Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: autohelm 2000 windvaan

Re: autohelm 2000 windvaan 16 dec 2010 13:43 #166081

  • eddyn
  • eddyn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 51
Is het niet zo, dat het vaantje met een bepaalde afstand uit de af stromende wind van het grootzeil staat. Heet de vuile wind geloof ik. Dus gemonteerd 60 cm hoger op het hekstoel in het midden achterop de boot.( voor zover haalbaar.)
Het rode vaantje staat dan mooi strak in de wind en zal niet heen en weer vliegen. Loeft de boot op of valt deze af dan corrigeert het vaantje. Want dan wordt het vaantje de ene of de andere kant op gedrukt met een redelijke vertraging zodat de boot niet heen en weer slingert.
Was het ook niet zo dat het even duurde voordat het effect bereikt werd, zelflerend? :(
Bij mij deed hij het prima tot dat ik met gestreken mast onder een bruggetje ging en vergat dat het hoogste punt achter mij het vaantje was. Plons weg ermee :woohoo: :S :S
Ik had toendertijd een andere gekocht via Marktpl maar deze nooit geïnstalleerd, ik weet niet of die nu past op mijn Autohelm ST50 systeem. :S
Ik zou niet weten waar ik die op aan moet sluiten.
groet Eddy
Laatst bewerkt: 16 dec 2010 16:16 door eddyn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: autohelm 2000 windvaan 16 dec 2010 15:54 #166121

  • eddyn
  • eddyn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 51
foutje, twee keer hetzelfde bericht :unsure:
Laatst bewerkt: 16 dec 2010 16:14 door eddyn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: autohelm 2000 windvaan 16 dec 2010 18:37 #166144

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
@Spieboom en zeehond en anderen,
Als enthousiast zelfbouwer heb ik 3 mogelijke schakelingen ontwikkeld om een autohelm-achtige constructie te laten werken op een windvaan met een magneetje en 2 reed schakelaars. Moeten er nog LED-jes bij ter indicatie van de werking?
De schakelingen zijn niet getest en ik beveel ze ter evaluatie aan bij 'It Paradyske'!
De te gebruiken motor heb ik nog niet bedacht, maar een ruitenwissermotor met permanente veldmagneet moet wel iets kunnen laten draaien, denk ik.
Deze schakeling kan 2A motorstroom aan:

Deze schakelingen kunnen meer dan 10A motorstroom aan:


Wie bedenkt er een mechanische constructie (2 in elkaar schuivende PVC buizen?) om zelf een autohelm te maken. Als je een M6 draadstang door de motor kunt laten draaien, moet deze toch met een moer de helmstok kunnen bedienen?
Ik hoor graag van jullie. Groet,
Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: autohelm 2000 windvaan 17 dec 2010 09:34 #166235

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 630
Je moet de vaan met de hand of met een verstelling op de gewenste schijnbare wind zetten.De reedcontacten staan over de +1 en de -1 geschakelt. Een afwijking daarop zal de automaat doen bewegen ter opheffing van die afwijking. Het klopt dat het geen servosturing is maar een aan/uit systeem, welke een slinger koers geeft. Hij zal veel bewegen, denk ik. De ruimte tussen het schakelen van de + en de - bepaalt het slingergedag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: autohelm 2000 windvaan 17 dec 2010 09:43 #166237

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 630
Heel leuk Peper.
Ik had ook al bedacht er een rood en een groen ledje aan te hangen, zodat je ziet hoe het stuurgedrag is.
Het gaat om het aansturen van een autohelm 2000.
Ik heb nog een oud slingerkrikje; daar zit een mooie spil met moer in en een haakse tandwiel-overbrenging op. 12V motortje en knutselen maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: autohelm 2000 windvaan 17 dec 2010 10:22 #166245

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Ik heb het schemaatje nog wat aangepast met led's die het inschakelen en de draairichting indiceren. Om de accu's te sparen, gebruikt de schakeling nu geen stroom als de motor in rust is en de koers ten opzichte van de wind kennelijk de gewenste koers is. Verder is er een enkelpolige omschakelaar met middenstand toegevoegd om de motor handmatig te laten draaien en de lengte in te stellen.

Waar ik nog geen oplossing voor heb is de storingssituatie dat beide Reed schakelaars gesloten zijn (bij een defect in de isolatie van de leiding naar de windvaan). Misschien is dit ook wel te ver gezocht en moet ik niet zo'n 'control freak' zijn. :S
Het slingeren 'rondom de ingestelde koers', hangt niet alleen af van de afstand die de magneet tussen de reed contacten moet afleggen, ook de traagheid waarmee de boot op het roer reageert (en dat is weer afhankelijk van de snelheid van de boot en het kiel en roer oppervlak) heeft invloed. Misschien is het zinvol om de afstand tussen de reed contacten instelbaar te maken, zodat de traagheid gecompenseerd kan worden.
Zo'n draadstang van een schaarkrik heeft wel de mooie transport schroefdraad, maar lijkt mij erg zwaar. Is er iemand die een autohelm heeft en weet wat daarin wordt gebruikt? (Draadstang en moer, worm en wormwiel, tandwiel en tandreep?) En ook hoe dik deze onderdelen zijn?
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: autohelm 2000 windvaan 17 dec 2010 16:42 #166302

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2339
Dit vind ik nu wel weer heel leuk. De schema's vliegen je om de oren.

Voorlopig heb ik al een autohelm waar de regeling in zit. Als ik er een windvaantje op wil zetten moet ik dan het regelkastje in de plaats zetten van de motor in het schema?

Daar heb ik dan wel een vraag bij. De connector van het originele vaantje heeft 3 polen. in het schema zie ik er 4. De originele autohelm gaat dus uit van een andere schakeling denk ik. Of zie ik dat verkeerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: autohelm 2000 windvaan 17 dec 2010 17:02 #166308

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Nee, je ziet het niet verkeerd, maar als je naar de Reed schakelaars in het schema kijkt, zie je dat zij een gemeenschappelijk punt aan 'gnd' hebben. Dat komt dan aan het lange metalen deel in de 6,3mm stereo jackplug. De andere 2 aansluitingen komen aan de contacten aan de tip van de jackplug.
Wil je een dergelijk windvaantje aansluiten, dan moet je op de autohelm ergens een female 6,3mm jackplug deel hebben zitten. Ik weet niet hoe je nu aan de koersgegevens komt... Is dat via het ingebouwd kompas? Zo ja, dan worden de signalen van het kompas onderbroken zodra een jackplug wordt ingestoken en er dus signalen van de windvaan komen.
Het regelkastje in de windvaan heeft alleen de 2 Reed contacten met 1 gemeenschappelijke aansluiting en 2 aansluitingen voor 'bakboord en stuurboord'.
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: autohelm 2000 windvaan 17 dec 2010 17:52 #166313

  • bertje71
  • bertje71's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
Peper schrijft:
<knip..>
Is er iemand die een autohelm heeft en weet wat daarin wordt gebruikt? (Draadstang en moer, worm en wormwiel, tandwiel en tandreep?) En ook hoe dik deze onderdelen zijn?
Groet, Peper.
Nu las ik dat TS al een autohelm heeft :( .
En ik dacht nog wel, niets te doen ST 1000 ligt hier, ff schroeven en foto maken. Om dit nu niet voor niets gedaan te hebben zet ik ze er toch op. :P



overbrenging.





overzichtje



draadeind
Waarom draait de wind altijd, als je net lekker voor de wind gaat??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: autohelm 2000 windvaan 17 dec 2010 18:14 #166319

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Dank!
Het ziet eruit als een ruitenwissermotor (grootte in vergelijking met de hand). Er zijn kennelijk 2 reducties gebruikt met een getande riem als aandrijving.
Aan de draden te zien is het een gelijkstroommotor met een permanente magneet als veldmagneet. De draairichting is dus om te draaien door de motor om te polen.
Het is inderdaad een draadstang of draadspil die het geheel in- en uit elkaar schuift. De draad heeft een driehoek doorsnede en is dus niet een echte transport schroefdraad (die heeft een rechthoekige doorsnede).
Ik zal eens op de autosloop kijken naar een passende ruitenwisser motor. Een worm en wormwiel aandrijving maakt misschien maar 1 reductie overbrenging mogelijk.
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: autohelm 2000 windvaan 17 dec 2010 19:28 #166329

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2339
Voor dat ik verkeerd begrepen wordt. Ik heb dit machientje. Er zit geen jackplug aan maar een of ander buitenmodel apparaatje en ik ben er niet zeker van hoeveel polen dat ding heeft. Iig 3 maar wellicht 4. Ik heb alles behalver het windvaantje.

Ik heb hier nofg een windex liggen waarvan ik denk dat ik hem wel kan ombouwen met wat van die kleine electr dingetjes.

Overigens heeft de regelunit geen opslingereffect. Als ik een goed koersje voorlig kan ik de roeruitslag tot een minimum beperken en is er maar heel weinig zigzag effect. Mss zijn die dingen daarom zo venijnig duur op MP
Laatst bewerkt: 17 dec 2010 19:30 door zeehond.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: autohelm 2000 windvaan 17 dec 2010 20:01 #166337

  • bertje71
  • bertje71's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
Dat is de AH 2000, wat ik heb opengeschroefd is de ST 1000, verschil? lichter (kleinere boot) en het losse "kastje" zit erin. De aandrijving zal in principe gelijk zijn. Als ik het pdf-je goed lees/bekijk kan je een windvaan met een plug erop aansluiten en volgens mij is dat de vaan die zeekraal een aantal posts terug had opengeschroefd? en die had 3 polen.
Waarom draait de wind altijd, als je net lekker voor de wind gaat??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: autohelm 2000 windvaan 17 dec 2010 20:20 #166341

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2339
Ik vermoed ook dat het exact hezelfde vaantje is maar dan met een ander plugje.


Ik ga mijn regelunit eens openmaken want dan zou ik goed moeten kunnen zien welke polen er zijn en welke de GND is.

Ik houd jullie op de hoogte van mijn vorderingen als er iets werkbaars uitkomt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: autohelm 2000 windvaan 17 dec 2010 20:20 #166342

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
@Zeehond
De centrale regeleenheid, dat 'buitenmodel apparaatje', heeft een ingebouwd kompas en gebruikt de stand van het kompas als referentie om een koers vast te houden. Een windvaan heeft alleen als voordeel dat je een koers kunt varen die geoptimaliseerd is aan de wind in plaats van geoptimaliseerd aan een plaats op de kaart.
Het aansluiten van een windvaan schakelt het interne kompas van de eenheid uit. Ik kan uit de beschrijving niet halen hoe de aansluiting van de windvaan er uitziet. Als het meer dan 3 polen heeft, hoeft dat nog niet te betekenen dat er ook meer dan 3 polen worden gebruikt.
De regeleenheid dempt zelf de opslingering door een ingebouwde vertraging. Dit wordt geregeld door de micro processor in de regeleenheid. Vandaar dat een zo mooie rechte koers wordt gevolgd.
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: autohelm 2000 windvaan 17 dec 2010 20:20 #166344

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
@Zeehond
De centrale regeleenheid, dat 'buitenmodel apparaatje', heeft een ingebouwd kompas en gebruikt de stand van het kompas als referentie om een koers vast te houden. Een windvaan heeft alleen als voordeel dat je een koers kunt varen die geoptimaliseerd is aan de wind in plaats van geoptimaliseerd aan een plaats op de kaart.
Het aansluiten van een windvaan schakelt het interne kompas van de eenheid uit. Ik kan uit de beschrijving niet halen hoe de aansluiting van de windvaan er uitziet. Als het meer dan 3 polen heeft, hoeft dat nog niet te betekenen dat er ook meer dan 3 polen worden gebruikt.
De regeleenheid dempt zelf de opslingering door een ingebouwde vertraging. Dit wordt geregeld door de micro processor in de regeleenheid. Vandaar dat een zo mooie rechte koers wordt gevolgd.
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: autohelm 2000 windvaan 17 dec 2010 23:08 #166367

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3399
Wat begon met een simpel vaantje groeit uit tot plannen voor het zelfbouwen van een elektrisch aangedreven windvaanstuurinrichting.
Voor diegenen die met motortjes aan de slag willen nog een tip. Tussen motor en draadeind zit een forse mechanische vertraging. Voor de bezitters van een draaibank zelf te maken. Heb je niet zo'n ding, denk dan eens aan een oude accuboormachine met tandwielvertraging. Daarbij zitten motor, vertraging en boorkop (waar je direkt het draadeind in kunt zetten) keurig en kompakt achter elkaar. En je hebt ook nog de keuze uit 2 verschillende vertragingen.

En voor wie geen elektronica ervaring heeft. De aansturing van de motor kan ook met 2 relais. Aanzienlijk simpeler te overzien en te bouwen.
grt, Leo.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 17 dec 2010 23:10 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: autohelm 2000 windvaan 10 nov 2022 14:23 #1436486

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5941
gewoon 12 jaar later ga ik deze topic weer updaten, iemand al ervaring ?
vind het wel een grappig ding

Deze heb ik maar met een soort grote koptelefoonstekker,
mijn stuurautomaat is een nieuwer type autohelm 1000, en daar zit achter een 4 polig plus waar je ook een afstandsbediening kan aansluiten.

er is nog ene type windvaan en een nieuwer model met een 4 polige plug en die past wel op mijn autohelm 1000..

ik vermoed zelfde systeem maar alleen andere plug.
ik heb het schema van de nieuwere die wel op die van mij past vanwege de juiste 4 polige plug.
dan zou ik alleen een plug moeten veranderen.


mis alleen de 2 u boltz, maar die kan ik zelf wel maken van draadeind



deze heb ik met de oude hoofdteleffoon aansluiting, ik heb 4 polig nodig.


tekst van raymarine (autohelm)

Goedemiddag, de vierpolige aansluiting aan de onderzijde was destijds (30 jaar geleden) bedoeld voor aansluiting van een afstandsbediening, niet voor input van de windvaan.
De typen die vanaf het eind van de vorige eeuw geleverd werden konden op basis van SeaTalk informatie op windhoek sturen, dus icm met een gever voor windrichting- en snelheid in de mast en een instrument aan boord.
Als uw huidige helmstokautomaat niet beschikt over een 6,3mm jack ingang, is deze niet compatible met uw oranje vaantje

of dit nu helemaal klopt weet ik niet, bij de 4 polige plug staat s1 en s2 en dat zijn aanduidingen van schakelmomenten.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 10 nov 2022 18:43 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: autohelm 2000 windvaan 22 nov 2022 21:48 #1439639

  • PvdE
  • PvdE's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 419
Om even terug te komen op de oorspronkelijke vraag heb ik m'n handleiding van de Autohelm 2000 erbij gepakt. Volgens die handleiding ziet het ding er toch anders uit - het is alleen een vaantje, de plaatjes laten niet zo'n driehoekig ding zien waar die reed relais in zitten. Dus net zo een als in de vorige post. En volgens de handleiding schakelt de vaan het interne kompas niet uit, de vaan corrigeert alleen de kompaswerking bij turbulentie en vlagen. Voor wie het zelf even wil lezen, zie hier:
www.dropbox.com/s/1j60azcw1nd4...helm%202000.pdf?dl=0

Overigens ben ik zeer geïnteresseerd hoe deze versie werkt - en of je die zelf kunt bouwen.

Groeten,
Peter.
Elisabeth - Kolibri 660 - Marina Numansdorp
Laatst bewerkt: 22 nov 2022 21:50 door PvdE. Reden: Kleine toevoeging met verwijzing naar de vorige post
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: autohelm 2000 windvaan 23 nov 2022 06:02 #1439651

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7993
Ik denk dat de werking vergelijkbaar is met de kompassen uit die tijd. De kompasroos bestond uit een schijf waarvan de helft doorzichtig was en de andere helft zwart.
Onder het kompas zaten 2 ledjes (op 0 en 180 graden). Er tegenover 2 ldr’s.
Als het zwarte deel de led helemaal afdekte, was 1 ldr dus beschenen. 1 geleid dan wel, de andere niet.
Dekte het zwarte deel beide deels af, geleiden beide even veel. Verdraai je dan de schijf iets, gaat de ene meer geleiden en de andere minder.
Daar stuurde de automaat op.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.284 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl