zeiler26 schreef :
Booty24 schreef :
Geen slecht idee en zeker niet als je de koelkast bij vertrek al diep gekoeld hebt.
Ik heb het op mijn LFP accu ook. Bij 12V (3,0V cell: 20% rest op de accu) gaat alles uit. Dan kan ik er voor kiezen om dit aan te passen naar 11,6V (2,9V cell) en de rit af te maken of de motor te starten en bij te laden.
Ik heb twee relais. De bedoeling was om de verbruikers te scheiden in: koelkast+AP (uit bij 3,0V), de rest (behalve; ook uit bij 2,9V) en navigatieverlichting (uit zolang ik ze niet uitschakel). Dat scheiden is na het LFP project van 2021 nooit gebeurd.
Zodra je de motor start is alles in 10 seconde weer aan. Dat is ook de intiutieve oplossing.
Ik heb dus loodaccus en vind 1 van de nadelen van Lifepo4 dat automatisch uitschakelen van hele huishoudaccu bij een spanning waarbij marifoon (9 a 10v) of led navigatie lampen (10V-35V, 3 lampen) en zelfs stuurautomaat (10V) nog prima zouden werken. Ik houd het gewoon bij lood accu (deepcycle kun je ook diep ontladen) en wil gewoon een individuele gebruiker automatisch kunnen uitschakelen bij een ingestelde spanning van bv 12V , ik wil dat de accu zelf niet uitschakelt. Zijn die relais die je gebruikt ook bruikbaar voor loodaccu? Heb je een linkje? Klinkt wel prima
Als je enige reden is om geen lfp accu te nemen, is dat deze bij lage spanning uitschakelen, zou ik nog even verder kijken.
Die van mij gaan door tot 0V.
Overigens denk ik dat je een probleem maakt van iets wat het niet is.
Mijn koelbox gebruikt ongeveer 1Ah per uur, als dat al tot problemen leidt...
Door de relatief grote (aanloop) stroom van een koelkast en de daarbij behorende spanningsval van een loodaccu, denk ik dat het goed afstellen erg lastig wordt.