Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: plaatsing generator

plaatsing generator 05 okt 2009 14:54 #92408

  • laboheme
  • laboheme's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
In ons schip (Beneteau 50) moet een generator worden ingebouwd. Tijdens de zoektocht naar wat wellicht de beste keuze zou zijn, stuit je ook op de afmetingen. De bij uitstek geschikte plaats aan boord is 90x43x60 (LxBxH in cm). Die plaats is recht boven de kiel.
We hebben een generator nodig die circa 9 kw kan leveren en een model dat op 1500 rpm draait.
De conclusie tot nu toe is dat er geen generator is die in het hierbovengenoemde " gat" past.....
Nu is een alternatief om in de voorpunt die wij enkel als opslagruimte en niet als crew-cabin gebruiken de generator te plaatsen.
Heeft iemand ervaring of een idee over het plaatsen in het voorste deel van het schip en de effecten op stabiliteit en vaareigenschappen?
Of gewoon een hele andere suggestie die het leven aangenaam maakt? Uiteindelijk zullen wij de plaatsing samen met andere werkzaamheden uitbesteden maar we willen graag een goede afweging kunnen maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: plaatsing generator 05 okt 2009 15:04 #92410

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Hoe zwaar is de hardware bij elkaar, waar praten we over?
50 kg wellicht, of 80kg?

Dus nog minder als dat er 1 volwassene voorin ligt te slapen. Of minder dan wellicht een genua 1 voor zo'n grote dobber die je in de voorpunt kan opbergen.

Als het binnen zo'n gewicht blijft zou ik me er geen zorgen over maken.
Wellicht is er nog een 2e anker wat naar achteren kan of op een andere manier enige balans gebracht kan worden.

Ben benieuwd naar het gewicht.

GR Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

plaatsing generator 05 okt 2009 15:08 #92414

  • laboheme
  • laboheme's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Hoi Michel,

Het gewicht verschilt maar bijvoorbeeld de Mastervolt Generator die aan de specs voldoet heeft een gewicht van 334 kg.

Het schip zelf is leeg 16 ton.

groet
Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: plaatsing generator 05 okt 2009 15:19 #92416

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
334 kg is een serieus gewicht, dit moet je niet in je voorpiek willen hebben.
Het zal zeker de vaareigenschappen op een niet positieve manier beinvloeden.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: plaatsing generator 05 okt 2009 15:56 #92431

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
9kW is dan ook nogal wat, zo veel kan ik thuis niet eens verbruiken al zou ik het willen: dat trekt de 32A hoofdzekering simpelweg niet. Zelf zit ik thuis op een continu-gemiddelde rond 300 watt en eigenlijk is dat al pittig, kan best een stuk zuiniger :oops:

Om er accu's mee op te laden zou je, gecorrigeerd voor het rendement van de lader, van 9kW bij 14 volt nog 500A overhouden. Dat betekent volgens een vuistregel van Victron dat je minimaal een 1700Ah accubank aan boord hebt? (@ 12V). Zo'n accubank zou ook al ruim 600kg wegen. Met die generator erbij is dat een ton alleen voor de stroomvoorziening...

(Genoemde vuistregel luidt: "De maximum laadstroom die een accu kan verdragen zonder aanzienlijke verkorting van de levensduur is ca 30% van de capaciteit in Ah (voorbeeld: 120 A voor een 400 Ah accubank)", bron)

Anders dan voor electrische aandrijving kan ik dus niet zo snel bedenken waar je die 9kW kwijtkan. Ben dus eigenlijk wel benieuwd hoe je aan de eis van 9 kW komt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: plaatsing generator 05 okt 2009 16:23 #92438

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Ik weet niet of het wat kosten mag?
Maar als dat zo is weet ik dat bij Apeldoorn bij de afrit van de A1 bij restaurant de kar
een aggregaten fabriek is die alles op maat maakt. schrik niet van de prijs, maar alles kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: plaatsing generator 05 okt 2009 16:45 #92441

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
9 kw is niet vreemd voor een schip van deze lengte, dit wordt berekend n.a.v. de z.g. gelijktijdigheids factor, denk ook aan een airco en wasmachine die erop moet draaien.

Ik zou hem ook niet zomaar in de punt plaatsen, al is het niet om het gewicht, dan wel vanwege de inbouw, aansluitingen, uit / inlaat en kabels.

Een te overwegen optie is het toepassen van een kleinere generator in combinatie met een zware accubank van 2 volt gel cellen en een zware tweede dynamo.

Mastervolt kan je zeker helpen met het vinden van de juiste oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

plaatsing generator 05 okt 2009 17:55 #92457

  • laboheme
  • laboheme's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Erg bedankt voor de tips en antwoorden tot nu toe. Inderdaad zoals Remco aangeeft is het vermogen met name nodig voor een aantal forse verbruikers. Airco en wasmachine en droger zijn daarin begrepen.
We gaan een lange reis maken van 1 1/2 jaar en om die reden zijn we graag volledig self supporting.

Overigens betekent plaatsen in de punt in ons geval dat er nog steeds een krappe 3 mtr tot de punt af te leggen is.

Om eens te rade te gaan bij Mastervolt is een goede suggestie. Ik vind de meningen van mede forumbezoekers echter belangrijk omdat een leverancier natuurlijk altijd graag een product wil verkopen. Aan de andere kant is een goede oplossing eigenlijk het enige belangrijke.

Ook die fabriek aan de A1 lijkt me een idee! Enig idee van naam??

Ik blijf natuurlijk zeer geinteresseerd in de mening van anderen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: plaatsing generator 05 okt 2009 18:26 #92460

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Wooaaah .... dat had ik niet verwacht. Da's nogal een baby zeg. Da's 3 keer mijn pruttel bij wijze van. Ik trek me terug uit de discussie .... heb hier nu niets meer toe te voegen anders dan ....

2 kleinere?

:oops: Puur als opmerking want ik ben er praktisch niet in thuis.

Gr michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: plaatsing generator 05 okt 2009 18:28 #92462

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Heb je de Onan marine space saver van 9 kw al gezien, komt op de breedte na heel aardig in de buurt.

www.cumminsonan.com/marine/products/diesel/compare
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: plaatsing generator 05 okt 2009 18:38 #92466

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8060
Is een accubank met een kleinere generator niks? Wanneer gebruik je nu alle 9kw tegelijk? Dat zal niet continue zijn en als je dan de volle 9kw gebruikt, kan dat met de buffer uit je accu's. Die accu's kun je op gunstigere plekken neerzetten en voor de gevallen dat je veel minder stroom nodig hebt, loopt er niet een overgedimensioneerd ding. En je generator hoeft niet de hele dag te lopen, ook dan kun je een eind komen op acuu's bij weinig energie behoefte. maar ook hier zal mastervolt wel een en ander voor hebben.

edit: hmm, zoiets als jouzers zegt dus :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: plaatsing generator 05 okt 2009 19:07 #92473

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Twee kleine generatoren? Ook bedrijfszekerder.
Of een kleine generator en een zeer zware dynamo op de hoofdmotor. Of een grotere generator, een kleine generator en de boot electriche aandrijven?
Kan je niet beter bezuinigen op het electriche verbruik? Heb je meer geld over om langer weg te blijven!
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: plaatsing generator 05 okt 2009 19:08 #92474

poeh, 9 kw, dan ga je al snel richting de apparaten die ik op m'n werk gebruik... (ik ben binnenvaart schipper) ik zou dan ook eens kijken bij de profs, of die een oplossing hebben: dolderman in dordrecht(caterpillar), koedood in HI Ambacht (mitshubishi) en er zijn er nog veel meer, kijk eens op www.vaart.nl
zomaar een aggregaat in een ongebruikte hut plaatsen lijkt me lastig, ook ivm ventilatie en uitlaatgassen enzo, nog afgezien van het stabiliteitsprobleem.... Ik zou me heel goed laten informeren, ook door bv een veiligheidsexpert, ivm met brandgevaar.... Geen idee, maar misschien kan de anwb helpen?
'T kost alleen allemaal een boel centjes... Kan niet in uw portemonee loeren ;-)
zet het blauw van de lucht
tegen het blauw van de zee
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op

W. van Hussum
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: plaatsing generator 05 okt 2009 19:28 #92481

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
9 kw is niet vreemd voor een schip van deze lengte, dit wordt berekend n.a.v. de z.g. gelijktijdigheids factor, denk ook aan een airco en wasmachine die erop moet draaien.
Tja, een extra grote accubank als alternatief is ook niet echt gewichtbesparend, hoogstens makkelijker in beschikbare ruimte te 'plooien'.

Ik denk dat je je wel af moet vragen of een boot van ca. 60m3 binnenruimte (ik doe maar een gooi) echt een hogere 'gelijktijdigheidsfactor' nodig heeft dan mijn woonhuis van bijna 500m3 ? Met koelkast, wasmachine, meerdere pc's, waterkoker magnetron koffiezetter lasapparaat en noem de zuipschuiten maar op...

Een 'worst case' berekening kan verstandig zijn, maar overdrijven resulteert in een veel te zware generator die je nergens kwijt kan.

Goed, een flinke wasdroger heeft een aansluitwaarde (=piekverbruik) van 2.5 kW en de airco 1 kW. Dan ga ik nog uit van apparaten die je van huis meeneemt en dus niet op hun lage stroomverbruik uitgekozen hebt. Een wasdroger is trouwens vrij ongebruikelijk aan boord (beetje afhankelijk van de klimaten waar je naartoe zeilt of het nodig is), zelfs een wasmachine heeft lang niet elke vertrekker aan boord. Navigatie apparatuur, koelkasten en watermaker halen samen m.i. de 1kW niet, maar vooruit. Koffiezetter van 1kW erbij (wat je m.i. op een boot met een zuiniger koffiezetter uit de accu's doet, of zelfs op gas/spiritus), dan zitten we aan 4.5kW worst case plus laadstroom. Met een volkomen platte accubank van dik 300 kilo te laden, zou je inderdaad met de grootste moeite 9kW aan kunnen tikken, als de acculader extreem fors bemeten is.

Overigens zou een electrische airco van zo'n fors kaliber wel betekenen dat de generator overdag ook minstens de helft van de tijd draait. Weet niet of dat de bedoeling is. Betekent wel dat je het piekverbruik al fors kan drukken door een wasje in de ochtend of avond te draaien, als de airco uit staat. Aangezien je dat niet elke dag doet, lijkt het me niet zo'n punt als daarvoor de generator een paar uurtjes extra moet maken per week, als ie in ruil daarvoor ook lichter en compacter kan zijn. Iets dergelijks geldt voor het al of niet tegelijk wassen en drogen. Sowieso geen optie als je 1 was draait, pas bij meerdere wasjes direct achter elkaar wordt beide tegelijk aan hebben uberhaupt een optie. Beide tegelijk aan is thuis op werkdagen misschien wel lekker om er 's avonds toch nog gauw 2 volledige wasjes door te kunnen rammen, maar onderweg op vakantie nergens voor nodig, dan heb je alle tijd. Je offert trouwens sowieso een boel ruimte aan aparte wasmachine en droger, ipv een was-droog combinatie...

Zoek je wat zuinigere apparatuur uit (zoals me normaal lijkt aan boord) en laat je de eis vallen dat de waterkoker, koffiezetter, airco en watermaker tegelijk met de wasmachine moeten draaien, dan kan je de veel kleinere en lichtere generator opeens overal kwijt zonder dat z'n gewicht de vaareigenschappen beinvloedt... want meer dan 3kW piekverbruik haal je dan niet meer. En dat scheelt ontzettend in gewicht, formaat en kosten van de generator...

Dus ik blijf toch wel van mening dat zelfs voor een rijk uitgeruste vertrekkersboot, waarbij totaal niet op energieverbruik gelet is, 9kW fors aan de ruime kant is. Toevallig ben ik bekend met een vertrekkersboot van vergelijkbare lengte (okay, het scheelt 2 voet) MET wasmachine, die aan een 4kW generator niets tekort komt.

En dat verbaast me niet, aangezien ik thuis m'n hoofdzekering (berekend op 'slechts' 5,7 kW!) er ook nog nooit uitgeblazen heb - zonder veel op verbruik te letten, en ook gerust de magnetron en de waterkoker tegelijk met de wasmachine aanzet.

A safety margin is a good idea, but keep it sane. Meer dan een normale woonhuisinstallatie heb je niet zo gauw nodig aan boord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: plaatsing generator 05 okt 2009 19:41 #92483

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Hoeveel m3 gasolie moet er mee om op een dergelijke manier van je stroom te kunnen genieten? 70m3?
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

plaatsing generator 05 okt 2009 19:59 #92498

  • laboheme
  • laboheme's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Beste allemaal,

Ik dank jullie voor de tips en daarnaast de overwegingen om eens te kijken of het minder ook zou kunnen en dus een kleiner formaat.
Het cijfer 9 komt met name vanuit de advisering m.b.t. de airco. Ik ben geen techneut maar heb nu wel wat overwegingen.

Daarnaast is het toerental van belang. Bij voorkeur 1500 rpm.

Ik weet vooralsnog meer dan genoeg wat me te doen staat en wat mij betreft mag de discussie dan ook even stoppen. Dank!

Voor Zonsnel: ik zal na onze trip vertellen wat er aan diesel is verbruikt!

groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: plaatsing generator 05 okt 2009 20:03 #92499

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
zomaar een aggregaat in een ongebruikte hut plaatsen lijkt me lastig, ook ivm ventilatie en uitlaatgassen enzo, nog afgezien van het stabiliteitsprobleem.... Ik zou me heel goed laten informeren, ook door bv een veiligheidsexpert, ivm met brandgevaar.... Geen idee, maar misschien kan de anwb helpen?
'T kost alleen allemaal een boel centjes... Kan niet in uw portemonee loeren ;-)

We hebben het over marine gensets, die hebben een water / gas scheider, water wordt onder de waterlijn afgevoerd (i.v.m. herrie) en gas boven de waterlijn met afsluiters. Deze zijn ook geïsoleerd en worden geïnstalleerd, uit jouw reactie maak ik op dat je denkt dat er een losse generator in een hut geslingerd wordt, dit soort generatoren inbouwen in schepen is heel gebruikelijk en heb je geen ANWB voor nodig :roll: .



@ web:

Men wil op een schip tegenwoordig net zo leven als thuis, dat is de tijd, dit valt nog mee, heb toen ik bij mastervolt werkte zat schepen gezien met 2 25 kw sets of meer, 9 is gemiddeld en vaak nog een kleintje.

Hou ook rekening met een stuk verlies van de gen en dat het niet goed is om hem constant op vol vermogen te laten lopen, er wordt bij een zeiljacht gerekend met 60 % generator vermogen van je complete loadlist bij elkaar opgeteld.
Denk ook aan piekvermogens van senseo apparatuur en magnetron.

Blijft inderdaad wel dat het goed is om te kijken of het echt nodig is en niet met minder of op een andere manier kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: plaatsing generator 06 okt 2009 07:41 #92565

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
www.bredenoord.com/nl/

deze bedoelde ik

www.advanceyacht.co.uk/slow-running-paguro-16500.htm

deze moet passen en is als ik het goed lees 8.3 kw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: plaatsing generator 06 okt 2009 19:30 #92709

  • Blues E
  • Blues E's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Misschien is een extra 230V dynamo op de je motor iets???

zie www.volkswagenmarine.nl

verder geen ervaring mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: plaatsing generator 08 okt 2009 10:55 #92951

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 525
Een kleinere generator als de negen kw die je nu wilt is waarschijnlijk wel mogelijkmet een systeem met de moderne lader omvormer combinaties. Onder andere van Studer en victron. Deze kan je afstellen op een optimale belasting van je generator en zijn er tegenwoordig ook in 5 kw vermogen. In ieder geval bij Studer is het mogelijk om twee omvormer laders te schakelen en een kastje te installeren dat automatisch bij veel verbruik of legere accu's de generator start. Je kunt dit probleem ook aan hun voorleggen.

De genoemde belasting bij woonhuisinstallaties kan alleen maar omdat er een vrijwel onbeperkt stroomnet achter zit. De aanloopstromen van elektrische apparaten vallen binnen de marges van de zekeringen. Deze stromen zijn vaak tien keer de normaal gebruikte stroom. Veel omvormers en generators trekken dit niet. Zeker als ze al belast worden door andere apparaten. Daarom onder andere is er meer vermogen nodig als je theoretisch thuis hebt.

Evert Jan
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.152 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl