Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Rondje noord holland

Re:Rondje noord holland 20 juni 2010 17:46 #133973

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Rinus schrijft:
Wat is gebruikelijk voor een kajuitjacht? Ik ga eigenlijk altijd uit van telltales en gevoel (vaar altijd op boten zonder instrumenten).

dat hangt af van de windsnelheid.
voor mijn boot:

KTS
UA
VMG---V@UA
---6
44,5----2,7
3,8
---8
43,4----3,2
4,5
--10
43,5----3,7
5,1
--12
41,4----4,0
5,3
--14
40,0----4,1
5,4
--16
39,2----4,2
5,5
--20
38,6----4,3
5,5

uitleg:
1e kolom is windspeed in Kts
UA is Upwind Angle, de hoek met de ware wind
VMG is de snelheidscomponent recht in de wind
V@UA is Velocity (Kts) bij elke Upwind Angle.

Duidelijk verschil tussen weinig wind (ruimer varen, 44,5graad) en windje 5, 38 graden.

groet
t
Laatst bewerkt: 20 juni 2010 18:05 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rondje noord holland 20 juni 2010 18:32 #133982

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Volgens mij verschillend die meters nogal van elkaar, of we trimmen allemaal anders. 40 graden schijnbaar met een Winner 1120 lijkt me wat laag, zelfs een Bav is op snelheid te houden als je 15 graden hoger stuurt mits 't een beetje waait..

De gegevens van Capo hierboven zijn neem ik aan de meetbriefgegevens, in werkelijkheid zal die wel wat harder lopen dan 5,5 aan de wind bij 20 kts, het is immers een Spirit..


Ben wel benieuwd naar het verslag van FF-zeiler, hij heeft een degelijke 1e en 2e etappe gevaren, maar de 3e etappe lijkt er wat misgegaan te zijn. Heeft in ieder geval niet des FF's kunnen planeren..
Laatst bewerkt: 20 juni 2010 18:33 door FMJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rondje noord holland 20 juni 2010 18:46 #133992

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
FMJ schrijft:

De gegevens van Capo hierboven zijn neem ik aan de meetbriefgegevens, in werkelijkheid zal die wel wat harder lopen dan 5,5 aan de wind bij 20 kts, het is immers een Spirit..


het zijn perongeluk de gegevens van een Spirit 28 uit Sailspeed...


die van mijn 36 zijn:

6----45,0--3,1--4,4
8----44,6--3,8--5,4
10---42,3--4,4--5,9
12---40,1--4,7--6,1
10---38,6--4,9--6,2
16---37,8--5,0--6,3
20---37,1--5,1--6,4

maar het gaat om het idee....bijna 10 graden lager sturen bij 6 kts

groet
t
Laatst bewerkt: 20 juni 2010 18:47 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rondje noord holland 20 juni 2010 18:58 #133994

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
joeri_01 schrijft:
Rinus schrijft:
Hij kan maximaal 45 graden tov de wind varen, maar loopt lekkerder op 50 (Comfortina 42 JAZZ vaart bijvoorbeeld ongeveer 15 graden tov de schijnbare wind).

Een ding weet ik zeker en dat is dat de Jazz niet 15 graden aan de wind vaart(heb er zelf tegen gevaren dit weekend). America's cuppers halen dat net aan :dry: .

Joeri.

volgens Sailspeed en de meetbrief van de Jazz vaart deze bij 20 kts wind de snelste VMG bij 38,9 TWA, en de AWA is dan 29 graden (inderdaad zeker geen 15).

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rondje noord holland 20 juni 2010 19:00 #133995

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Ook een 28 gaat harder dan 5,5 aan de wind bij 20 kts, of er wordt te diep gestuurd, maar deze getallen lijken er inderdaad meer op en de trend is inderdaad gelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rondje noord holland 20 juni 2010 20:09 #134011

  • joeri_01
  • joeri_01's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 81
Ik denk dat je over een "normale" schijnbare windhoek spreek van iets meer dan 30 graden. Uitzonderingen daar gelaten

Joeri.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rondje noord holland 21 juni 2010 13:17 #134160

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2665
Ik begin het een beetje te begrijpen. Ik dacht dat n.a.v. de schijnbare windhoek en de snelheid wel makkelijk het één en ander uit te rekenen zou zijn mbt de ware windhoek, maar dat doet de computer dus allemaal op kajuitjachten. Weer wat geleerd.

Net gezien dat bijv. de Daikin Airco tegen de 28/26 graden AWA zit, dan kan het dus nooit niet dat de Jazz 15 graden AWA vaart. Ik heb het verhaal dus duidelijk niet goed begrepen (of Donderwinkel jr. zat een geintje met mij uit te halen. If so: het is hem gelukt :P).

Dank voor de verduidelijking!
Laatst bewerkt: 21 juni 2010 13:18 door Rinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rondje noord holland 21 juni 2010 13:40 #134166

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6758
Ik snap 'm nog niet helemaal. Windsnelheid die je aangeeft, dat is ware wind? Of schijnbaar?
En de hoeken die je stuurt, zijn dat de maximaal haalbare hoeken? Zo ja, hoe bepaal je dan wat maximaal haalbaar is? Gezien de VMG zeil je de mate van verlijeren nog lang niet dood...
Voor mijn gevoel zou het veel interessanter zijn, om bij gelijke zeilhoeken de mogelijkheden bij verschillende windsnelheden te vergelijken, nu zie ik een staatje met drie verschuivende grootheden, zonder dat ik daartussen verbanden kan leggen. Ik heb vast nog veel te leren ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rondje noord holland 21 juni 2010 13:47 #134169

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
De tabel geeft het punt van optimale VMG aan zoals berekend volgens het ORC-club VPP.

Dus de optimale stuurhoek tov de ware wind bij een bepaalde ware windsnelheid en bij die stuurhoek behorende bootsnelheid.


15 graden schijnbaar sturen zoals genoemd kan best wel als je met een niet overlappende genua vaart en deze een beetje barberhault, er zijn echter maar heel weinig schepen die dan nog goed snelheid lopen. Dat maakt je VMG ongunstiger en je gaat meer driften doordat je kiel en roer bij een lagere snelheid minder lift leveren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rondje noord holland 21 juni 2010 13:51 #134171

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
@Apae:
- windsnelheden zijn ware wind
- de hoeken zijn de hoeken waarmee je de beste prestatie IN DE WIND (dat is VMG, Velocity Made Good) haalt. En dat is wat je wilt als je snel wil kruisen....

een voorbeeld: als je met 6 knopen wind ook 37 graden aan de wind zou gaan sturen (zoals moet bij 20 knopen) dan vaar je wel hoog, maar niet snel genoeg, zodat je er langer over doet om bij je bovenwindse doel te komen.
Je ziet dat zelf niet, het is nog geen 'knijpen' met killend grootzeil, maar toch is het niet de snelste weg!

ander, bekender voorbeeld: je kan ook pakweg halve wind heel snel op en neer gaan varen. Dat gaat zeker snel, maar je komt nooit bij je bovenwindse doel.

De kunst is de optimale hoek te vinden..... en die is ook nog bij elke windkracht anders...
Overigens geldt bij voor de wind en afkruisen precies zo'n verhaal!

wat bedoel je met VMG en verlijeren doodzeilen?
Die 2 hebben niets met elkaar van doen (nouja, bijna niets)

groet
t
Laatst bewerkt: 21 juni 2010 13:55 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rondje noord holland 21 juni 2010 13:59 #134175

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Rinus schrijft:
Ik begin het een beetje te begrijpen. Ik dacht dat n.a.v. de schijnbare windhoek en de snelheid wel makkelijk het één en ander uit te rekenen zou zijn mbt de ware windhoek, maar dat doet de computer dus allemaal op kajuitjachten. Weer wat geleerd.

dat doet de windmeter.
Die meet schijnbare wind (net als jij als je naar het vaantje kijkt), en trekt daar dan de invloed van de bootsnelheid vanaf.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rondje noord holland 21 juni 2010 14:00 #134176

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
FMJ schrijft:
Ben wel benieuwd naar het verslag van FF-zeiler, hij heeft een degelijke 1e en 2e etappe gevaren, maar de 3e etappe lijkt er wat misgegaan te zijn. Heeft in ieder geval niet des FF's kunnen planeren..

Bij de 3e etappe zit een uur straftijd, even niet goed het regelement gelezen en niet gezien dat de start tussen de havenhoofden zat en niet tussen de BO8 en BO7 en zodoende 8 seconden te vroeg gestart en daardoor een tijdstraf van een uur gekregen. De zeiltijd van kornwerd naar IJmuiden was 7:36, best een aardige tijd als je bedenkt dat alle boten die na ons gestart zijn meer stroom mee hebben gehad. De eerste 2 etappes waren eigenlijk veel slechter dan de laatste, verkeerde keus in voorzeil (bollere HA ipv vlakke), keuse voor de verkeerde kant van het kruisrak (eerst een oostelijk slag maken terwijl je weet dat de wind van NNO naar NNW gaat draaien), Ook op het wad nog even richting de verkeerde boei gevaren en daardoor bijna op een plaat terecht gekomen, we vonden het opeens wel erg ondiep worden (6m -> 3m -> 2,5m -> 2,2m), even de fok weggehaald om de snelheid er even uit te halen en net op tijd de juiste boei gevonden en terug naar de geul gevaren.

Verder wel lekker gevaren, veel geleerd, geen drukte of problemen bij de sluizen gehad.

Volgend jaar weer!

http://www.bootinbeeld.nl/galleries/2010/RNH10-13.30-14.00/index.html?show=slides/RNH10_0149.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rondje noord holland 21 juni 2010 14:05 #134177

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6758
Nou ja, in feite bedoel ik dus, dat het punt van VMG=0 de maximaal zeilbare koers zou zijn. Daaronder kan het nog nuttig zijn, maar natuurlijk niet optimaal. Wat dat betreft snap ik het staatje na jullie uitleg wel beter.

Nu ben ik wel nieuwsgierig, hoe VMG dan zou varieren met verschillende windkrachten bij dezelfde hoek. Zeg maar om te kijken hoe inefficient een andere koers zou zijn, zowel hoger als lager. Dat is misschien meer in de richting van een polair-diagram?

Een wedstrijdzeiler ben ik niet echt, al doe ik wat avondwedstrijden mee, dus vaak ben ik meer geinteresseerd in de mogelijkheden om iets vrij te zeilen dan in de beste in-de-windse prestatie.

Toch: zo'n staatje is onderdeel van een rating, of kan je dat ook zelf samenstellen op een willekeurige boot? Zo ja, hoe?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rondje noord holland 21 juni 2010 14:07 #134180

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8191
Nog even wat anders (en off-topic), maar hoe bevalt de FF?

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rondje noord holland 21 juni 2010 14:07 #134181

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
FFzeiler schrijft:
http://www.bootinbeeld.nl/galleries/2010/RNH10-13.30-14.00/index.html?show=slides/RNH10_0149.html

de bolling in je grootzeil zat ook nog een beetje te ver naar achter ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rondje noord holland 21 juni 2010 14:22 #134183

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Apae schrijft:
Toch: zo'n staatje is onderdeel van een rating, of kan je dat ook zelf samenstellen op een willekeurige boot? Zo ja, hoe?

ja dat kan.
benodigdheden:
- een windmeter die NMEA praat (snelheid, hoek)
- een log of gps met NMEA voor de bootsnelheid
- een multiplexer omdat je 2 NMEA zenders hebt
- een PC met bijv. Tactictool
- een zee van tijd (want je moet alle koersen met alle windsnelheiden varen, alles met optimale trim)

Dan heb je alles gelogd, en kun je een pooldiagram maken....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rondje noord holland 21 juni 2010 14:26 #134185

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8191
Apae schrijft:
Nou ja, in feite bedoel ik dus, dat het punt van VMG=0 de maximaal zeilbare koers zou zijn.... (rest quote weggelaten)

Even ene nuance, hoe hoger de VMG, des te beter!
Hoe hoger de VMG, des te sneller kom jij bij het punt recht tegen de wind in...
Dus beste is hoge snelheid door het water én een scherpe hoek aan de wind...

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rondje noord holland 21 juni 2010 14:29 #134186

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
trotti schrijft:
Apae schrijft:
Nou ja, in feite bedoel ik dus, dat het punt van VMG=0 de maximaal zeilbare koers zou zijn.... (rest quote weggelaten)

Even ene nuance, hoe hoger de VMG, des te beter!
Hoe hoger de VMG, des te sneller kom jij bij het punt recht tegen de wind in...
Dus beste is hoge snelheid door het water én een scherpe hoek aan de wind...

Groeten,
Globe_Trotti

de zogenaamde UA, Upwind Angle....

@Apae: een VMG van 0 betekent dat je altijd precies even ver van je doel af blijft, je gaat er niet heen en niet vanaf. Dat lukt alleen als je een perfecte cirkel om je doel heen vaart....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rondje noord holland 21 juni 2010 14:50 #134190

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
FMJ schrijft:
Volgens mij verschillend die meters nogal van elkaar, of we trimmen allemaal anders. 40 graden schijnbaar met een Winner 1120 lijkt me wat laag, zelfs een Bav is op snelheid te houden als je 15 graden hoger stuurt mits 't een beetje waait..

Zal wel aan de meters liggen! ;) Tijdens de paar wedstrijden die ik heb gevaren had ik dezelfde koers als de omliggende boten en gaf mijn meter rond de 40 graden aan. En de meter (ST60) stond op "APP".
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rondje noord holland 21 juni 2010 14:57 #134193

FMJ schrijft:
het is immers een Spirit..
Toch vraag ik me wel eens af of je wel eens moe wordt van het de hemel in prijzen van de spirits ;) (hoef je verder niet op te reageren!!!)
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Laatst bewerkt: 21 juni 2010 15:14 door Julius254.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rondje noord holland 21 juni 2010 15:08 #134197

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
roberth schrijft:
FMJ schrijft:
Volgens mij verschillend die meters nogal van elkaar, of we trimmen allemaal anders. 40 graden schijnbaar met een Winner 1120 lijkt me wat laag, zelfs een Bav is op snelheid te houden als je 15 graden hoger stuurt mits 't een beetje waait..

Zal wel aan de meters liggen! ;) Tijdens de paar wedstrijden die ik heb gevaren had ik dezelfde koers als de omliggende boten en gaf mijn meter rond de 40 graden aan. En de meter (ST60) stond op "APP".

uit Sailspeed van de Winner 11.20 NED 7312

06--44,5--3,1--4,3
08--44,2--3,8--5,2
10--42,6--4,4--5,9
12--40,0--4,7--6,1
14--38,5--4,9--6,2
16--37,6--5,0--6,3
20--36,9--5,1--6,4

dus die 40 graden van jou is wel ongeveer goed, bij 12 kts wind, maar dan niet APP...... die is dan 27 graden.

groet
t
Laatst bewerkt: 21 juni 2010 15:16 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rondje noord holland 21 juni 2010 16:32 #134211

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Meezeilend op een Hanse 370 zijn we tot Kornwerd gekomen. Daarna besloten dat wind tegen stroom en toenemende golven incl. bijbehorende wind het niet zou gaan worden. De gevaren track:
Ronde NH

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Laatst bewerkt: 21 juni 2010 16:33 door Gregor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rondje noord holland 21 juni 2010 16:57 #134213

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Gregor schrijft:
Meezeilend op een Hanse 370 zijn we tot Kornwerd gekomen. Daarna besloten dat wind tegen stroom en toenemende golven incl. bijbehorende wind het niet zou gaan worden. De gevaren track:
Ronde NH

Gregor

de winddraai naar NW is mooi te zien! het lange rak langs staveren gaat wel 20 graden meer noord dan de eerdere Sb rakken

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rondje noord holland 21 juni 2010 17:54 #134221

  • joeri_01
  • joeri_01's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 81
Op de gribfiles van toen was te zien dat de wind inderdaad iets naar links zou draaien, Daarom hebben wij er voor gekozen om gelijk na Enkhuizen links af te slaan en nog een stukje vlak water gezocht onder het vogel eiland. Is voor ons zeer goed uitgepakt! :P

Joeri.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rondje noord holland 21 juni 2010 20:20 #134264

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
FFzeiler schrijft:
FMJ schrijft:
Ben wel benieuwd naar het verslag van FF-zeiler, hij heeft een degelijke 1e en 2e etappe gevaren, maar de 3e etappe lijkt er wat misgegaan te zijn. Heeft in ieder geval niet des FF's kunnen planeren..

Bij de 3e etappe zit een uur straftijd, even niet goed het regelement gelezen en niet gezien dat de start tussen de havenhoofden zat en niet tussen de BO8 en BO7 en zodoende 8 seconden te vroeg gestart en daardoor een tijdstraf van een uur gekregen. De zeiltijd van kornwerd naar IJmuiden was 7:36, best een aardige tijd als je bedenkt dat alle boten die na ons gestart zijn meer stroom mee hebben gehad. De eerste 2 etappes waren eigenlijk veel slechter dan de laatste, verkeerde keus in voorzeil (bollere HA ipv vlakke), keuse voor de verkeerde kant van het kruisrak (eerst een oostelijk slag maken terwijl je weet dat de wind van NNO naar NNW gaat draaien), Ook op het wad nog even richting de verkeerde boei gevaren en daardoor bijna op een plaat terecht gekomen, we vonden het opeens wel erg ondiep worden (6m -> 3m -> 2,5m -> 2,2m), even de fok weggehaald om de snelheid er even uit te halen en net op tijd de juiste boei gevonden en terug naar de geul gevaren.

Verder wel lekker gevaren, veel geleerd, geen drukte of problemen bij de sluizen gehad.

Volgend jaar weer!

http://www.bootinbeeld.nl/galleries/2010/RNH10-13.30-14.00/index.html?show=slides/RNH10_0149.html

Dat uur straf verklaart een boel inderdaad, BO7 BO8 is bij de 24-uurs volgens mij. Mooi dat je iig lekker gevaren hebt!



@Julius: je hebt je punt gemaakt en ik snap 't ook wel een beetje. Een gedeelte is dollen met Capo, een gedeelte is goede ervaringen, of kortzichtigheid omdat ik nog niet (veel) beter mee heb mogen maken.. Verder houd ik me wijselijk aan jouw voorstel om niet te reageren ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl