Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: accu en gps/st1000 vraagje

accu en gps/st1000 vraagje 01 juli 2009 20:49 #78175

  • saffi
  • saffi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Ha al eerder een heel verhaal geschreven maar dat is blijkbaar verdwenen ;)

Dat krijg je als beheerder...

In ieder geval, mijn vraag is deze; ik heb een boordnet met twee accu's een philippi stv 408/4 paneel, een victron 15A lader en een aantal verbruikers zoals boordverlichting marifoon, laptop, stuurautomaat, gps' en etc...

De accu's zijn niet gelijk, dwz er is een vmf sportline 100ah (semi tractie geloof ik) en de andere moet ik nog even bekijken (ik denk zo'n 85ah semi tractie) Mijn vraag is eigenlijk simpel, deze setup werd samen geladen door de victron en voedde samen het boordnet. Dit leek me niet zo goed voor de accu's. Is er een mogelijkheid deze accu's samen te gebruiken (antwoord ja, maar dan,... tegen welke prijs?) Ik moet ook opmerken dat ik geen start accu nodig heb, beide accu's moeten gewoon de gebruikers dienen. Wat moet ik doen om beide accu's het boordnet te laten voeden en beide accu's goed en automatisch op te laden?

Volgende vraag is vrij simpel; kan ik de nmea data die uit een Garmin gps12 komt (via rs232 naar een utp) rechtstreeks in mijn Raymarine ST1000+ "pompen"? Dan kan ik de waypoints vanuit de laptop naar de Garmin sturen die vervolgens de stuurautomaat bedient. De laptop heeft z'n eigen (bluetooth) gps. Ik gebruik bijna altijd de "oude gps12" als hulp bij navigatie omdat ie tegen water kan. Soms ligt hij te klotsen in de kuip.

Maar goed, groetjes, Saffi
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu en gps/st1000 vraagje 01 juli 2009 21:03 #78181

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Nee, niet de accu's samen gebruiken om je boordnet te voeden, dit kan alleen met gelijke accu's uit dezelfde serie.

Je moet er een scheidingsdiode tussen zetten of een accu keuze schakelaar, eerste is het beste.

Ik kan hier nog heel veel over vertellen, maar er is al heel veel over geschreven, dus de zoekfunctie geeft al veel helderheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu en gps/st1000 vraagje 02 juli 2009 06:26 #78204

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
kan ik de nmea data die uit een Garmin gps12 komt (via rs232 naar een utp) rechtstreeks in mijn Raymarine ST1000+ "pompen"? Dan kan ik de waypoints vanuit de laptop naar de Garmin sturen die vervolgens de stuurautomaat bedient.

ja dat kan. ik doe het precies zo (met een GPS12 en een GPS126, en een Raymarine ST5000.) Of een ST1000+ een track kan sturen weet ik ff niet, maar ik neem aan van wel (op AUTO zetten en dan op TRACK).

Voor de upload van waypoints van PC (voor het onderhoud van waypoints) naar GPS (voor het gebruiken) heb ik GPSUtility. Erg handig. Wel in Garmin Mode zetten bij een upload.

Het grote voordeel is dat je niet afhankelijk bent van pc en windows voor je navigatie. Wel zo veilig.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

st1000+ 02 juli 2009 09:04 #78220

  • saffi
  • saffi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Volgens de manual moet de ST1000+ een track kunnen sturen.

Mooi nieuws, deze setup is makkelijk te realiseren en ik vind het altijd fijn om een stuurautomaat standby te hebben die de route weet i.p.v. alleen een "heading". Je moet geloof ik wel elke nieuwe waypoint (koerswijziging) confirmeren nietwaar? Tijdens het zeilen is het gebruik van de laptop onmogelijk, klein bootje ;)

Ik wil het vandaag gaan testen alleen zoek ik nu nog een mannelijke rs232 stekker die ik mooi in het paneel kan inlamineren. Dan kan de GPS wisselen tussen de laptop en de automaat.

Over de accu's; ik denk dat een 100ah semi tractie voldoende moet zijn voor alleen verlichting, navigatie en wat aanverwante zaken.

Groeten, Saffi
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu en gps/st1000 vraagje 02 juli 2009 12:05 #78244

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
als je een waypoint passeert en naar het volgende overschakelt (doet de GPS) dan vraagt de stuurautomaat inderdaad om een bevestiging (track).

waarom zou je de gps wisselbaar maken tussen PC en ST1000? Die 2 kun je gewoon parallel zetten en samen tegelijkertijd de NMEA data uit de GPS laten gebruiken.
Voor de upload PC=> gps wel het derde draadje (uit mn hoofd pin 3 op de db9 stekker) ook aansluiten tussen pc en gps.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu en gps/st1000 vraagje 02 juli 2009 13:22 #78250

  • saffi
  • saffi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
waarom zou je de gps wisselbaar maken tussen PC en ST1000? Die 2 kun je gewoon parallel zetten en samen tegelijkertijd de NMEA data uit de GPS laten gebruiken.
Voor de upload PC=> gps wel het derde draadje (uit mn hoofd pin 3 op de db9 stekker) ook aansluiten tussen pc en gps.
t

Geen van mijn laptops heeft een RS232 uitgang meer. Ik heb een usb verloop kabel besteld maar het is niet zeker of die werkt. Dan kan ik ook geen waypoints naar de Garmin laden. Een NMEA usb multiplexer vind ik iets te duur voor nu, verder gebruik ik de laptop dus toch niet tijdens het zeilen en mocht ik dat wel willen dan kan ik altijd de tweede GPS gebruiken. Verder kan ik die ook op een pda gebruiken, die is handzamer, alleen ook niet waterdicht ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu en gps/st1000 vraagje 02 juli 2009 13:35 #78253

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
usb-serieel converter werkt heus wel hoor (heb er 2 in gebruik)
en dan kun je gewoon uploaden naar de gps.
een mux heb je pas nodig met meer dan 1 nmea zender tegelijk.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

st1000 02 juli 2009 14:49 #78266

  • saffi
  • saffi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
OK, heb de laatste sub-d 9 pins male/male gender changer in a'dam gescoord zo lijkt het dus vanavond maar eens een soldeer avondje inlassen. kijken of we het netjes weg kunnen werken. Zou inderdaad wel mooi zijn als er een "GPS" NMEA netwerkje zit waar andere gebruikers op in kunnen haken.

Bedankt en groetjes, Saffi
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu en gps/st1000 vraagje 04 juli 2009 20:15 #78500

  • saffi
  • saffi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
kan ik de nmea data die uit een Garmin gps12 komt (via rs232 naar een utp) rechtstreeks in mijn Raymarine ST1000+ "pompen"? Dan kan ik de waypoints vanuit de laptop naar de Garmin sturen die vervolgens de stuurautomaat bedient.

ja dat kan. ik doe het precies zo (met een GPS12 en een GPS126, en een Raymarine ST5000.) Of een ST1000+ een track kan sturen weet ik ff niet, maar ik neem aan van wel (op AUTO zetten en dan op TRACK).

Voor de upload van waypoints van PC (voor het onderhoud van waypoints) naar GPS (voor het gebruiken) heb ik GPSUtility. Erg handig. Wel in Garmin Mode zetten bij een upload.

Het grote voordeel is dat je niet afhankelijk bent van pc en windows voor je navigatie. Wel zo veilig.
groet
t

Zou je me de precieze instellingen kunnen vertellen want ik krijg het blijkbaar niet voor elkaar. Als ik meet wat er de ST1000+ ingaat (qua nmea data) dan lijk er heel wat te gebeuren maar ik krijg op auto (en dan +10 en -10 tegelijkertijd indrukken) geen sjoege. Kan het zijn dat je inderdaad in beweging moet zijn, binnen 0,1 nm van de "track" en binnen 5 graden van de uiteindelijke koers? Ik probeer het nu door een "goto" te definieren op de gps terwijl die statisch is (gewoon de achtertuin).....

Ben benieuwd. Groetjes,....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

st1000+ 07 juli 2009 09:42 #78763

  • saffi
  • saffi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Ik hoop toch echt dat er iemand is die me iets meer kan vertellen over die ST1000+.

Ik heb ongeveer alle manieren van aansluiten uitgeprobeerd maar ik krijg geen sjoege van de stuurautomaat. Ergens denk ik dat die een probleem heeft. Een paar vraagjes:

Als er geen NMEA signaal is en ik druk toch op "manual" en dan +10 en -10, zou ik dan in "track" modus moeten komen zonder signaal of is het normaal dat hij, zoals nu gebeurd, een piep geeft en op "auto" blijft staan?

Hetzelfde voor de +10 en -1 knop (je zou dan door de NMEA data menu's moeten kunnen scrollen); kom je in deze info menu's ook als er geen NMEA data is?

Ik wil namelijk een manier vinen om te bepalen of de data de stuurautomaat wel binnen komt, ik las eerder over een draadbreuk in de kabel van de stuurautomaat, dat zou voor mij een logische verklaring zijn. Ik kan namelijk signaal meten tot op de stekker van de automaat. Op de laptop zie ik keurig de "sentences" binnenkomen.

Dan nog een aansluitvraagje. In de handleiding van de ST1000 staat NMEA+ en NMEA- als draden die je aan moet sluiten. Ik lees elders dat die NMEA- aansluiting de "ground"moet zijn (de de Garmin GPS overigens deelt met de 12 volt aansluiting merkte ik). Welke is het nu? de "ground (pin 5 op de rs232) of de NMEA recieve (pin 3)?

Alvast dank, groeten, Saffi
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu en gps/st1000 vraagje 07 juli 2009 13:44 #78783

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
aansluit-vraagje: de 0/ground/nmea- moet aan pin 5 van de stekker
de nmea+ send (uit de gps) aan pin 2.
pas op: 2 en 5 gezien aan de achterkant/soldeerkant. er staan nummers bij!

verder heb ik ff bij raymarine.com de manual van de st1000+ gelezen.
een track wordt automatisch opgepikt als je gps XTE en BTW stuurt. Dat doet een gps12 volgens mij allebei.
verder moet je binnen 0.1 nm van de track zijn.
ik denk dat je dat bent als je (statisch) een goto activeert.
als je tracking activeert, +10 en -10 TEGELIJK, moet de St1000 vervolgens om bevestiging vragen van de koerswijziging (en moet je weer +10 en -10 ingeven). Vraagt ie dat wel??? lees ik niet in je post.

zonder nmea (xte en btw data) kan je track NIET activeren. (waar zou die arme st1000 dan wel heen moeten sturen....)

in de menu's zou je wel moeten komen, maar die bevatten dan geen data.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

st1000+ 07 juli 2009 13:51 #78784

  • saffi
  • saffi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Tja, hij doet dus niets. Als ik in auto +10 en -10 tegelijkertijd indruk geeft ie een piep en verder helemaal niets. -1 en +10 (voor gps data menu's) hetzelfde. Ik zoek dus iemand die voor me kan bevestigen dat ie naar track modus moet gaan ook al krijgt hij geen data. Dan weet ik dat het de ST1000 is en niet de data provider. En ik gebruik idd een GOTO zodat ik "on track" zit.

De data kabel is nu honderd keer nagekeken en doorgemeten van de Garming plug tot aan de st1000.......

Misschien vanavond nog maar eens proberen. Dank...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu en gps/st1000 vraagje 07 juli 2009 14:01 #78786

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
mijn st5000 zegt No Data als ik hem in track wil zetten zonder active goto.

probeer eens met de gps in simulatie mode (in setup of system menu)
dan een koers en snelheid ingeven. Dan 'beweegt' de gps tenminste.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

st1000 07 juli 2009 14:10 #78789

  • saffi
  • saffi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Ik denk nu toch aan een draadbreuk in de st1000 net zoals het andere draadje hier. ik kan straks wel even een track laten simuleren in Oziexplorer en dan kijken wat er uit komt.

Groeten,...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu en gps/st1000 vraagje 07 juli 2009 15:47 #78799

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
een track uit de navigatie software is NIET hetzelfde als een goto uit de gps.
Alle kans dat Ozzie werkt met APB-berichten in nmea en dan reageert de st1000 weer heel anders (af helemaal niet) want dan is er geen BTW en XTE.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu en gps/st1000 vraagje 07 juli 2009 15:59 #78801

Een ST1/2000 heeft twee track modes: met Bearing To Waypoint (BTW) én Cross Track Error (XTE) of alleen met XTE. Bij de laatste moet je eerst handmatig de koers binnen 5 graden gaan sturen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

st1000 08 juli 2009 06:58 #78865

  • saffi
  • saffi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Gisteren de hele unit maar eens opengemaakt. Wat opviel is dat het gehele binnenwerk absoluut nieuw is, nooit gebruikt zo te zien. en toch was er al één van de afstand houders afgebroken :(

Bij het meten tot op de printplaat werd weer eens duidelijk hoe slecht de connector gemaakt is. Er was een slechte connectie in de stekker. Nu is dat de oude stekker waar al een pinnetje van afgebroken is, in de boot heb ik een nieuwe zitten maar toch. Nadat ik alle connecties geverifieerd goed had nog steeds geen sjoege. Ik denk dat er gewoon een fout in de hardware zit. Wat nu essentieel is om te weten is of er op de st1000+, als er GEEN NMEA data ingaat (stekker los) en ik hem op "auto" zet en dan de +10 en -10 indruk, "no data" op de display hoort te verschijnen en of ik door de NMEA data menu's moet kunnen scrollen (die dan leeg zijn) als ik de +10 en -1 indruk. Ik krijg namelijk alleen maar een piep en verder blijft alles bij het oude. Ik denk nu eerlijk gezegt dat de unit gewoon niet in track modus kan/wil gaan en dat dat niets met de data invoer te maken heeft :(


Helaas.....

In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu en gps/st1000 vraagje 08 juli 2009 12:25 #78900

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
heb je geen manual????
die kun je vinden op raymarine.com

en er staat in dat de display 'Err' moet vertonen als je op track drukt zonder dat er data beschikbaar zijn.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu en gps/st1000 vraagje 08 juli 2009 12:41 #78903

  • saffi
  • saffi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
heb je geen manual????
die kun je vinden op raymarine.com

en er staat in dat de display 'Err' moet vertonen als je op track drukt zonder dat er data beschikbaar zijn.

groet
t

Zo ver was ik nog niet gekomen ;)

Ik ga maar eens een mailtje naar Raymarine proberen.....

Zou er een Factory reset mogelijk zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

`lichtpuntje 08 juli 2009 13:28 #78909

  • saffi
  • saffi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Ik las net een stukje op het Raymarine forum over een ST2000+ met een "identity crisis". Kennelijk kun je een st2000 zo resetten dat de software "denkt" dat het een autohelm 800 is.......

Dat zou nog wel eens de oplossing kunnen zijn. Ik ga het proberen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

helaas 08 juli 2009 14:42 #78923

  • saffi
  • saffi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
ik heb hem gereset naar een st2000 en weer terug, geen resultaat.

Hopelijk krijg ik nog een mailtje van Raymarine, vond net wel de bon in de papieren van de vorige eigenaar. Aanschaf februari 2008 in rotterdam (Correct). Hij zou nog onder garantie moeten zijn nietwaar?

gr..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl