Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: SPI TRIM

SPI TRIM 13 sept 2012 10:16 #318368

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Ondanks enkele trimclinics hebben we de spi nog niet helemaal onder controle...
Daar gaan we dus eens flink mee oefenen, toch ???

maaruh, soms leer je zoveel dat je ook dingen vergeet, dus ik zet hier neer wat ik denk te weten, als ik het ergens mis heb of anders moet/kan dat hoor ik dat graag
Het is nu even niet een discussie of plat voor het lappie niet effectief is en afkruisen sneller.
We willen de spi goed leren beheersen en vooral leren begrijpen, het ideale afkruisen en dergelijke weten we wel)


1. spiboom staat halverwege tussen het voorstag en de windrichting

i. plat voor het lappie staat de boom op 90 graden, bij 150 graden tw zou dat de spiboom op 75 graden moeten staan


2. Met de hoogte van de boom bepaal je waar de spi (loefzijde) af en toe omkrult (ideaal is ergens in het midden)

i. krult de spi te hoog dan moet de boom omhoog, krult de spi te laag dan moet de boom zakken (of is het andersom :blush: )


3. Met het naar voren/achter plaatsen van het blok in de rail aan lijzijde beinvloed je de hoogte van de schoothoek (schoothoeken moeten ongeveer even hoog staan)

i. naar voren zakt de schoothoek, naar achter komt hij omhoog)


4. plat voor het lappie wil je de spi boller hebben, als je gaat reachen juist vlakker (spi boom naar voren en vooral naar beneden)

i. plat voor het lappie wil je de spi zover mogelijk achter het grootzeil vandaantrekken, schoothoek lijzijde staat dus bijna voor de voorstag ?! wil je dan zoveel mogelijk zeil oppervlak of juist meer bolling

V1. Als ik om me heen kijk zie ik boten die de spi tot bijna strak in de mast hijsen, ik zie ook boten die de spi val wel een beter ruimte geven

Wat en waarom is beter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: SPI TRIM 13 sept 2012 10:29 #318374

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8191
Uitgangspunt wat ik gebruik:

- Boom staat haaks op de wind
- Boom zoveel mogelijk haaks op de mast
- Lijschoot loopt van spinnaker keerblok gelijk naar de schoothoek (dus geen blokken ertussen)

Hoogte van de boom is voor mijzelf ook en beetje proberen. Omdat de schoothoek aan de lage kant vrij is, pas ik meestal de boomhoogte daaraan aan (zodat ze gelijk staan)

Verder altijd de spi helemaal hijsen! Hoogstens als je plat voor het lapje vaart iets vieren zodat de spi nog verder achter het grootzeil vandaan kan waaien.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: SPI TRIM 13 sept 2012 10:31 #318375

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Vwb hoever uit te bomen en in mindere mate vwb boomhoogte en hoeveelheid barberhauler kijk ik liever naar de vorm van de spi dan dat ik de bekende richtlijnen aanhoudt. Als je je spi tegen de krul trimt geeft de spi zelf prachtig aan waar ie de boom wil hebben.. Over het algemeen is dat verder uitgeboomd dan haaks op de windex.

Met reachen is het een compromis tussen vlaktrekken van de spi en de locatie van de maximale bolling. De ene spi reageert heel anders op een laagstaande boom dan de andere, kijk dus naar de vorm en hanteer dezelfde principes als bij de genua. Sommige spi's reachen beduidend hoger (maar nerveuzer) met de boom hoog, andere kan de boom het beste bij op de preekstoel liggen.

als je redelijk diep vaart en de spi heeft goed lift en rolt zichzelf bovenin goed naar loef dan kan je evt de val een stukje vieren. De bovenkant van de spi kan dan nog verder naar loef en gaat een beetje uit de afdekking vh grootzeil. Kijk dan naar de richting waar die val op staat, is dat naar beneden of naar lij dan onmiddellijk weer aanhalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: SPI TRIM 13 sept 2012 10:41 #318381

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8191
Daarom, uitgangspunten ;-) Daar begin ik, en dan verder tweaken!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: SPI TRIM 13 sept 2012 17:34 #318489

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
trotti schreef :
Uitgangspunt wat ik gebruik:

- Boom staat haaks op de wind
- Boom zoveel mogelijk haaks op de mast
- Lijschoot loopt van spinnaker keerblok gelijk naar de schoothoek (dus geen blokken ertussen)
Groeten,
Johnnie

dat van die boom volg ik even niet, haaks op de wind en haaks op de mast ?

FMJ, duidelijk.
spi geheel hijsen en allen iets ruimte geven zodat de spi nog meer naar loef kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: SPI TRIM 13 sept 2012 17:55 #318496

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1868
Toxiq schreef :
trotti schreef :
Uitgangspunt wat ik gebruik:

- Boom staat haaks op de wind
- Boom zoveel mogelijk haaks op de mast
- Lijschoot loopt van spinnaker keerblok gelijk naar de schoothoek (dus geen blokken ertussen)
Groeten,
Johnnie

dat van die boom volg ik even niet, haaks op de wind en haaks op de mast ?

Zou trotti doelen op een spinnakerboomoog wat niet verstelbaar is? Dat je de op- en neerhouder zo moet trimmen dat de mast haaks op de mast staat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: SPI TRIM 13 sept 2012 17:58 #318497

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
ah ja natuurlijk, ik zal al te denken, maar haaks op de mast is natuurlijk de horizontale positie...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: SPI TRIM 14 sept 2012 13:03 #318699

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6758
Precies andersom denk ik: haaks op de mast is de hoogte van de boom aan de mast, dus verticaal verstellen. Haaks op de wind is hoever je de boom uitboomt, dus horizontaal. Maar het principe is duidelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: SPI TRIM 14 sept 2012 14:50 #318733

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1087
Zal ik morgen even wat fototjes maken? Als t lukt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: SPI TRIM 14 sept 2012 15:10 #318736

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
als je ons kan bijhouden, graag :p
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: SPI TRIM 14 sept 2012 19:00 #318830

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8191
Klopt, zorg dat de boom horizontaal staat. Dan zijn de krachten op de mast, je spiboom slede ( als je die hebt) optimaal en je hebt de langst mogelijke boom.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: SPI TRIM 15 sept 2012 05:15 #318878

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Op de trim-tips is hier eigenlijk weinig aanvulling nodig.
Let wel op de verschillende soorten Spi's en verschillende windsterktes.
Een radial head, een tri of een starcut reageren elk wat anders.

Gewichtverdeling van bemanning aan boord is van belang.
Maar de meeste "winst" haal je m.i. uit boothandling, een ingespeelde bemanning dus, zeker als het een ietsje waait.
Dus oefenen en nog eens oefenen.

groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: SPI TRIM 17 sept 2012 16:36 #319743

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1087
Je was te snel, dus foto's maken is niet gelukt.
De organisatie heeft wel foto's, deze zullen t.z.t. gepubliceerd worden en zijn interessant voor je.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: SPI TRIM 20 sept 2012 15:58 #321062

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
nice....

ik heb er al een paar gezien :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: SPI TRIM 24 sept 2012 18:18 #322534

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1087
Ik heb de foto's bekeken. Aan de basis-spitrim zie ik weinig fout op de foto, wel mag de spi nog ietsje hoger. Ook moet je bemanning meer naar voren, er zit er zelfs eentje achterop!
Mogelijk moet je meer reachen, maar da's moeilijk in te schatten.
Op de laatste foto lijk je de spi erg vreemd weg te halen, ik zou gewoon een loefdrop doen, is snel en makkelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl