Leuk onderwerp dit... Heb der wel een heel verhaal van gemaakt zeg...
De sliplijn (ook wel aan-de-windse-lijn genoemd) is een koers waarop controle over de snelheid van je boot hebt, met controle over het moment waarop je stil ligt. Bij het varen op een sliplijn en het aankomen bij een bovenwindsgelegen punt (jaja een mooie CWO term) gaat het om controle over je boot. Je moet namelijk controle hebben over je snelheid. Niemand wordt er blij van als jij met je bootje een eiland probeert te verplaatsen (er zijn genoeg mensen die dat proberen... :roll: ). Remmen, dat doe je vanzelfsprekend met je zeilen. Echter niet door alles los te gooien, maar zo los, dat het voorlijk van je zeil gaat killen (verkeerde kant op bollen) en lichtelijk klapperen. Het achterlijk van je zeil moet echter wel wind blijven vangen.
De sliplijn is in princiepe een normale aan de windse koers. Dus niet te hoog aandewind maar ook niet te ruim. Hoe ruimer je koers, hoe meer snelheid je hebt en hoe lastiger het is om te remmen: DUS minder controle.
Bij een HW zit het 'm vooral in de snelheid die je vaart. Het is de bedoeling dat je zoveel mogelijk controle over je boot houdt, met zo min mogelijk snelheid. Het is echter zo, dat wanneer je te langzaam gaat, je boot als een gek gaat verlijeren... Dat moet je dus voor blijven. Het omslagpunt (max controle, min snelheid) noemen wij je kritieke snelheid (er zullen vast meer termen voor zijn). Op je sliplijn heb je dan, met deze kritieke snelheid, volledige controle en kan je heel snel stil liggen, maar ook vaart maken als je te langzaam gaat. het is belangrijk dat je steeds blijft spelen met de snelheid van je boot (met je zeilen dus).
Er werd hier ergens beweerd dat je op een hoog aan de windse koers niet makkelijk aan kan komen bij een HW. Ik zou dat graag even willen nuanceren: Bij veel wind, is het zelfs makkelijker op een hogere koers. Je vaart dan, met controle, al veel langzamer, en hebt minder klapperende zeilen. Een klapperend zeil doet maar één ding en dat is zorgen dat je boot verleiert.
De sliplijn kan idd (afhankelijk van de richting van de wind tov de wal) over 2 veschillende boegen gevaren worden. Bij een langswal ligt dit vanzelfsprekend anders... Het is echter het makkelijkste om de boeg te kiezen, waarop je het meest loodrecht (Op je sliplijn!) op de wal af vaart.
Enkele tips als je dit gaat oefenen:
Probeer eerst de sliplijn te vinden op open water en oefen met het remmen, bekijk bv hoe snel je stil ligt en wanneer je te langzaam vaart (is te merken aan je roer, die doet dan nl. nagenoeg niets...)
Ga als dat goed gaat, naar een boei, waar je als je te snel gaat, makkelijk langs kan varen.
daarna, zoek je een wal op, waarbij je geen beperkingen van bomen/ huizen/ of andere obstakels op de kant staan, die de windsterkte en richting beinvloeden. En gewoon proberen.
Succes