De 5.5 meter klasse heeft ook een "trim tab to generate higher lift". En ja die bakken scheuren er aan de wind onvoorstelbaar vandooooooor. Met speelgoed snap ik het allemaal wel. Trim tabs, dubbele Asy steekzwaarden, een koproer etc. Wie vaart er een 5.5 hier? Verlijeren die monsters nog of niet?
Ondertussen lopen er 2 zaken nu wel naast elkaar:
- zoveel lift opbouwen dat verlijeren volledig wordt tegengegaan;
- De stroom gebruiken om hoogte te winnen (H amsterdam) "Boegen";
Dat boegen is voor mij nog geen uitgemaakte zaak. Je kan er hoogte mee winnen en fors ook, dat staat vast. Als je echter je snelheid niet op nievau houdt zakt je VMG gigantisch in. Wel leuk om bij een onderboei boei 30 graden hoger te varen dan een ander (10 graden opsturen en 20 graden door de stroom) maar als je boot snelheid dan geen 6 maar 4 knopen is ga je het toch afleggen ben ik bang.
Ook het verschil van de stroom relatief van lij of loef binnen krijgen zie ik nog niet. Ook niet met tekeningen. We hebben het hooguit over marginale verschillen. Stel je zeilt met 6 knopen snelheid en 2 knopen stroom op 5 graden na de stroom op de kop, "binnenkomend" aan loefzijde. (We worden dus iets weggezet) Kan je 10 graden gaan opsturen om de stroom van op 5 graden aan lij pogen in te laten komen. Dat gaat mij nog lukken ook. Je wint dan na een uur 1 mijl in hoogte als je snelheid gelijk blijft. Maar je bootsnelheid zakt echter van 6 knopen naar ...... zeg het maar. Ik zal het proberen van het weekeinde. Hoeveel zakt mijn snelheid bij 10 graden meer hoogte? Ik denk meer dan die ene knoop winst in hoogte. Anders had mijn VMG versus TWA/AWA niet gelegen waar die nu lag maar was het altijd al beter geweest zo hoog te sturen.
Het kan best werken maar dan hooguit 0,1 tot 0,15 aan VMG (ook de moeite hoor) . Na het weekeinde weet ik meer.
Gr Michel