Dames en heren, de vraag van de dag. Daar komt ie!
Quote:
Een schip voorzien van goed getrimde zeilen, effectief gebruik
van het bemanningsgewicht en een goede stuurman kan als het
ware naar de wind toe klimmen. Met lift wordt in deze het natuurkundig
verschijnsel bedoeld waarbij de kiel door het water
naar loef wordt geduwd. Let op: Naar loef! Dus het schip verlijert
dan niet? Nee!
Een goed gekalibreerde (digitale) windset maakt lift zichtbaar.
Unquote
Bron: Nieuwsbrief Noordzeeclub Winter 2009 (vanaf pagina 14)
noordzeeclub.nl/media/pdf/winter2009.pdf
Niets nieuws onder de zon dat een kiel lift kan (moet) genereren en dat daarvoor bepaalde omstandigheden noodzakelijk zijn. Dat die Lift (kracht) gericht is naar loef is ook helder. Textbook example. Maar dat het zover kan gaan dat het verlijeren volledig wordt opgeheven
plus dat er nog een paar extra graden hoogte gewonnen kunnen worden is mij nieuw.
Want wat staat er eigenlijk in mijn ogen:
Ik leefde tot ik dit las in de veronderstelling dat een kiel het verlijeren nodig heeft om juist die lift op te wekken. Normaal dacht ik dat je op een scherp jacht met een top onderwaterschip een graadje of 7 gemiddeld verlijerd over een boeg. Dat is in je kruishoek samen 14 graden, give or take. Deze kan je dus blijkbaar opheffen plus nog eens over elke boeg 3 graden extra (zie artikel). Kom je uit op een 20 graden kleinere kruishoek dan dat ik ooit voor mogelijk hield.
Daar heb ik geen digitale goed gecalibreerde what ever gadget voor nodig. Dat ziet mijn dochter van 11 nog, die 20 graden kleinere kruishoek. Met een snelle check op je GPS haal je die 20 graden zo naar boven. Als ik dit niet van deze site had gehaald maar zeg uit een zeer zinnig antwoord op het ZF had ik het in eerste instantie bestreden. Anders gezegd, ik ben mijzelf er nog van aan het overtuigen.
ERGO: IK WIL DAT OOK!
IK WIL HET IK WIL HET IK WIL HET
Wie herkent dit en op welke kruishoeken over de grond varen jullie nu dan en met welk boot type? Moet je je boot hier niet eerst geheel vlak voor varen en hoe doe je dat dan met meer wind?
@ Capo, FMJ, J22, ETC .... HOE?