De Optimaal schreef :
Tandriem wiel...(voor de puristen onder ons

) zijn er denk ik een aantal opties om te vervangen.
1.) koop een standaard wieltje die ongeveer overeenkomt met de kapotte. Breedte en steek van de tanden is wel belangrijk,...een tandje meer of minder (dus de nominale diameter) weer niet. Je zal daardoor hooguit een iets langere of een kortere tandriem moeten gebruiken. Een afwijkende diameter zal resulteren in sneller of trager werken van je aandrijving,..iets meer of minder koppel. Postie van je roeruitslag wordt door een sensor gemeten dus aantal omwentelingen staat daar los van.
Dit standaard wieltje idd laten aanpassen zodat de rood omcirclede spanstift erin past.
2.) je kapotte schijf nauwkeurig opmeten en in 3D laten printen hoewel ik een beetje twijfel aan de sterkte maar daarvoor ben ik ook een metaalbewerker
3.) je kapotte schijf gebruiken als mal (moet je wel ALLE brokstukken hebben) om dan vervolgens het uit Alumnium te (laten) gieten en bewerken.
Schijf zou ook uit een stuk alumnium gedraaid en gefreest kunnen worden..
Persoonlijk zou ik gaan voor optie 1 en 3
Als machinebouwer: 3d print is zowel niet nauwkeurig genoeg, als niet sterk genoeg. Misschien leuk om te kijken of t werkt, maar zeker geen lange termijn oplossing.
Gieten is ook niet nauwkeurig genoeg, en moet kwa passing gaten ook nabewerkt worden.
Maar waarom zou je? Nabewerken moet je toch, om alles netjes te laten passen. En een keureig precies passend (aan de riemkant) schijfje, kost werkelijk vrijwel niets.