waverider82 schrijft:@FMJ ik begrijp heel goed wat je bedoelt, maar een zeilboot komt toch echt vooruit door een drukverschil en niets anders.
Dat het drukverschil op verschillende manieren tot stand komt OK maar het blijft een kracht door verschillen in luchtdruk.
Als je een plaat hout loodrecht in de wind houd, dan zal iedereen zeggen dat de wind er tegen aan "drukt".
De vortices die ontstaan aan de randen, en de langsstromende lucht die ook luchtdeeltjes meetrekt, creëren dus ook een lagedrukgebied, wat weer een trekkende kracht is.
Dus wordt er nou aan de plaat getrokken, of geduwd door de wind?
Niet dat het erg belangrijk is trouwens, want beide krachten werken in dezelfde richting....
als je de plaat nu loodrecht met het oppervlak houd, wordt er geen wind afgebogen, en is de kracht op de plaat veel kleiner. Vleugelprofiel of niet...
(en ja, vleugels werken ook op dit principe, die hebben ook een angle of attack van een paar graden, veel kleiner als bij zeilen, want ze gaan wat sneller. Moth hydrofoils hebben een AoA van 2-3 graden, terwijl de meeste profielen pas lift-loos zijn bij -2 graden, dus 5 graden om water naar beneden te stuwen.)
Ik trim het zeil in ieder geval niet alsof het een of ander profiel is wat luchtdrukverschillen veroorzaakt, ik zie het meer als een aerodynamische manier om wind af te buigen, en elke windkracht heeft weer een andere stand en profiel nodig om zo efficiënt mogelijk afgebogen te worden, zonder losraken van de luchtstroom.