Okeeeeee
Dus dan gaan we oploeven tot de snelheid terug loopt en vallen weer af.....
We gaan weer buiten spelen.
Nico
Het is alweer een tijdje terug, wat heb je uitgevonden?
Ik heb ook een keer hetzelfde geprobeerd.. het lullige is alleen dat er nogal een vertraging op je meters zit (tenzij je extreem duur spul hebt).
Wat ik heb gemerkt is dat als je bij een constante wind op een constante aan de windse hoek vaart dat dan na een tijdje je vmg ook ongeveer constant is (ik ga er even van uit dat nu duidelijk is wát vmg nu eigenlijk is). Loef je dan wat op,, dan gaat (na een paar seconden van je vertraging) de VMG ook omhoog (je hoek ten opzichte van de wind wordt gunstiger). Loef je dan nóg meer op (te hoog aan de wind) dan glijdt je boot eerst nog even rustig door (want hij had die snelheid al en de boot is zwaar dus het duurt even voordat hij afremt). Als de boot uiteindelijk af begint te remmen zie je dat door de vertraging in de meters niet direct, maar na een paar seconden. Op het moment dat je het ziet ga je afvallen,, maar eigenlijk veel te laat, je boot heeft dan al zoveel snelheid verloren dat hij weer helemaal op gang moet komen.
Mijn ervaring is dus,, beter stuur je niet op je vmg.. tenzij je goed spul hebt dat een aantal keer per seconden ververst.
We hebben dit getest op een Beneteau first 31.7
Groeten