Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: batterijmonitor Mastervolt

batterijmonitor Mastervolt 18 aug 2009 07:11 #83323

Mijn zeiljacht is als volgt uitgerust:
1. startaccu voor de motor volledig op zichzelf
2. 2 accu's van 75Ah parallel geschakeld voor de verlichting, apparatuur en frigo

Bij deze installatie is er een Mastervolt lader van 12V 25A + 3A alsook een monitor van het type Mastervolt BTM1.

Mijn probleem is hetvolgende:
na een dagtrip duidt mijn monitor aan dat de accu's voor bijvoorbeeld 75% nog geladen zijn. Wanneer ik dan de walstroom aansluit bekom ik devolgende ochtend een beschikbaarheid van bijvoobeeld 94% en staat mijn lader in floating. De daaropvolgende avond zijn mijn accu's nog 68% geladen en bekom ik na een nachtje walstroom 89% geladen batterijen.

Volgens de leverancier van de toestellen zou de monitor verkeerd zijn aangesloten. Bij nazicht door 2 specialisten ( personen die uitsluitend electroinstallaties doen op jachten ) werd me bevestigd dat alles in orde was. Toch blijf ik met hetzelfde vervelende probleem zitten, de monitor geeft mij geen eenduidig antwoord.

Wat ik reeds gedaan heb was een reset van de monitor, waarbij ik de totale Ah van de parallel geschakelde batterijen (150Ah) herinstelde. Hierna melde de monitor een 100% geladen batterijen, echter de daaropvolgende dagen ging het weer naar af.

Een ander probleem heb ik, met de frigo. Wanneer ik bij 100% geladen batterijen en aansluiting aan de walstroom enkel en alleen de frigo opzet, worden volgens de monitor mijn batterijen afgeladen. Zo bekom ik na een week 95% geladen batterijen, wanneer de walstromm opstaat en enkel en alleen de frigo opstaat. Kan er iemand mij ujitleg geven en een eventuele oplossing (de frigo niet opzetten is er ook een, wat ik intussen reeds weet :D ).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: batterijmonitor Mastervolt 18 aug 2009 07:20 #83327

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Het eerste wat mij te binnen schiet is dat één van de twee acuu's (of allebei) gaar zijn... :roll: De lading wordt gewoon niet vastgehouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: batterijmonitor Mastervolt 18 aug 2009 07:59 #83338

Zou het kunnen dat je koelkast (frigo) meer stroom trekt dan de acculader kan leveren? Koelkasten zijn nogal stroomvreters.
Een acculader met het opschrift 35 A laadt niet per definitie je accu's op met een continue stroom van 35 A.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: batterijmonitor Mastervolt 18 aug 2009 16:44 #83410

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Zelf heb ik een batterijmonitor van Victron (BMV601), daarop zit de instelmogelijkheid om de SHUNT op "0" te stellen.
Dit doe je door, als je zeker weet dat er geen stroom loopt (hoofdschakelaar uit), een bepaalde instelling te aktiveren.

Ook biedt de BMV de mogelijk heid om stromen beneden een bepaalde waarde te negeren.

Misschien dat de monitor van mastervolt deze of soortgelijke mogelijkheden ook heeft.

Succes.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: batterijmonitor Mastervolt 16 sept 2009 07:45 #89476

Hallo iedereen,

vorig weekend naar Ramsgate gezeild en efkes mijn monitor nagezien.
Bij mijn inscheping vrijdagavond waren de 2 gekoppelde batterijen slechts voor 85% geladen alhoewel de walstroom reeds 1 maand opstond.
Je zou toch denken dat na 1 maand de batterijen volledig zouden opgeladen zijn????

Aankomst in Ramsgate, walstroom opgezet en devolgende morgen slechts 75% opgeladen......lader op floating....

Kan er mij iemand een oplossing geven?????

Volgens diverse posts in andere onderwerpen is men vol lof voor Mastervolt, ik echter niet!

Schijnbaar is er hier op het forum een oudgediende van Mastervolt.....kan die zich even melden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: batterijmonitor Mastervolt 16 sept 2009 08:07 #89480

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2493
Dit lijkt op een probleem bij een van de twee accu's die parallel staan.
Dit kun je testen door een van de twee af te koppelen.

Als er een slecht is gaat de zaak pendelen, en is je metertje de weg een beetje kwijt. :?

Als dat zo is niet een maar twee nieuwe kopen ,of een grote ( is het beste )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: batterijmonitor Mastervolt 16 sept 2009 16:14 #89552

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto

Schijnbaar is er hier op het forum een oudgediende van Mastervolt.....kan die zich even melden?

Dat ben ik dan, maar meer richting het commerciële, dit is meer iets voor technical support, maar het lijkt inderdaad iets met de aansluiting te maken hebben... Zit alles wel achter de shunt en zijn de draden wel getwist ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: batterijmonitor Mastervolt 16 sept 2009 16:47 #89554

Bedankt Jouzers voor je tussenkomst, inderdaad het is een getwiste draad en even nazien of de shunt goed zit zal ik doen alhoewel ik meen dat het zo is.

Wat jou opmerking betreft tondini, had ik dit ook ver in mijn achtgerhoofd alhoewel de batterijen nieuw zijn van vorig jaar...........wat verwonderlijk zou zijn dat deze reeds mankeren, maar je weet nooit. Zal es opzoeken hoe deze kunnen nagezien worden.

Zal vervolgverhaal wel laten weten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: batterijmonitor Mastervolt 16 sept 2009 19:22 #89575

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
staan de jumpers op de lader wel goed voor je accutype?
(uit mijn hoofd: voor gelaccu's moet de float spanning wat hoger zijn, of zoiets, maar zeker weet ik dat ff niet meer.)
Als de spanning te laag staat ingesteld kom je al floatend nooit aan de 100%.
Ook is er een jumper voor de spanningsval (0,7v) over de scheidingsdiode (tussen je 2 accu's); Die moet ook goed staan.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: batterijmonitor Mastervolt 16 sept 2009 19:31 #89577

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Dat accu's nieuw of bijna nieuw of 1 jaar oud zijn zegt op zich weinig.
Als een lood calcium accu 1 keer leeg getrokken is zo rond de 9volt.
Jammer maar helaas is de accu dan defect en word het een nieuwe.
Zeker als er 1 a 2 weken over heen gaan voor de accu weer opgeladen word.
De platen sulfateren en dat is het einde.
Er zijn wel mogelijkheden om de accu nog een beetje op te peppen maar dat zijn alleen maar lap middelen.
Zeker als er 2 of meer paralel staan dan merk je dat niet zo gauw.
Koppel ze af en probeer accu voor accu.
Acculader uit en alle gebruikers aan zetten.
En kijk dan 5 minuten naar de spanning.
Dit is een hele goed indicator voor een slechte accu.
aangezien tegenwoordig we gesloten accu's hebben kan het soortelijke gewicht van het mensel in de accu niet meer gecontroleerd worden.
Dat was en is de indicatie voor de conditie van een accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: batterijmonitor Mastervolt 16 sept 2009 23:30 #89623

  • axelrose
  • axelrose's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 59
aangezien tegenwoordig we gesloten accu's hebben kan het soortelijke gewicht van het mensel in de accu niet meer gecontroleerd worden.
Dat was en is de indicatie voor de conditie van een accu.

Dehler ik ben met je eens.
Waarom kiest men dan voor dure onderhouds vrije / gel / AGM accu's?

Een lood-zuur accu, mits vol met demi-water,niet te leeg trekken 50%, en niet boven 14,2 Volt laden, voldoet prima.
Een ouderwetse zuurweger is een goede indicatie van de conditie van je accu, men inziens betrouwbaarder dan een accu monitor, welke alleen kijkt naar de spanning van de accu.
Een zuurweger koop je voor 10 Euro en een monitor voor 100 Euro.

Enkele weken geleden een 110 Ah accu voor 99 Euro aangeschaft. Ik geloof dat een Gel / AGM accu het 4-voudige kost.
voorheen gevaren op 16m2,varuna,fj en kajuitzeilbootje kimkieler
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: batterijmonitor Mastervolt 17 sept 2009 06:59 #89637

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
axelrose\n
Dehler ik ben met je eens.
Waarom kiest men dan voor dure onderhouds vrije / gel / AGM accu's?

Een lood-zuur accu, mits vol met demi-water,niet te leeg trekken 50%, en niet boven 14,2 Volt laden, voldoet prima.
Een ouderwetse zuurweger is een goede indicatie van de conditie van je accu, men inziens betrouwbaarder dan een accu monitor, welke alleen kijkt naar de spanning van de accu.
Een zuurweger koop je voor 10 Euro en een monitor voor 100 Euro.

Enkele weken geleden een 110 Ah accu voor 99 Euro aangeschaft. Ik geloof dat een Gel / AGM accu het 4-voudige kost.

Een goede accumonitor meet ook stroom, en een zuurweger is inderdaad een goede inicatie, maar natuurlijk in de praktijk niet mee te werken om dagelijks je accuverbruik bij te houden. Zie mij niet vele malen per dag de accu openschroeven, meten, etc. met gaten van het zuur overal :roll: .

Elke accu is lood-zuur, alleen zit bij gel het zuur tussen de spleten van de uitgeharde gel en bij agm tussen het glasvezel.

Volgens mij heb je een start accu gekocht als hij open is en 99 euro kost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: batterijmonitor Mastervolt 17 sept 2009 07:50 #89650

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Enkele weken geleden een 110 Ah accu voor 99 Euro aangeschaft. Ik geloof dat een Gel / AGM accu het 4-voudige kost.

Een 100 Ah Victron AMG accu kost minder dan het dubbele (Euro 199) en als je even een aanbieding afwacht kosten ze zo'n 160 Euro.

Het prijsverschil valt dus nog wel mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: batterijmonitor Mastervolt 17 sept 2009 18:50 #89729

  • Blues E
  • Blues E's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Een goede accumonitor meet ook stroom, en een zuurweger is inderdaad een goede inicatie, maar natuurlijk in de praktijk niet mee te werken om dagelijks je accuverbruik bij te houden
Toch is het de meest direkte meting en zeker als je problemen hebt, zoals hier aan de hand is, weet je wel precies waar je aan toe bent met je accu. Het is geen verspilling om zoiets belangrijks als je accu een beetje bereik baar te hebben.

overigens vaak gelazer met parallel. Als 1 van je accu's stuk is, moet je beide vervangen. Denk ook aan kruislings aansluiten.

Ik heb nu een 230Ah centurion bak. Als ik meer capaciteit nodig heb, ga ik denk ik kiezen voor 2x 6V serie. Dan heb je niet dat gelazer dat de mindere accu de betere gaat opladen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: batterijmonitor Mastervolt 28 juli 2014 11:02 #535748

  • fsingend
  • fsingend's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Beste Christoph,
Het is al even terug dat je dit probleem gepost hebt. Toch maar een reactie voor anderen die naar een oplossing opzoek zijn:

Ik loop tegen precies hetzelfde aan en denk dat het met de BTM-I niet oplosbaar is. (vele instellingen heb ik geprobeerd en getest).

Bij mij geldt: hoe groter de ontlading is geweest hoe verder hij van de 100% volledige lading blijft. Als ik tot 50% ontlading ga komt hij niet verder dan status 89% lading, ondanks dat ik weet dat de accu's volledig vol zijn.

De nieuwere BTM-III Accu monitor heeft ook een nieuwe instelling: In de handleiding staat:

9.11 INSTELPUNT VOOR LADINGSTOESTAND “ACCU IS VOL ”
Zodra de ladingstoestand (SOC) boven dit niveau is gestegen wordt er van de accu verondersteld dat deze bijna vol is........


en

Fabrieksinstelling: 80%
Instelbereik: 70 to 90 %


Deze instelling heeft de BTM-I NIET. Dat deze is toegevoegd zal niet voor niets zijn schat ik in.
De work-around is elke keer nadat je zeker weet dat de accu's vol zijn de "RESET AHR" functie gebruiken.
(voor de volledigheid:)

SELECT 3 seconden indrukken
met SELECT naar "INSTALL LEVEL" gaan en PRESS SET
met SELECT naar "RESET AHR" gaan en PRESS SET

en hij staat weer op 100% :)
Niet de mooiste oplossing echter het werkt. Het blijft een mooi instument de ontlading van de accu's te monitoren en om eerlijk te zijn: daarvoor heb ik hem. Dat werkt ook heel goed.
Laatst bewerkt: 28 juli 2014 11:11 door fsingend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: batterijmonitor Mastervolt 11 juli 2018 08:56 #959140

  • Herenjas
  • Herenjas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
fsingend schreef :
Beste Christoph,
Het is al even terug dat je dit probleem gepost hebt. Toch maar een reactie voor anderen die naar een oplossing opzoek zijn:

Ik loop tegen precies hetzelfde aan en denk dat het met de BTM-I niet oplosbaar is. (vele instellingen heb ik geprobeerd en getest).

Bij mij geldt: hoe groter de ontlading is geweest hoe verder hij van de 100% volledige lading blijft. Als ik tot 50% ontlading ga komt hij niet verder dan status 89% lading, ondanks dat ik weet dat de accu's volledig vol zijn.

De nieuwere BTM-III Accu monitor heeft ook een nieuwe instelling: In de handleiding staat:

9.11 INSTELPUNT VOOR LADINGSTOESTAND “ACCU IS VOL ”
Zodra de ladingstoestand (SOC) boven dit niveau is gestegen wordt er van de accu verondersteld dat deze bijna vol is........


en

Fabrieksinstelling: 80%
Instelbereik: 70 to 90 %


Deze instelling heeft de BTM-I NIET. Dat deze is toegevoegd zal niet voor niets zijn schat ik in.
De work-around is elke keer nadat je zeker weet dat de accu's vol zijn de "RESET AHR" functie gebruiken.
(voor de volledigheid:)

SELECT 3 seconden indrukken
met SELECT naar "INSTALL LEVEL" gaan en PRESS SET
met SELECT naar "RESET AHR" gaan en PRESS SET

en hij staat weer op 100% :)
Niet de mooiste oplossing echter het werkt. Het blijft een mooi instument de ontlading van de accu's te monitoren en om eerlijk te zijn: daarvoor heb ik hem. Dat werkt ook heel goed.

Dank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.286 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl