Ondanks enkele trimclinics hebben we de spi nog niet helemaal onder controle...
Daar gaan we dus eens flink mee oefenen, toch ???
maaruh, soms leer je zoveel dat je ook dingen vergeet, dus ik zet hier neer wat ik denk te weten, als ik het ergens mis heb of anders moet/kan dat hoor ik dat graag
Het is nu even niet een discussie of plat voor het lappie niet effectief is en afkruisen sneller.
We willen de spi goed leren beheersen en vooral leren begrijpen, het ideale afkruisen en dergelijke weten we wel)
1. spiboom staat halverwege tussen het voorstag en de windrichting
i. plat voor het lappie staat de boom op 90 graden, bij 150 graden tw zou dat de spiboom op 75 graden moeten staan
2. Met de hoogte van de boom bepaal je waar de spi (loefzijde) af en toe omkrult (ideaal is ergens in het midden)
i. krult de spi te hoog dan moet de boom omhoog, krult de spi te laag dan moet de boom zakken (of is het andersom

)
3. Met het naar voren/achter plaatsen van het blok in de rail aan lijzijde beinvloed je de hoogte van de schoothoek (schoothoeken moeten ongeveer even hoog staan)
i. naar voren zakt de schoothoek, naar achter komt hij omhoog)
4. plat voor het lappie wil je de spi boller hebben, als je gaat reachen juist vlakker (spi boom naar voren en vooral naar beneden)
i. plat voor het lappie wil je de spi zover mogelijk achter het grootzeil vandaantrekken, schoothoek lijzijde staat dus bijna voor de voorstag ?! wil je dan zoveel mogelijk zeil oppervlak of juist meer bolling
V1. Als ik om me heen kijk zie ik boten die de spi tot bijna strak in de mast hijsen, ik zie ook boten die de spi val wel een beter ruimte geven
Wat en waarom is beter