Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: gebruik overloop / neerhaler

Re: gebruik overloop / neerhaler 16 mrt 2011 11:31 #183289

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8191
Ja, zo zie je maar dat het per boot verschilt...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gebruik overloop / neerhaler 16 mrt 2011 16:14 #183356

  • master
  • master's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Over (de foto van) Oakley:

Tja, de neerhouder staat los, verder ligt de boot zowat stil. Door het grootzeil zover naar buiten te laten lopen, sluit je de spleet tussen grootzeil en genua, en bouw je nog meer druk op. Je zie dat de boot moeite heeft met de golven. Dat komt ook omdat David Hunt zover naar voren staat en Oakley wat naar voren zou moeten. Geen schoolvoorbeeld van de juiste trim, zo te zien eerder 'overleven'. (misschien is de foto na de finish gemaakt). Ook werd er toen met veel bollere (groot)zeilen gevaren dan tegenwoordig. Oakley de beste FD zeiler ooit? Hij is 1 keer in '67 (Canada, 22 boten, 21 landen) wereldkampioen geworden en in '66 en '67 Europees kampioen. Hij stond voornamelijk bekend om zijn psychologische 'oorlogsvoering' niets liet hij na om de tegenstanders te intimideren en in de war te brengen. Ook was hij dol op gaatjes boren in bootbeslag. Rodney Pattisson werd op het EK'67 2e en nam de WK en EK touwtjes stevig in handen en werd Europees en/of Wereldkampioen in '68, '69, '70, '71 en '72. Ook won hij in '68 en '72 goud op de Olympische Spelen.Na een korte stop werd hij in '75 nog een keer Europees kampioen. Ik heb hem zien zeilen tijdens het 50 jarig jubileum van de FD in Loosdrecht (2002)en de man was het nog niet verleerd! Overigens zijn de afgelopen ca. 15 jaar de broers Boysen-Möller (DEN 21) zowat onverslaanbaar, ze wisselen bijna jaarlijks stuivertje met de HUN 70 (Majtheni/Domokos). We kunnen we deze teams waarschijn nu als de beste FD zeilers ooit beschouwen.
Groet,
Louk FD311
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gebruik overloop / neerhaler 16 mrt 2011 16:17 #183357

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
master schreef :
Over (de foto van) Oakley:

Geen schoolvoorbeeld van de juiste trim, zo te zien eerder 'overleven'.

het waait 8... dat zal wel overleven zijn ja.
Hoe vaar jij je FD met die wind? ;-)
ik postte de foto als voorbeeld van 'geen druk in het grootzeil'....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gebruik overloop / neerhaler 16 mrt 2011 16:36 #183361

  • master
  • master's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232


Over het algemeen wordt er met windkracht 8 door de wedstrijdleiding niet gestart, om reden van veiligheid. Bij 7 heb ik het ook nog niet meegemaakt er is weleen aardig filmpje van het WK 92 (Cadiz, ESP0 waar het flink beukt.
Aangezien wij tot de allerlichtste/kortste teams behoren, hebben we een geheim wapen moeten vinden: een genua met een 70 cm korter onderlijk, ca 20% kleiner. Bij windje 4+ werpt dit zeil al zijn vruchten af. Vooral in het kruisrak prima, maar ook met spi gaat de boot als een kogel. De spi lijkt beter te presteren met een kleinere genua. Verder gaat het tacken sneller en je ziet de stuurman nog iets aan lij.(normaal zit het lijoog op 200cm vanaf de spiegel, op een bootje van 6m is dat een hele overlap). Het is wel even dubben of-ie er op gaat natuurlijk, want neemt de wind sterk af heb je nadeel, al valt dat relatief nog mee, want dan komt het gewichtsvoordeel in beeld.
Zo doen het dus....
Hart.Groet,
Louk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gebruik overloop / neerhaler 16 mrt 2011 16:48 #183363

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
het blijft een prachtboot, de FD....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gebruik overloop / neerhaler 16 mrt 2011 17:16 #183374

beewee schreef :
En op een catamaran gebruik je de overloop juist weer heel vaak, juist om druk te lossen..

Op een Tasar idem dito. Groot zet je vast. Met de overloop loos je druk in een vlaag (sneller dan met de grootschoot en behoud van twist) de locker is je vriend om daadwerkelijk vlakker te trimmen. Ook weer door de mastkromming.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.112 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl