Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: In 80 uur rond Helgoland

Re: In 80 uur rond Helgoland 09 sept 2013 03:45 #435247

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7181
jajaja OPSTAAAN haha ben heel benieuwd naar jullie verhaal en fotoos en en en
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In 80 uur rond Helgoland 09 sept 2013 06:04 #435277

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Erikdejong schreef :
groom schreef :
Volgende ronde wordt TG -> Jan Mayen ;) Kan Eric ook meedoen. ;)
da's nie eerlijk nie!
2200 mijl voor jullie, 4800 mijl voor mij voor een retourtje JM, en dan reken ik de omweg naar de TG niet eens mee!

Maar jouw boot vaart twee keer zo hard dus het lijkt me een redelijk voorstel.
De 'Mischief' moeten we mogelijk maar uitsluiten van deelname ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In 80 uur rond Helgoland 09 sept 2013 06:19 #435286

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Klasse trip heren!
En nu de straffe verhalen en foto's graag :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In 80 uur rond Helgoland 09 sept 2013 06:52 #435294

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Woensdag voor vertrek, de dag begint zoals altijd, koppie thee met dochterlief, hond uitlaten, dochter naar school etc.
Daarna maak ik een rondje langs supermarkt, markt en andere voedselvoorzienende winkels.



Karren vol worden in de auto geladen, samen met dochterlief reis ik af naar de boot.

De ene tas na de andere wordt aan boord geladen, bergen fruit, groente, 6 broden, pakken water, cola, vruchtensap en ga zo maar door.
Ik voorzie de stroompaal aan wal van wat munten en schakel de ijskast in op standje ‘Allememachies wat is het koud’ daarna wordt de ijskast vakkundig vol gestapeld, een kwestie van een beetje in lagen denken zodat we niet té veel hoeven te graven om wat te pakken.



We hangen nog even de spatzeiltjes op die ik gekregen heb en tegen zeven uur in de avond zijn we het wel zat, we gaan nog ergens wat eten en dan naar huis.



Donderdag vroeg in de ochtend, nog voor dat het electronische monster de kans krijgt om mijn dag te verpesten sluip ik de slaapkamer uit, pfew… da’s rustig wakker worden
Ik maak wat te eten voor mijn dochter en mijzelf en ga dan maar weer naar boven om even een natte lap over me gezicht te halen zodat dit mooi in model kan opdrogen.
Ik loop naar de slaapkamer om een paar sokken te pakken en op het moment dat ik wegloop begint die ellendige wekker te gillen….aaaaaargh, bijna mijn dag verpest
Even visualiseer ik me om de wekker met een Elbow Drop uit te schakelen



Ik doe het toch maar niet, straks loop ik een gebroken arm op en dan wordt het een rondje hospitaal dus schakel ik dat kreng toch maar wat subtieler uit.

Beneden begin ik te koken, voor deze reis maak ik kipkerrie



Nog even wat dingen bij elkaar pakken (kleren, paspoort, camera, telefoon lader)
Tegen half twee zet ik koers naar Lelystad, web heeft al laten weten daar te zijn en stadjer is onderweg.

Eenmaal in de haven aangekomen breng ik mijn spullen naar de boot, we ruimen het eea in, rollen de duitse landvast op en dan om 15:15 is onze trip officieel begonnen
We pruttelen op de motor naar het commissaris licht, dat geeft ons de gelegenheid om nog wat spullen in orde te maken
Daar aangekomen hijsen we de gennaker, deze blijft niet lang staan, er is gewoon bijna geen wind.
Met de gennaker weer terug in de zak motoren we naar Kornwerderzand.
Daar aangekomen roepen we de sluiswachter op en we krijgen een vlotte VIP behandeling.
Zout…een lekker gevoel, nog steeds is de wind niet goed om te zeilen én omdat ik hier nog nooit geweest ben en al helemaal niet in het donker vind ik het geen straf om hier ook te motoren.
Web gaat als eerste proberen te slapen en duikt de kajuit in.
De stroom helpt ons langzamerhand steeds meer en voor we het weten hebben we al 1.6 knp stroom mee, dat schiet lekker op

Eenmaal bij Harlingen aangekomen maken we een slag naar bakboord en varen langs de pollendam
Niet heel veel later zien we een boot achter ons verschijnen die toch redelijk vlot dichterbij komt, voor we het weten lijkt het wel of we in een spannende politie film zijn beland



De rib met 2x 1000pk heeft zich langszij vastgegrepen aan de boot, het is politie.
Na zich vriendelijk voorgesteld te hebben beginnen ze wat vragen te stellen, vragen om legitimatie en merken op dat onze verlichting niet geheel klopt.
Ze laten de boot los en na een minuut of 10 komen ze weer langs zij, alles is in orde, voor de verlichting tikt hij ons nog een keer op de vingers om dat even aan te passen als we weer terug zijn.

We tuffen lekker door en de stroming loopt steeds verder op en voor we het weten worden we met 3knp stroom mee en ongeveer 9knp sog de noordzee opgespuugt
De genua wordt uitgerold en is voldoende om flinke voortgang te maken
Web is inmiddels weer wakker en het is mijn beurt om te gaan slapen.
Na een uur of wat meer merk ik dat de wind wegvalt (geen druk meer in de zeilen/geen helling) vreemd….
Ik open mijn ogen ik zie flitsen, felle flitsen (onweer?) buiten hoor ik gejubel… SHIT stilte voor de storm, nu gaan we het meemaken
Ik schiet overeind gooi de deur open en ik zie twee lachebekjes, hij staat er op… !
HUH ???? de TG kardinaal, hij staat er op…de flitsen waren het lichtkarakter van de kardinaal :(
Ik slaap nog een paar uren en wissel dan met stadjer

Langzamerhand wordt het weer licht buiten, we zeilen lekker door en dan wordt de wind langzamerhand steeds minder dus hijsen we de Spi.
Mooi we lopen weer 5,5 knoop…

Stadjer ligt te slapen en marcel en ik zitten buiten, we ouwehoeren wat (hadden we al te lang niet gedaan) en dan zie ik af en toe iets in het water op de achtergrond
Zou het ?? nee, of toch wel…
Ja hoor, we zien steeds meer finnen (bruinvissen ?!) links, achter, rechts…het zijn er best veel.
Helaas blijven ze op té grote afstand dus bij het waarnemen van de finnen blijft het
2x toe zien we een zeehond achter de boot verschijnen die zijn kop op steekt, even rond kijkt en weer onder duikt

Na een uurtje of 3 horen we wat gebrom, we zitten downwinds van de shippinglanes en we zien niets om ons heen dus zijn we van mening dat het geluid uit de shippinglanes komt en onze kant op waait (het water is tamelik vlak)
Het gebrom komt steeds regelmatiger en nu zien we ook af en toe een flits, verdomme, onweer…
We halen de spi weg en rollen de genua uit, ruime wind, oplopend naar 25 knp, uitschieters naar 30 knp doen de snelheid oplopen naar ruim 6,5 knopen en tikken af en toe zelfs de 7,2 en hoger aan
De stuurautomaat zetten we een standje hoger zodat hij de bewegingen van de boot sneller/beter kan oppakken en dat gaat prima
We zitten de bui uit die voornamelijk uit wind en onweer bestaat (weinig regen) en we zeilen weer lekker verder.
Om en om slapen we wat, Web heeft de 1e nacht slechts 2 uur geslapen en maakt een flinke ruk van een uurtje of 6 a 7, Stadjer houdt wacht en ik dommel af en toe wat weg in de kuip.
De buiskap icm met de spatzeiltjes zorgen er voor dat we goed beschut zitten en het is dan ook buitengewoon aangenaam in de kuip.

S’nachts tegen 04:00 ronden we de Duene S en vinden wel dat we wat slaap verdiend hebben
We lopen de haven binnen…. Haven, hallo… haven ??? oh, daar achterin is wat.
We vinden inderdaad de ingang en boten maar euh…geen steigers, boxen of andere dingen, alles ligt hier aan de kade en vervolgens 8 tot 12 rijen dik aan elkaar geknoopt
DÁT is nou net niet wat ik voor ogen had, we tuffen een rondje en ik spot 1 stukje vrije steiger wat nog lang genoeg is ook.
We knopen vast en dan euhhhhhh, we hadden wel wat nattigheid gezien onderweg maar dat was nog iets van een niet definieerbaar afkomst.

We gaan op onderzoek uit en onder de vloerplaat staat een dikke laag vloeistof waarvan wel duidelijk is dat die aan de buitenkant van de boot had moeten zitten, WAT EEN LUCHT
Kokhalzend vlucht ik naar buiten, shit de toilet heeft gelekt, wat gaan we daar aan doen ?!
wel duidelijk is dat het schoon moet anders wordt slapen waarschijnlijk meer ‘in een comateuse toestand verkeren’
Stadjer laat weten een sterke maag te hebben, stroopt de mauwen op en begint te dweilen en hengelt uiteindelijk ruim 1,5 puts met narigheid naar buiten.
Nu is het mijn beurt, ik ga naar binnen, maak een soppie en begin te soppen, daarna nog eens flink met glassex aan de gang en na een uurtje is alles weer fris en fruitig, we gaan slapen…

Tegen een uur of half tien zijn we weer wakker, we hebben een uur of 4 geslapen en voelen ons prima, al snel staat de haven meester naast de boot.
Een vriendelijk vent die met een geintje laat weten dat dit een hele dure nacht wordt en wijst op het bordje aan de zijkant van de steiger ‘niet aanleggen’
Oeps, sorry we hebben het gezien, we waren bedwelmd door…lamaar, dat kunnen we beter niet melden.
We lopen naar het havenkantoor en tikken maar liefst zes en een halve euro af.











We zien nog een militaire helicopter opstijgen, wat een geweld zo een ding



Nu we toch aan land zijn maar even die beruchte winkeltjes bekijken…
Niks te zien :woohoo:





Ik koop maar wat van de beruchte mega toblerones (voor mijn dochter 1 van 750 gram) en voor mijn vrouwtje een parfum.
Volgens haar zeggen kost deze in nederland ca 130 euro, hier kost deze 74 euro maar de kassa dame heeft een oogje op me, dat kan niet anders want ze geeft nog eens 20% korting ook, daarmee komt het flesje op 54 euro
Ik laat hem uit mijn zak hangen en koop nog een flesje van wat anders.

Web scoort een fles cardhu, in nederland goed voor 33 a 35 euro, hier 22 euro, maar ik gooi mijn charmes in de strijd en we krijgen ook daar nog 10% korting op… kijk, dat is lekker, langzaam lopen we terug naar de boot





Op de boot aangekomen slingeren we alle electrische apparaten aan en beginnen de weersberichten te bekijken.
Zowel de gribfiles op het gfs model als de hirlam files.

Alle files zijn het er over eens, we gaan morgen richting nederland ruig weer krijgen
Het enige waarin de files verschillen is dat de ene (gsf) de hele weg geen wind aangeeft de andere geeft onder de shippinglanes wel wind aan (maar niet veel)

Na overleg menen we er goed aan te doen om helgoland niet te ronden maar meteen terug te koersen om het rotweer te ontlopen

Dát was niet de bedoeling, maar… !!!
We hebben het gehaald, we zijn de eerste die gingen én veiligheid staat voorop !

De keuze stemt ons unaniem tevreden en we gooien los
Een perfect moment, er is buiten net een wedstrijd gestart waaruit (b)lijkt dat de nederlandse wedstrijden maar voor watjes is :)
Midden door het veld knallen er 2 ferry’s met hoge snelheid en dat terwijl er nauwelijks wind is.
Sommige deelnemers hebben AIS, ze lopen niet harder dan 1,5 a 1,6 knoop
Wat een machtig beeld om Helgo land in de verte te zien verdwijnen met het wedstrijdveld er voor

Er is werkelijk geen wind (2 knp soms 3) dus de motor staat aan…
De uren glijden voorbij, we kijken film(s) ouwehoeren nog meer, eten allerlei lekkers en vullen de diesel tank maar eens aan
Helaas moeten we dit hele oeuvre herhalen en… Nog eens
We kunnen niet zeilen, we hebben geen wind en wat er staat is pal op de kop, we motoren en motoren….voordeel daarvan is wel dat je het geluid van de motor op een gegeven moment niet meer waarneemt.
Langzamerhand varen we de nacht binnen, zonder wind en varen de nacht ook weer uit de ochtend tegemoed met nog steeds geen wind
Af en toe hebben we een uurtje (of twee) regen en zitten we maar weer binnen en kijken weer films, eigenlijk zitten we best wel optimaal te relaxen (ook lekker !!)

In de namiddag passeren we de TG kardinaal weer en langzamerhand draaien we richting bakboord het Wad weer op en krijgt aan stuurboord Vlieland in beeld



Op het wad zeilen we lekker een stuk en zien zeehonden





Verrek, er is wat wind, het is niet veel en we hebben stroom tegen, dus om wel vooruit te blijven gaan blijft de motor aan.
We tuffen het wad over, draaien bij harlingen naar stuurboord en gaan weer recht tegen de wind in (dit is ongeveer de koers naar lelystad) dus je raad het al, de motor blijft aan.

We kachelen de sluis door en zetten op motor koers naar lelystad

Heel soms draait de wind wat en kunnen we genua bijzetten maar veel nut heeft het niet want de avond valt en de wind zakt er uit…
Als we achterom kijken eindigen we onze reis met dit beeld



Om 00:15 leggen we aan in lelystad

Heen 172,5 mijl
Terug 192,5 mijl

Totaal 81 uur
Ca -7 uur die we op helgoland hebben gelegen
Totaal 74 uur gevaren over 365 mijl
Totaal motor uren 48

Hebben we genoten: 200%

We hebben een erg leuke trip gehad, het weinige zeilen/veel motoren was wat ons betreft het enige minpunt
Helaas hebben we niet voldaan aan de voorgestelde trip voorwaarden maar dat is niet erg…
We hebben genoten en we gaan vast en zeker nóg een keer !!
Laatst bewerkt: 09 sept 2013 07:57 door Toxiq.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In 80 uur rond Helgoland 09 sept 2013 07:04 #435300

DSQ :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In 80 uur rond Helgoland 09 sept 2013 07:15 #435305

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Toxic, zet je het verslag ook in de topic "ronde van Helgoland"?
Je kwalificeert (dan) met deze tocht zeker voor de kardinaalsmuts, als tot nu toe enige die de tocht volbracht heeft.
Wel daarin even specifiek de foto's van de kardinalen TG en Duene sud opnemen.
Misschien -als je hebt- ook een screenprint van je track.
Misschien als je hebt ook nog ervaring /advies mbt routeringskeuzes, voor volgende deelnemers.

Ik zal dan een goed woordje voor je doen bij de wedstrijdleiding.
Bovendien zal ik zorgen dat jij en je bemanning als eerste deelnemers gratis kunnen drinken tijdens de najaarsmeeting van het evenement.
Laatst bewerkt: 09 sept 2013 07:20 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In 80 uur rond Helgoland 09 sept 2013 07:16 #435306

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
roozeboos schreef :
DSQ :)
;-) ga eerst zelf maar! ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In 80 uur rond Helgoland 09 sept 2013 07:21 #435307

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Aanvulling voor verslag:
Wel daarin even specifiek de foto's van de kardinalen TG en Duene sud opnemen.
Misschien -als je hebt- ook een screenprint van je track.
Misschien als je hebt ook nog ervaring /advies mbt routeringskeuzes, voor volgende deelnemers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In 80 uur rond Helgoland 09 sept 2013 07:27 #435309

Goed gedaan mannen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In 80 uur rond Helgoland 09 sept 2013 07:39 #435315

Sunday schreef :
roozeboos schreef :
DSQ :)
;-) ga eerst zelf maar! ;-)
hee het gaat niet over mij he!

Ik doe niks af aan de prestatie van Toxiq en zijn crew hoor, alle respect!!

Maar.
ik quote:
"
De route:
Kardinaal "TG" boven Terschelling naar rondom Helgoland en weer terug naar TG. (Aangepast om ook vanaf Den Helder te kunnen vertrekken)
Richting van ronden Helgoland bepaal je zelf.

Foto's:
twee fotos van de TG kardinaal en twee van de drie Helgoland kardinalen: Düne S en N en Sellbrun die geloofwaardig maken dat je er rond ging.
"

De eerste de beste die het probeert gaat niet om het eiland. Dus het lijkt me wat dat betreft een mislukte poging.
Nogmaals niets tegen de geleverde prestatie. Misschien is een half hoedje passend?


"Volbrengen" van de tocht is TG - om het eiland zeilen - TG.
Aanleggen kan gedoogd worden tbv veiligheid. (bijv. bij de 200 mijls solo is 27 uur slaap verplicht)
Gebruik Motor ditto.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 09 sept 2013 07:40 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In 80 uur rond Helgoland 09 sept 2013 08:04 #435322

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Sunday schreef :
Toxic, zet je het verslag ook in de topic "ronde van Helgoland"?
Je kwalificeert (dan) met deze tocht zeker voor de kardinaalsmuts, als tot nu toe enige die de tocht volbracht heeft.
Wel daarin even specifiek de foto's van de kardinalen TG en Duene sud opnemen.
Misschien -als je hebt- ook een screenprint van je track.
Misschien als je hebt ook nog ervaring /advies mbt routeringskeuzes, voor volgende deelnemers.

Ik zal dan een goed woordje voor je doen bij de wedstrijdleiding.
Bovendien zal ik zorgen dat jij en je bemanning als eerste deelnemers gratis kunnen drinken tijdens de najaarsmeeting van het evenement.

Gaan we doen, lekker
wil je hele hele verslag gekopieerd hebben, of een korte intro met een link naar dit draadje ?
Sunday schreef :
roozeboos schreef :
DSQ :)
;-) ga eerst zelf maar! ;-)

Maak je niet druk, het zou een prima toch zijn voor roosje, die komt toch nooit verder dan een paar mijl uit de kust, dus onder de de shipping blijven is het een prima toch voor hem ;-) :woohoo:
Sunday schreef :
Aanvulling voor verslag:
Wel daarin even specifiek de foto's van de kardinalen TG en Duene sud opnemen.
Misschien -als je hebt- ook een screenprint van je track.
Misschien als je hebt ook nog ervaring /advies mbt routeringskeuzes, voor volgende deelnemers.

Foto's van de 2 kardinalen met tijdsnotering is er wel, helaas is onze track (heen en terug) gisteren gesneuveld, iemand aan boord maakte van de track op de plotter per ongeluk een route en wilde dat ongedaan maken en toen was de hele track weg

We hebben gekozen om onder de shippinglane te blijven om dit ons rustiger leek, nu is die shippinglane echt niet enorm druk, maar ach, je maakt een keuze he
gezien de windrichting (vooral heen) en het toch relatief kort onder de kust blijven zorgde er voor dat er een soort van vervelende ijsselmeer golven stonden.

Aan het einde/onder de shippinglane ligt een anker gebied, daar omheen moeten varen was toch 2 mijl meer dus we zijn tussen de shippinglane en het ankergebied doorgevaren, dat ging prima (ruim genoeg)
Laatst bewerkt: 09 sept 2013 08:16 door Toxiq.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In 80 uur rond Helgoland 09 sept 2013 08:25 #435328

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Toxic: voor de compleetheid liefst even je verslag met aanvulling kopiëren naar de draad van de ronde. Dan blijft die draad mooi compleet: is voor volgende deelnemers prettiger, en maakt het voor volgende deelnemers mooi overzichtelijk: gezamenlijk bouwen we dan aan ervaring!

EDIT: zie dat je een link direct naar je verslag hebt gemaakt, wist niet dat dat kon.
De wedstrijdleiding gaat daarmee akkoord.
Laatst bewerkt: 09 sept 2013 08:28 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In 80 uur rond Helgoland 09 sept 2013 08:27 #435329

nou ik heb het wel weer gedaan.
Ik refereer alleen maar naar de regels.
Overigens heb ik de cam race 2006 gevaren, en ben ook voorbij de solent gevaren.
Het feit dat jullie wellicht denken dat ik nog geen deuk in een pakje boter kan varen :) is omdat ik de laatste tijd bezig ben met solo zeilen.
En dat is heel andere koek dan met een paar man. Voor mij tenminste.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In 80 uur rond Helgoland 09 sept 2013 08:32 #435332

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Haha Roos! De regels van dit evenement zijn vrij flexibel hoor! Dat is het leuke aan dit evenement.
Op het moment dat we meer deelnemers hebben zullen de deelnemers onderling echt wel kunnen uitmaken wie de muts verdient.
;-) Uiteindelijk heb ik, als wedstrijdleiding, dan de doorslaggevende stem ;-)

En solo: ook dat is een kwestie van gààn.. Vertrouwen in je bootje en in jezelf, en gààn...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In 80 uur rond Helgoland 09 sept 2013 08:34 #435333

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
roozeboos schreef :
nou ik heb het wel weer gedaan.
Ik refereer alleen maar naar de regels.
Overigens heb ik de cam race 2006 gevaren, en ben ook voorbij de solent gevaren.
Het feit dat jullie wellicht denken dat ik nog geen deuk in een pakje boter kan varen :) is omdat ik de laatste tijd bezig ben met solo zeilen.
En dat is heel andere koek dan met een paar man. Voor mij tenminste.

Niet zo zwaar op de hand roosje, de smiley's waren toch wel duidelijk ?
Overigens had sunday al in een eerder bericht door laten schemeren dat de regels flexibel waren.
Het is gewoon leuk om te gaan, rondom, vierkant, op en neer (piloot aan boord) heen en weer....gewoon gaan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In 80 uur rond Helgoland 09 sept 2013 08:37 #435334

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6612
Mooi verslag Toxiq! En mooi om te lezen dat jullie genoten hebben, ondanks het enigszins ontbreken van wind.
Maarre... Dat slechte weer waarvoor jullie Helgoland niet gerond hebben, heb je dat uiteindelijk nog ergens kunnen zien? Of is dat uitgebleven?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In 80 uur rond Helgoland 09 sept 2013 08:42 #435336

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Goed punt, we hebben het niet gezien, we zijn het wel voor gebleven, dat hebben we wel uit de waarschuwingen op het marifoon kanaal kunnen opmaken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In 80 uur rond Helgoland 09 sept 2013 08:45 #435337

oh, ik vind het prima hoor, geem probleem.

Maar toch jammer dat jullie niet rond zijn gegaan... :silly:
Zal op een gegeven moment toch een teleurstelling worden. Nou kan je jezelf wel wijsmaken dat dat ook mocht, maar het is toch niet helemaal hetzelfde! Straks gaat er iemand wel omheen, en dan? :laugh:


Wat me ook interesseert, zouden jullie op de heenweg ook 48 uur hebben gemotord?

Ik hoor wel eens van mensen die naar lowestoft 'zeilen', maar dan 24 uur motoren. Dan gaat het niet meer om de reis, maar om het einddoel. Lijkt me helemaal niks. Ik ga dan liever een week of een dag later weg.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In 80 uur rond Helgoland 09 sept 2013 08:50 #435340

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Meer/andere tijd was er niet, 4 dagen alleen maar motoren had ik min of meer uitgesloten (dat lijkt me wel uniek als dat gebeurd)

heen het hele stuk motoren, ik weet niet, waarschijnlijk wel, met het idee om terug wél te kunnen zeilen (of iig de hoop)
Het einddoel was zéker zo belangrijk als de reis
En weet je, zelfs met de motor zonder te kunnen zeilen hebben we ons heel goed vermaakt.
Beeld je een beetje in, 3 kerel in een ruimte van enkele vierkante meters, lekker eten, drinken, filmpie kijken, muziek luisteren, kletsen... je eigen Man's cave op het water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In 80 uur rond Helgoland 09 sept 2013 08:52 #435341

mooi verslag. inspiratie. Ik ga ook neem ik mezelf voor!
Paar keer eerder op helgoland geweest, dus ik zal zeker opteren voor de "rust vanwege de veiligheid" en een lekkere fles scoren. :dry:

gezien de opmerkingen van roos maar in februari plannen. dan staat er meestal wel een stormpje hier of daar en weet ik vrij zeker dat ik niet hoef te motoren:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In 80 uur rond Helgoland 09 sept 2013 09:02 #435344

sja je kan wel wachten op 80 uur strak 3,5 bft zuidoosten windje maar die voorspellingen zijn er maar weinig. Er is dus goede kans op tegenwind. En veel wind, of weinig wind.
Dus misschien moet je inderdaad maar incalculeren dat er gemotord moet worden.
Kijk, ik als zzp'er en solo zeiler heb het voordeel dat ik alleen maar rekening met mezelf hoef te houden. En kan dus een mooie week uitkiezen voor een leuke reis.
zo heb ik een paar weken geleden ook uitgekozen. En heerlijk gevaren.
Daarentegen is het gevaar dat je bijna nooit meer gaat, omdat er altijd wel wat tegenzit met het weer. Triple 8 is toch ook weer gevaren ook al leek het een natte drijfpartij leek te worden.

Toxiq heeft lang geleden al deze week uitgekozen. En is gewoon gegaan.
48 uur motoren vast leuk, maar zeilen is leuker! Was achteraf een andere week beter geweest. Maar dat weet je niet natuurlijk, en niet iedereen kan zomaar een week kiezen zeker met een groep.

De vraag is moet je deze reis nou ook doen als je heen of terug pal tegen hebt? Dat is een eind kruisen hoor!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In 80 uur rond Helgoland 09 sept 2013 09:39 #435351

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Sunday schreef :
Toxic: voor de compleetheid liefst even je verslag met aanvulling kopiëren naar de draad van de ronde.
Ik zie in dat draadje liever een link naar het verslag hier! Een verslag twee keer op het forum zetten is niet gewenst.

Edit: ik zie nu dat Toxiq dit uiteindelijk ook gedaan heeft. Prima.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 09 sept 2013 09:43 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In 80 uur rond Helgoland 09 sept 2013 09:42 #435352

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
wij hebben gewoon gesteld, we gaan mits het harder dan 30 knopen gaat/blijft waaien
we hebben veel moeten motoren, ik vond dat niet heel erg, wel heb ik gemerkt dat ik wat ik al eerder wilde doen zeker ga doen en dat is het goed isoleren van de motorruimte
Het geluid van de motor is namelijk storender dan het motoren zelf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In 80 uur rond Helgoland 09 sept 2013 09:43 #435354

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Hen3 schreef :
Sunday schreef :
Toxic: voor de compleetheid liefst even je verslag met aanvulling kopiëren naar de draad van de ronde.
Ik zie in dat draadje liever een link naar het verslag hier! Een verslag twee keer op het forum zetten is niet gewenst.

Edit: ik zie nu dat Toxiq dit uiteindelijk ook gedaan heeft. Prima.

Laten wij nu net vooruitziend zijn
EDIT: zie dat je een link direct naar je verslag hebt gemaakt, wist niet dat dat kon.
De wedstrijdleiding gaat daarmee akkoord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In 80 uur rond Helgoland 09 sept 2013 10:04 #435366

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Toxiq schreef :
Heen 172,5 mijl
Terug 192,5 mijl
Totaal 81 uur
Ca -7 uur die we op helgoland hebben gelegen
Totaal 74 uur gevaren over 365 mijl
Totaal motor uren 48
Allereerst proficiat dat jullie de trip volbracht hebben. :)
Ik vraag me af hoeveel uur jullie nodig hebben gehad van TG naar TG? (minus die 7 uur)
Hoe weet je dat het heen 172,5 mijl was en terug 192,5?
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 09 sept 2013 10:08 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.217 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl