Woensdag voor vertrek, de dag begint zoals altijd, koppie thee met dochterlief, hond uitlaten, dochter naar school etc.
Daarna maak ik een rondje langs supermarkt, markt en andere voedselvoorzienende winkels.
Karren vol worden in de auto geladen, samen met dochterlief reis ik af naar de boot.
De ene tas na de andere wordt aan boord geladen, bergen fruit, groente, 6 broden, pakken water, cola, vruchtensap en ga zo maar door.
Ik voorzie de stroompaal aan wal van wat munten en schakel de ijskast in op standje ‘Allememachies wat is het koud’ daarna wordt de ijskast vakkundig vol gestapeld, een kwestie van een beetje in lagen denken zodat we niet té veel hoeven te graven om wat te pakken.
We hangen nog even de spatzeiltjes op die ik gekregen heb en tegen zeven uur in de avond zijn we het wel zat, we gaan nog ergens wat eten en dan naar huis.
Donderdag vroeg in de ochtend, nog voor dat het electronische monster de kans krijgt om mijn dag te verpesten sluip ik de slaapkamer uit, pfew… da’s rustig wakker worden
Ik maak wat te eten voor mijn dochter en mijzelf en ga dan maar weer naar boven om even een natte lap over me gezicht te halen zodat dit mooi in model kan opdrogen.
Ik loop naar de slaapkamer om een paar sokken te pakken en op het moment dat ik wegloop begint die ellendige wekker te gillen….aaaaaargh, bijna mijn dag verpest
Even visualiseer ik me om de wekker met een Elbow Drop uit te schakelen
Ik doe het toch maar niet, straks loop ik een gebroken arm op en dan wordt het een rondje hospitaal dus schakel ik dat kreng toch maar wat subtieler uit.
Beneden begin ik te koken, voor deze reis maak ik kipkerrie
Nog even wat dingen bij elkaar pakken (kleren, paspoort, camera, telefoon lader)
Tegen half twee zet ik koers naar Lelystad, web heeft al laten weten daar te zijn en stadjer is onderweg.
Eenmaal in de haven aangekomen breng ik mijn spullen naar de boot, we ruimen het eea in, rollen de duitse landvast op en dan om 15:15 is onze trip officieel begonnen
We pruttelen op de motor naar het commissaris licht, dat geeft ons de gelegenheid om nog wat spullen in orde te maken
Daar aangekomen hijsen we de gennaker, deze blijft niet lang staan, er is gewoon bijna geen wind.
Met de gennaker weer terug in de zak motoren we naar Kornwerderzand.
Daar aangekomen roepen we de sluiswachter op en we krijgen een vlotte VIP behandeling.
Zout…een lekker gevoel, nog steeds is de wind niet goed om te zeilen én omdat ik hier nog nooit geweest ben en al helemaal niet in het donker vind ik het geen straf om hier ook te motoren.
Web gaat als eerste proberen te slapen en duikt de kajuit in.
De stroom helpt ons langzamerhand steeds meer en voor we het weten hebben we al 1.6 knp stroom mee, dat schiet lekker op
Eenmaal bij Harlingen aangekomen maken we een slag naar bakboord en varen langs de pollendam
Niet heel veel later zien we een boot achter ons verschijnen die toch redelijk vlot dichterbij komt, voor we het weten lijkt het wel of we in een spannende politie film zijn beland
De rib met 2x 1000pk heeft zich langszij vastgegrepen aan de boot, het is politie.
Na zich vriendelijk voorgesteld te hebben beginnen ze wat vragen te stellen, vragen om legitimatie en merken op dat onze verlichting niet geheel klopt.
Ze laten de boot los en na een minuut of 10 komen ze weer langs zij, alles is in orde, voor de verlichting tikt hij ons nog een keer op de vingers om dat even aan te passen als we weer terug zijn.
We tuffen lekker door en de stroming loopt steeds verder op en voor we het weten worden we met 3knp stroom mee en ongeveer 9knp sog de noordzee opgespuugt
De genua wordt uitgerold en is voldoende om flinke voortgang te maken
Web is inmiddels weer wakker en het is mijn beurt om te gaan slapen.
Na een uur of wat meer merk ik dat de wind wegvalt (geen druk meer in de zeilen/geen helling) vreemd….
Ik open mijn ogen ik zie flitsen, felle flitsen (onweer?) buiten hoor ik gejubel… SHIT stilte voor de storm, nu gaan we het meemaken
Ik schiet overeind gooi de deur open en ik zie twee lachebekjes, hij staat er op… !
HUH ???? de TG kardinaal, hij staat er op…de flitsen waren het lichtkarakter van de kardinaal
Ik slaap nog een paar uren en wissel dan met stadjer
Langzamerhand wordt het weer licht buiten, we zeilen lekker door en dan wordt de wind langzamerhand steeds minder dus hijsen we de Spi.
Mooi we lopen weer 5,5 knoop…
Stadjer ligt te slapen en marcel en ik zitten buiten, we ouwehoeren wat (hadden we al te lang niet gedaan) en dan zie ik af en toe iets in het water op de achtergrond
Zou het ?? nee, of toch wel…
Ja hoor, we zien steeds meer finnen (bruinvissen ?!) links, achter, rechts…het zijn er best veel.
Helaas blijven ze op té grote afstand dus bij het waarnemen van de finnen blijft het
2x toe zien we een zeehond achter de boot verschijnen die zijn kop op steekt, even rond kijkt en weer onder duikt
Na een uurtje of 3 horen we wat gebrom, we zitten downwinds van de shippinglanes en we zien niets om ons heen dus zijn we van mening dat het geluid uit de shippinglanes komt en onze kant op waait (het water is tamelik vlak)
Het gebrom komt steeds regelmatiger en nu zien we ook af en toe een flits, verdomme, onweer…
We halen de spi weg en rollen de genua uit, ruime wind, oplopend naar 25 knp, uitschieters naar 30 knp doen de snelheid oplopen naar ruim 6,5 knopen en tikken af en toe zelfs de 7,2 en hoger aan
De stuurautomaat zetten we een standje hoger zodat hij de bewegingen van de boot sneller/beter kan oppakken en dat gaat prima
We zitten de bui uit die voornamelijk uit wind en onweer bestaat (weinig regen) en we zeilen weer lekker verder.
Om en om slapen we wat, Web heeft de 1e nacht slechts 2 uur geslapen en maakt een flinke ruk van een uurtje of 6 a 7, Stadjer houdt wacht en ik dommel af en toe wat weg in de kuip.
De buiskap icm met de spatzeiltjes zorgen er voor dat we goed beschut zitten en het is dan ook buitengewoon aangenaam in de kuip.
S’nachts tegen 04:00 ronden we de Duene S en vinden wel dat we wat slaap verdiend hebben
We lopen de haven binnen…. Haven, hallo… haven ??? oh, daar achterin is wat.
We vinden inderdaad de ingang en boten maar euh…geen steigers, boxen of andere dingen, alles ligt hier aan de kade en vervolgens 8 tot 12 rijen dik aan elkaar geknoopt
DÁT is nou net niet wat ik voor ogen had, we tuffen een rondje en ik spot 1 stukje vrije steiger wat nog lang genoeg is ook.
We knopen vast en dan euhhhhhh, we hadden wel wat nattigheid gezien onderweg maar dat was nog iets van een niet definieerbaar afkomst.
We gaan op onderzoek uit en onder de vloerplaat staat een dikke laag vloeistof waarvan wel duidelijk is dat die aan de buitenkant van de boot had moeten zitten, WAT EEN LUCHT
Kokhalzend vlucht ik naar buiten, shit de toilet heeft gelekt, wat gaan we daar aan doen ?!
wel duidelijk is dat het schoon moet anders wordt slapen waarschijnlijk meer ‘in een comateuse toestand verkeren’
Stadjer laat weten een sterke maag te hebben, stroopt de mauwen op en begint te dweilen en hengelt uiteindelijk ruim 1,5 puts met narigheid naar buiten.
Nu is het mijn beurt, ik ga naar binnen, maak een soppie en begin te soppen, daarna nog eens flink met glassex aan de gang en na een uurtje is alles weer fris en fruitig, we gaan slapen…
Tegen een uur of half tien zijn we weer wakker, we hebben een uur of 4 geslapen en voelen ons prima, al snel staat de haven meester naast de boot.
Een vriendelijk vent die met een geintje laat weten dat dit een hele dure nacht wordt en wijst op het bordje aan de zijkant van de steiger ‘niet aanleggen’
Oeps, sorry we hebben het gezien, we waren bedwelmd door…lamaar, dat kunnen we beter niet melden.
We lopen naar het havenkantoor en tikken maar liefst zes en een halve euro af.
We zien nog een militaire helicopter opstijgen, wat een geweld zo een ding
Nu we toch aan land zijn maar even die beruchte winkeltjes bekijken…
Niks te zien
Ik koop maar wat van de beruchte mega toblerones (voor mijn dochter 1 van 750 gram) en voor mijn vrouwtje een parfum.
Volgens haar zeggen kost deze in nederland ca 130 euro, hier kost deze 74 euro maar de kassa dame heeft een oogje op me, dat kan niet anders want ze geeft nog eens 20% korting ook, daarmee komt het flesje op 54 euro
Ik laat hem uit mijn zak hangen en koop nog een flesje van wat anders.
Web scoort een fles cardhu, in nederland goed voor 33 a 35 euro, hier 22 euro, maar ik gooi mijn charmes in de strijd en we krijgen ook daar nog 10% korting op… kijk, dat is lekker, langzaam lopen we terug naar de boot
Op de boot aangekomen slingeren we alle electrische apparaten aan en beginnen de weersberichten te bekijken.
Zowel de gribfiles op het gfs model als de hirlam files.
Alle files zijn het er over eens, we gaan morgen richting nederland ruig weer krijgen
Het enige waarin de files verschillen is dat de ene (gsf) de hele weg geen wind aangeeft de andere geeft onder de shippinglanes wel wind aan (maar niet veel)
Na overleg menen we er goed aan te doen om helgoland niet te ronden maar meteen terug te koersen om het rotweer te ontlopen
Dát was niet de bedoeling, maar… !!!
We hebben het gehaald, we zijn de eerste die gingen én veiligheid staat voorop !
De keuze stemt ons unaniem tevreden en we gooien los
Een perfect moment, er is buiten net een wedstrijd gestart waaruit (b)lijkt dat de nederlandse wedstrijden maar voor watjes is
Midden door het veld knallen er 2 ferry’s met hoge snelheid en dat terwijl er nauwelijks wind is.
Sommige deelnemers hebben AIS, ze lopen niet harder dan 1,5 a 1,6 knoop
Wat een machtig beeld om Helgo land in de verte te zien verdwijnen met het wedstrijdveld er voor
Er is werkelijk geen wind (2 knp soms 3) dus de motor staat aan…
De uren glijden voorbij, we kijken film(s) ouwehoeren nog meer, eten allerlei lekkers en vullen de diesel tank maar eens aan
Helaas moeten we dit hele oeuvre herhalen en… Nog eens
We kunnen niet zeilen, we hebben geen wind en wat er staat is pal op de kop, we motoren en motoren….voordeel daarvan is wel dat je het geluid van de motor op een gegeven moment niet meer waarneemt.
Langzamerhand varen we de nacht binnen, zonder wind en varen de nacht ook weer uit de ochtend tegemoed met nog steeds geen wind
Af en toe hebben we een uurtje (of twee) regen en zitten we maar weer binnen en kijken weer films, eigenlijk zitten we best wel optimaal te relaxen (ook lekker !!)
In de namiddag passeren we de TG kardinaal weer en langzamerhand draaien we richting bakboord het Wad weer op en krijgt aan stuurboord Vlieland in beeld
Op het wad zeilen we lekker een stuk en zien zeehonden
Verrek, er is wat wind, het is niet veel en we hebben stroom tegen, dus om wel vooruit te blijven gaan blijft de motor aan.
We tuffen het wad over, draaien bij harlingen naar stuurboord en gaan weer recht tegen de wind in (dit is ongeveer de koers naar lelystad) dus je raad het al, de motor blijft aan.
We kachelen de sluis door en zetten op motor koers naar lelystad
Heel soms draait de wind wat en kunnen we genua bijzetten maar veel nut heeft het niet want de avond valt en de wind zakt er uit…
Als we achterom kijken eindigen we onze reis met dit beeld
Om 00:15 leggen we aan in lelystad
Heen 172,5 mijl
Terug 192,5 mijl
Totaal 81 uur
Ca -7 uur die we op helgoland hebben gelegen
Totaal 74 uur gevaren over 365 mijl
Totaal motor uren 48
Hebben we genoten: 200%
We hebben een erg leuke trip gehad, het weinige zeilen/veel motoren was wat ons betreft het enige minpunt
Helaas hebben we niet voldaan aan de voorgestelde trip voorwaarden maar dat is niet erg…
We hebben genoten en we gaan vast en zeker nóg een keer !!