Mijn insteek:
- ga eens halve wind zeilen, een keer over BB en een keer over SB. Elke keer 5 minuten en dan overstag. Doe dat een aantal keren op dezelfde plek en kijk dan of je overduidelijk nog steeds die 0,5 knoop harder zeilt over de ene boeg dan over de ander. Zo niet, dan ligt het dus niet (in die mate) aan het onderwaterschip. Doe dit eens met meer wind (helling) en met weinig wind. Vergeet dus log, GPS maar neem een afstand tussen 2 vaste punten.
- Stel je vaart met weinig wind aan de wind, heb je dat snelheidsverschil dan ook (in procenten)? Dus is dat verschil er altijd ongeacht de helling die je maakt? Of is het snelheidsverschil er (hoofdzakelijk) alleen als er helling is?
Mijn veel te voorbarige conclusie op afstand is namelijk dat er (ook) over de ene boeg niet dezelfde AWA wordt gezeild dan over de ander. Kijk naar een Polar en dan zie je dat soms met 10 graden verschil ( 5 te hoog aan de ene kant en 5 te laag aan de andere) er zo een paar tienden snelheidsverschil te realiseren is.
Kan het niet zomaar zijn dat de windmeter boven in de mast een onjuiste waarde/indicatie geeft? Staat deze recht op de mast, kan die vrij draaien, asje versleten, turbulentie?
Volgende suggestie, zeil eens over SB die kruishoek waarbij de snelheid wordt benaderd van die over de BB boeg. Welke kruishoek heb je dan door het water in totaal?
0,5 verschil op deze snelheid is HEEEEEEEEL veel. Dat moet iets betekenen. Zou er bijna voor naar die boot toe rijden omdat ik tot nu toe altijd iets heb kunnen vinden. Het frapante is wel dat jij het snelst over SB zeilt en de meeste reacties die ik ken te maken hebben over dat dit nu juist de langzame boeg is.
Laat maar weten, je kan altijd PB-en.

ZF-ers genoeg denk ik die wel buiten willen spelen
Gr Michel