Nachtvlinder schreef :
lodewijk stegman schreef :
'Veiligheid' en 'spullenbaasjes' zijn geen begrippen die noodzakelijkerwijs een hele duidelijke relatie hebben, wat mij betreft.
Wat mij betreft dus ook niet, daarom vroeg ik me af of jij hier een verband in zag want dat las ik uit jouw eerder door mij gequote reactie (waarin je "spullenbaasjes" in verband brengt met de "40 regels" die grotendeels wél over veiligheid gaan). Dat tijd/geld/aandacht om allerlei spielerei te perfectioneren af zou kunnen leiden van veiligheidsdenken/doen.
Ik vind dus best dat je je metertjes of trimtoestanden tot in perfectie uit mag voeren en hier zover in mag overdrijven als je wilt, maar pas nadat de essentials in orde zijn.
We zijn het eens, denk ik.
Natuurlijk doe ik ook wel dingen aan de boot die andere doelen dienen dan de veiligheid, maar als ik erover nadenk dan hebben veel andere dingen die ik ook doe, toch wel direct of indirect een relatie daarmee.
Het regelmatig controleren van je masttop, zoals aan de orde kwam in het andere draadje is wel een aardig voorbeeld. In de winterberging waar ik sta, zie ik veel schepen waarvan de mast nooit naar beneden gaat. Ook heb ik het donkerbruine vermoeden dat de schippers zich zelden of nooit naar de masttop (laten) hijsen. Tenzij er iets kapot is. Meestal een wat mij betreft tamelijk nutteloos instrument als een windmeter.
Ankergerei is ook een goed voorbeeld. Er varen veel jachten rond met elke mogelijke gadget aan boord, maar als je vraagt hoe het met het ankergerei zit, wordt je glazig aangekeken. men ankert nooit, dus waarom zou je daar aandacht aan besteden? Voor velen is een anker allang geen veiligheidvoorziening meer. Als de motor het niet meer doet, er is geen wind en je dreigt naar een steenstorting toe te dobberen, dan bel je de KNRM toch?
Nou ja; van die dingen..
--
stegman