Giel schreef :
Afgelopen zaterdag ging ik mee als opstapper op een Kolibri 660 met de Paard van Marken trofee, een jaarlijks wedstrijd-evenement dat wordt georganiseerd door de Vereniging van Kolibri Zeilers (VKZ).
Nou had ik bij een eerder evenement waar Kolibri zeilers aan meedoen al eens gezien dat op sommige rakken schippers hun bemanning laten plaatsnemen op het voordek of bij slecht weer beneden in het vooronder.
Afgelopen zaterdag lag op het een na laatste rak een voor de windse koers. We voeren 'plat voor het lapje' zogezegd. Voor ons voer een zelfde 660 en we liepen niet in of uit van dat schip. Toen de schipper plaats nam op het voordek liepen we vrij snel in en gingen we erop en erover.
Het werkte dus echt, de gedachte erachter is dat je op ruime koersen daarmee de kont van het schip wat omhoog brengt en daarmee minder 'drag' veroorzaakt. 'Drag' in de zin van een achterschip dat het water minder snel los laat.
Wat ik me af vraag is of dit nou typisch iets is voor kleine, lichte, houten boten of dat het ook een gebruik is bij wedstrijdzeilers op zwaardere (grote) polyester schepen.
Grt, Michiel
Vissen hebben geen platte achterkant, dus moet je met een boot er ook voor zorgen dat de platte achterkant(Spiegel)zoveel mogelijk uit het water is. slogisch niet waar!!!