Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Raymarine A60 kopen?

Raymarine A60 kopen? 25 mei 2009 10:22 #72966

  • bliepje
  • bliepje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Ik zag bij Compass http://www.compass24.nl/web/catalog/shop/techniek_elektronica_gps_plotter/3075419 de Raymarine A60 voor 350 euri (dat is waarschijnlijk exclusief de kaart http://www.compass24.nl/web/catalog/shop/techniek_navigatie_instrumenten_navionics_zeekaarten/3594313 van 240 euro?)

Heeft iemand:
1) een beter alternatief in dezelfde prijsklasse?
2) ervaringen met dit apparaat?
3) een idee of de prijs nou echt een koopje is?

Alvast bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine A60 kopen? 25 mei 2009 11:21 #72972

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Ik denk dat alleen je tweede vraag beantwoord kan worden, één en drie zijn erg subjectief. Betere alternatieven? Misschien wel maar dat hangt er natuurlijk vanaf wat je van een plotter verwacht. Een een koopje... het blijft natuurlijk toch een zak geld waar je ook lekker van kan eten... :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine A60 kopen? 25 mei 2009 12:04 #72976

  • Noche
  • Noche's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 618
Hoi Bliepje,

Ik heb de Raymarine A 60 onlangs gekocht en ben er zeer tevreden over.
Mijn oude, op de boot aanwezige gemonteerde handheld Magelan Sportrack GPS was door stomiteit opgeblazen maar ik betreur het absoluut niet.

Voordelen van de A 60 kaartplotter zijn:

*Goede kaart
*Mogelijk split screen, wil zeggen, links kaart gegeven, rechts Nav gegevens, zoals course over ground, speed over ground, range to waypoint, heading to waypoint.
* Zeer overzichtelijke gegevens, dus.
* De A 60 is uit te breiden met passende log en diepte meter (heb me er nog niet in verdiept), dus dat zal betekenen, dat je geen separate log en dieptemeter instrumenten in je cockpit nodig hebt.
* Hij is (in principe) met een autohelm ST 1000 of ST 2000 te koppelen. Heb ik nog niet gedaan.
* Geeft akkuspanning aan.

Nadelen:
* Ik vind het Menu voering bij Waypoints en routes niet echt handig.
* [strike:5cce71a694]Bij vaart rond of boven de 5 knp zuigt hij als het ware de akku leeg. Hoge stroomverbruik
[/strike:5cce71a694]EDIT NOCHE: DIT KLOPTE NIET. PROBLEEM LAG ERGENS ANDERS AAN !

Ik vind hem ook een toegevoegt veiligheids voordeel. Bij nare omstandigheden hoef je je niet op het navigeeren te concentreeren maar ziet in een oogopslag de dieptelijnen, en 1.30 diepte betoning (randmeren) en kan je je op het zeilen concentreren.

Ik weet niet of het echt een kopje is. Denk dat kartplotters normaal om de 1000 euro kosten. Maar hier kunen je andere misschien meer over vertellen.

Ik heb toch maar de Navionics Gold kart gekocht. Dus al met al ben je even 600 euro (350 + 240) kwijt, maar zie het als echt geslagte investering in vaarplezier en veiligheid.
De jaarlijkse update van de kaart kost 70 euro. Dit is volgends mij te doen, als je het om en om doet met de hardcopy papieren versie van je zeekarten.


Samengevat: Ik wil hem niet meer missen, en als je het financieel kan veroorloven, gewoon kopen. Je zult er veel plezier aan hebben.



Groet Martin
28 februari 1967 - 29 januari 2011
Zeilen is vrijheid, of de illusie ervan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine A60 kopen? 25 mei 2009 16:56 #73031

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ik heb hem ook een paar weken en sluit me aan bij Martin, ben er zeer tevreden over.

Het is absoluut een koopje, heb er zelf een kaart van 2008 voor maar 100 euro bij genomen, iets kleiner als de duurdere maar met Nederland, Belgische en Engelse kust en dat voldoet bij mij voorlopig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine A60 kopen? 26 mei 2009 06:30 #73177

  • Marinus
  • Marinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Nadelen:
* Bij vaart rond of boven de 5 knp zuigt hij als het ware de akku leeg. Hoge stroomverbruik
Zou je dit kunnen toelichten? Ik had verwacht dat het stroomverbruik onafhankelijk is van de snelheid van de boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine A60 kopen? 26 mei 2009 06:35 #73178

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Dat dacht ik ook ..... de enige wijze waarop het stroom verbruik toeneemt is als er vaker wordt ververst qua data. Stel je gaat met 100 km per uur over het water en hij gaat sneller verversen en vaker posities weergeven dan kan het vebruik toe gaan nemen. Ben ook benieuwd naar de werkelijke reden. :wink:

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine A60 kopen? 26 mei 2009 19:28 #73298

  • Noche
  • Noche's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 618
Nadelen:
* Bij vaart rond of boven de 5 knp zuigt hij als het ware de akku leeg. Hoge stroomverbruik
Zou je dit kunnen toelichten? Ik had verwacht dat het stroomverbruik onafhankelijk is van de snelheid van de boot.


Misschien klopt dit ook niet, maar dit is mijn einige verklaring dat hemelvaart mijn akku konstant leeg was.

Ik ben hemelvaart van Huizen door de Randmeeren het Ketelmeer en Ijsselmeer op. Dus, Spakenburg, Harderwijk, Elburg etc. Het was een westerlijke 4 en het was dus gedeeltelijk een rap tempo.

Op mijn boot heb ik een kleine akku van 48 AH en mijn Buitenboord laad volgens spec met 6 A. Zoals ik al aangaf geeft Raymarine A 60 ook de akkuspanning aan. Tot twee keer toe was de akku zo leeg, dat de bb niet meer elektrisch wou starten. Heb de spanningsmeter in de gaten gehouden en die ging, nadat de motor stationär meedraaide van 12.9 naar beneden de 12 binnen twee uur (zonder motor). Dit gebeurde 2 keer.

Ik heb het nog niet eerder meegemaakt dat de akku (onverklaarlijk) zo leeg was dat de bb niet meer elektrisch wou starten.

Volgends mij zijn er twee mogelijke verklaaringen.
a. Of mijn akku is heel plotseling overleden.
b. De stroomverbruik was heel hoog, omdat de kaartplotter permanent bezig was de kaart aan te passen. (Zoals ik al zij, gedeeltelijk boven de 5 knopen in een nauwe vaargeul in een nauw water, dus de resolutie was ook op heel kleine gezet, wil zeggen, maximale scherm was 1/2 tot 1,5 nm).

Tegen de versie dat mijn akku naar de phillisteinen is spreekt, dat de volgende dag bij het dobberen op het IJsselmeer niks aan de hand was, qua akku spanning. Bij een 1-3 bft tussen Urk en Lemmer blijf die een goede akkuspanning van 12.3 aangeven geduurende 4 uur.
Wel was de akku dan weer goed opgeladen door een paar uur op bb varen de dag ervoor.

Het zou me verbazen als de akku daadwerkelijk helemaal naar de kl... is. Ik vind de verklaring, dat de kartplotter het moeilijk had bij kleine resolutie permanent de kaart (en omgeving) aan te passen logischer.

Weliswaar zit ik te denken er een grotere akku (boven de 100 AH) in te plaatsen. Ik zit ook aan een twee akku systeem te denken maar dat is mij op dit moment nog even te ingewikkelt. Wel heb ik hier nog een geweldige druppellader (Plastimo) van 15 A liggen voor twee akku's.
Dus misschien volgend jaar met twee akku's.

Groet Martin
28 februari 1967 - 29 januari 2011
Zeilen is vrijheid, of de illusie ervan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine A60 kopen? 26 mei 2009 22:12 #73343

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Heb even de handleiding van de 435 erbij gepakt. Die spreekt van een 'typical power consumption' van 10W voor het gehele apparaat.

Als jij een accu van 48Ah leegtrekt in 2 uur gaat er iets grondig mis. Gesteld dat je motor niet meer wil starten vanaf halfvolle accu zou je nog steeds 24Ah verbruikt hebben in 2 uur = 144W continu verbruik, 14x hoger dan de gemiddelde power consumption van het apparaat? Dan is ie nu gefrituurd, ben ik bang :D Ik ben best bereid om te geloven dat de plotter wat meer verstookt als je sterk inzoomt, maar zeker niet zoveel.

Er moet dus iets anders aan de hand zijn. Misschien is je startmotor wel bijzonder afhankelijk van de gewenste spanning. Als ie weer niet wil starten, zet dan de GPS eens uit en wacht 5 minuten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine A60 kopen? 26 mei 2009 22:22 #73345

  • Noche
  • Noche's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 618
Hoi Delphi,

Goede tip en goed te weten dat zo'n kaartplotter maar 10 W gaat trekken.
Zal het uitprobeeren, de kaartplotter ff uit te zetten.

Maar hoe zou je dan dit verklaren:

Heb de spanningsmeter in de gaten gehouden en die ging, nadat de motor stationär een posje meedraaide van 12.9 naar beneden de 12 binnen twee uur naardat ik de motor uitzette. Dit gebeurde 2 keer.

Groet Martin
28 februari 1967 - 29 januari 2011
Zeilen is vrijheid, of de illusie ervan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine A60 kopen? 26 mei 2009 22:37 #73348

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik snap dat die spanningsval je dwarszit ;)
Nou weet ik niet heel precies hoe het nou in elkaar zit, daar hebben we onze accu-specialisten ron b en jouzers voor, maar wat ik wel weet is dat spanning niet alles zegt over de laadtoestand van de accu. Ik vind het ook niet raar dat de spanning zakt naar 12V (wat de accu tenslotte zou moeten leveren...) als je een verbruiker aan hebt staan. Vermoedelijk krijgen we hier weer zo'n gevalletje 'stroom <> spanning' maar daar weet ik het fijne niet van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine A60 kopen? 27 mei 2009 07:49 #73380

Ik vraag me af of je accu wel zo vol is als je denkt. Een accu die met een behoorlijke laadstroom wordt geladen heeft een klemspanning van ruim boven de 13 V. Als je je bbm stationair laat draaien en je ziet een spanning van 12.9 V, dan laadt de motor niet echt bij. Mijn ervaring met een laadspoel op een buitenboordmotor is dat je de motor met een behoorlijk toerental moet laten draaien om in de buurt van die 6 A te komen.
De (open) klemspanning van een accu is een redelijke maat voor de ladingstoestand, maar dan moet er dus echt geen belasting aan hangen. En de accu moet enigzins tot rust komen, de tijd die daarvoor nodig is verschilt per accu. Meet de spanning eens als je accu een nachtje rust heeft gehad. Als hij vol is, dan zie een spanning van 12.7 V ongeveer (bij normale loodaccu's). Bij 11.5 volt is je accu leeg (volgens het Centurion accuboek, deze waardes zijn afhankelijk van de temperatuur). Dat zijn richtgetallen, de enige manier om de ladingstoestand van een accu echt te controleren is met een zuurweger.

Kortom: check eerst eens of je accu wel vol is en goed wordt bijgeladen. Een startaccu levert ook als ie halfvol is nog wel kortdurend genoeg stroom voor de startmotor, maar langdurig 1 A (10W) leveren is een ander verhaal.

Succes,
Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine A60 kopen? 28 mei 2009 11:41 #73703

  • Noche
  • Noche's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 618
Hoi Delphi en Smooth Operator,

Bedankt voor jullie advies. Hier leer ik echt van. Het is goed een ' gevoel ' voor het gebruik van de apparatuur (en de akku capaciteit) te krijgen.

Smooth Operator, ik zal jouw tip meenemen en dit weekend even goed kijken, (naar spanningsverloop na een nacht; starten motor als Raymarine uit is, etc.).

Kan me iemand nog even met de formule, I U en Capaciteit uithelpen?
Dus, hoe zwaar teert een verbruiker bij 12 V aan de capaciteit van de akku?
Het einige wat ik me nog herinner is U= R * I , niet toepaslijk in dit geval.

Groet Martin
28 februari 1967 - 29 januari 2011
Zeilen is vrijheid, of de illusie ervan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine A60 kopen? 28 mei 2009 12:25 #73710

Beknopt lesje electrotechniek:

P = vermogen (Watt)
U = spanning (Volt)
I = stroomsterkte (Ampére)
h = tijdsduur (uur)

Belangrijkste formule: P = U*I (of I = P/U, etcetera).

Lading: wordt officieel uitgedrukt in Coulomb, maar voor accu's in de veel handigere eenheid Ah (ampere-uur). 1 Ah is de lading die in of uit een accus gaat bij een stroom van 1 A gedurende 1 uur.

Accucapaciteit wordt uitgedrukt in de maximale lading die een accu kan bevatten, bijvoorbeeld 48 Ah. Dit betekent echter niet dat de accu ook echt 48 uur lang 1 A kan leveren, of 24 uur 2 A of 1 uur lang 48 A. Dat hangt van de constructie van de accu af!

Volgens de DIN norm betekent een accucapaciteit van 48 Ah dat de accu bij 27 graden gedurende 20 uur tenminste een stroom kan leveren van 1/20 van de capaciteit, dus 48/20 = 2.4 A. Dat is een theoretisch maximum, de accu is dan helemaal leeg en waarschijnlijk kapot. Staar je daar dus niet op blind. Hoever je een accu kunt ontladen hangt weer van het type accu af, gewone loodaccu's (startaccu) vaak niet verder dan 50%, speciale deep cycle accu's veel verder.
Er is ook nog een norm voor een 5-uurs capaciteit, die zie je wel bij semi-tractie accu's. 48 Ah betekent dan: gedurende 5 uur ontladen met min. 48/5 = 9,6 A. Op de accu staan dan vaak twee getallen, een voor de 20-uurs en een voor de 5-uurs capaciteit.

Als je meer wilt weten over accu's en het (ont)laden ervan, google dan eens op "Centurion accutechnisch handboek". Ook zeer lezenswaardig is "Altijd Stroom", te vinden op de site van Victron.

Succes!
Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine A60 kopen? 28 mei 2009 14:33 #73725

  • Noche
  • Noche's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 618
Hartstikke bedankt !!!

Groet Martin

PS:

Dus: 10 W/12 V = 1 Ampere

Nu begrijp ik ook waar de hoge I's vandaan komen. Door de lage U (12V), waardoor je dus moet delen !!! Heel ander verhaal dan met 220V.

Woord me enigzinds wat duiderlijker, allemaal.

Groet en dank,

Martin
28 februari 1967 - 29 januari 2011
Zeilen is vrijheid, of de illusie ervan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine A60 kopen? 28 mei 2009 14:42 #73726

  • Noche
  • Noche's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 618
uehm....
Nog een vraagje, welke pool van de akku moest je nog weer eens het eerst losnemen (en het laatst opdoen) om de boogfonk te verkomen?

De min (omdat de elektroden van min naar plus vlooien)?

Groet Martin
28 februari 1967 - 29 januari 2011
Zeilen is vrijheid, of de illusie ervan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine A60 kopen? 28 mei 2009 19:13 #73762

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
hoe je de stroomkring onderbreekt maakt niets uit. Echter is het gebruikelijk om als je werkzaamheden verricht of iets demonteert, eerst de min-pool los te nemen.
Doe je dit niet en komt bij het losnemen van de plus-pool deze per ongeluk tegen een chassis, motorblok of een andere aarde aan, dan heb je alsnog kortsluiting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine A60 kopen? 28 mei 2009 20:01 #73772

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Doe je dit niet en komt bij het losnemen van de plus-pool deze per ongeluk tegen een chassis, motorblok of een andere aarde aan, dan heb je alsnog kortsluiting.

Maar als de + pool van de accu is staat er toch geen stroom meer op :P: :?: .

Ik ken deze regel hoor, maar is meer dat als je bij een auto sleutelt en je met een sleutel de + pool losdraait de sleutel tegen het chassis aan kan komen en een vonkenregen krijgt wink: .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine A60 kopen? 28 mei 2009 21:48 #73812

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Als ik had geschreven dat het niet uitmaakt in welke volgorde je de pool loshaalt, was er vast een slimmerik opgestaan die had gezegd: in de autotechniek doen we altijd eerst de min-pool loshalen.

Nu schrijf ik zelf dat mij aangeleerd is om eerst de min-pool los te halen, is er weer een slimmerik die zegt dat er geen sluiting zal ontstaan omdat de plus-pool al los is. :D

Anyway, ik kies voor mijzelf in dit soort gevallen de meest veilige weg, en dat is eerst de min-pool los.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine A60 kopen? 30 juni 2009 21:37 #78015

  • Noche
  • Noche's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 618
Ik vraag me af of je accu wel zo vol is als je denkt. Een accu die met een behoorlijke laadstroom wordt geladen heeft een klemspanning van ruim boven de 13 V. Als je je bbm stationair laat draaien en je ziet een spanning van 12.9 V, dan laadt de motor niet echt bij. Mijn ervaring met een laadspoel op een buitenboordmotor is dat je de motor met een behoorlijk toerental moet laten draaien om in de buurt van die 6 A te komen.
De (open) klemspanning van een accu is een redelijke maat voor de ladingstoestand, maar dan moet er dus echt geen belasting aan hangen. En de accu moet enigzins tot rust komen, de tijd die daarvoor nodig is verschilt per accu. Meet de spanning eens als je accu een nachtje rust heeft gehad. Als hij vol is, dan zie een spanning van 12.7 V ongeveer (bij normale loodaccu's). Bij 11.5 volt is je accu leeg (volgens het Centurion accuboek, deze waardes zijn afhankelijk van de temperatuur). Dat zijn richtgetallen, de enige manier om de ladingstoestand van een accu echt te controleren is met een zuurweger.

Kortom: check eerst eens of je accu wel vol is en goed wordt bijgeladen. Een startaccu levert ook als ie halfvol is nog wel kortdurend genoeg stroom voor de startmotor, maar langdurig 1 A (10W) leveren is een ander verhaal.

Succes,
Bart

Beste Bart,

Bedankt nog eens voor jouw reactie. Je had gelijk met je vermoedens. De akku moet vrij leeg geweest zijn. Ik heb de afgelopen keeren vaak wat mijltjes op de prutel moeten doen, dus akku ook goed geladen.

De problemen, dat de Chartplotter de akku leeg trok deed zich niet meer voor.

Groet Martin
28 februari 1967 - 29 januari 2011
Zeilen is vrijheid, of de illusie ervan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine A60 kopen? 30 juni 2009 21:58 #78020

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Boogvonk zal je altijd krijgen als er nog een verbruiker over de accu staat, ongeacht of je nou de + of de - als eerste los neemt.
Eerst alle verbruikers afschakelen dus.

Toch is eerst de min los nemen het beste, nu valt dat aan boord van schepen meestal wel mee de romp is van GFK, hout en in geval van een metalen romp is het electrich circuit altijd gescheiden.

Bij voertuigen en aan boord vlak bij de motor is dat anders, ga je met je sleuteltje 10 of 13 tegen het chassis of motorfundatie, en je bent begonnen met de pluspool, dan heb je vuurwerk.

Begin je met de min, het rijmt ook nog :D , dan is er niks aan de hand.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine A60 kopen? 26 juli 2009 21:05 #80888

  • Sanderr
  • Sanderr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
goed om te horen dat de A60 goed bevalt. Ik heb hem vanmiddag ook gekocht, ben erg benieuwd!! Remco, welke kaart gebruik jij? Ik moet het kaartje nog kopen.

Als ie 1 amp. p/uur gebruikt en je ca. 30% van je accu mag ontladen, kan ik er dus vanuit gaan dat bij een accu van 70 amp. ik de plotter 20 uur kan gebruiken zonder met een lege accu te zitten?

Zou wel handig zijn om het ankeralarm te kunnen gebruiken en 's-morgens toch de motor nog te kunnen starten (of na een dagje zeilen) De 2e accu komt ook nog een keer.
Friendship 26, Haringvliet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

raymarine stuur automaat A60 28 juli 2009 16:03 #81068

  • symicmar
  • symicmar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
kijk eens op marktplaats bij sturautomaten aangeboden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine A60 kopen? 28 juli 2009 16:40 #81075

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Hey Sander, ik heb de land & sea gold 05 ls van 2008, bij Kok watersport gekocht voor 99 euro.

Voor mij voorlopig genoeg vaargebied, al schijnt de update moeilijk te zijn, ik probeer een volgend jaar de marine kaart 28 op de kop te tikken.

Marine Cartography: South United Kingdom, Belgium, Netherlands, North France, North West Germany. From River Camel to The Wash and Portsall to Foehr, including English Channel, Channel Islands, Ijsselmeer, Amsterdam, Waddeneilanden, Ostfriesische Inseln Bucht, Elbe.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine A60 kopen? 31 juli 2009 19:33 #81382

  • Sabe
  • Sabe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Beste Bliepje,

Op de oorspronkelijke vraag :)
Heeft iemand:
1) een beter alternatief in dezelfde prijsklasse?
2) ervaringen met dit apparaat?
3) een idee of de prijs nou echt een koopje is?

Kan ik voor vraag 2 melden dat ik zelf één nadeel ervaar (bezit A65). Dit nadeel zit vast op de routeplanning. Zodra je mbv meerdere waypoints een route hebt staan, kun je wel de ETA laten uitrekenen naar de eerstvolgende door jou geselecteerde waypoint. Vraag je je af....wat is nu de verwachte eindtijd van de cummulatie van waypoints...dat gaat niet!

Is uiteindelijk wel mee te leven maar vind ik achteraf wel hinderlijk.

Hoop dat je hier wat mee kunt.

HG

Sander
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine A60 kopen? 31 juli 2009 22:48 #81392

  • Sanderr
  • Sanderr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
Hi Remco,
Bij Kok waren ze niet meer verkrijgbaar (leuke snoepwinkel trouwens), er is een kaartje onderweg vanuit de UK, zelfde prijs. Ben benieuwd. We gaan de A60 morgen monteren.

grtz,
Sander.
Friendship 26, Haringvliet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.204 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl