35 graden aan de schijnbare wind geloof ik niet hoor. Niets ten nadele van de persoon maar ik alleen al die spriet die ik zie heeft zoveel buiging dat daarmee niet voldoende voorlijkspanning is op te bouwen. Da's geen verwijt want ik heb er ook eentje die in de verste stand 140 cm uitgaat en die gaat ook aardig op en neer. Ik zou een waterstag nodig hebben om dat grotendeels te voorkomen.
Ik heb een dedicated 28-er winch op mijn mast zitten om de val oorspronkelijk zelfs 1:2 aan te sjorren. Dat doe ik met de achterstagen los, zowel de top runners als de fractionele. Als de voorstag staat gaan de dicated winches van de achterstagen onder spanning. Het enige wat ik nog mis is een hydraulische pomp onder de mast
Het is dat de ontwerper zijn hand er voor in het vuur deed dat deze romp het aan kan anders had ik er nooit zo lang mee gevaren. In een trip naar Stockholm veel profijt van gehad maar ik kwam niet verder dan 45 graden. n dat betekende zeer geconcentreerd sturen. Je bent die hoek zo kwijt.
Let wel, mocht men het idee gehad hebben dat ik schrijf dat je dat niet met een code zero hoog kan zeilen dan is dat onjuist. Het is praktisch mogelijk maar je hebt er de juiste randvoorwaarden voor nodig en dat is een rete stijf schip en een dito voorlijk en/of juist code zero ontwerp. Even aanhalen met een 1 speed winch op het kajuitdak gaat hem dan niet worden.
Hier een stukje tekst van UK halsey website:\
.... When reaching you can tighten the halyard to make the luff round curl into a knuckle in the front of the sail, which makes the sail more powerful. The picture at the top right illustrates the Code Zero in reaching mode with a knuckle toward the luff. Modern Code Zeros can be used from
40°-120° apparent angle.
Having the ability to create a knuckle in the front of the sail is critical to a well-designed sail. We have tested sails without a knuckle and they proved to be starved for power and hard to trim.
Het is waar dat de ene code zero de ander niet is. De eerste werden met spanning gevaren waar de masten bij braken. De regels wordens steeds soepeler qua mid Girth etc en de zeilen worden nu ook gsneden met een iets ronder lopend voorlijk. De absurde spanning is dus dan niet meer nodig. Dat wil niet zeggen dat het losjes mag hangen. Hoe dan ook, welke je ook hebt op welk schip dan ook ....... 35 graden is echt iets waar in de zeilwereld grof geld voor wordt betaald, denk ik zo.
Het klinkt mij echt een stapje te ver.
O ja, compressie kan een issue zijn maar ik denk niet voor de spanning die wij als toerders normaal gebruiken. Ik heb wel de val aan de mast zitten en niet naar de kuip, dat scheelt al weer de helft. Wel om die reden gedaan.
Gr Michel