Voor ons is de Polar van de ontwerper een handig hulpmiddel. Tijdens het zeilen kijk ik er nauwelijks op maar dat komt omdat ik deze bijna geheel in mijn hoofd heb zitten. Er op sturen omdat je dan een hogere VMG zou behalen, of je VMG/snelheid toetsen aan de Polar kan maar:
- Dan heb je wel de omstandigheden nog op basis waarvan de Polar is gemaakt, en die zijn er niet altijd;
- Heb je wel een weergave nodig van een goed gecalibreerde Ware wind, Schijnbare wind zowel in richting als in kracht;
- Heb je een weergave nodig van je VMG t.o.v. de wind
- Moet je wel de zeilen aan boord hebben en gebruiken op basis waarvan de polar gemaakt is.
Al met al dus heel wat randvoorwaarden wil je de voorspelde data goed kunnen vergelijken met de werkelijkheid. Ik begrijp Dennis wel in die zin dat het best leuk is om te weten dat je wellicht nog 5 graden hoger kan sturen maar als je schip zo is ontworpen dat met iets ruimer varen de snelheid zoveel toeneemt dat je de extra mijlen goed maakt, kun je hier best op langere stukken voor de sport gebruik van maken.
Je kan ook een hoofdregel gebruiken, voor elke graad afvallen moet er een % snelheidswinst zijn. Dus 20 graden afvallen moet van 4 knopen naar 4,8 knopen gaan en dan zit je safe. Voor de wind idem. Pal voor de wind 3 knopen door het water wordt goed gemaakt door met 4,35 knopen door het water af te kruisen (135 graden). Je Polar kan je dan zelfs vertellen of er zelfs nog een betere oplossing is. Deze hoofdregel werkt echter maar in een bepaald windbereik maar dat is een ander topic.
Uit mijn Polar blijkt bijvoorbeeld dat vanaf 12 knopen wind de potentiele VMG sterk toeneemt door met ruimere koersen niet rond de 130 graden te sturen aan de ware wind (Code Zero) maar ver dieper te varen naar 160 graden (Spinaker). Als je echter eenmaal zelf al die ervaring hebt opgedaan in de praktijk of hebt gezien middels de Polar, heb je met het verkrijgen van die wetenschap daarna die Polar daar niet meer voor nodig.
Ik ga dus met Dennis mee. Ik heb hem niet in de hand maar in de bol. Komt eigenlijk op hetzelfde neer. Mijn snelheid door het water en mijn windhoek vergelijk ik toch wel steeds met "wat er staat".
Ik ben het verder toch niet helemaal eens met "als de tell tales goed staan ben jer toch ook? Want:
- Je kan alles perfect getrimt hebben maar aan de wind mogelijk een hogere VMG kunnen zeilen als je 6 graden lager zeilt met uiteraard aangepaste trim;
- Als stuur je de juiste koers op basis van de Polar en staan je tell tales juist dan nog is het niet gezegd dat je hiermee de meeste lift hebt. Elk zeil heeft in principe een "bereik" waarmee de telltales juist staan. Ik kan best even spelen met mijn grootzeil voordat de bovenste begint te stallen of voordat het voorlijk begint te killen. Binnen die range merk ik echt of meer helling (meer druk) of meer snelheid en/of hoogte.
Wel ga ik direct met je mee dat met een goede stand van de tell tales al het meeste eruit wordt gehaald aan boot snelheid, de vraag blijft alleen kan het niet net nog een beetje meer en vaar ik hiermee wel de hoogste VMG tov de wind. En dat vertellen die sliertjes je jammer genoeg nog niet.
Ergo, de informatie uit de Polar is voor ons een leuk hulpmiddel tijdens het zeilen en zelfs bepalend geweest voor de keuze van de nieuwe voorzeilen.
Groet Michel