Whoepsie! Ik krijg weer lekker veel info!
Probeer het te volgen allemaal en zal seffens eens kijken naar een andere foto of die meer zegt.
NB Op de foto zie ik toch echt wel een kraanlijn.
Ik gebruik altijd de grootval in de haven (en in principe ook bij het aanlopen van de haven moest deze niet te bezeilen zijn).
Loopt je losse broek op een kar aan het einde over de giek
Ja, tenminste als ik je goed begrijp: in de giek zit een metalen glijder waaraan ik via de onderlijkstrekken het onderlijk kan afvlakken.
Het is echter wel beter voor de mast om het achterstag wat losser te zetten wanneer de boot in de haven ligt .
Deze pre-bend krijg ik absoluut niet weg door de achterstag los te zetten. Overigens is de achterstag eigenlijk alleen om te trimmen en niet om de mast overeind te houden. Ik kan de stag dus volledig loszetten zonder dat er iets spektaculairs gebeurt. Echter, omdat de mast al zo krom staat krijg ik er 'geen/nauwelijks' extra kromming in wanneer ik de achterstag aanhaal.
mochten je onderwanten of tussenwanten (D1's en D2's) te los staan dan moet je ook onder zeil een doorhang kunnen zien naar lij.
Heb nog niks van enige doorhang gezien.
Of toch, één keer en dan was ik verbaasd: de genua was gescheurd en dan heb ik op het tweede stag de fok gehesen. Bij het aan de wind zeilen zag ik toen een doorhangend want.
Ik denk dat de foto wat teveel bedriegt... Capolavoro zijn lijntjes zullen dus niet kloppen.

.
Heb ondertussen een 'betere' foto gevonden!