Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Snelheidsverschil tussen bakboord en stuurboord

Re:Snelheidsverschil tussen bakboord en stuurboord 03 nov 2010 08:58 #158397

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Mereltje was toch niet die Olympische Yngling-dame he? Dan wordt ik wel heel jaloers op je ;-)

En wat ik net al tussen de regels door duidelijk probeerde te maken: de Yngling IS een kielboot..


@TS: toch nog maar eens HEEL goed naar je masttrim kijken, met het hoofd langs de mast tijdens het zeilen langs de mastgroef kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Snelheidsverschil tussen bakboord en stuurboord 03 nov 2010 10:29 #158411

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Er zijn zo veel factoren die je niet zo maar even op kunt meten noch kunt neutraliseren.
Ik noem er een aantal, me beseffend dat ik hier en daar schromelijk overdrijf, het is vooral om aan te geven dat er zo vreselijk veel dingen mee kunnen spelen:

Vorm en maatvoering:
- Is de rek in de stagen aan bakboord/stuurboord verschillend? Niet toevallig een klein knikje in een stag of spanner dat onder belasting recht trekt?
- Zijn en staan de zalingen aan stuur/bakboord wel gelijk, en zit er geen speling in, ook in de kunststof bus in de bevestiging?
- Hoe zit het met de puttingen, en de bevestiging onder dek?
- Mocht je voor de fokkeschoot aan bak- en stuurboord verschillende kleuren gebruiken: zijn die qua rek wel identiek? Weet je 100% zeker dat je de schoten op identieke stand hebt staan?
- In hoeverre is de romp symmetrisch, niet alleen qua vorm/profiel/structuur maar ook qua stijfheid (ook van de de kiel en het roer). Een binnenschaal kan de stijfheid beïnvloeden, en je kajuit is vast niet symmetrisch ingedeeld.
- Is de tuigage welk exact symmetrisch? Denk ook aan genuarails, mastvoet, puttingen, echt alles.
- Hoe zit het met de mastvoet, en het vlak er onder?
- Zit de gever van het log exact in het midden? Als hij naast de kiel zit dan zal hij, hoe recht hij ook staat, altijd verschillende waardes geven omdat de stroming langs de gever verschilt. De stroming rond de kiel is aan loef- en lijzijde immers verschillend.
- Als de genua onderaan lekker tegen de zeereling "leunt" kan zelfs de spanning van de draad van de zeereling een (erg) klein beetje verschil maken..
- De schroef zal qua weerstand, zowel stilstaand of draaiend, altijd een zekere asymmetrie hebben. Een boot gaat immers niet recht door het water (drift). De stroming onder de boot en rond de kiel gaat dus altijd een beetje scheef. Een de stroming zal vlak bij de romp ook nog anders zijn dan iets verder van de romp af. De stroming van het water, op de verschillende dieptes en met verschillende richtingen, komt dus schroefbladen tegen die 'staan' of 'dicht' staan. En een meedraaiende schroef geeft ook weer een asymmetrische weerstand, in feite een omgekeerde wielwerking.

Gewicht:
- Ook als de boot mooi recht lijkt te liggen wil dat nog niet zeggen dat het gewicht exact gelijk verdeeld is. Een lukraak voorbeeld: een gewicht van 100 kg onder een gangboord aan stuurboord kan zonder helling wel "opwegen" tegen een gewicht van 300 kg dat aan bakboord diep onder één van de banken zit, maar onder helling is dat een heel ander verhaal. Geldt ook voor verschillen voor en achter, als een boot onder helling ligt is de hellingshoek voor-achter namelijk ook anders. De hele lengte as waar de boot over helt verschilt dus ook, en daarmee ook de gewichtsverdeling.
- Hoe zit het met de brandstof- en watertanks, is er vloeistof die zich wel of niet van de ene naar de ander zijde kan verplaatsen?

Wind en golven:
- De richting van de golven en de wind ten opzichte van elkaar zijn idd van belang, maar ook op de Randmeren heb je meestal een pietsje stroming, en ook die heeft weer een richting ten opzichte van de wind en de golven. En eigenlijk zal het nooit lukken om de wind, golven en stroming exact één en dezelfde kant op te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Snelheidsverschil tussen bakboord en stuurboord 03 nov 2010 10:55 #158418

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@beewee
Helemaal correct, punt alleen is dat alles wat je benoemd op ieder van ons van toepassing is, maar dat er maar "1" is die vraagt hoe hij aan 0,5 knoop snelheidsverschil komt.

Ik zoek het dus persoonlijk nog steeds niet in 50 x 0,01 snelheidsverschil door de zaken die je aanreikt (ook kunnen die kloppen). Het zou namelijk ook wel heel toevallig zijn als al die 50 keer 0,01 knoop steeds over SB sneller zijn en aan BB langzamer. Ik denk dat er echt 1 hoofdoorzaak is. Waar je wel gelijk in hebt, althans dat lees ik tussen de regels, daar komen we zo via de website nooit achter.

@FMJ, stuur je wel een PB

Gr M
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Snelheidsverschil tussen bakboord en stuurboord 03 nov 2010 11:03 #158420

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
@Beauty: ben ik met je eens. Al die factoren kunnen eigenlijk nooit één kant op wijzen. Het is in de praktijk zoeken naar die ene bepalende factor.

Als de factor wind/golven/stroming bepalend is dan moet je dat met een tweede boot op het zelfde vaarwater ook constateren. Zou ik als eerste doen, dan hoef je namelijk niet meer naar de rest te kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Snelheidsverschil tussen bakboord en stuurboord 03 nov 2010 16:08 #158475

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6473
Allemaal bedankt voor de vele reacties/suggesties, waar ik goed mee uit de voeten kan. Het geeft me tevens weer een leuk doel om mee uit varen te gaan. Zonder doel varen is leuk, maar met een doel varen is nog veel leuker :)

Ik ben niet zo'n fanatiekeling dat ik kiel-, romp- en roervorm (nou ja, die laatste misschien nog wel) ga aanpassen, dat gaat me net even te ver voor mijn Dufourtje 1800. De grootste uitdaging voor komend seizoen is mijn tweevoudige titel (2009 en 2010) verdedigen tijdens de Nacht van Spakenburg in de SW-5 klasse. Voor die tijd ga ik zeker jullie suggesties te hand nemen en proberen om de boot optimaal te krijgen en de externe factoren zoals verschil in wind- en golfrichting helder te krijgen.

De resultaten zal ik tzt laten weten.

Grt, Michiel
Not all who wander are lost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.109 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl