Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Waarom en wanneer reven?

Waarom en wanneer reven? 15 juli 2007 20:37 #19165

  • Mitra
  • Mitra's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Ik zoek me als beginnend zeiler met alleen een beetje BM en Valk-ervaring uit mijn jeugd, suf naar de juiste redenen voor het reven, en wanneer? Afgelopen zaterdag (14/7) hebben we ons nieuwe zeiljachtje naar haar nieuwe ligplaats overgevaren en al dansende op het Hollands Diep vroegen we ons af of we al moesten reven. We schatten de wind op een windkracht 5, maar het kan ook wel een zesje zijn geweest (ik moet duidelijk nog een handwindmeter aanschaffen). Er was nog net geen schuim op de golven te zien.
Maar dan 8O ... waarom reef je eigenlijk? Is het om de zeilen te sparen? Is het om te voorkomen dat je boot omslaat (lijkt me nauwelijks mogelijk met 700 kilo lood in de kiel) of is het omdat de stagen de toegenomen belasting niet aankunnen? Of een combinatie van 1 en 3?
Ik heb wel eens iets in een boekje gelezen over het meten van de krachten aan de stagen, maar dat ging me duidelijk boven de pet. Alleen al het gereedschap om zoiets te doen, moet ik ontberen.
Maar als iemand hier een mooi stukje uitleg zou willen geven, ben ik hem/haar hier heel dankbaar voor! :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom en wanneer reven? 15 juli 2007 20:58 #19169

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Hallo,

Dacht bij Mitra meteen aan de slijter :wink: maar is toch anders! Alhoewel de slijter soms wel mijn vriend is :)

Over reven dan maar. Reven doe je om meerdere redenen. Een reden kan zijn om omslaan te voorkomen. Ondanks dat er ergens ballast hangt wil niet zeggen dat omslaan onmogelijk is. De belangrijkste reden om te reven is echter om de boot in de hand te houden. Als je merkt dat de boot uit het roer wil lopen en je moet veel kracht gaan leveren om de boot op koers te houden, dan wordt het echt tijd om te reven. Ook zorgt reven voor vermindering van krachten op de gehele boot en zorgt er daarbij voor dat de boel langer heel blijft. Het klinkt heel stoer om vol tuig bij 6Bft te varen, alleen kan je je afvragen of dat allemaal wel verantwoord is. Ik zelf reef redelijk snel, zeil mijn boot graag wat rechter op. Ik ga er zeker niet langzamer door! Maar de boot is wel beter hanteerbaar. En ik houd de boel langer heel.

Groet,

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom en wanneer reven? 15 juli 2007 22:11 #19174

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Ik heb je topic even verplaatst naar Zeiltechniek, daar lijkt me deze vraag volledig op zijn plaats.

Ik sluit me aan bij Wallaby. Reven doe je om de controle over je boot te houden en/of (vooral bij aandewindse koersen) de boot rechterop te zeilen. Schuin is spectaculair maar niet echt effectief.
Maar persoonlijk vind ik de controle-factor belangrijker. Jij moet op de boot de baas blijven over de boot en de wind, zodra je het gevoel krijgt dat de wind sterker is dan jij is het tijd om een rif te steken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom en wanneer reven? 16 juli 2007 07:00 #19175

  • master
  • master's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Reven doe je om het lateraalpunt van het zeilplan omlaag te brengen, de helling veroorzakende krachten nemen daarmee af. (bovendien waait het daarboven harder). De boot vaart meer rechtop, kiel en roer doen zo beter hun werk en verlijer je minder Dit heeft in beginsel weinig met de windsterkte te maken maar meer hoeveel ballast (= ook bemanning) je beschikbaar hebt. Met minder mensen (op de juiste plaats) pas het zeiloppervlak en het lateraalpunt dus eerder aan. Het grootzeil geeft wanneer het al iets te hard waait een loevende werking, je moet dan weer tegensturen om de boot op koers te houden, wat vreselijk remt. Daarom reef je het grootzeil eerst zodat de druk weer " in evenwicht is" Een windmeter heb je dus eigenlijk niet nodig, wel is een snelheidsmeter of een gelijkwaardige boot in de buurt dan handig. Je merkt dan dat je (gemiddelde) snelheid afneemt en steekt een rifje, of verplaatst wat mensen naar de loefzijde.
Succes en plezier!
Louk FD 311
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.228 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl