Heren en uiteraard ook dames!
Voor alle helderheid, ik heb inderdaad aangeboden in een ander topic om bij mij aan boord te stappen. Dat is geen clinic identiek aan de trim clinic. Ten eerste is de boot anders, ten tweede het vaarwater en ten derde de schipper.
Mijn aanbod heeft te maken met boathandling, tackcalls, samenwerken. Trim komt uiteraard ook aan bod maar is slechts een onderdeel. We varen op relatief klein vaarwater dus er zal gewerkt worden. Steeds kleine baantjes en blijven oefenen en wisselen van rol. 4 Bft is eigenlijk wel de max is mijn ervaring om het prettig aan te leren aan boord. Stel we zijn met 4 man dan hebben we de volgende rolverdeling:
Stuurman
Grootzeil
Voorzeil
Pit/tacticus
Er zijn rollen genoeg voor meer actie (voordek/bakstagen/tactiek) maar 4 man is lekker werken in de kuip en de meesten onder ons varen met minder dan 4. Elke actie van de ene rol heeft effect op de andere rol. Dat is waar we het over gaan hebben. Je leert om echt alleen te doen wat bij je rol hoort maar dan wel voor 100%.
Naast de rolverdeling heeft elke boot een "gebruiksaanwijzing". En dat is bijvoorbeeld de makkelijkste manier waarmee een schip overstag gaat, gijpt, op koers blijft etc. Als de rolverdeling slaagt kunnen we die dag daarop verder bouwen en op zoek gaan naar die "gebruiksaanwijzing". Om daar te komen namelijk heb je eerst een team nodig in de kuip die weet wat de ander doet en wat van hem/haar verwacht wordt.
Een overstag kost snelheid. Elke knoop echter aan gemiddelde bootsnelheid die je gedurende een overstag van zeg 30 seconden niet verliest scheelt 15 meter. Pak dat 4 keer in een aan de winds rak en je verliest zomaar 60 meter minder dan ervoor. Het is dus voortbouwen op de NZF wedstrijd training.
Ik gooi een bal op maar ik ga Zaterdag a.s. voor het eerst dit jaar het water op. Kijken of alles nog werkt zeg maar. Toxic, het is vroeg dag maar we hebben het ijzer nu toch warm. Kan jij dan? En Helmsman 38, is dit in je straatje en kan je dan? Wie eventueel nog meer?
Gr Michel