ik heb je foto maar even van wat lijntjes voorzien, dat praat makkelijker:
694219319665945976-a-capolavor...l/www2/home/fok2.JPG
dan blijkt:
- de bolling zit bovenin meer naar achter dan onder, 50% tegen 35% van voren
- de diepte is bij beide strepen gelijk, 16% van de koorde (in werkelijkheid meer, want we kijken er schuin tegenaan, dus vast wel 20% diep
- de twist (goed zichtbaar tussen beide strepen) is zo'n 25 graden over dit deel van het zeil, en we zien maar iets meer dan de helft. Totale twist zal dus zomaar 45 graden zijn!!!
- er zit een klein 'komma'tje' aan het achterlijk. Dat hoort niet bij een nieuw zeil!
- de voorstag doorhang (beetje geschat) is 'gemiddeld'
- het zeil hangt tegen de preekstoel.. geen schootspanning!
- je vaart niet echt hoog aan de wind....
mijn voorzichtige conclusies (zal ik eens aan boord komen kijken?)
- diepte bovenin in het midden kan NIET komen van val doorzetten met schootspanning erop; dan zou hij meer naar voren moeten zitten bovenin.
- de schootspanning is behoorlijk veel te laag, er is erg (heel erg) veel twist. Dat moet eerst beter...
- dan misschien ook nog het lei-oog naar voren, afhankelijk van resultaat van de schootspanning.
- de diepte van meer dan 16% (20%?) is veel voor deze wind (tenzij je golven hebt). Meer spanning op de voorstag is nodig
- de bolling onderin zo ver naar voren (te ver!) doet vermoeden dat de valspanning behoorlijk fors was?
- wel vreemd dat dan bovenin de bolling bijna achter het midden zit..... want dat wordt nog erger met meer schootspanning....
- die komma achteraan (zie onderste streep) hoort er echt niet! reden om terug te gaan naar de zeilmaker!
20 graden AWA is niet mogelijk; je mag blij zijn met 30, bij een TWA van even boven de 40....
Zit je boot in Sailspeed?
groet
t