Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: trapeze problemen.

trapeze problemen. 13 juli 2008 09:00 #36696

hallo,

als ik in de trapezen ga staan en we varen vrij hard. en als dan de boot ineens gaat remmen dan vlieg ik altijd naar voren, zijn er trucjes om dit te voorkomen.

als je in de trapeze staat en je kiept om wat doen jullie dan om niet op het zwaard te vallen en om niet op het zeil te vallen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: trapeze problemen. 13 juli 2008 16:45 #36726

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ik had op mijn cat een achterborglijn, dunne staaldraad met elstiek en stopper die dus naar binnen getrokken werd als ik hem niet gebruikte, bevestigde hem aan mijn trapeze vest en voorkwam dus dat ik naar voren geslingerd werd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: trapeze problemen. 14 juli 2008 07:41 #36804

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2658
Ik slinger bij flink remmen ook naar voren (Laser 2)

Omdat je je uit duwt met je voorste voet, sta je daar meestal ook al helemaal vol op voordat je je andere voet ook maximaal uitzet. Dit creeƫrt vaak een standje scheef naar achteren.

Je moet dus echt volledig plank uitstaan en hard remmen wil je daar last van hebben. Heb ik persoonlijk nog niet zo vaak mee gemaakt (of ik heb altijd een briljante stuur, die dat soort omstandigheden voorkomt).

Mbt het niet op het zeil of zwaard vallen. Op tijd uithaken. Is lastig, maar nuttig. Mocht dat niet meer lukken (in geval van hard remmen, zie boven) dan probeer ik het altijd zo te spelen dat ik net onder de giek val, nadeel daaraan is dat je dan prima kan blijven haken in de schoten of verstaging. Voordeel: je zeil blijft beter.

Niet op het zwaard vallen: als ik max uit sta en we gaan om, dan probeer ik zo goed mogelijk langs het zwaard te vallen, maar in de noodstop situatie lijkt mij dat ook lastig.

Ik ben zelf overigens vaak zat toch nog in de schoten terecht gekomen en heb al menig blauwe plek van het zwaard mogen verwelkomen. Maar oefening baart kunst :D Probeer gewoon zo veel mogelijk met je stuur af te stemmen en te communiceren tijdens het varen wat je gaat doen of wat je aan het doen bent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: trapeze problemen. 14 juli 2008 08:45 #36817

hoi,

waar ik zeil heb je zelden een mooie konstanten wind, dan moet je in de trapeze hangen om niet om te kiepen, en dan moet je weer naar binnen, maar laatst viel het wel mee, en toen werd ik ook niet zo naar voren geslingert.

met dat omkiepen was gewoon een vraag, laats stond ik beina recht omn de rand van de boot, maar we lieten de zeilen vieren. ben overigens in 3 jaar tijd nog nooit omgekiept met de 420, wel om de proberen hoe hij zich dan gedraagt met rechtzetten etc.

Niels
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: trapeze problemen. 14 juli 2008 10:22 #36827

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2658
waar ik zeil heb je zelden een mooie konstanten wind, dan moet je in de trapeze hangen om niet om te kiepen, en dan moet je weer naar binnen, maar laatst viel het wel mee, en toen werd ik ook niet zo naar voren geslingert.
Ja, vlagerig weer is k*t. Slinger je ueberhaupt naar voren bij het binnenkomen? Of alleen bij een noodstop (laten we het maar even zo noemen, van flinke snelheid naar bijna stilstand)? Als je bij het normaal naar binnen komen ook hebt, kan je proberen eerst je achterste voet binnen te brengen, zodat je altijd je gewicht schuin naar achteren hebt hangen. Zo doe ik het tenminste altijd.
met dat omkiepen was gewoon een vraag, laats stond ik beina recht omn de rand van de boot, maar we lieten de zeilen vieren. ben overigens in 3 jaar tijd nog nooit omgekiept met de 420, wel om de proberen hoe hij zich dan gedraagt met rechtzetten etc.
Doe je goed, 3 jaar niet omslaan! Doe ik je niet na! Terwijl de 420 en de Laser 2 qua afmetingen zo ongeveer vergelijkbaar zijn (allebei flink overtuigd). Ik ben dan ook nog geen twee jaar bezig met de Laser 2...
Bij wedstrijden sta ik ook regelmatig bijna recht op de boot (mede mogelijk dankzij stabiele wind). Als je dan onverwachts even minder druk in je zeil krijgt, moet je echt supersnel je trapezestag inkorten :P 8)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: trapeze problemen. 14 juli 2008 11:09 #36832

nee: ik kom alleen bij zo'n noodstop naar voren.

we zijn wel al een paar keer bijna omgekiept maar dan zit i vol met water en moeten we naar de kant. achteraf gezien kun je dan beter omkiepen dan zet je hem recht en dan zeil je met een legen kuip verder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: trapeze problemen. 19 juli 2008 18:00 #37445

dat 3 jaar niet omkiepen was tot vandaag, ben voor het eerst omgekiept. een loefkenteling (de stuurman liet de schoot te snel los)

resultaat.

kapot vaantje.
kapote giekneerhouder
zeilen vol met modder
roer bijna kwijt, hij viel uit die pinnen. en doen brak ook nog het borglijntje. gelukkig heb ik zo'n houte roer. het roerblad kwam net 5 cm boven water drijven.

maar bij mij werk dat pinnetje boven die beugels van het roer niet meer. wat er voor moet zorgen dat je roer er niet zomaar uitvliegt. waar kun je die kopen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: trapeze problemen. 20 juli 2008 09:24 #37479

  • Sjors FD
  • Sjors FD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 179
Wat naar voor je dat de eerste keer omslaan sinds jaren zoveel problemen veroorzaakt. Dat geeft natuurlijk geen lekker gevoel. Maar met de 420 hoort het er echt bij. Als je met Bft 5 of meer gaat varen wordt elk foutje met een nat pak beloond. Materiaalschade kun je voorkomen door niet door te slaan. Daarvoor moet je zo snel mogelijk bij het zwaard zien te komen. Stel dat je met veel wind wil trainen kun je een klein licht stootwilletje in de top knopen. Dan slaat de boot nog minder snel door.

Het soort onderdeeltjes wat je voor je roer nodig hebt kun je bij elke goede zeil winkel krijgen. Bij www.martinvanleeuwen.nl kun je het waarschijnlijk ook via post laten opsturen. Je kunt je roer trouwens ook met een dik zeilelastiek vastzetten.

succes,

Sjors
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: trapeze problemen. 02 juli 2009 09:56 #78226

Een handige manier van trapeze staan is het voorste been (dichts bij het stag compleet strekken. Het achterste been lichtelijk buigen. Hierdoor ontstaat de door rinus opgemerkte naar achter geleunde stand. Voor extra controle tijdens een plotselinge stop moet je er tevens voor zorgen dat je altijd op je voorvoeten staat (ook als zo'n stop er niet aan zit te komen). Dit zorgt er voor dat je de impuls van een plotselinge stop maar ook reguliere golfslag beter kunt opvangen. In het begin zal dit onwennig voelen en minder stabiel, maar geloof me: dit bespaart je menig aanvaring met voordek, fok of ander ongemak, omdat je simpelweg sneller een nieuwe balans hebt gevonden op deze manier.

Tevens: wanneer je om gaat, en je als bemanning een veilige plek wil hebben om te landen, adviseer ik je om gewoon in het grootzeil te springen wanneer deze te water ligt. LET OP: Doe dit niet wanneer er nog +/- 10 a 20 centimenter lucht onder je zeil zit. Het water verdeelt namelijk de kracht van jouw sprong over het gehele oppervlak van het zeil. Zit er nog lucht achter, dan ga je er hoogst waarschijnlijk dwars doorheen.

Overigens is een drijver geen overbodige luxe. Zelf gebruik ik bij de training (Laser II) altijd een drijver. Bij wedstrijden halen ik hem er uiteraard af, omdat het wel enige invloed heeft op de prestaties en vaareigenschappen van je boot.

Wat het snel oprichten betreft: de persoon die in het water licht zwemt direct naar de kuip (na eventueel strijken van spinnaker), haalt alle schoten uit de klem, en gaat met 1 arm en 1 been in de kuip hangen en geef je een gil naar de persoon op het zwaard om de boot op te richten. Hiermee ben je beide in een mum van tijd weer binnen de boot, en wanneer je deze actie snel kunt uitvoeren, kun je zelfs zonder drijver de mast (en daarmee grootzeil) uit de blubber houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.115 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl