Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Aardlekautomaat tussen ST en Quattro klapt er uit

Aardlekautomaat tussen ST en Quattro klapt er uit 22 sept 2025 06:57 #1651309

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2136
Geeft Victron ook aan hoe zwaar de aardlekautomaat moet zijn en bijwelke lekstroom deze aangesproken moet worden. Er is namenlijk nogal een verschil tussen 30mA en 300mA.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardlekautomaat tussen ST en Quattro klapt er uit 22 sept 2025 07:42 #1651322

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5594
Yep schreef :
Van generator naar Quattro MOET een zekering automaat en MAG GEEN aardlek automaat geplaatst worden.
Het hoe en waarom heb ik even niet paraat.

Victron schrijft een aardlek automaat voor na de ST en na de Quattro.
Ook in het specifieke geval van én een ST én een quattro?

Zelf zou ik namelijk zowel de ST als de generator zwevend (dus zonder de nul met de aarde te verbinden) aansluiten op de quattro.
En bij de quattro de nul met de aarde verbinden (onafhankelijk van het aardrelais in de quattro) en alleen na de quattro aardlek automaten toepassen.

Op deze wijze weet je zeker dat er niet op twee plaatsen de nul met de aarde wordt verbonden wat tot allerlei zerfstromen kan leiden.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 22 sept 2025 07:44 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardlekautomaat tussen ST en Quattro klapt er uit 22 sept 2025 08:52 #1651337

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1231
PvO schreef :
Yep schreef :
Van generator naar Quattro MOET een zekering automaat en MAG GEEN aardlek automaat geplaatst worden.
Het hoe en waarom heb ik even niet paraat.

Victron schrijft een aardlek automaat voor na de ST en na de Quattro.
Ook in het specifieke geval van én een ST én een quattro?

Zelf zou ik namelijk zowel de ST als de generator zwevend (dus zonder de nul met de aarde te verbinden) aansluiten op de quattro.
En bij de quattro de nul met de aarde verbinden (onafhankelijk van het aardrelais in de quattro) en alleen na de quattro aardlek automaten toepassen.

Op deze wijze weet je zeker dat er niet op twee plaatsen de nul met de aarde wordt verbonden wat tot allerlei zerfstromen kan leiden.

Victron schrijft en ik citeer: 'Er moet een aardlekschakelaar geïnstalleerd worden in de AC-uitgang van de scheidingstransformator. Om de aardlekschakelaar juist te laten werken, moet de AC-uitgang nul verbonden zijn met de AC-uitgangsaarding (= alle metalen onderdelen in het vaartuig).'

Niettemin, de vervangen aardlekautomaat direct na de ST is er na bijna een dag nog niet uitgeklapt.
Laatst bewerkt: 22 sept 2025 08:53 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardlekautomaat tussen ST en Quattro klapt er uit 22 sept 2025 08:57 #1651340

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1231
Reed schreef :
Geeft Victron ook aan hoe zwaar de aardlekautomaat moet zijn en bijwelke lekstroom deze aangesproken moet worden. Er is namenlijk nogal een verschil tussen 30mA en 300mA.

In de manual niet kunnen vinden maar ChatGPT zegt 30 mA :cheer: .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardlekautomaat tussen ST en Quattro klapt er uit 22 sept 2025 10:34 #1651377

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1231
Yep schreef :
Van generator naar Quattro MOET een zekering automaat en MAG GEEN aardlek automaat geplaatst worden. Het hoe en waarom heb ik even niet paraat.

ChatGTP geeft een plausibele verklaring op de vraag 'Waarom mag er tussen een generator en een victron Quattro geen aardlek automaat geplaatst worden?'

Je moet ChatGPT kritisch benaderen. Maar ik sta wel versteld van het niveau en de snelheid van antwoorden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.100 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl