Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Finetuning FF65 bij lichtweer

Finetuning FF65 bij lichtweer 04 juli 2013 06:41 #413076

  • FF65-32
  • FF65-32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 55
We varen nu al een ruim jaar met onze mooie FF en kunnen bij een mooi briesje al aardig meekomen. Het gaat alleen nog mis in het kruisrak als de wind inzakt. Met de standaard HA missen we gewoon het gevoel voor de boot waardoor we de concurrenten moeten laten gaan. :( De stroming in de fok is dan zeer kritisch en moeilijk te handhaven (met name aan lij)

Wie heeft er tips voor mij wat betreft het trimmen van onze FF65 bij licht weer?

-Stagspanning? (hoofd en onderwant..)
-positie bolling fok en grootzeil?
-Diepte van zeilprofiel?
-Hoogte versus snelheid?

In de basis-setting staat de mast redelijk strak, bolling fok op ca. 35%, Bolling grootzeil op 50%, giek op hartlijn, grootzeil 60 % effectief.

Ik hoor graag jullie opmerkingen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Finetuning FF65 bij lichtweer 04 juli 2013 07:09 #413080

Heb je een polair?

De FF650 is een redelijke taartpunt. Vaak moet je 'm dan net iets "dood" varen voor de maximale VMG.

Kijk vooral goed naar een constant verlopende spleet tussen achtelijk fok en grootzeil.

Heb je infuckers of een aparte HA rail? Dat kan ook helpen bij een HA
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Finetuning FF65 bij lichtweer 04 juli 2013 07:11 #413081

Infuckers????
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Finetuning FF65 bij lichtweer 04 juli 2013 07:16 #413083

  • FF65-32
  • FF65-32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 55
@boarderbas

Ik heb een polar maar conform klasseregels geen windmeter.

De railtjes voor de fok staan op het kajuitdak; nog extra infucken lijkt mij niet nuttig.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Finetuning FF65 bij lichtweer 04 juli 2013 07:20 #413084

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3210
tja, als ik nu tips ga geven dan vaar je ons met licht weer voorbij. Dat kunnen we natuurlijk niet hebben.

nou, één tip dan...
Gisteravond viel me op dat jullie de boot erg rechtop varen. De ff loopt net iets beter als je met je gewicht een kleine helling trimt.

Gr Rob ( aan boord van de ff Arcade)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Finetuning FF65 bij lichtweer 04 juli 2013 07:28 #413085

Misschien een beetje een muf antwoord, maar zitten je telltails wel lekker? Plak er eens één voor en één achter. ALs ik je zo aanhoor geven je telltails pas wat nuttigs weer als het eigenlijk al te laat is.

En inderdaad goed enken aan je natte oppervlak. Je kunt het gewicht ook wat naar voren trimmen. Dat zal je meer hoogte kunnen geven en meer koersstabiliteit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Finetuning FF65 bij lichtweer 04 juli 2013 10:01 #413141

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Altijd lastig zo op afstand maar goed, my 2 cents

Bij licht weer kunnen kleine veranderingen grote gevolgen hebben. 0,2 knoop snelheidsverschil is met een bootsnelheid van 6 knopen minder van belang dan met een bootsnelheid van 2 knopen.

Aan je polar te zien is je kruishoek heel vergelijkbaar met andere schepen. Wat me wel opvalt in de lichtweer krommes is dat als je iets meer op druk vaart je niet veel VMG verliest. Je kan dus bijvoorbeeld op 30 graden schijnbaar gaan varen (45 graden ware wind) maar als je dan moet kiezen is iets vallen beter dan iets loeven.

Tussen 45 en bijna 50 graden aan de ware wind zit in de lagere windsnelheden nauwelijks verschil in VMG. Het is al gezegd maar inderdaad zo weinig mogelijk nat oppervlak en op druk varen. Nose down houden, je krijgt dan ook meer snelheid (hoe weinig ook) en daarmee werkt je kiel ook weer beter (hoe weinig ook). Hier zit echt een uitdaging omdat zeilers meestal bij wat meer druk direct de neiging hebben om de hoogte te zoeken. Bij weinig wind moet ik ook op druk varen en ervaar precies hetzelfde. Als ik tegen een nieuwe D34 JV zeil vaart die 5 graden hoger. Van Kornwerd naar Enkhuizen is dat aan het einde heel veel. Ik zat toch net eerder aan de tap ook al moest ik een slag maken.

Zeiltrim komt heel nauw bij licht weer. Zonder erbij te zijn wordt het lastig iets te noemen wat niet al algemeen bekend moet worden verondersteld.

Domme vraag wellicht maar weet je zeker dat het pure bootsnelheid is? Ben je mogelijk niet langzamer omdat je vaart in gebieden met minder wind, of in gebieden waar de shift er nog niet is en je dus te hoog zeilt? Hoeveel stuurt de stuurman? Loopt het schip neutraal of is die loefgierig?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Finetuning FF65 bij lichtweer 05 juli 2013 04:28 #413406

  • FF65-32
  • FF65-32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 55
Ik heb net twee boeken van North U ontvangen; deze staan boordevol zinnige tips dus ik kan meteen aan de slag. Eerste fout is waarschijnlijk te hoog varen met te weinig snelheid. Bij licht weer eerst snelheid, dan hoogte.
Vervolgens moet de bolling in het grootzeil vlakker; we hadden nu met weinig wind al een forse terugslag van de fok en dat kan beter.

@Beauty; we komen telkens bij minder wind iets te kort dus gewoon een algemene afwijking van onze zijde. Windshifts en luwtes hierbij ingecalculeerd. De boot stuurt licht loefgierig dus dat zo zo'n beetje moeten kloppen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Finetuning FF65 bij lichtweer 25 aug 2013 04:28 #429849

Voor de ff 65 gelden geen speciale regels voor weinig wind.
De kont van de boot moet uit het water en op de ronde kanten van de boot varen helling naar lij.
Bijkomend voordeel is dat de zeilen dan al in "model" hangen.
De regel voor lichtweer zeilen is hoe minder wind hoe meer twist dan word de luchtstroming langs de zeilen niet geremd en gaat dan langs het hele zeil.
Heb vooral geduld laat de boot lekker "lopen", ga zo min mogelijk overstag en als de loef tell tale gaat dwarrelen duurt het zeker 5 tot 10 seconden voordat de zeilen weer de maximale lift geven.
Je zal zien dat ondanks dat de zeilen voor je gevoel te los staan de boot hard en hoog loopt.
Theorie moet je eren op het water zal je het leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl