Deze zomer voer ik na een winderig en hobbelig tochtje de Elbe op en kon ik alleen nog maar stuurboord uit. Dat leidde tot een wat komische route op ais maar gelukkig stroom en wind mee en met twee voorzeiltjes op kon ik redelijk rechtuit en een beetje langzaam aan zodat ik rond de kentering aan kwam, kwam ik snachts veilig Cuxhaven binnen.
De bevestiging van het roer aan de skeg, met 2 dikke RVS klampen en 8 bouten was los, 7 bouten gelost, 1 hing er nog wat bij en de roer as enigszins krom. Dat zat even voor vertrek nog goed.
Het roer is gefixed in Cuxhaven, uiteraard tegen "Sonderpreise" en de nodige grappen over Orca's met gereedschap, waarna ik mijn weg kon vervolgen.
Het lijkt er op dat de bevestiging van het roerlager in de romp echter ook beschadigd is en misschien alleen met wat kit gestopt, want het lekt, sinds een week of twee. Per dag levert dat een liter of 2 in de bilge. Soms meer soms minder gek genoeg. Het kruipt tergend langzaam ergens door een barstje in het laminaat. Sikaflex, shell spull, epoxy, captain tolley, het houdt het niet tegen, dus de boot moet er uit voor reparatie. Zuur, want het zelfde lekje is vorige winter door een andere werf al eens gefixed.
Ik ben er regelmatig bij om het leeg te scheppen. De bilge is keurig schoon en vorig jaar nog geschilderd zodat je dat goed ziet en mocht er wat viezigheid zijn dan blijft dat in de 'biosok' in de bilge hangen, dus als de pomp loopt is dat geen ramp, maar helemaal zeker dat de bilge pomp aan slaat wanneer ik er niet ben, ben ik niet.
Nu heb ik een Victron Globallink 520, die een digital input poort heeft, die ook als pulse-teller kan werken in ik via VRM kan volgen.
share.google/KCruMILdJrS3yo2E9
Daarop mag maximaal 5 volt en heeft normally open of closed.
Daarmee moet ik kunnen zien of de pomp aan gaat. Ik zie geen onverwachte pieken in het stroomgebruik, maar de pomp zou ook maar kort kunnen lopen.
Ik heb 2 bilge pompen, allebei met ingebouwde vlotter op 12V. Sluit ik die aan op de Globallink dan is dat meer dan 5V. Maar ook een apart vlottertje wordt gevoed met 12V als ik het goed zie.
Hoe krijg ik nu een vlotter sensor aan die globallink520. Is dat zo simpel als de twee draadjes van de vlotter op de globallink aansluiten, waarmee het contact gesloten wordt zonder voeding met 12V?
Of moet ik kijken naar ander soort schakelaars.
Ik wil het niet via wifi doen, met die globallink ben ik daar juist los van.