiteinden van de hoofdkabel.

Als de eindweerstand in een apparat zit en niet uit te zetten is. Dan fungeert die als eindweerstand mits aan het eind van de kabel.

Bram

Ja en ja.
Maar als er een afsluitweerstand in het midden zit, buiten de eindweerstanden, is dat niet erg.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl