Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Soms wel, soms geen spanning op motorpaneel

Soms wel, soms geen spanning op motorpaneel 16 okt 2025 17:20 #1655710

  • Otte
  • Otte's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Gisteren met pech teruggekeerd van mn 'rondje polder'. De 1e dag was alles op de motor, maar ik kon s'middags toch nog even zeilen. Dus motor uit, maar ik zag al dat de metertjes op nul stonden. Geen spanning, kon de motor ook niet weer starten. Op zeil de haven van Huizen ingevaren en aangelegd.
Na wat rommelen met draden uiteindelijk weer spanning en de motor gestart. Als test de motor uitgezet en weer willen starten, echter weer geen spanning. Uiteindelijk wel weer spanning (niets gedaan) en besloten terug te keren naar huis.

Vanmiddag aan het testen, begin situatie: de meters op het buiten/motor paneel slaan niet uit bij aanzetten contact. Binnen is er wel spanning, verlichting en pomp werken goed.

1e test
Motorpaneel los gemaakt. Op de ingang van het startcontact staat gewoon spanning, maar bij aanzetten van het contact verdwijnt de spanning.
Er zitten 2 ogen op de uitgang van het contact, oog1 met 1 draad en oog2 met 2 draden. (Er is een 2e uitgang op het contact voor de opvoerpomp; maar die blijft buiten beschouwing)
Maak ik beide ogen op de uitgang van het contact los, dan is er wel spanning op de ingang van het contact. Sluit ik alleen oog2 weer aan, dan is er nog steeds spanning en de meters slaan uit. Is de draad met het oog1 het probleem?

2e test
Nu oog1 ook aangesloten. Na contact aan nog steeds spanning en de meters slaan uit (!) en de motor kan gestart worden. Alles lijkt goed.
Wel opvallend: terwijl de motor draait tolt de accumeter rond!

3e test
Motor uitgezet en ook het contact weer uit. Direct daarna contact weer aan: nu staat er op de uitgang van het contactslot (en dus ook op de ingang) geen spanning meer! Heel vreemd.
Beide ogen zijn aangesloten. Ik haal beide ogen los en dan:
- alleen oog2 vastmaken: spanning valt weg
- alleen oog1 vastmaken: spanning zakt tot 1.2 volt.
Dan de stroom meten bij het vastmaken van elk oog: is verwaarloosbaar.
Het lijkt erop dat de ingangsdraad naar het contact zweeft en alleen spanning toont in volledig onbelaste toestand.

Wat nu? Test met extra draad.
Ik trek een spanningsdraad van de accuschakelaar (binnen) direct naar de ingang van het contactslot (buiten). Aanzetten van het contact (beide ogen zijn gemonteerd) levert spanning op de meters en ik kan starten. De gewone draad naar het contact lijkt hiermee de boosdoener.
Zodra de motor loopt tolt de accuspanning meter weer!

(Ik monteer nu als voorzorg en hulplijn 1 rode draad van de ingang van het contactslot naar de binnenkant van de bakskist. Hiermee kan ik eenvoudig 12v op het contact zetten zonder het meterpaneel buiten te hoeven demonteren)

Alles weer vastgezet. Nu blijkt opeens alle spanning weer aanwezig te zijn! Terwijl de "hulplijn" niet is aangesloten.
Als ik dan start (de accumeter tolt weer) en weer stop is er verdorie weer geen spanning! Hier snap ik niks van, ik stop.

Wat is hier aan de hand? Er lijkt wel iets te zitten tussen de draad van de accuschakelaar naar het contactslot. Want soms zweeft deze draad aan de kant van het slot en soms voert deze echt spanning, ook onder belasting.

Daarnaast: waarom tolt de accumeter als de motor draait? Heb ik een defecte spanningsregelaar en/of dynamo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soms wel, soms geen spanning op motorpaneel 16 okt 2025 17:41 #1655714

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1071
Klinkt alsof er ergens een slecht contact zit. Zolang er geen stroom loopt meet je spanning. Zodra er stroom loopt valt did spanning over dat slechte contact.
Op het moment dat starten niet lukt spanningen meten zou je bij het slechte contact morten brengen.
Mijn eerste verdachte is die accuschakelaar. Als dat zo'n ding is met een rode plastic sleutel. Die willen wel eens kapot gaan na vaker stroom ermee afxchakelen. Dan krijg je zoiets als je hier beschrijft. Je snapt waarschijnlijk hoe ik dat weet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soms wel, soms geen spanning op motorpaneel 16 okt 2025 19:34 #1655733

Ik denk dat je contactslot de boosdoener is. Omdat je steeds wisselende fouten vaststelt nadat je het contact aan zet. Zit er vocht in het contactslot? Verandert de situatie wanneer je het contact "aan" zet en dan een beetje aan de sleutel rommelt? Wat gebeurt er als je het contact overbrugt door de inkomende draad van het contactslot los te nemen en te verbinden met de uitgaande draad? Bij doorverbinding met het ene oog moeten de motorinstrumenten gaan aanwijzen. Die draad kan je even vastzetten. Bij doorverbinding met het andere oog zal je motor starten. Deze verbinding gelijk weer losgooien zodra je motor loopt.
Als na doorverbinding het zaakje stabiel is dan zal je het contactslot moeten vervangen.
Succes ermee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soms wel, soms geen spanning op motorpaneel 16 okt 2025 20:32 #1655745

Ik ben blij dat ik van het contactslot afgestapt ben. Nu draaischakelaar voor contact en druktoets voor starten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soms wel, soms geen spanning op motorpaneel 16 okt 2025 21:38 #1655750

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4099
Weet niet wel merk motor je hebt. Maar als het een Volvo Penta is moet je eens naar het zekering blokje op het relais kastje kijken. Ik heb hetzelfde probleem gehad. Zat in dat blokje terwijl de zekeringen goed waren. Blokje verwisseld voor gewone steekzekering en het probleem was voorgoed opgelost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soms wel, soms geen spanning op motorpaneel 30 okt 2025 10:52 #1657893

  • Otte
  • Otte's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Dank voor de reacties tot nu toe, ik ben er afgelopen tijd druk mee aan de slag gegaan.

De oplossing voor het tollen van de accumeter blijkt het (permanent) overbruggen van de draad van accu naar contactslot; hiermee heeft het contactslot nu wel altijd 12 V en is het tollen van de accumeter verleden tijd! Ergens een onbetrouwbare kabel dus, later maar eens inspecteren.

In de aanloop naar bovengenoemde oplossing heb ik, om zaken uit te sluiten, de dynamo laten controleren. Deze is goed bevonden. (het uit en later weer inbouwen was een flinke klus)

Maar nu heb ik een nieuw probleem.

Na starten van de motor trilt de accumeter wat rondom de 12V, dat was nooit zo. Na motor uit met contact aan blijft de meter trillen en hoor ik een tikkend geluid (!) gedurende 3 sec, daarna stil.
Het tikkende geluid blijkt te komen van een relais achterop de motor. Het tikken overstemt de lopende motor niet maar uit zich wel door de ritmisch trillende accumeter.

Ik heb geen idee wat dat relais doet, maar het tikken (waarschijnlijk continu in/uit schakelen van het relais) vertrouw ik niet.

Iemand een idee wat de oorzaak van dit tikken kan zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soms wel, soms geen spanning op motorpaneel 30 okt 2025 17:59 #1657936

Je maakt het wel spannend zo zonder foto's of antwoord op de vraag wat voor motor het is! Ik weet niet wat je voor feedback verwacht zonder?

IS het een ralais of ZIET HET ER UIT als een relais?

In het laatste geval; heb je een mechanische spanningsregelaar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soms wel, soms geen spanning op motorpaneel 30 okt 2025 19:59 #1657955

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31589
madoc schreef :
Weet niet wel merk motor je hebt. Maar als het een Volvo Penta is moet je eens naar het zekering blokje op het relais kastje kijken. Ik heb hetzelfde probleem gehad. Zat in dat blokje terwijl de zekeringen goed waren. Blokje verwisseld voor gewone steekzekering en het probleem was voorgoed opgelost

Exact, ook last van gehad.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soms wel, soms geen spanning op motorpaneel 31 okt 2025 08:03 #1657978

  • Otte
  • Otte's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Het betreft een Westerbeke 2 cilinder 18pk.

Een foto van de achterkant vd motor met het relais heb ik bijgevoegd.
Ook 2 links naar:
1 filmpje met tikkend relais (5 sec)
tikkend relais

2 filmpje van motorpaneel met trillende accumeter (30 sec).
trillende accumeter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soms wel, soms geen spanning op motorpaneel 31 okt 2025 13:06 #1658034

Hoekige alu boxje lijkt een diodesplitter voor het laden van je boordaccu's, ronde ding is je relais voor de gloeiplug.

Zie pagina 316 van de onderdelenlijst

www.westerbeke.com/parts%20man...13-33_parts_list.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soms wel, soms geen spanning op motorpaneel 03 nov 2025 14:26 #1658402

  • Otte
  • Otte's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
@boarderbas: Top, dank voor je snelle en nuttige antwoord! PS: zou het hoekige alu boxje een circuit breaker kunnen zijn?

Je antwoord bracht mij op het idee om nog verder te testen, om het tikken van dit relais te verklaren en om te lossen.

Mijn contactslot heeft 2 uitgangen:
- op 1 zijn 2 draden aangesloten die spanning krijgen zodra het contact wordt aangezet.
- op 2 is 1 draad aangesloten die alleen spanning krijgt als ik de contactsleutel even doorzet, om de electrische opvoerpomp te activeren.

Ik heb de draad naar de opvoerpomp losgemaakt. Daarna motor gestart en weer gestopt; geen verandering dwz het relais blijft gedurende 3 sec tikken en stopt dan. Dit sluit een eventueel probleem in het contactslot uit.

Daarna voor wat het waard is de draden op het 1e contact losgemaakt en daarna per stuk aangesloten:

Met alleen de draad die verder het paneel ingaat aangesloten: geen spanning op de rest vh paneel, kan niet starten; logisch.

Met alleen de (wat dikkere) draad die naar de motor loopt (althans, dat vermoed ik) aangesloten:
- probleem van trillende accumeter en tikkend relais doet zich niet voor en de spanning is constant (geen trillen vd meter).
- echter, het olielampje blijft branden

Voor mij blijft het onduidelijk waarom het relais (dat mijns inziens de gloeipluggen + de opvoerpomp bedient) begint te klapperen en ook waarom dit nog doorklappert na uitzetten van het contact en dan toch na 3 sec stopt.

Heeft iemand nog suggesties die mij verder kunnen helpen om dit probleem op te lossen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soms wel, soms geen spanning op motorpaneel 03 nov 2025 16:02 #1658408

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1422
Trillende volt(accu)meter: spanning niet constant, dat zou op een defecte spanningsregelaar kunnen duiden. Misschien is dat blokje wel de mechanische spanningsregelaar: www.kulsdom.be/werking_spanningsregelaar.html

Of het blokje is nr 10 op blz 316, de CB circuitbreaker. Zit ook in het schema heel dicht op het voorgloeirelais.



Gepost met de officiƫle Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soms wel, soms geen spanning op motorpaneel 03 nov 2025 22:26 #1658447

Uit de berichten van ts begrijp ik dat deze motor een electrische opvoerpomp heeft. Het tikkende geluid wat je in het filmpje hoort is van deze electrische opvoerpomp. En daarvan is ook te verklaren dat deze 3 sec na stopzetten van de motor ook stopt.
Laatst bewerkt: 03 nov 2025 22:31 door SimondeDanser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soms wel, soms geen spanning op motorpaneel 05 nov 2025 20:49 #1658791

  • Otte
  • Otte's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Dank weer voor het meedenken:
1 De dynamo en spanningsregelaar zijn door een bedrijf gecontroleerd en goed bevonden.

2 Het getik is dus niet het relais zelf maar de opvoerpomp. Blijkbaar wordt bij elke tik flink wat stroom gevraagd waardoor de spanning op de accumeter wat inzakt; dat verklaart het trillen vd accumeter.

Blijft de vraag hoe het kan dat het relais AAN gaat en blijft zodra de motor is gestart (en dan automatisch na 3 sec stopt). Het relais gaat dus pas aan op het moment dat de motor loopt (vreemd gedrag), niet op het moment dat ik het contact aanzet (goed gedrag).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soms wel, soms geen spanning op motorpaneel 05 nov 2025 21:00 #1658796

Het getik is dus niet het relais zelf maar de opvoerpomp. Blijkbaar wordt bij elke tik flink wat stroom gevraagd waardoor de spanning op de accumeter wat inzakt; dat verklaart het trillen vd accumeter.


Zo'n pompje vraagt niet al te veel stroom denk ik. Als de spanning dan al iets inzakt, zijn je accu's dan nog wel ok?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soms wel, soms geen spanning op motorpaneel 05 nov 2025 21:22 #1658800

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8015
Volgens mij zit je met niet een maar verschillende slechte contacten.
Het zou goed kunnen dat als je al de draden en contactoppervlakken eens goed zou schoonmaken, (licht schuren zodat je weer een goede elektrische verbinding krijgt), al je problemen verdwenen zullen zijn.

Contact cleaner kan ook helpen, maar is dikwijls geen blijvende oplossing.
licht schuurpapier of staalwol geven een langere oplossing. Wel opletten met staalwol dat je geen kortsluiting maakt want dan kan dat gaan branden.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soms wel, soms geen spanning op motorpaneel 06 nov 2025 06:23 #1658821

0Tony2920 schreef :
Volgens mij zit je met niet een maar verschillende slechte contacten.
Het zou goed kunnen dat als je al de draden en contactoppervlakken eens goed zou schoonmaken, (licht schuren zodat je weer een goede elektrische verbinding krijgt), al je problemen verdwenen zullen zijn.

Contact cleaner kan ook helpen, maar is dikwijls geen blijvende oplossing.
licht schuurpapier of staalwol geven een langere oplossing. Wel opletten met staalwol dat je geen kortsluiting maakt want dan kan dat gaan branden.

Learned that the hard way. Op onze vorige boot waren onverklaarbare startproblemen. Monteur aan boord, niets gevonden, 200 euro, volgende monteur installeerde een nieuwe brandstofpomp, weer 300 euro. Advies: dan gloeistiften vervangen. Gelukkig lag ik toen in Den Helder. Raymond Prikker van Willemsoord ging niet mee in veronderstellingen. Simpel stap voor stap doormeten toonde slecht contact. Bypass gemaakt; probleem verholpen!
Les: op een boot (vochtige omgeving) hebben contacten onderhoud nodig. Misschien belangrijker dan je stootwillen poetsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soms wel, soms geen spanning op motorpaneel 06 nov 2025 09:55 #1658840

Bij mij zelfde issues gehad. Was een slecht massa-contact. Nieuwe kabel gelegd, was in 5 min gebeurd. Alles weer in orde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soms wel, soms geen spanning op motorpaneel 06 nov 2025 12:04 #1658861

Zou er nog verschil zitten in types verbindingen qua corrosie gevoeligheid?
Wel interessant eigenlijk. En pleit ook voor gebruik krimpfolie.
Boomer zegt: ouderwetse kroonsteentjes kunnen ver corroderen van buiten maar maken in de kern nog steeds verbinding. Bij mij zat het probleem in de multistekker. Daar worden de materialen toch minder stevig tegen elkaar gedrukt.
Oei Skik, wat stellig...
Laatst bewerkt: 06 nov 2025 12:05 door skik op reis. Reden: Foutje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soms wel, soms geen spanning op motorpaneel 06 nov 2025 15:00 #1658882

Wat mij in dit topic opvalt is dat er een hoge graad van aannames is. Er is kennelijk geen schema en er is niet gemeten. En dat werkt dus niet. Om een probleem als dit te lijf te gaan zal er dus eerst het e.e.a. gemeten moeten worden alvorens te weten waar de verschillende componenten voor dienen en op welke momenten ze in- of uitgeschakeld worden. Zo is mij nog steeds niet duidelijk waar het bewuste relais nu precies voor dient en wanneer het precies bekrachtigd wordt. Zolang dat niet bekend is kan je niet zeggen of het normaal is - of niet - dat het 3 sec na stil zetten motor uitschakelt.
Dus ik zou zeggen haal de universeelmeter eerst eens tevoorschijn en meet bij alle stadia van het contactslot door waar er wel en geen spanning op staat. Pas wanneer je dat weet kan je verder en kan je gericht gaan zoeken naar een storing of foutieve aansluiting.
Succes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soms wel, soms geen spanning op motorpaneel 06 nov 2025 15:51 #1658897

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1959
AndreAzuree schreef :
Bij mij zelfde issues gehad. Was een slecht massa-contact. Nieuwe kabel gelegd, was in 5 min gebeurd. Alles weer in orde.
Zelfde ervaring, zij het bij mijn auto. Naar de garage gebracht voor een diagnose. Na aansluiten van allerlei electronische/digitale testsystemen niets gevonden. Toen thuis zelf maar even gekeken, om het direct te vinden, namelijk een losgetrilde massakabel tussen de accu en het motorblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl