Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lifepo4 wat met batterij schakelaar Vetus

Lifepo4 wat met batterij schakelaar Vetus 06 dec 2025 11:31 #1662995

Beste ZF ´ers.
Ik oriënteer me om over te stappen naar lifepo4.
Ik lees dat het laden overwegend gebeurt met een dc/dc lader
Tussen startbatterij en Lifepo4.
Nu heb ik een Vetus battery schakelaar met 4 standen (batterij 1=start, 2=huishoud,3=beide samen en 4=off). Ik kies dus zelf welke ik gebruik en welke ik laat laden.
Is deze schakelaar overbodig als de Lifepo4 via de startbatterij wordt geladen?
Indien ja, hoe kan ik dan bvb bij een lege startbatterij eenmalig starten via de huishoud battery?
Dank voor info in mensentaal (ben een leek op dit vlak).
Bijlagen:
Herman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 wat met batterij schakelaar Vetus 06 dec 2025 12:20 #1663001

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16672
hverhelst schreef :
Beste ZF ´ers.
Ik oriënteer me om over te stappen naar lifepo4.
Ik lees dat het laden overwegend gebeurt met een dc/dc lader
Tussen startbatterij en Lifepo4.
Nu heb ik een Vetus battery schakelaar met 4 standen (batterij 1=start, 2=huishoud,3=beide samen en 4=off). Ik kies dus zelf welke ik gebruik en welke ik laat laden.
Is deze schakelaar overbodig als de Lifepo4 via de startbatterij wordt geladen?
Indien ja, hoe kan ik dan bvb bij een lege startbatterij eenmalig starten via de huishoud battery?
Dank voor info in mensentaal (ben een leek op dit vlak).

Je schakelaar zou wel werken als je in geval van nood op je huis LiFePO4 wilt starten. Echter het gevaar bestaat dat je hem dan op die stand laat staan. Of gewoon een keer het verkeerd doet en de dynamo direct LiFePO4 gaat laden. Dat wil je blijkbaar niet. Immers je hebt bewust een DC-DC lader gekocht.
Mijn oplossing is een mogelijkheid met een drukknop die je tijdens het "nood"starten ingedukt moet houden. Zodra ik die loslaad is de LiFePO4 weer ontkoppeld.
Verder is er een meningsverschil over het nut van een DC-DC lader. Daar is meer dan genoeg over geschreven.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 06 dec 2025 12:20 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 wat met batterij schakelaar Vetus 06 dec 2025 15:18 #1663024

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7176
"Both" bij draaiende motor gaat je de dynamo kosten. Starten op LiFePO4, let dan op de accu en/of je BMS (ingebouwd in de accu?) de startstroom wel kan leveren! (Starten van je diesel neemt ongeveer 100 Ampere per 10 pk motorvermogen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.099 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl