Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Spi trimmen

Spi trimmen 11 aug 2010 14:45 #141773

  • CHINOOK
  • CHINOOK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Hallo iedereen,

Ik zie vaak dat boten met spinnaker het hijsoog bovenin niet helemaal tot aan de mast doorzetten.
Is dat gewoon een hijsfout, of zit er een slimme trim gedachte achter.
Ik heb altijd geleerd dat je een spi tot aan de mast moet dorzetten omdat de boot anders kan gaan rollen.
Dan zou de mast iedere keer achter de spi aan gaan met rollen als resultaat.
Wie weet hoe het zit?

Groet D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Spi trimmen 11 aug 2010 15:01 #141775

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3216
Als je niet plat voor de wind vaart, maar een beetje aan de wind met een spi dan kan je meer zeil voeren door de fok of genua ook te hijsen. Dan wil je graag wat afstand tussen de spi en de genua. Die krijg je door de val wat te laten zakken en de loefschoot wat te laten vieren.

Buiten dit 'dubbele voorzeil' zijn mij geen trimtechnieken bekend die rechtvaardigen dat de spi niet tot bovenaan gehesen is. Misschien een te kleine spi???

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Spi trimmen 11 aug 2010 15:28 #141783

Is volgens mij meer een gennaker truc. Op ruime koersen wil je de gennaker uit de luwte van het grootzeil houden en dat kan door val iets te laten vieren, maar ook door het trimlijntje van het voorlijk te vieren.
zelfde idee dus als wat Rob zegt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Spi trimmen 11 aug 2010 15:46 #141789

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
roblisto schrijft:
Misschien een te kleine spi???

Gr Rob

kan ook een te lange val zijn.....;-)

maar het is niet aan te raden, spi wordt er onstabiel van omdat ie boven kan gaan slingeren.
bij veel wind (> 20 kts) kan je er aardige broaches mee veroorzaken.

groet
t
Laatst bewerkt: 11 aug 2010 16:43 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Spi trimmen 11 aug 2010 16:41 #141797

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2665
CHINOOK schrijft:
Hallo iedereen,

Ik zie vaak dat boten met spinnaker het hijsoog bovenin niet helemaal tot aan de mast doorzetten.
Is dat gewoon een hijsfout, of zit er een slimme trim gedachte achter.
Ik heb altijd geleerd dat je een spi tot aan de mast moet dorzetten omdat de boot anders kan gaan rollen.
Dan zou de mast iedere keer achter de spi aan gaan met rollen als resultaat.
Wie weet hoe het zit?

Groet D

Op zwaardbootjes hijst men de spi ook nooit helemaal tot bovenin, gewoon ff een grote paalsteek in je val leggen voordat je hem aanslaat. Geeft voor het lapje/ruime winds iets minder turbulentie van de mast.
Laatst bewerkt: 11 aug 2010 18:54 door Rinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Spi trimmen 11 aug 2010 17:29 #141808

Met de gennaker kun je op deze manier dieper varen met behoud van zeil druk.. gennaker kun je meer naar loef laten komen door de schoot te voeren. (skiff truc)
Wellicht dat iets soortgelijks werkt met een spi.
Anders eerder genoemde argumenten.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Spi trimmen 11 aug 2010 17:31 #141809

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ISO788 Hans schrijft:
Met de gennaker kun je op deze manier dieper varen met behoud van zeil druk.. gennaker kun je meer naar loef laten komen door de schoot te voeren. (skiff truc)
Wellicht dat iets soortgelijks werkt met een spi.
Anders eerder genoemde argumenten.

dieper varen met een spi gaat door de boom meer naar loef/achter te halen. Een spi staat nooit in de luwte van het grootzeil, althans, daar hoort 'ie niet.

groet
t
Laatst bewerkt: 11 aug 2010 20:40 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Spi trimmen 21 aug 2010 21:17 #144007

Indien we een zandloper hebben laat ik de val soms ietsje zakken omdat hij er dan wat makkelijker uitdraait omdat dan zowel de val als de sluiting kan meedraaien. Verder hebben we hem weleens wat lager gehezen indien we een te kleine Spinnaker voeren. Verder zou ik het ook niet weten maar vaar nog niet zo lang (3 jaartjes) met een Spinnaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Spi trimmen 21 aug 2010 21:21 #144008

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
In de "Zeilen" van januari 2010 staat ook een heel hoofdstuk over "spi-foutjes".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Spi trimmen 29 aug 2010 15:39 #145564

  • master
  • master's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Kort door de bocht:
Bij licht weer niet helemaal tot boven in hijsen, gaat het wat harder waaien wel. Niet helemaal het blok intrekken, event. een balletje ertussen. Een wartel erbij kan ook nog. Zo vlak je het zeil -ook door wat dichtere schootvoering- wat af,hou je hem (en dit is het belangrijkste) dichter bij de boot en krijg je niet het beruchte één-twéé-drie-effect.
gr. Louk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Spi trimmen 29 aug 2010 15:48 #145566

Het is een truckje om visueel te zien of je je algemene spinnaker trim goed hebt. De val moet recht naar voren trekken, OOK als je halve wind vaart met dat ding. Hoe verder de val naar voren wijst hoe beter je voortstuwende kracht is en hoe minder hellende kracht deze opwekt. Tevens red de spinakker zichzelf makkelijker als hij om wat voor reden dan ook invalt (windshift, te langzame gijp, te hoog aan de wind, zandloper met hijzen etc)

gr
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Spi trimmen 29 aug 2010 20:45 #145650

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Eens met de twee bovenstaande reacties, ter aanvulling: met de val iets los en de boot maximaal naar loef gerold projecteert de bovenkant van de spi zich wat meer naar loef bovenin waardoor je iets meer oppervlak hebt wanneer je om wat voor reden dan ook in licht weer plat voor de wind gaat varen ipv afkruist. Werkt dan ook bij een symmetrische spi, want die staat bovenin ook met de boom helemaal dwars nog wat achter het grootzeil. Bijkomend voordeel van het naar loef rollen is natuurlijk dat de boot minder loefgierig wordt en dus minder afgeremd wordt door het roer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Spi trimmen 31 aug 2010 14:14 #145964

Vraagje: wat is het een-twee-drie- effect? Steeds heftiger rollen totdat er een broach volgt?

Ik hijs de spi nooit maximaal, maar houdt de tophoek een cm of 20 vrij van de mast. Voor mijn gevoel staat de spi dan beter. Met een dikke windkracht 4 gaat bij ons de spi al naar beneden overigens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Spi trimmen 31 aug 2010 15:26 #145978

  • master
  • master's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
1-2-3- effect is inderdaad rollen tot-ie plat gaat, bij ons ging dat (met een Waarschip) op één of andere manier in 3-en, vandaar! Op de FD gaat-ie soms gewoon in 1-en trouwens....

Groet,
Louk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Spi trimmen 31 aug 2010 20:53 #146033

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Dan heb je op dat Waarschip dus 3 kansen om de eerdere fout van stuurman en / of trimmer te corrigeren en op de FD maar 1, vriendelijk van dat Waarschip!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Spi trimmen 31 aug 2010 21:03 #146038

  • CHINOOK
  • CHINOOK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
master schrijft:
Kort door de bocht:
Bij licht weer niet helemaal tot boven in hijsen, gaat het wat harder waaien wel. Niet helemaal het blok intrekken, event. een balletje ertussen. Een wartel erbij kan ook nog. Zo vlak je het zeil -ook door wat dichtere schootvoering- wat af,hou je hem (en dit is het belangrijkste) dichter bij de boot en krijg je niet het beruchte één-twéé-drie-effect.
gr. Louk

Het is me duidelijk, alleen bij weinig wind kan je de val dus iets vieren om te kijken of het touwtje naar voren wijst voor de maximale snelheid
Maar als je hem zo laat staan bij meer wind kan de boot gaan rollen en uiteindelijk een chinese gijp veroorzaken.
Dat rollen gebeurt overigens soms toch bij mij bij wat meer wind.(5 Bft)
Ik kan de rol beweging alleen voorkomen door op te loeven, maar dan loop ik weer de kans dat de boot uit z'n roer loopt.

Ik heb het stuk in de zeilen ook gelezen, maar ze geven alleen aan hoe je de spinnakerproblemen kan oplossen, niet hoe je ze kan voorkomen.
Tot welke windkracht laten jullie overigens de spi staan, of wordt tie nog gehesen? Uitgaande van een kundige bemanning van een man of 4-5. Mijn spi is overigens 120m2 op een 38 voet boot.

Groet D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Spi trimmen 01 sept 2010 07:14 #146066

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8191
Ik vaar tot en met 6 bft nog met de spi, mits met 3 man aan boord (iets van 25 m2 op 22 voet).
en bij de dehler van mijn ouders hebben we afgelopen weekend nog met 5-6 bft gespinnakerd met zijn drieen (net geen 100 m2 op 36 voet).

Maar dat ook alleen met bemanning die ik vertoruw! Dus geen newbies die niet instinctief aan de juiste touwtjes trekken!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Spi trimmen 01 sept 2010 08:58 #146085

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Beetje afhankelijk van de boot hoe lang die blijft staan, op de ene boot blijft de grote spi staan tot begin 7, bij de andere gaat ie er al bij eind 5 vanaf. Sommige boten heeft ook een kleinere spi zetten op een gegeven moment geen zin meer / is niet meer te houden op de golven (smal kontje grote masttop spi), op planeerbakken kan de boot z'n power veel beter kwijt en kan je 'm juist weer heel relaxed lang laten staan. Doekgewicht is dan je voornaamste reden om te wisselen naar een kleinere spi.

Vwb het voorkomen van de rolbeweging, dat kunnen zowel de stuurman als de trimmer. Truc is om de boot op het juiste moment momentum te geven tegen de richting waar de aankomende golf 'm op wil gaan rollen in. Dus voel je 'n golf aankomen die je naar loef gaat rollen zorg je dat je al wat aan het afvallen bent als ie komt. Vervolgens moet je al aan het loeven zijn voor de golf aankomt die je naar lij gaat rollen, etc. Medeforummer Ronin kan wel bevestigen dat zo sturen werkt na mijn demo op de trimclinic ;-)
De trimmer(s) sturen door de spi naar loef te laten komen net voor de boot naar loef wil rollen en naar lij te trekken net voor de boot naar lij wil gaan rollen.
Als je dit echt goed kan en echt steeds stuurt / trimt voor er wat gebeurt kan je een boot hele tijden muisstil houden en bouw je doordat je nauwelijks roer nodig hebt extra snelheid op. Een planeerbak gaat ook eerder glijden dan. Met een hele goede stuurman en trimmer weleens meegemaakt dat je voor de wind in een eenheidsklasseveld soms wel een knoop meer snelheid had op planeersnelheden, daar sla je hele forse gaten mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Spi trimmen 01 sept 2010 17:36 #146185

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
CHINOOK schrijft:
Tot welke windkracht laten jullie overigens de spi staan, of wordt tie nog gehesen? Uitgaande van een kundige bemanning van een man of 4-5. Mijn spi is overigens 120m2 op een 38 voet boot.

Groet D
mijne is 120 m2 op 37 voet, t/m 5b.
Daarboven de 'kleine' spi van 90 m2.

Beide schoten midscheeps in de blokken, grootzeil maximaal getwist (neerhouder los, ofwel 'dump the váng').

fot0 bij 35 kts wind:

694219319665945976-a-capolavor...l/www2/hinloopen.jpg

zie grootzeil om het want waaien...
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Spi trimmen 01 sept 2010 18:02 #146192

Als je boot echt kan planeren, dan kun je de spi veel langer laten staan. Stel dat je voor de wind vaart met 20 knoop boot snelheid in een 35 knoop wind scenario(=8bft) dan "voel" je maar 15 knoop wind aan dek en dus in je zeil, dat is ongeveer 3 bft.
Pas als je dan je spi er afhaald voel je hoe hard het echt waait.

Meestal is de grens voor een kielboot bij 5-6 bft, hangt er een beetje af of je boot gevoelig is voor rollen of niet. Meestal kun je stellen dat als je een vinkiel hebt en deze hangt relatief ver naar achteren, dat je de spi langer kunt varen.

In het boek "10 jaar zeilen" van zeilheld Gerard Dijkstra word gesproken over de magische grens van 40 knopen (9bft) daarboven bliezen ze alle spinnakers uit de lijken vandaan, ongeacht hoe deze geconstrueerd werden.

gr
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Spi trimmen 02 sept 2010 08:19 #146295

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Was dat 40 knopen schijnbaar of 40 knopen werkelijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Spi trimmen 02 sept 2010 09:40 #146307

FMJ schrijft:
Was dat 40 knopen schijnbaar of 40 knopen werkelijk?

Ik weet het niet zeker (staat er niet bij vermeld), maar dat het was aanboord van de Flyer.
Ik weet wel dat ze toen in de zuidelijke oceanen gem. 265-270 mijl per dag deden, dat is gemiddeld net iets boven de 11 knopen. Dat zou betekenen dat als het ware wind zou zijn dat we toch nog over 30 knopen spreken, daaren tegen als het schijnbaar is dan is het ruim 50 knopen wind.... Dat lijkt me eerslijk gezegt erg veel. Maar goed van Rietschoten en zijn mannen waren dan ook wel zeer goed getrainde zeelui.

Nee, het is ware wind. weet je de beroemde foto's van toen ze de solent opvoeren? dat was als ik me niet vergis 35-40 knopen wind, ze vonden toen de spinnaker te groot dus ze voern met bezaan stag zeil en een blooper.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 02 sept 2010 09:46 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Spi trimmen 02 sept 2010 09:47 #146314

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Als ze over ware wind spreken blijft het toch 40 knopen en geen 30 of zie ik dat verkeerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Spi trimmen 02 sept 2010 09:51 #146316

FFzeiler schrijft:
Als ze over ware wind spreken blijft het toch 40 knopen en geen 30 of zie ik dat verkeerd.

Het is de schijnbare wind dat de druk in de spinnaker bepaald. Als ze 40 knopen wind hebben voelen ze nog maar 30 knopen over dek, adt is wat ik bedoel.

gr
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Spi trimmen 02 sept 2010 09:54 #146319

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Even te snel gelezen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl