duit schreef :
maar een stukje verder staat
men is in ieder geval verplicht om aan boord te hebben.
ok, ik zie het nu (ik kijk nooit naar de regels voor de Tocht).
Er staat dus (voor alle anderen):
"
In ieder geval is men verplicht aan boord te hebben: motor voor de voortstuwing; afsluitbare kajuitingang; zware uitrustingsstukken zeevast geborgen; marifoon; navigatieverlichting (incl. noodverlichting); 2 reddingboeien met reflextietape waarvan een met zelfontbrandend licht en een werplijn; voor elke opvarende een zwemvest met fluit voorzien van reflextietape en een veiligheidsgordel; bevestigingspunten voor aanhaken veiligheidsgordel in de kuip; zwemtrap of gelijkwaardige voorziening voor aan boord klimmen na MOB; werplijn van min. 25 m. lengte; een krachtige handlamp; noodsignalen (waarvan de vervaldatum niet is verstreken): 4 rode valschermlichten en 4 rode handstakellichten; misthoorn; lenspomp; EHBO uitrusting; 2 brandblusapparaten; 2 putsen; zacht houten proppen voor elke afsluiter; scherp mes nabij kajuitingang; ankergerei; zeereling of deugdelijke handgrepen op kajuitdak en voordek; minimaal 10 liter drinkwater; kompas en dieptemeter; zeekaart en navigatiemiddelen; radio ontvanger voor weerberichten; radarreflector; reefbaar grootzeil; een stormfok; reserve onderdelen en gereedschap waaronder gereedschap voor verwijderen staand want."
dat zijn eigenlijk alle regels uit de ISAF-OSR die niet op het schip zelf betrekking hebben, dus die zo aan bord meegenomen kunnen worden zonder de boot te verbouwen.
Er lijkt me niet iets onoverkomelijks bij te zitten, het zijn allemaal dingen die je toch al aan boord zou moeten hebben, behalve wellicht de draadkniptang voor het staande want.
Van controle bij Tocht weet ik even niets; zoals ik zei is er wel degelijk controle bij de wedstrijd.
Je kunt in de oude uitslagen op de NVvK site vast wel zien of er Tochtdeelemers een DSQ wegens Onvoldoende Uitrusting hebben gekregen in het verleden. Zo nee, dan is er geen controle.
Ik zal zo eens zoeken.
groet
t