Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Het hellen van een zeilboot - hoe zit het nou?

Re:Het hellen van een zeilboot - hoe zit het nou? 29 sept 2010 10:26 #151934

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
nog even voor snelem de TS:

Heel effects on flow pattern

Heel has an important effect on air flow over the sails. Partially the reason is that heel reduces the sails' angle of attack. This can be understood if you think that you would heel the boat over 90 degrees, then the Windex would inevitably fly straight back, indicating a zero angle.

Heel influences flow also otherwise - separation behind the jib tack is greatly reduced, and so is the vortex under the the boom, as the windward rail rises in front of the sails when the boat is heeled. Air flow is bent more and more upwards on the windward side of the sails, as heel increases.


Heel effects: Above, flow separating at the foot at zero heel. Below, no separation at all at 20 degrees of heel.

The reason could be on one hand that heel reduces the effective angle of attack, and on the other hand that the deck rises in front the jib foot, and the leeward side of the jib gets closer to the sea surface.

www.wb-sails.fi/news/Ad_aerodynamics/index2.htm#

advances in sail aerodynamics.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het hellen van een zeilboot - hoe zit het nou? 29 sept 2010 11:26 #151946

Kijk dat zijn nog eens links :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het hellen van een zeilboot - hoe zit het nou? 29 sept 2010 12:02 #151956

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7107
Ik ben overtuigd en ik geloof zelfs dat ik het begrijp :cheer:

Wat is overigens TS?

Bedankt voor alle antwoorden en het meedenken.

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het hellen van een zeilboot - hoe zit het nou? 29 sept 2010 12:05 #151957

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
TS=Topic Starter

groet Wybe
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het hellen van een zeilboot - hoe zit het nou? 29 sept 2010 12:10 #151960

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
snelem schrijft:
Wat is overigens TS?

Groet Erik

nou moe, voor jou doen we al die moeite, beste TS Erik ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het hellen van een zeilboot - hoe zit het nou? 29 sept 2010 12:27 #151962

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5263
waverider82 schrijft:
@FMJ ik begrijp heel goed wat je bedoelt, maar een zeilboot komt toch echt vooruit door een drukverschil en niets anders.
Dat het drukverschil op verschillende manieren tot stand komt OK maar het blijft een kracht door verschillen in luchtdruk.

Als je een plaat hout loodrecht in de wind houd, dan zal iedereen zeggen dat de wind er tegen aan "drukt".
De vortices die ontstaan aan de randen, en de langsstromende lucht die ook luchtdeeltjes meetrekt, creëren dus ook een lagedrukgebied, wat weer een trekkende kracht is.
Dus wordt er nou aan de plaat getrokken, of geduwd door de wind?

Niet dat het erg belangrijk is trouwens, want beide krachten werken in dezelfde richting....

als je de plaat nu loodrecht met het oppervlak houd, wordt er geen wind afgebogen, en is de kracht op de plaat veel kleiner. Vleugelprofiel of niet...

(en ja, vleugels werken ook op dit principe, die hebben ook een angle of attack van een paar graden, veel kleiner als bij zeilen, want ze gaan wat sneller. Moth hydrofoils hebben een AoA van 2-3 graden, terwijl de meeste profielen pas lift-loos zijn bij -2 graden, dus 5 graden om water naar beneden te stuwen.)

Ik trim het zeil in ieder geval niet alsof het een of ander profiel is wat luchtdrukverschillen veroorzaakt, ik zie het meer als een aerodynamische manier om wind af te buigen, en elke windkracht heeft weer een andere stand en profiel nodig om zo efficiënt mogelijk afgebogen te worden, zonder losraken van de luchtstroom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het hellen van een zeilboot - hoe zit het nou? 29 sept 2010 12:32 #151964

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
susho schrijft:
lucht die ook luchtdeeltjes meetrekt,

dat valt niet meer hoor, aan lucht trekken ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het hellen van een zeilboot - hoe zit het nou? 29 sept 2010 12:40 #151967

@susho, ik begrijp je benadering en je trimt je zeilen ook op die manier dus in zeiltheorie klopt het helemaal wat je zegt maar het blijft nog steeds een truukje om het drukverschil te bespreken dat je vooruit trekt of duwt...

m.a.w. alle trim van je zeilen is er voor bedoelt om een optimaal drukverschil te creeren om daarmee je boot vooruit te brengen. Of je daarvoor de wind afbuigt of wat dan ook. Dwarsgetuigde schepen buigen de wind ook af maar op een andere manier, maar allemaal met 1 doel: het creeren van drukverschil.

Overigens, nu ik het nog eens terug lees:
Ik trim het zeil in ieder geval niet alsof het een of ander profiel is wat luchtdrukverschillen veroorzaakt, ik zie het meer als een aerodynamische manier om wind af te buigen, en elke windkracht heeft weer een andere stand en profiel nodig om zo efficiënt mogelijk afgebogen te worden, zonder losraken van de luchtstroom.

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Laatst bewerkt: 29 sept 2010 12:50 door waverider82.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.118 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl