9 kw is niet vreemd voor een schip van deze lengte, dit wordt berekend n.a.v. de z.g. gelijktijdigheids factor, denk ook aan een airco en wasmachine die erop moet draaien.
Tja, een extra grote accubank als alternatief is ook niet echt gewichtbesparend, hoogstens makkelijker in beschikbare ruimte te 'plooien'.
Ik denk dat je je wel af moet vragen of een boot van ca. 60m3 binnenruimte (ik doe maar een gooi) echt een hogere 'gelijktijdigheidsfactor' nodig heeft dan mijn woonhuis van bijna 500m3 ? Met koelkast, wasmachine, meerdere pc's, waterkoker magnetron koffiezetter lasapparaat en noem de zuipschuiten maar op...
Een 'worst case' berekening kan verstandig zijn, maar overdrijven resulteert in een veel te zware generator die je nergens kwijt kan.
Goed, een flinke wasdroger heeft een aansluitwaarde (=piekverbruik) van 2.5 kW en de airco 1 kW. Dan ga ik nog uit van apparaten die je van huis meeneemt en dus niet op hun lage stroomverbruik uitgekozen hebt. Een wasdroger is trouwens vrij ongebruikelijk aan boord (beetje afhankelijk van de klimaten waar je naartoe zeilt of het nodig is), zelfs een wasmachine heeft lang niet elke vertrekker aan boord. Navigatie apparatuur, koelkasten en watermaker halen samen m.i. de 1kW niet, maar vooruit. Koffiezetter van 1kW erbij (wat je m.i. op een boot met een zuiniger koffiezetter uit de accu's doet, of zelfs op gas/spiritus), dan zitten we aan 4.5kW worst case plus laadstroom. Met een volkomen platte accubank van dik 300 kilo te laden, zou je inderdaad met de grootste moeite 9kW aan kunnen tikken, als de acculader extreem fors bemeten is.
Overigens zou een electrische airco van zo'n fors kaliber wel betekenen dat de generator overdag ook minstens de helft van de tijd draait. Weet niet of dat de bedoeling is. Betekent wel dat je het piekverbruik al fors kan drukken door een wasje in de ochtend of avond te draaien, als de airco uit staat. Aangezien je dat niet elke dag doet, lijkt het me niet zo'n punt als daarvoor de generator een paar uurtjes extra moet maken per week, als ie in ruil daarvoor ook lichter en compacter kan zijn. Iets dergelijks geldt voor het al of niet tegelijk wassen en drogen. Sowieso geen optie als je 1 was draait, pas bij meerdere wasjes direct achter elkaar wordt beide tegelijk aan hebben uberhaupt een optie. Beide tegelijk aan is thuis op werkdagen misschien wel lekker om er 's avonds toch nog gauw 2 volledige wasjes door te kunnen rammen, maar onderweg op vakantie nergens voor nodig, dan heb je alle tijd. Je offert trouwens sowieso een boel ruimte aan aparte wasmachine en droger, ipv een was-droog combinatie...
Zoek je wat zuinigere apparatuur uit (zoals me normaal lijkt aan boord) en laat je de eis vallen dat de waterkoker, koffiezetter, airco en watermaker tegelijk met de wasmachine moeten draaien, dan kan je de veel kleinere en lichtere generator opeens overal kwijt zonder dat z'n gewicht de vaareigenschappen beinvloedt... want meer dan 3kW piekverbruik haal je dan niet meer. En dat scheelt ontzettend in gewicht, formaat en kosten van de generator...
Dus ik blijf toch wel van mening dat zelfs voor een rijk uitgeruste vertrekkersboot, waarbij totaal niet op energieverbruik gelet is, 9kW fors aan de ruime kant is. Toevallig ben ik bekend met een vertrekkersboot van vergelijkbare lengte (okay, het scheelt 2 voet) MET wasmachine, die aan een 4kW generator niets tekort komt.
En dat verbaast me niet, aangezien ik thuis m'n hoofdzekering (berekend op 'slechts' 5,7 kW!) er ook nog nooit uitgeblazen heb - zonder veel op verbruik te letten, en ook gerust de magnetron en de waterkoker tegelijk met de wasmachine aanzet.
A safety margin is a good idea, but keep it sane. Meer dan een normale woonhuisinstallatie heb je niet zo gauw nodig aan boord.