Baasklusje schreef :
De variatie in een RMC, die moet uit een tabel (met posities en variaties) komen.
In een log van NMEA0183 kan je zien wat die variatie doet.
Die variatie kan alleen uit een GPS-ontvanger komen, de satellieten hebben immers geen idee waar je vaart.
Wellicht heeft de ontvanger (Axiom?) soms vreemde uitschieters in die tabel.
Ik ben er zojuist achter gekomen dat de HDT waarschijnlijk uit de Airmar H2183 heading sensor komt. Die blijkt van de eigen HDG ook een HDT te kunnen maken zodra er een waarde voor de magnetische variatie op het netwerk aanwezig is.
De Miniplex had in een scan de H2183 al als bron voor de HDT aangegeven en dat blijkt dus goed te kunnen. De Axiom Pro doet deze conversie van magnetische naar ware koers dus niet op dit moment maar levert mogelijk wel de variatie data. Ga ik nog even verder uitzoeken.
Baasklusje schreef :
2 alternatieven:
- de Variatie in de Miniplex3 aanzetten, dan komt die mee in de heading berichten. Niet meer de RMC laten gebruiken in de Axiom (voor variatie). De miniplex stuurt dan ietrs als dit:$HCHDG,231.81,,,2.55,E*22 (2.55 de variatie).
- Geen HDT meer gebruiken maar HDG zonder variatie.
Ik ga de variatie in de Miniplex 3 aanzetten, de tabel die Meindert in de firmware updates inbouwt vertrouw ik wel. Goed idee. Nog even kijken hoe ik de Axiom Pro op dit vlak het zwijgen op kan leggen zodat er geen uiteenlopende variatie waarden op het netwerk voor komen.
Misschien een beetje OCD maar ik hecht aan een HDT weergave, met name van de koerslijn op de plotter. En waarom zou je uit te zetten koersen handmatig corrigeren voor variatie als de apparatuur die dat ook kan doen gewoon in je netwerk hangt? Hoe je de SPX 30 stuurautomaat alleen op HDG laat sturen als er ook een HDT aanwezig is is mij niet bekend.
Maar de hele heading data discussie is voor het stuurautomaat probleem dat wij hebben niet relevant, zo bleek uit een gesprek dat ik deze middag had met iemand van Technical Support van Raymarine UK (Sander van Raymarine Nederland is op vakantie, dus daarom UK support maar geprobeerd).
Kort gezegd was zijn verhaal:
1. De ingestelde waarde voor de te sturen koers op de bedieneenheid van de autopilot (in ons geval een P70s en een oudere ST70 unit) kan normaal gesproken niet spontaan veranderen, tenzij daar de opdracht voor gegeven wordt via de toetsen van de bedieneenheid (met de stuurautomaat in heading mode). Een veranderende heading waarde op het netwerk of problemen met de interne gyro van de SPX 30 laten de automaat een stuuractie ondernemen,
maar de ingestelde te sturen koers moet hetzelfde blijven (en dus niet zoals bij ons plots verspringen naar andere waardes).
2. Netwerken met zowel oudere als nieuwere apparatuur en software versies kunnen in specifieke gevallen een combinatie opleveren waarin bugs leiden tot onverwacht gedrag. Hoe dit bij ons probleem zou kunnen werken bleef voor mij vaag.
3. Als een defecte bedien unit uitgesloten is en het netwerk tussen bedien unit en stuurautomaat goed werkt, is de SPX 30 defect. De kans dat (in koers modus) iets anders dan de stuurautomaat bedien units in het NMEA netwerk spontaan stuurinstructies voor de SPX 30 genereren is blijkbaar verwaarloosbaar klein. In de UK hebben ze geen spare parts van de SPX 30 en kunnen ze dus niet repareren, in Nederland zal dat waarschijnlijk niet anders zijn. Bedien units raken wel defect door vocht, waardoor sluiting ontstaat en er zonder toetsen aan te raken toch stuurcommando's worden gegeven. Met de P70Rs is dit probleem wel bekend, met de P70s eigenlijk niet. We hebben de wat oudere ST 70 al een keer van het netwerk afgehaald (probleem bleef), dus dan zou onze i70s af en toe haperen.
Resumerend: heading informatie op het netwerk heeft volgens de Britse support medewerker niets te maken met het probleem dat de
ingestelde te sturen koers in de stuurautomaat plots verandert. Als de bedien units (P70s en ST70 autopilot control head unit) beiden geen defecten vertonen zijn we toe aan een nieuwe stuurautomaat...