Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: SPX kompas slaat op

SPX kompas slaat op 27 juli 2025 20:30 #1639409

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4851
We varen al jaren met een Raymarine SPX 30 stuurautomaat, die eerst z’n koersinformatie kreeg van het bijbehorende RM fluxgate kompas maar nu al weer jaren van onze Airmar H2183 heading sensor.

De laatste week lijkt de SPX stuurcomputer er een beetje de brui aan te geven: hij stuurt hele stukken als vanouds, maar af en toe slaat het kompas (de ingestelde heading) op onze ST70 en P70S bedienunits compleet op hol. Terwijl de heading (HDT) weergave op het i70s display keurig de juiste true heading blijft aangeven gaat de ingestelde kompaskoers op het P70S bedienpaneeltje alle kanten op (soms zelfs het klokje rond). De stuurautomaat probeert de veranderende kompaskoers op het bedienpaneeltje uit te voeren, waardoor de boot uit de oorspronkelijk ingestelde koers raakt en er potentieel gevaarlijke situaties ontstaan door de onvoorspelbare en heftige koerswijzigingen

Iemand een idee waar dit vandaan komt? De true heading data van de H2183 heading sensor blijft gelijk, het is alleen de kompaskoers van de SPX 30 die plots fors afwijkt maar meestal weer langzaam op de juiste koers uitkomt.

We hebben de voor de hand liggende dingen gedaan, zoals een omgevingscheck van de heading sensor op magnetische spullen (hoewel de heading informatie dus gelijk blijft), etc.

Als iemand ervaring heeft met dit onvoorspelbare gedrag van de SPX 30 stuurautomaat horen we het graag!
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 27 juli 2025 20:33 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SPX kompas slaat op 27 juli 2025 21:07 #1639415

  • Marinusz
  • Marinusz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Die sensor bevat ook een gyro en een accelerometer. Kan het dat er meerdere gegevens beschikbaar worden gesteld en de ruwe magnetische data correct is maar dat de gecorrigeerde data afwijkt? In dat geval zou er een gyro of accelerometer in de sensor kunnen haperen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SPX kompas slaat op 27 juli 2025 21:43 #1639421

  • Reuver2
  • Reuver2's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 351
Marinusz schreef :
Die sensor bevat ook een gyro en een accelerometer. Kan het dat er meerdere gegevens beschikbaar worden gesteld en de ruwe magnetische data correct is maar dat de gecorrigeerde data afwijkt? In dat geval zou er een gyro of accelerometer in de sensor kunnen haperen.
Problemen met een ouderwetse gyroscoop verwacht ik normaal van bewegende onderdelen.

Bij een solid state oplossing, hetzij 6-assig, hetzij 9-assig (wat tegenwoordig de standaard is), verwacht ik eerder problemen met interferentie. Waarom zou de hardware zonder herconfiguratie ineens een ander programma draaien? (Die software kun je normaal als gebruiker niet eens wijzigen.)

Zit er nieuw staal naast de sensor of laat iemand telefoon, tablet of laptop slingeren in de buurt v/d sensor? Heb je de sensor geprobeert hereiken door gecontroleerd rondjes te varen?

Ik heb nog nooit gehoord hoe je een solid state heading sensor kunt repareren, dus ik hoop dat je een verdwaalde telefoon of zo vindt. Met name bij MPU9250 oplossingen zie je wel veel slechte batches, maar dat betreft een ander product.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SPX kompas slaat op 27 juli 2025 22:11 #1639425

  • Marinusz
  • Marinusz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Geen ander programma draaien, MEMS sensoren kunnen wel eens last krijgen van stictie. Als dat kortstondig optreedt (kan een enkele foute waarde zijn) berekent het Kalman filter een verkeerd resultaat en keert naar verloop van tijd weer (met een continu / vloeiend verloop) terug naar de juiste waarde.

Het kan ook een communicatieprobleem zijn, dan verwacht je meer willekeurige / sprongsgewijze fouten.

Ik ga er van uit dat voor de hand liggende zaken als externe magneetvelden (trillende telefoon), montageissues (moet nabij de lengteas van het schip) en kalibratie al gecheckt zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SPX kompas slaat op 28 juli 2025 00:58 #1639437

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16672
Hoe is de Airmar H2183 aangesloten ? NMEA 2k of NMEA 0183
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SPX kompas slaat op 28 juli 2025 03:55 #1639439

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4851
De Airmar H2183 heading sensor is via NMEA2000 aangesloten, het lijkt me minder waarschijnlijk dat hier storing optreedt door interferentie.

Het probleem lijkt ook niet in de Airmar heading sensor te zitten: zodra de op de SPX 30 ingestelde kompaskoers (op schijnbaar willekeurige momenten) op hol slaat en de stuurautomaat dit met grote stuurbewegingen probeert te volgen geeft de (true) heading display op o.a. ons i70s display nog steeds keurig de juiste heading aan. Dat lijkt me niet mogelijk als de heading sensor zelf de oorzaak is?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SPX kompas slaat op 28 juli 2025 04:21 #1639443

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4851
Marinusz schreef :
Die sensor bevat ook een gyro en een accelerometer. Kan het dat er meerdere gegevens beschikbaar worden gesteld en de ruwe magnetische data correct is maar dat de gecorrigeerde data afwijkt? In dat geval zou er een gyro of accelerometer in de sensor kunnen haperen.

Ook een solid state heading sensor kan kapot, maar hoe waarschijnlijk is het dat dat haperen plots gebeurt en soms ook weer een tijd over is?

Omdat de HDT weergave op ons i70s display ook tijdens zo’n op hol geslagen SPX kompaskoers (zou een ingestelde HDT moeten zijn) netjes de juiste heading aan blijft geven zocht ik het probleem niet in de heading sensor zelf.

De heading indicator lijn op onze Axiom Pro plotter gaat overigens samen met de stuurautomaat van de leg, die krijgt z’n data op een of andere manier blijkbaar van de SPX stuurautomaat en niet rechtstreeks van de NMEA 2000 heading sensor (zoals de i70s). Als één van de inmiddels vele troubleshooting stappen heb ik alle NMEA 0183 aansluitingen (o.a. afstandbediening stuurautomaat) van de SPX 30 losgehaald zodat ik er zeker van kon zijn dat alle data uitwisseling van de stuurautomaat via NMEA 2000 zou verlopen. Maar ook dan treedt het probleem nog steeds op.

Naast de NMEA 2000 connector en uiteraard power, clutch en drive type 1 aansluiting zit alleen de roerstandgever nog (via het dedicated aansluitpunt) aangesloten op de automaat. Welk protocol hier gebruikt wordt weet ik niet, maar dat lijkt me voor het ingestelde kompaskoers probleem niet relevant.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 28 juli 2025 05:20 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SPX kompas slaat op 28 juli 2025 04:34 #1639444

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4851
Reuver2 schreef :
Problemen met een ouderwetse gyroscoop verwacht ik normaal van bewegende onderdelen.

Bij een solid state oplossing, hetzij 6-assig, hetzij 9-assig (wat tegenwoordig de standaard is), verwacht ik eerder problemen met interferentie. Waarom zou de hardware zonder herconfiguratie ineens een ander programma draaien? (Die software kun je normaal als gebruiker niet eens wijzigen.)

Zit er nieuw staal naast de sensor of laat iemand telefoon, tablet of laptop slingeren in de buurt v/d sensor? Heb je de sensor geprobeert hereiken door gecontroleerd rondjes te varen?

We hebben de directe omgeving van Airmar H2183 heading sensor uiteraard gecontroleerd op staal en electronica, omdat we het eerst in het heading signaal zelf zochten. Ik heb ook onze onlangs geïnstalleerde RUT router en externe antenne uitgeschakeld gehad, hoewel die relatief ver (1,5-2m) bij de heading sensor vandaan zitten. Maar ook dan trad het probleem op onvoorspelbare momenten op.

Omdat de HDT weergave op ons i70s display ook tijdens het op hol slaan van de ingestelde stuurautomaat heading wèl correct blijft lijkt een heading sensor probleem ons inmiddels minder waarschijnlijk.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SPX kompas slaat op 28 juli 2025 04:37 #1639445

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16672
Hans V schreef :
De Airmar H2183 heading sensor is via NMEA2000 aangesloten, het lijkt me minder waarschijnlijk dat hier storing optreedt door interferentie.

Het probleem lijkt ook niet in de Airmar heading sensor te zitten: zodra de op de SPX 30 ingestelde kompaskoers (op schijnbaar willekeurige momenten) op hol slaat en de stuurautomaat dit met grote stuurbewegingen probeert te volgen geeft de (true) heading display op o.a. ons i70s display nog steeds keurig de juiste heading aan. Dat lijkt me niet mogelijk als de heading sensor zelf de oorzaak is?

Ik heb jaren geleden het zelfde probleem met mijn Airmar H2183 en NKE stuurautomaat gehad. Door de data stroom te loggen achter de oorzaak gekomen. Goed na gaan waar het kan zitten zonder assumptions. Suc6
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SPX kompas slaat op 28 juli 2025 05:08 #1639448

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4851
Marinusz schreef :
MEMS sensoren kunnen wel eens last krijgen van stictie. Als dat kortstondig optreedt (kan een enkele foute waarde zijn) berekent het Kalman filter een verkeerd resultaat en keert naar verloop van tijd weer (met een continu / vloeiend verloop) terug naar de juiste waarde.

Dat laatste beschrijft aardig wat we zien gebeuren tijdens zo’n ‘op hol geslagen’ stuurautomaat: de ingestelde kompaskoers (HDT) op de P70S stuurautomaat display wijkt plots enorm af van onze werkelijke koers maar kruipt uiteindelijk weer naar de ware heading toe.

De ingestelde HDT kompaskoers op de automaat wisselt sowieso sneller dan de HDT op ons i70s display, dus ik vermoed dat de automaat minder (of anders) filtert dan het i70s klokje.

Marinusz schreef :
Het kan ook een communicatieprobleem zijn, dan verwacht je meer willekeurige / sprongsgewijze fouten.

Zoals ik hierboven aan forumlid Reuver2 heb aangegeven treedt het probleem ook op als de SPX alleen via NMEA 2000 met de heading sensor en GPS in verbinding staat. Een plotseling (en intermittend) communicatieprobleem is na jaren van goed functioneren natuurlijk ook bij NMEA 2000 mogelijk, maar ik neig er naar om het probleem steeds meer bij onze oude getrouwe SPX 30 stuurautomaat te zoeken. Wat doet die met de HDG en HDT die het aangeboden krijgt?

Wat me verbaast is hoe de HDT weergave van stuurautomaat bediening en het i70s klokje op onvoorspelbare momenten zo enorm kunnen verschillen terwijl ze uiteindelijk gebaseerd zijn op dezelfde heading informatie van de Airmar H2183. Voorheen hield de stuurautomaat bediening de ingestelde koers gewoon vast en werd de HDT weergave op de i70s na stuurcorrecties gelijk aan de ingestelde koers op de P70S. Precies zoals het hoort te werken. Waarom de SPX 30 de laatste week z’n ingestelde koers af en toe compleet kwijt raakt en vervolgens geleidelijk weer terug vindt is me een raadsel.

Marinusz schreef :
Ik ga er van uit dat voor de hand liggende zaken als externe magneetvelden (trillende telefoon), montageissues (moet nabij de lengteas van het schip) en kalibratie al gecheckt zijn.

Er is aan de locatie en omgeving van de heading sensor niets veranderd. Zodra we op vlak en ruim water zijn zal ik de calibratie van de H2183 nogmaals uitvoeren, maar ik betwijfel dus of het wel aan de heading sensor ligt als de HDT weergave op ons i70s en oudere ST70 display ook tijdens het stuurautomaat probleem correct blijft…
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 28 juli 2025 05:13 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SPX kompas slaat op 28 juli 2025 05:16 #1639449

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4851
3Noreen schreef :
Ik heb jaren geleden het zelfde probleem met mijn Airmar H2183 en NKE stuurautomaat gehad. Door de data stroom te loggen achter de oorzaak gekomen. Goed na gaan waar het kan zitten zonder assumptions. Suc6

Wat was bij jou de oorzaak en hoe heb je dat destijds opgelost?

Ging bij jou de ingestelde (te sturen) koers ook aan de wandel?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 28 juli 2025 05:21 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SPX kompas slaat op 28 juli 2025 05:31 #1639452

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8865
Een idioot idee, totaal niet relevant, misschien.

Als ik t begrijp, blijft de KOERS (HDG) hetzeflde, maar zwaait het set-point van de controller alle kanten op?

Vaar je dan koers, route of Wind?

Welke TRIM parameters heb ik ingesteld? De facto is dat een integratie aktie, Wind Trim zeker. Die aan het setpoint van de controller trekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SPX kompas slaat op 28 juli 2025 05:47 #1639455

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16672
Hans V schreef :
3Noreen schreef :
Ik heb jaren geleden het zelfde probleem met mijn Airmar H2183 en NKE stuurautomaat gehad. Door de data stroom te loggen achter de oorzaak gekomen. Goed na gaan waar het kan zitten zonder assumptions. Suc6

Wat was bij jou de oorzaak en hoe heb je dat destijds opgelost?

Ging bij jou de ingestelde (te sturen) koers ook aan de wandel?


Mijn installatie is anders en waarschijnlijk niet te vergelijken. De Airmar H2183 geeft 10Hz de HDG. In de folder is die 20Hz maar dat doet die door elk bericht een keer te herhalen. Bij mij vielen er een aantal er uit waar de koers nul was. Dus wel een bericht maar met waarde nul. De stuurautomaat ging daardoor onmiddellijk in de fout. Display's zijn lekker gedempt waardoor je dat niet te zien krijgt.
Overigens het eerste wat ik me in jouw geval zou afvragen is waar de HDT vandaan komt. HDT is de ware koers en niet de kompas koers. Die kan de Airmar H2183 niet zelfstandig geven.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 28 juli 2025 05:48 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SPX kompas slaat op 28 juli 2025 06:18 #1639458

  • Reuver2
  • Reuver2's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 351
Hans V schreef :
Marinusz schreef :
Het kan ook een communicatieprobleem zijn, dan verwacht je meer willekeurige / sprongsgewijze fouten.

Zoals ik hierboven aan forumlid Reuver2 heb aangegeven treedt het probleem ook op als de SPX alleen via NMEA 2000 met de heading sensor en GPS in verbinding staat. Een plotseling (en intermittend) communicatieprobleem is na jaren van goed functioneren natuurlijk ook bij NMEA 2000 mogelijk, maar ik neig er naar om het probleem steeds meer bij onze oude getrouwe SPX 30 stuurautomaat te zoeken. Wat doet die met de HDG en HDT die het aangeboden krijgt?

Wat me verbaast is hoe de HDT weergave van stuurautomaat bediening en het i70s klokje op onvoorspelbare momenten zo enorm kunnen verschillen terwijl ze uiteindelijk gebaseerd zijn op dezelfde heading informatie van de Airmar H2183. ...

De veronderstelling dat de fout bij de SPX ligt lijkt me een redelijk uitgangspunt.

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]

Heb je een mogelijkheid om data te loggen?
Als een pc in het netwerk hangt is een optie te kijken of verstoringen eerst bij de SPX of eerst bij de 2183 ontstaan (een speld in een hooiberg).

Je kunt ook _alle_ kabels nalopen en _alle_ connectoren een keer loshalen en weer vastzetten. Een slechte verbinding in een connector zou hiermee opgelost kunnen worden. Een breuk in een connector of kabel zou kunnen worden versterkt. Het blijft zoeken als een blinde en de kans dat je iets vindt is klein, maar het is een relatief eenvoudige en goedkope controle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SPX kompas slaat op 28 juli 2025 07:24 #1639467

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4851
Joop66 schreef :
Een idioot idee, totaal niet relevant, misschien.

Als ik t begrijp, blijft de KOERS (HDG) hetzeflde, maar zwaait het set-point van de controller alle kanten op?

Vaar je dan koers, route of Wind?

Welke TRIM parameters heb ik ingesteld? De facto is dat een integratie aktie, Wind Trim zeker. Die aan het setpoint van de controller trekken.

Klopt, de ingestelde koers verspringt af en toe plots totaal en kruipt dan meestal weer langzaam richting de ware, handmatige koers. We varen tussen de Zweedse scheren (= rotsen en andere schepen) en kunnen de automaat er dus niet op laten om te kijken wat er gebeurt als we niets doen.

We varen een kompaskoers, de stuurautomaat op windvaan gaat hier tussen de scheren niet werken en route gebruiken we vrijwel nooit.
Aan de trim instellingen hebben we niets veranderd, behalve dat we het Response Level af en toe tijdens het varen wijzigen afhankelijk van vaarwater en sea state.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 28 juli 2025 12:30 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SPX kompas slaat op 28 juli 2025 07:29 #1639470

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8019
Ja ik denk dat je zonder een logging van de NMEA er niet uit zult komen.
En aangezien het probleem slechts sporadisch optreed zal je een grote file als resultaat krijgen.
Dus time mee in het log laten vermelden, en bij verschijnen van het probleem onmiddelijk vastleggen.
Vergeet ook niet de standaard visuele en elektrische test te doen, voornamelijk bij je automaat.
Spanning, massa en connectors.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SPX kompas slaat op 28 juli 2025 07:30 #1639471

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4851
3Noreen schreef :
Overigens het eerste wat ik me in jouw geval zou afvragen is waar de HDT vandaan komt. HDT is de ware koers en niet de kompas koers. Die kan de Airmar H2183 niet zelfstandig geven.

Die HDT komt van onze Axiom Pro plotter, die met behulp van de variatie in de RMC berichten uit de HDG ook een HDT maakt.
Onze Multiplexer kan dat ook, maar daar hebben we het uitgeschakeld om geen tweede HDT bron te hebben die mogelijk verwarring zou kunnen veroorzaken op het netwerk door nèt iets afwijkende waarden te produceren.

Bron [ Click to expand ]

EDIT: Onze Airmar H2183 heading sensor blijkt in staat om van de eigen HDG (magnetisch) ook een HDT (ware koers) te maken zodra er een magnetische variatie waarde op het netwerk aanwezig is. De HDT komt dus zeer waarschijnlijk niet van onze plotter maar - zoals onze Miniplex multiplexer in een scan al aangaf - van de Airmar H2183 zelf.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 28 juli 2025 17:46 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SPX kompas slaat op 28 juli 2025 13:04 #1639573

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4851
Tony2920 schreef :
Ja ik denk dat je zonder een logging van de NMEA er niet uit zult komen.
En aangezien het probleem slechts sporadisch optreed zal je een grote file als resultaat krijgen.
Dus time mee in het log laten vermelden, en bij verschijnen van het probleem onmiddelijk vastleggen.
Vergeet ook niet de standaard visuele en elektrische test te doen, voornamelijk bij je automaat.
Spanning, massa en connectors.

Spanning gemeten en visuele checks gedaan, lijkt allemaal OK. We kunnen een log mee laten lopen, de tijd noteren als de automaat weer in de fout gaat maakt het vinden van de speld in de hooiberg (als die er is) inderdaad iets makkelijker.

Vanochtend met Raymarine Nederland gebeld; helaas is de technische man (Sander) op vakantie. De vriendelijke medewerker die opnam verbaasde zich dat de SPX 30 überhaupt met iets anders dan een RM fluxgate werkte (terwijl die optie in de installatie handleiding staat). Hij gaf ook aan technisch niet goed ingevoerd te zijn in de materie, daarvoor moet je echt Sander hebben.

Vandaag een stuk gevaren waarbij ik de SPX 30 ook via NMEA 0183 van heading updates HDG en HDT voorzag (vanuit onze Miniplex multplexer). Geen afwijkingen gehad, maar dat zegt niet alles want dat hadden we eerder deze week ook een dag. Bovendien heeft hij het jaren met NMEA 2000 data gedaan en weet ik niet hoe de automaat met heading data uit beide bronnen om gaat. Is niet gedocumenteerd, dus misschien negeert hij NMEA 0183 wel als er NMEA 2000 heading beschikbaar is.

En last but not least: het probleem is ten diepste het verliezen van een vaste (in het geheugen van de automaat vastgelegde) te sturen koers. Hoe die afhankelijk zou (moeten) zijn van aangeboden heading data van de boot is mij ook niet duidelijk.

Enfin, morgen maar opnieuw kijken. Ik kan hier en daar nog een stekker nalopen, maar gezien de lange backbone en vele componenten èn de moeilijk bereikbare plekken is alles nalopen geen kleine klus.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 28 juli 2025 13:06 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SPX kompas slaat op 28 juli 2025 13:14 #1639576

De variatie in een RMC, die moet uit een tabel (met posities en variaties) komen.
In een log van NMEA0183 kan je zien wat die variatie doet.
Die variatie kan alleen uit een GPS-ontvanger komen, de satellieten hebben immers geen idee waar je vaart.
Wellicht heeft de ontvanger (Axiom?) soms vreemde uitschieters in die tabel.

2 alternatieven:
- de Variatie in de Miniplex3 aanzetten, dan komt die mee in de heading berichten. Niet meer de RMC laten gebruiken in de Axiom (voor variatie). De miniplex stuurt dan ietrs als dit:$HCHDG,231.81,,,2.55,E*22 (2.55 de variatie).
- Geen HDT meer gebruiken maar HDG zonder variatie.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 28 juli 2025 13:15 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SPX kompas slaat op 28 juli 2025 13:18 #1639578

  • Marinusz
  • Marinusz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Een verspringend setpoint lijkt me vreemd. Ik heb zelf de stuurautomaat altijd op magnetische koers staan, zo kan ik de automaat vergelijken met het stuurkompas, zijn er geen gps afhankelijke correcties nodig en werkt de automaat toch als al het andere uitvalt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SPX kompas slaat op 28 juli 2025 14:45 #1639596

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16672
-Ik ben begonnen uitsluitend op kompas koers te varen. Dus niet op ware koers.

-Daarna een tijdje heb ik rond gevaren met het volgende scriptje.
delta = kompask-klok_gemiddeld_n( &gem_lijst.heading,1);
				
if(!((delta < -340)||(delta > 340)||((-20 < delta)&&(delta < 20)))&&(delta!=kompask))
{
   haal_tijd ( tijd, datalijst[RMC].zin );
   sprintf(error_txt,"%sZ uur kk= %g verschill kk met voorgaande kk = %g \r\n", tijd, kompask, delta);
   fwrite(error_txt,1,(strlen(error_txt)),raw);
}

Het kijkt of een zin meer dan 20 graden afwijkt van het voorgaande gemiddelde van 30 seconden
Vervolgens mikte het programma die regels er tussen uit.

Op een goede dag kreeg ik van iemand de tip om te meten wat de voedingsspanning voor het kompas was. Terwijl je dus vaart en de automaat even wat stroom trekt. Daar zijn ze blijkbaar gevoelig voor. Deze bleek inderdaad vrij laag te zijn. Uiteindelijk bleek er een slecht contact te zijn in de kabel. Na reparatie is het probleem bij mij niet meer voor gekomen.
Maar het is geen garantie dat dit bij jou ook het probleem is.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SPX kompas slaat op 28 juli 2025 18:24 #1639638

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4851
Baasklusje schreef :
De variatie in een RMC, die moet uit een tabel (met posities en variaties) komen.
In een log van NMEA0183 kan je zien wat die variatie doet.
Die variatie kan alleen uit een GPS-ontvanger komen, de satellieten hebben immers geen idee waar je vaart.
Wellicht heeft de ontvanger (Axiom?) soms vreemde uitschieters in die tabel.

Ik ben er zojuist achter gekomen dat de HDT waarschijnlijk uit de Airmar H2183 heading sensor komt. Die blijkt van de eigen HDG ook een HDT te kunnen maken zodra er een waarde voor de magnetische variatie op het netwerk aanwezig is.
De Miniplex had in een scan de H2183 al als bron voor de HDT aangegeven en dat blijkt dus goed te kunnen. De Axiom Pro doet deze conversie van magnetische naar ware koers dus niet op dit moment maar levert mogelijk wel de variatie data. Ga ik nog even verder uitzoeken.

Baasklusje schreef :
2 alternatieven:
- de Variatie in de Miniplex3 aanzetten, dan komt die mee in de heading berichten. Niet meer de RMC laten gebruiken in de Axiom (voor variatie). De miniplex stuurt dan ietrs als dit:$HCHDG,231.81,,,2.55,E*22 (2.55 de variatie).
- Geen HDT meer gebruiken maar HDG zonder variatie.

Ik ga de variatie in de Miniplex 3 aanzetten, de tabel die Meindert in de firmware updates inbouwt vertrouw ik wel. Goed idee. Nog even kijken hoe ik de Axiom Pro op dit vlak het zwijgen op kan leggen zodat er geen uiteenlopende variatie waarden op het netwerk voor komen.

Alleen op magnetische koers sturen [ Click to expand ]

Maar de hele heading data discussie is voor het stuurautomaat probleem dat wij hebben niet relevant, zo bleek uit een gesprek dat ik deze middag had met iemand van Technical Support van Raymarine UK (Sander van Raymarine Nederland is op vakantie, dus daarom UK support maar geprobeerd).

Kort gezegd was zijn verhaal:

1. De ingestelde waarde voor de te sturen koers op de bedieneenheid van de autopilot (in ons geval een P70s en een oudere ST70 unit) kan normaal gesproken niet spontaan veranderen, tenzij daar de opdracht voor gegeven wordt via de toetsen van de bedieneenheid (met de stuurautomaat in heading mode). Een veranderende heading waarde op het netwerk of problemen met de interne gyro van de SPX 30 laten de automaat een stuuractie ondernemen, maar de ingestelde te sturen koers moet hetzelfde blijven (en dus niet zoals bij ons plots verspringen naar andere waardes).
2. Netwerken met zowel oudere als nieuwere apparatuur en software versies kunnen in specifieke gevallen een combinatie opleveren waarin bugs leiden tot onverwacht gedrag. Hoe dit bij ons probleem zou kunnen werken bleef voor mij vaag.
3. Als een defecte bedien unit uitgesloten is en het netwerk tussen bedien unit en stuurautomaat goed werkt, is de SPX 30 defect. De kans dat (in koers modus) iets anders dan de stuurautomaat bedien units in het NMEA netwerk spontaan stuurinstructies voor de SPX 30 genereren is blijkbaar verwaarloosbaar klein. In de UK hebben ze geen spare parts van de SPX 30 en kunnen ze dus niet repareren, in Nederland zal dat waarschijnlijk niet anders zijn. Bedien units raken wel defect door vocht, waardoor sluiting ontstaat en er zonder toetsen aan te raken toch stuurcommando's worden gegeven. Met de P70Rs is dit probleem wel bekend, met de P70s eigenlijk niet. We hebben de wat oudere ST 70 al een keer van het netwerk afgehaald (probleem bleef), dus dan zou onze i70s af en toe haperen.

Resumerend: heading informatie op het netwerk heeft volgens de Britse support medewerker niets te maken met het probleem dat de ingestelde te sturen koers in de stuurautomaat plots verandert. Als de bedien units (P70s en ST70 autopilot control head unit) beiden geen defecten vertonen zijn we toe aan een nieuwe stuurautomaat...
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 29 juli 2025 01:49 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SPX kompas slaat op 08 aug 2025 03:52 #1642052

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4851
We hebben na veel testen en uitsluiten besloten om de stuurautomaat te vervangen door een EVO 200 omdat daar vrijwel zeker het probleem lag. Bleek een vrij eenvoudige wissel, want de kast heeft exact dezelfde afmetingen als de SPX 30 en de aansluitingen zitten ook op dezelfde plek..

We hebben de Airmar H2183 heading sensor vervangen door de EV-1 heading sensor, die één systeem vormt met de EVO 200. Bestaande rudder feedback sensor en linear drive type 1 gewoon overgezet. De aansluiting van de drive op de EVO 200 bleek merkwaardig genoeg niet de draaddikte van onze bestaande drive aan te kunnen.

Systeem werkt nu al weer dagen perfect. Hier tussen de scheren is op het handje sturen geen probleem, maar tijdens de gedeeltelijk shorthanded terugtocht met ‘s nachts slechts één bemanningslid aan dek is het toch wel heel prettig als de stuurautomaat niet op onverwachte momenten de ingestelde heading verliest en de boot rond gooit.

De SPX 30 komt als we terug zijn beschikbaar voor een handig forumlid die er nog iets van denkt te kunnen maken. Zolang de SPX 30 zijn ingestelde heading vasthoudt stuurt hij prima.

De Airmar H2183 solid state heading sensor gaat in de verkoop. Een beetje met pijn in het hart, want deze vervanging van ons mechanische fluxgate kompas heeft ons zeer goede diensten bewezen met een nauwkeurige en betrouwbare heading. Maar is dus overbodig geworden door de EV-1 sensor die deel uitmaakt van het nieuwe EVO 200 stuursysteem.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 08 aug 2025 03:55 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SPX kompas slaat op 24 sept 2025 15:50 #1651888

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 239
Grappig, ik had een ongeveer vergelijkbaar probleem met mijn SPX30.
Urenlang sturen op steady koers geen probleem maar plotseling geeft hij als ingestelde koers 0,00 en gaat hij van Auto op Stand-by. Bij opnieuw opstarten weer OK. Maar dan hij geeft aan “Calibration required”
Calibreren niet gelukt (het bekende 360 gr rondje).
Ik ga niet verder zitten tobben, ook deze wordt vervangen door een EVO.

Andere vraag: heeft iemand ervaringen met een echt satelliet kompas?
Die dus niet met aardmagnetisch veld werkt maar met satelliet signalen.
En ik bedoel dus ook niet een heading sensor die alleen een koers geeft als je je beweegt.
Een stationair satelliet kompas dus.
Furuno heeft iets dergelijks, maar ik zie dat spul inmiddels bij outlet specialist terecht komen, m.a.w. ze moeten er vanaf omdat het niet goed werkt of omdat er nieuwere technologie is.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SPX kompas slaat op 24 sept 2025 16:08 #1651891

Volgens mij had Joost er één op zijn Marsvin?

Edit: op zijn huidige boot:
zeilersforum.nl/index.php/foru...n?start=1525#1393700
Laatst bewerkt: 24 sept 2025 16:10 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl