Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Een Code Zero op een klassieker?

Een Code Zero op een klassieker? 07 aug 2012 18:19 #307754

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1969
Ik vaar sinds dit jaar met een goede HA fok op extra rails langs de opbouw van mijn klassieke Victoire 28 en dat bevalt uitstekend! Zo goed dat ik mijn recente 140% genua vrijwel niet meer gebruik. De HA kruist vanaf bf3-4 al beter en is bij iets meer wind ook ruimschoots net zo snel. Een zeilwissel bij licht weer levert op een tocht weinig winst op en veel gedoe (ivoor alle duidelijkheid: ik heb geen roller) ruimwinds gaat de assym of sym spi erop.

Ik ben nu serieus aan het overwegen de genua en assym spi op te doeken en te vervangen door een Code Zero op een kort boegsprietje (dat ik al heb vanwege de assym spi), spinakkerdoek, vliegend gehesen zonder roller of slurf (gebruik ik nu ook niet). Inzet tot bf 3-4 AW, daarboven ruimwinds tot 5+ bf. Voordeel is dat de HA aangeslagen kan blijven (heeft een rif en blijft tot ruim6 bf staan) en de code zero vlotter is bij te zetten en op te bergen onder dek (in launchbag) Mijn zeilgarderobe blijft dan beperkt tot grootzeil, HA fok, stormfok, sym spi en code zero, de laatste drie vlot onder dek te bergen.

Goed idee? Tips, ervaringen?
Marieholm IF
Laatst bewerkt: 07 aug 2012 18:20 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een Code Zero op een klassieker? 07 aug 2012 19:14 #307772

  • Team OSD
  • Team OSD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Vraag voor Beauty, maar als een code O nuttig is overweeg dan op een roller. Kun je 'm alleen of met 2 makkelijker hanteren en gebruik je 'm vaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een Code Zero op een klassieker? 07 aug 2012 20:54 #307793

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Ik gebruik naast mijn HA (Doyle), ook een Code-G van dezelde leverancier. Is een combinatie van Code-0 / Gennaker en heeft een ruimer bereik dan een echte Code-0.

Aan de wind een perfect zeil en haal AWA van 35/40, maar alles snaarstrak doorgehaald. Ruime wind lukt nog tot AWA 120, daarna met boom (maar ik heb ook nog niet limieten(ervaring) met ruime wind opgezocht).Code-G zit op een furler, raad ik altijd aan !!! 2 seconde en zeil is weg, overstag en 1 seconde later weer terug... of meer wind HA omhoog.. De Code-G haal je weg door vallos, snap-shackle los van boegspriet en opgerold zeil met furler in de zak...

Tot een kleine 3 blijf ik veel grotere boten voor :-) met mijn ETAPje 22..

/Robert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een Code Zero op een klassieker? 08 aug 2012 04:04 #307807

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1969
Furler klinkt inderdaad aantrekkelijk, maar kost ook weer extra geld.....ik ben daar nog niet uit. Maakt het wat uit in de keuze nu, of kan ik er later een furler op zetten?
@ roberteb , ik heb Daniell net een mailtje gestuurd. Ik dacht juist aan een 0 ivm hoogte, ik heb natuurlijk ook nog een assym (70-140) en oude sym spi (120-180) . Voor mij is het het belangrijkst dat ik die wissel met genua kwijt ben.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een Code Zero op een klassieker? 08 aug 2012 04:28 #307813

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8191
Die furore is natuurlijk wel erg makkelijk, zeker als je ook nog overstag wilt gaan. Maar ja, kruisen kan je nog steeds beter met je HA doen....

Vaar je ook veel op zee? Dan kan met licht weer afkruiden met je code 0 wel weer voordeel opleveren...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een Code Zero op een klassieker? 08 aug 2012 09:11 #307895

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Als je met de code zero ook de een echte code zero bedoeld gaat dat niet werken met spinaker doek. Als je er zo hoog mee wilt kunnen zeilen als de grote boys zal je heel wat moeite moeten doen. Mij lukt het niet. Heeft alles met spanning te maken.

In het verlden (uit mijn hoofd) moest de mid Girth meer dan 70% zijn van het onderlijk, anders was het een genua werd het zeil niet gemeten als een spinaker. tegenwoordig is het volgens mij slechts 60%. Dat betekend dat het zeil vlakker en vlakker geseneden mag worden en dat het toch niet als een genua wordt gemeten maar een spi. Dat betekend ook dat je er steeds iets hoger mee kan maar vorm behoud wel steeds belangrijker wordt, en daarmee in mijn ogen voorlijkspanning.

Ik geef het hoog zeilend al op bij een 8 of 9 knopen ware wind. Bij 10 knopen WARE wind of harder gaan de scepters door het water. Laat die windsnelheid nu ook de windkracht zijn waarbij mij HA net zo goed werkt. Je zal dus een "voorlijk" moeten inbouwen in je voorlijk van je code zero moet onder spanning egzet kunnen worden.

- Bij een top val en een verjongde top zal je mast het aan moeten kunnen, vooral de dwars kracht. Selden eiste bij mij dat de val 8 cm lager gezet zou worden anders verviel de garantie;
- Je spriet moet rete stijf zijn dus als die wat langer is ontkom je niet aan een waterstag;
- Je blokjes en andere hardware zal er ook op gemaakt moeten zijn
- En dan het laatste, je doek kan niet van "zomaar" spinaker doek zijn.

Je zeilmateriaal is bijna zo goed als zeker een laminaat en daarmee nauwelijks te vouwen (proppen) maar wel makkelijk op te rollen.

Als je niet zozeer de hoogte wil lopen dan zoek je eigenlijk een vlakkere Asy die je kan oprollen. ook leuk en werkt oiok goed maar dat is geen Code zero.

Dus mijn vraag voor nu zou zijn, wil je echt zo hioog mogelijk kunnen lopen?

Zo ja, denk dan aan een echte maar rolbare code zero. Als dat nieuwe voorzeil ook "gemeten" mag worden als een echte genua denk dan aan een vliegende genua. Die is nog vlakker en kan je nog hoger. Spinaker doek is in beide gevallen denk ik niet ana te raden. Zeker niet bij 10 knopen ware wind

Zo nee ..... dan geef je zelf het antwoord al

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een Code Zero op een klassieker? 08 aug 2012 09:30 #307902

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
O ja, en dan de resultaten. Verwacht niet met een code zero "hoog aan de WARE wind te kunnen lopen zodanig dat je echt kan kruizen. Bij de meest lichte omstandigheden gaat de schijnbare wind rete snel naar "voren" als je sneller gaat zeilen. Waardoor je snelheid mogelijk wel toeneemt maar noodzakelijkerwijs niet ook je VMG.

Ik zeil er bij heel licht weer mee tot een graad of 55/60 aan de schijnbare wind. Dat is dan vaak halve wind ten opzichte van de ware windrichting of mogelijk net een paar graden hoger.

Echt een kruisrak zeilen gaat mij dus niet lukken. Tenminste ik mis dan ook wat ik eerder schreef en dat is een 100% stijve opzet. Mijn voorlijk hangt te ver door. Ik heb echter ook een boot die aan de wind als zeer snel oppakt met de HA. Ik zocht dus ook een zeil die vanaf ware halve wind extra power zou geven.

Bepaal eerst echt goed wat je zoekt voor dat je een keuze maakt. In mijn ogen is een zeil voor maximale VMG in het kruisrak tot 10 knopen ware wind echt een ander zeil dan maximale bootsnelheid op halve ware windse koersen tot 8 knopen ware wind.

Ten eerste de hoogte die je wilt lopen kan relatief veel verschillen plus het verschil in schijnbare wind lijkt maar 2 knopen te zijn echter iedereen ziet direct dat het afhankelijk van de bootsnelheid kan oplopen tot geschat 4 knopen. Een verdubbeling van de windsnelheid is een verviervoudiging van de winddruk (kracht). Halve wind zeilend zullen we schijnbaar mogelijk 10 knopen voelen maar aan de wind zeilend mogelijk schijnbaar wel 14.

Van 8 naar 10 is een snelheidsverhoging van 25% maar in winddruk 50%
Van 8 naar 14 is een snelheidsverhoging van 75% maar in winddruk 150%

Dat kan toch echt om ander zeildoek vragen. Nog los van vormvastheid.

Bepaal dus echt goed voor welke windhoekeen en windsnelheden je een zeil zoekt. Wees realistisch in je doelstellingen qua winst (hoogte / snelheid) en ga daarmee naar een zeilmaker voor refelctie. (of hier)

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een Code Zero op een klassieker? 08 aug 2012 09:50 #307907

Wat mij een beetje tegen valt van een code0 (laminaat, geen spi doek) op zee is dat deze door golfslag makkelijker invalt met het voorlijk (te hoog varen). Om het zeil dan weer vol te krijgen moet je 40 tot soms wel 60 graden afvallen om daarna weer op te loeven.

Als je geen wedstrijden wilt varen (dus niet aan de Mid-girth van 60% vast zit) zou ik er zelf eerder een redelijk volle genua van 140-150% LP maat opzetten gemaakt van hetzelfde doek, maar met conventionele lijken. Je levert niet heel erg veel snelheid in tov de code0 maar het gebruiks gemak is zo ongelovelijk veel groter en je hoeft nergens hard aan te trekken. Je hebt bij wijze van nog geen lier nodig.

Wil je wel wedstrijden varen dan lijkt een code0 mij een van de best mogelijke toevoegingen aan je zeilgarderobe met slechts een minimale peanalty op je handicap.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 08 aug 2012 09:51 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een Code Zero op een klassieker? 08 aug 2012 10:13 #307911

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1969
@beauty, goede info!
Voor een beter plaatje; mijn boot heeft verstaging op beide boorden en de genua wordt buitenom geschoot, dat geeft een aansnijhoek van meer dan 18-19 graden en daardoor mis je "moderne" hoogte (ontwerp is van voor 70 er jaren) Ik ben dus sowieso gedwongen wat ruimer te varen, zodra ik de genua erop zet....vandaar ook de enorme winst met de HA die rond de 14-15 graden kan worden geschoot. Inderdaad ergens onder de 10 kn wind ontstaat een soort break-even en wordt het interessant de genua te zetten kruisend, waarbij ik dan op zijn best rond 50gr ware wind koers. Bij iets meer wind blijft de genua interessant in het gebied tot halve ware wind, ruimer gaat de assym erop, bij nog meer wind de HA. Ik zoek dus een zeil dat beneden de 10 kn AW inzetbaar en tot 16 kn ruimer tot halve wind, feitelijk puur als vervanger van de genua. (en feitelijk niet veel groter als een 150%, ik heb natuurlijk geen boodschap aan metingen) Ik heb natuurlijk een 3500 kg s-spant, met minder variatie in schijnbare windhoeken als een moderne grotere boot.
Propbaarheid is voor mij een must, anders kan ik net zo goed de genua erop zetten. Een roller is natuurlijk perfect, maar "too much" (kost vrijwel even veel als het hele zeil in mijn maat) . Ik heb ook wel eens zitten denken aan een ouderwetse "bollejan"; spidoek met leuvers aan de voorstag?? Maar ik weet niet of je daar technisch voldoende hoogte mee kunt lopen.
Optie 2 is gewoon kruisen blijven met de HA ( en de diesel aan als het echt niet meer vooruit komt) en een veel vlakkere assym of code G ??? voor iets ruimere koersen.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een Code Zero op een klassieker? 08 aug 2012 10:30 #307916

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Watermaat schreef :
Furler klinkt inderdaad aantrekkelijk, maar kost ook weer extra geld.....ik ben daar nog niet uit. Maakt het wat uit in de keuze nu, of kan ik er later een furler op zetten?
@ roberteb , ik heb Daniell net een mailtje gestuurd. Ik dacht juist aan een 0 ivm hoogte, ik heb natuurlijk ook nog een assym (70-140) en oude sym spi (120-180) . Voor mij is het het belangrijkst dat ik die wissel met genua kwijt ben.

Furler kan later... Hier een stukje met m'n Code-G

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een Code Zero op een klassieker? 08 aug 2012 14:51 #307999

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1969
Erikdejong schreef :
Wat mij een beetje tegen valt van een code0 (laminaat, geen spi doek) op zee is dat deze door golfslag makkelijker invalt met het voorlijk (te hoog varen). Om het zeil dan weer vol te krijgen moet je 40 tot soms wel 60 graden afvallen om daarna weer op te loeven.

Als je geen wedstrijden wilt varen (dus niet aan de Mid-girth van 60% vast zit) zou ik er zelf eerder een redelijk volle genua van 140-150% LP maat opzetten gemaakt van hetzelfde doek, maar met conventionele lijken. Je levert niet heel erg veel snelheid in tov de code0 maar het gebruiks gemak is zo ongelovelijk veel groter en je hoeft nergens hard aan te trekken. Je hebt bij wijze van nog geen lier nodig.

Wil je wel wedstrijden varen dan lijkt een code0 mij een van de best mogelijke toevoegingen aan je zeilgarderobe met slechts een minimale peanalty op je handicap.

Ik zit inderdaad niet aan regels vast en heb ook aan zoiets zitten denken. Dat zou zelfs geleuverd aan de voorstag kunnen (?) . Ben alleen niet zo'n fan van laminaat ivm propbaarheid. Bij mij praat je bij een 150% over ongeveer 27m2. Als zwaar spidoek is uitgesloten,zou ik nog aan Genua 1 light kunnen denken? In een mooi licht (soepel) weefsel?
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een Code Zero op een klassieker? 08 aug 2012 14:58 #308000

Je hebt grofweg twee soorten spinnakerdoek: nylon en polyester. Jij zou nog wel met polyester kunnen werken. Ik heb eens een 160% bolle genua gemaakt voor een 100 jaar oude klassieker, maar net iets groter dan jouw boot, ik zal morgen eens wat foto's bij elkaar zoeken hiervan en in dit draadje posten.

Met leuvers kan prima, maar proppen word dan wat minder omdat spinnakerdoek makkelijker beschadigd dan je gewend bent en leuvers hebben vaak nog wel scherpe kanten of bewegende delen waar het doek knijp kan komen te zitten.

Een simpel wegneembaar rollertje voor een dergelijk zeil hoeft overigens niet veel te kosten, juist omdat de werkbelastingen zovel kleiner zijn dan bij een code0. Ook leuvers zijn niet gratis met de huidige rvs en koper prijzen. ZOu best nog wel eens om het even kunnen zijn of je een rollertje of leuvers koopt voor een lichte genua.

Een boegsprietje heb je er overigens niet voor nodig.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een Code Zero op een klassieker? 08 aug 2012 15:18 #308004

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Wel proppen = Geen Laminaat = geen code zero!

Gr michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een Code Zero op een klassieker? 08 aug 2012 17:33 #308044

  • Team OSD
  • Team OSD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Ik kijk wel op van het feit dat je met een code 0 niet/nauwelijks voorbij ware halve wind komt. Met een volle variant haal ik de ware halve wind niet, maar de installatie/zeiltje is minder veeleisend. En je komt wel in de buurt van halve wind. De extra stuwkracht kan ik goed gebruiken, die wil je graag ook op hogere koersen. Maar de gedachte dat een code G of 0 tov. gewoon asymmetrisch veel (hoogte) oplevert laat ik maar varen. Twijfelde toch al.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een Code Zero op een klassieker? 08 aug 2012 17:40 #308051

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1969
roberteb schreef :
Watermaat schreef :
Furler klinkt inderdaad aantrekkelijk, maar kost ook weer extra geld.....ik ben daar nog niet uit. Maakt het wat uit in de keuze nu, of kan ik er later een furler op zetten?
@ roberteb , ik heb Daniell net een mailtje gestuurd. Ik dacht juist aan een 0 ivm hoogte, ik heb natuurlijk ook nog een assym (70-140) en oude sym spi (120-180) . Voor mij is het het belangrijkst dat ik die wissel met genua kwijt ben.

Furler kan later... Hier een stukje met m'n Code-G


Hoe hoog loop jij in de praktijk met die code G ?
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een Code Zero op een klassieker? 08 aug 2012 17:43 #308052

T1 team OSD schreef :
Ik kijk wel op van het feit dat je met een code 0 niet/nauwelijks voorbij ware halve wind komt.
Waar komt dit vandaan? je vaart met een goede code0 tussen de 50 en 110 graden ware wind, dat is aanziendelijk hoger dan welke andere gennaker dan ook. Voorwaarde is overigens wel dat je de mogelijkheid moet hebben om het voorlijk achterlijk strak door te trekken, en dat ontbreekt op veel boten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 08 aug 2012 17:44 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een Code Zero op een klassieker? 08 aug 2012 17:47 #308055

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7652
Voorlijk; Achterlijk; Moeten die beide hinderlijk strak?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een Code Zero op een klassieker? 08 aug 2012 17:47 #308057

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1969
Erikdejong schreef :
T1 team OSD schreef :
Ik kijk wel op van het feit dat je met een code 0 niet/nauwelijks voorbij ware halve wind komt.
Waar komt dit vandaan? je vaart met een goede code0 tussen de 50 en 110 graden ware wind, dat is aanziendelijk hoger dan welke andere gennaker dan ook. Voorwaarde is overigens wel dat je de mogelijkheid moet hebben om het voorlijk achterlijk strak door te trekken, en dat ontbreekt op veel boten.

Kwestie van hightech val en halstakeltje neem ik aan?
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een Code Zero op een klassieker? 08 aug 2012 17:55 #308061

Watermaat schreef :
Kwestie van hightech val en halstakeltje neem ik aan?
En er voor zorgen dat je voorstag/val beslag goed aan de mast zit, dat je mastvoet berekend is op de aanziendelijke hoeveelheid extra compressie, dat je achterstag heel blijft en nog wat meer van dergelijke zaken. Maar in essentie heb je gelijk ;)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een Code Zero op een klassieker? 08 aug 2012 17:55 #308062

Sunday schreef :
Voorlijk; Achterlijk; Moeten die beide hinderlijk strak?
Alleen het voorlijk.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een Code Zero op een klassieker? 08 aug 2012 17:59 #308067

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7652
Ah! VOORlijk achterluk stak duss.. B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een Code Zero op een klassieker? 08 aug 2012 18:04 #308068

  • Team OSD
  • Team OSD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
T1 team OSD schreef:
Ik kijk wel op van het feit dat je met een code 0 niet/nauwelijks voorbij ware halve wind komt.

Waar komt dit vandaan? je vaart met een goede code0 tussen de 50 en 110 graden ware wind, dat is aanziendelijk hoger dan welke andere gennaker dan ook. Voorwaarde is overigens wel dat je de mogelijkheid moet hebben om het voorlijk achterlijk strak door te trekken, en dat ontbreekt op veel boten.


Beauty
O ja, en dan de resultaten. Verwacht niet met een code zero "hoog aan de WARE wind te kunnen lopen zodanig dat je echt kan kruizen. Bij de meest lichte omstandigheden gaat de schijnbare wind rete snel naar "voren" als je sneller gaat zeilen. Waardoor je snelheid mogelijk wel toeneemt maar noodzakelijkerwijs niet ook je VMG.

Ik zeil er bij heel licht weer mee tot een graad of 55/60 aan de schijnbare wind. Dat is dan vaak halve wind ten opzichte van de ware windrichting of mogelijk net een paar graden hoger.

Luister, ook ik heb maar heel beperkt de controle op m'n voorstag. De achterstag ontbreekt. En een fractioneel tuig, dat je ook veel op kleinere bootjes ziet, maakt het ook niet makkelijker. Bovendien schuift bij ons, net als bij Beauty, de schijnbare wind snel naar voren.
Laatst bewerkt: 08 aug 2012 18:12 door Team OSD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een Code Zero op een klassieker? 08 aug 2012 18:16 #308071

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Watermaat schreef :
roberteb schreef :
Watermaat schreef :
Furler klinkt inderdaad aantrekkelijk, maar kost ook weer extra geld.....ik ben daar nog niet uit. Maakt het wat uit in de keuze nu, of kan ik er later een furler op zetten?
@ roberteb , ik heb Daniell net een mailtje gestuurd. Ik dacht juist aan een 0 ivm hoogte, ik heb natuurlijk ook nog een assym (70-140) en oude sym spi (120-180) . Voor mij is het het belangrijkst dat ik die wissel met genua kwijt ben.

Furler kan later... Hier een stukje met m'n Code-G

Hoe hoog loop jij in de praktijk met die code G ?

Max. tot ongeveer 35 AWA. Voorlijk staat altijd heel strak, anders bolt het zeil bij het voorlijk naar loef. Schoot (via spi-blokken achterop) zet ik op de winch bij max aan de wind ook snaar strak.




Trimmen doe ik op een resonantie an het zeil, misschien alleen bij mijn setuphet geval. Als het zeil perfect staat getrimd, geeft het een heel mooi laag brommend geluid...
Laatst bewerkt: 08 aug 2012 18:21 door roberteb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een Code Zero op een klassieker? 09 aug 2012 04:29 #308101

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
35 graden aan de schijnbare wind geloof ik niet hoor. Niets ten nadele van de persoon maar ik alleen al die spriet die ik zie heeft zoveel buiging dat daarmee niet voldoende voorlijkspanning is op te bouwen. Da's geen verwijt want ik heb er ook eentje die in de verste stand 140 cm uitgaat en die gaat ook aardig op en neer. Ik zou een waterstag nodig hebben om dat grotendeels te voorkomen.

Ik heb een dedicated 28-er winch op mijn mast zitten om de val oorspronkelijk zelfs 1:2 aan te sjorren. Dat doe ik met de achterstagen los, zowel de top runners als de fractionele. Als de voorstag staat gaan de dicated winches van de achterstagen onder spanning. Het enige wat ik nog mis is een hydraulische pomp onder de mast :laugh:

Het is dat de ontwerper zijn hand er voor in het vuur deed dat deze romp het aan kan anders had ik er nooit zo lang mee gevaren. In een trip naar Stockholm veel profijt van gehad maar ik kwam niet verder dan 45 graden. n dat betekende zeer geconcentreerd sturen. Je bent die hoek zo kwijt.

Let wel, mocht men het idee gehad hebben dat ik schrijf dat je dat niet met een code zero hoog kan zeilen dan is dat onjuist. Het is praktisch mogelijk maar je hebt er de juiste randvoorwaarden voor nodig en dat is een rete stijf schip en een dito voorlijk en/of juist code zero ontwerp. Even aanhalen met een 1 speed winch op het kajuitdak gaat hem dan niet worden.

Hier een stukje tekst van UK halsey website:\

.... When reaching you can tighten the halyard to make the luff round curl into a knuckle in the front of the sail, which makes the sail more powerful. The picture at the top right illustrates the Code Zero in reaching mode with a knuckle toward the luff. Modern Code Zeros can be used from 40°-120° apparent angle. Having the ability to create a knuckle in the front of the sail is critical to a well-designed sail. We have tested sails without a knuckle and they proved to be starved for power and hard to trim.

Het is waar dat de ene code zero de ander niet is. De eerste werden met spanning gevaren waar de masten bij braken. De regels wordens steeds soepeler qua mid Girth etc en de zeilen worden nu ook gsneden met een iets ronder lopend voorlijk. De absurde spanning is dus dan niet meer nodig. Dat wil niet zeggen dat het losjes mag hangen. Hoe dan ook, welke je ook hebt op welk schip dan ook ....... 35 graden is echt iets waar in de zeilwereld grof geld voor wordt betaald, denk ik zo.

Het klinkt mij echt een stapje te ver.

O ja, compressie kan een issue zijn maar ik denk niet voor de spanning die wij als toerders normaal gebruiken. Ik heb wel de val aan de mast zitten en niet naar de kuip, dat scheelt al weer de helft. Wel om die reden gedaan.

Gr Michel
Laatst bewerkt: 09 aug 2012 04:32 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een Code Zero op een klassieker? 09 aug 2012 11:33 #308223

Beauty schreef :
Ik heb wel de val aan de mast zitten en niet naar de kuip, dat scheelt al weer de helft. Wel om die reden gedaan.
Let wel dat dit slechts de compressie op je mastvoet verminderd (en stut en alles water onder mag zitten) maar niet de compressie in het mastprofiel zelf verminderd.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl