Marcel, je zegt dat je aan de helmstok moet trekken... zit je dan aan loef of aan lij van de boot? Zit je aan loef, dan is je boot loefgierig (zijn de meeste boten). Door de boot minder loefgierig te trimmen, zoals Seabird aangeeft, (mast naar voren brengen als dat kan) maakt het beter.
Het kan ook zijn dat de krachten op het roer bij jouw boot zeer uitgesproken zijn. Dit komt bij een aangehangen roer (roer hangt achter de boot) sterker naar voren dan bij een roer dat met een roerkoning 'in de kuip' zit.
Verder maakt het uit of je een 'balansroer' hebt. Een balansroer heeft net zoveel roeroppervlak voor de roerpen of roerkoning als er na.
Dit is het half-balansroer van een €Xr (die ooit bij jou in de haven lag). Door de plaats van de roerpen is een lijntje getrokken, je ziet dat er een klein deel van het roervlak voor dat lijntje zit en een groot deel erachter. Zouden deze vlakken gelijk zijn, dan heb je een balansroer. Is er helemaal geen roervlak voor dat lijntje, dan heb je een 'gewoon' roer en dat geeft veel van de krachten door aan de helmstok.
Hoe nadelig is dat? Wel als je veel compenserend roer moet geven (het roer zo verstellen dat de boot afvalt in plaats van oploeft), dan kan dat turbulenties in het water geven (je krijgt een borrelend zog) en daardoor gaat de sturende werking van het roer verloren (ook bij balansroeren!). Het heeft dus zin je boot meer naar lijgierig te trimmen om minder compenserend roer te geven, ga je ook nog harder!

Ik heb een deel van de trim beïnvloed door een klein kluivertje te maken op m'n €Xr (zie topic) en zo de fokkestag iets verder naar voren te brengen, als je de hele mast naar voren kunt schuiven helpt dat iets meer, als je de mast naar voren kunt kantelen helpt dat ook flink. Ik weet niet wat je met een Hurley kunt doen (ja behalve zeilen en opknappen

).
Groet, Peper.
PS: Capo heeft mij de loef afgestoken, maar ook zijn adviezen zijn zinnig.
P.