Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: De 40 regels van John Harries

De 40 regels van John Harries 18 sept 2013 17:53 #439737

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Afgesplitst van het draadje "wat vaart daar in de sloot?"

Dan ken jij zijn 40 regels vast uit je hoofd ;)
Laatst bewerkt: 19 sept 2013 11:45 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 40 regels van John Harries 18 sept 2013 18:01 #439743

groom schreef :
Dan ken jij zijn 40 regels vast uit je hoofd ;)
Die 40 zijn me er een beetje te veel, maar "hun" 5 zijn ook mijn 5 :)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 40 regels van John Harries 18 sept 2013 19:46 #439796

  • Bant
  • Bant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 545
Erikdejong schreef :
groom schreef :
Dan ken jij zijn 40 regels vast uit je hoofd ;)
Die 40 zijn me er een beetje te veel, maar "hun" 5 zijn ook mijn 5 :)

Welke zijn da dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 40 regels van John Harries 18 sept 2013 19:57 #439800

Bant schreef :
Welke zijn da dan?

Gequote van hun website:

What Really Matters:
Keep the water out
Keep the crew on the boat
Keep the keel side down
Keep the mast up
Keep the rudder on

The rest is small stuff.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 40 regels van John Harries 19 sept 2013 04:48 #439828

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Bant schreef :
Erikdejong schreef :
groom schreef :
Dan ken jij zijn 40 regels vast uit je hoofd ;)
Die 40 zijn me er een beetje te veel, maar "hun" 5 zijn ook mijn 5 :)

Welke zijn da dan?

Vind de overige niet enkel small stuf.

Hier de lijst:

www.morganscloud.com/2012/10/1...a-reliable-sailboat/

1.
Keep the mission critical systems simple.

2.
Never forget the big five (see side bar).

3.
Don’t install anything new for 12 months before a long voyage.

4.
Always do a real shake down. For example, before an Atlantic circle, sail to Bermuda and back.

5.
Be religious about scheduled maintenance.

6.
In the quest for reliability, time spent varnishing and polishing stainless is wasted.

7.
Ditto for time spent messing with iPads, iPhones and the like.

8.
Never ignore a strange noise.

9.
Don’t let inexperienced crew play with your gear without close supervision. Boat stuff is more fragile than you think and they will find ways to break it that you have never even dreamed of.

10.
Stuff is the enemy of good access.

11.
Good access is half the battle.

12.
Assuming the same amount of stuff, bigger boats are more reliable and easier to maintain than smaller ones—more room to work, more robust gear.

13.
Always work with really good light no matter how mundane the task. That way you see bad stuff that’s about to happen.

14.
You need a work bench, no matter how small, with a vice.

15.
Need a tool once, borrow it.

16.
Need a tool twice, buy it.

17.
Have a written parts inventory with storage locations.

18.
Have the shop and parts manuals for everything.

19.
If one member of a group of items breaks, replace them all. Standing rigging is a good example.

20.
If something breaks once, fix it.

21.
If something breaks twice, replace it.

22.
Replace anything for which parts are no longer made.

23.
When in doubt, don’t rebuild it, replace it.

24.
If it’s not broken, don’t replace it just because there is something new and cool available.

25.
Buy commercial gear whenever you can.

26.
Do routine maintenance yourself. You will see problems developing before they get critical.

27.
Delegate the grunt work—bottom painting comes to mind—so you can focus on the important stuff.

28.
Delegate highly skilled tasks you don’t do often.

29.
Always supervise anyone working on your boat. Not only can you stop screw ups, you can learn a lot too.

30.
The more time you spend planning a job before starting it, the less time it will take and the better the result will be.

31.
Keep a written maintenance schedule and log.

32.
Have a regular replacement schedule for vital things like standing rigging, and follow it.

33.
You will never do it all. Prioritize your to-do list into: vital, nice to do, someday (never gonna happen).

34.
For couples: Split up the skills that you need to be good at between you. Aspiring to both be equally good at everything (like the magazines tell you to) is BS, a waste of time, impossible, and sets you up for acrimony.

35.
Don’t be a gear pioneer.

36.
Beware the time suck of complexity.

37.
Perfect is the enemy of good.

38.
Don’t waste time making something, just because you can, that you can buy.

39.
Two things that should never be connected to the battery are the sails and the crapper.

40.
Um…err…um. (Forty sounds so much better than 39, don’t you think?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 40 regels van John Harries 19 sept 2013 07:45 #439878

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
groom schreef :
Vind de overige niet enkel small stuf.

Hier de lijst:

3.
Don’t install anything new for 12 months before a long voyage.

6.
In the quest for reliability, time spent varnishing and polishing stainless is wasted.

8.
Never ignore a strange noise.

26.
Do routine maintenance yourself. You will see problems developing before they get critical.

34.
For couples: Split up the skills that you need to be good at between you. Aspiring to both be equally good at everything (like the magazines tell you to) is BS, a waste of time, impossible, and sets you up for acrimony.

36.
Beware the time suck of complexity.

37.
Perfect is the enemy of good.

38.
Don’t waste time making something, just because you can, that you can buy.
Een mooi lijstje. Bovenstaande acht spraken mij het meest aan. Vooral de laatste drie sluiten haarscherp aan bij mijn eigen ervaring. En bij die van vele anderen, vermoed ik zomaar. Het 'spullenbaasjessyndroom' is symptomatisch voor veel ZF-ers volgens mij. De zaken steeds ingewikkelder maken en aansluitend jezelf blindstaren op perfectie.

Maar hee! Zoals ik al zei..

--
stegman
Laatst bewerkt: 19 sept 2013 07:46 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 40 regels van John Harries 19 sept 2013 10:39 #439940

Don’t waste time making something, just because you can, that you can buy.

die ga ik in mijn werkplaats hangen :laugh: :laugh:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 40 regels van John Harries 19 sept 2013 10:42 #439941

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
Noballast schreef :
Don’t waste time making something, just because you can, that you can buy.

die ga ik in mijn werkplaats hangen :laugh: :laugh:
O, ben jij er óók zo één?
Nou ja, kopen.. Je moet het wèl kunnen betalen, natuurlijk..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 40 regels van John Harries 19 sept 2013 12:03 #439996

groom schreef :
Vind de overige niet enkel small stuff.
Dat is een quote van hemzelf op zijn website. We hebben redelijk wat discussie gehad over wat voor zaken nu triviaal zijn en welke niet of in mindere mate. UIteindelijk zijn de 5 voornoemde zaken cruciaal voor levensbehoud, de andere zaken zouen mooi zijn als het zo was, maar zijn niet direct levensbedreigend als je in een afgelegen gebied zit.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 40 regels van John Harries 19 sept 2013 12:07 #440001

lodewijk stegman schreef :
Nou ja, kopen.. Je moet het wèl kunnen betalen, natuurlijk..
voor mijzelf heb ik de regel van de minste tijd voor ogen als ik beoordeel of ik zelf ga maken of niet.

Als ik bijvoorbeeld x uur moet werken om x euro te besparen, dan kijk ik ook even hoeveel uur ik moet werken om met dat bedrag x op de proppen te komen. Als werken voor geld minder tijd kost dan het zelf maken, dan koop ik het, als zelf maken minder tijd kost, dan zal ik dat zeker gaan doen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 40 regels van John Harries 19 sept 2013 12:14 #440004

groom schreef :
3.
Don’t install anything new for 12 months before a long voyage.
Deze ben ik het trouwens minder mee eens. Dat betekend dat je nooit weg kan als je jaarlijks een reisje met je boot gaat maken, of dat je nooit wat nieuws kan installeren.

Als het kritische systemen zijn, dan stel ik voor mezelf dat ik eerst een paar duizen mijl test zeil voordat ik een lange reis met de boot ga maken en er dus van afhankelijk zou kunnen zijn. Zijn het minder kritische systemen, dan kan het me al aanziendelijk minder schelen.

12 maanden is een lange tijd, en als je het grootste deel van deze tijd stil ligt, dan test je ook niets. Het is veel logischer om er een gezeilde/gevaren afstand aan te hangen dan een tijds duur (voor de meeste systemen)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 40 regels van John Harries 19 sept 2013 12:15 #440005

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Mooie lijst, mooie site!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat voor boot vaart hier in de sloot ???? 19 sept 2013 12:23 #440009

Erikdejong schreef :
12 maanden is een lange tijd, en als je het grootste deel van deze tijd stil ligt, dan test je ook niets. Het is veel logischer om er een gezeilde/gevaren afstand aan te hangen dan een tijds duur (voor de meeste systemen)
hangt er dus vanaf hoe vaak je een lange reis maakt.
Denk ook dat je die 12 maanden niet zo letterlijk moet nemen. Maar er zit wel een kern van waarheid in. Je moet geen nieuwe dingen willen gaan testen tijdens de reis zelf.
Hoewel dat kan ook wel, wanneer je zonder kan, of simpel terug kan naar de oude situatie. Ligt er ook aan wat je test. Als het een nieuwe mast betreft wordt het een ander verhaal :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 19 sept 2013 12:23 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat voor boot vaart hier in de sloot ???? 19 sept 2013 12:35 #440013

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18139
Precies, je kunt gerust nieuwe dingen testen onderweg, zo lang het maar niet 'mission critical' is of onbeheersbare risico's met zich meebrengt.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat voor boot vaart hier in de sloot ???? 19 sept 2013 12:39 #440017

Dat is precies wat ik bedoel!

Als de nieuwe magnetron in de keuken (niet die in de radar) er mee stopt terwijl we ergens halverwege de Atlantic zitten, dan kan me dat weinig schelen, als de ankerlier er halverwege een arktische expeditie mee stopt, dan heb je toch een probleem.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De 40 regels van John Harries 19 sept 2013 15:45 #440088

lodewijk stegman schreef :
Het 'spullenbaasjessyndroom' is symptomatisch voor veel ZF-ers volgens mij. De zaken steeds ingewikkelder maken en aansluitend jezelf blindstaren op perfectie.

Leg eens uit, wat heeft dit met veiligheid tov leuke hobbie temaken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De 40 regels van John Harries 19 sept 2013 15:54 #440094

en ook dat is een discussie punt. Tuurlijk kan je het beter kopen als het meer tijd en moeite en geld kost om het zelf te maken.
Maar het geeft ook wel heeeeel veel plezier en voldoening om het dan Wel zelf te maken.
En als je het zelf maakt kan je het ook precies afstemmen op je eigen eisen en wensen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De 40 regels van John Harries 19 sept 2013 15:59 #440102

roozeboos schreef :
Maar het geeft ook wel heeeeel veel plezier en voldoening om het dan Wel zelf te maken.
Dat is zeker waar, maar de insteek van John is dat als je alles zelf gaat doen, dat je nooit aan die lange reis toekomt waar je voor aan het voorbereiden bent.

Statistieken hebben uitgewezen dat meer dan de helft van alle boten die uitgerust worden voor een lange tot zeer lange reis, nooit het binnenwater waar de eigenaar woont/werkt verlaten omdat de boot zogezegd "niet klaar is". Daar is niets mis mee, de een geniet van het bouwen van de perfecte boot, en de ander van het maken van de perfecte reis, maar als je daadwerkelijk je boot als een vervoersmiddel gaat zien, dan kun je maar beter deze 40 stappen in acht nemen, anders kom je het binnenwater niet af, of ben je meer aan het sleutelen (of geld besteden) dan aan het zeilen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 19 sept 2013 15:59 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De 40 regels van John Harries 19 sept 2013 16:03 #440105

Erikdejong schreef :
roozeboos schreef :
Maar het geeft ook wel heeeeel veel plezier en voldoening om het dan Wel zelf te maken.
Dat is zeker waar, maar de insteek van John is dat als je alles zelf gaat doen, dat je nooit aan die lange reis toekomt waar je voor aan het voorbereiden bent.

Statistieken hebben uitgewezen dat meer dan de helft van alle boten die uitgerust worden voor een lange tot zeer lange reis, nooit het binnenwater waar de eigenaar woont/werkt verlaten omdat de boot zogezegd "niet klaar is". Daar is niets mis mee, de een geniet van het bouwen van de perfecte boot, en de ander van het maken van de perfecte reis, maar als je daadwerkelijk je boot als een vervoersmiddel gaat zien, dan kun je maar beter deze 40 stappen in acht nemen, anders kom je het binnenwater niet af, of ben je meer aan het sleutelen (of geld besteden) dan aan het zeilen.

Nooit klaar, die zijn er ook inderdaad. Maar het is maar net hoe je het benadert. Ik wil nog wel es wat inbouwen :S , maar test het dan op de Kaag. En kan de data online analyseren.
En zorg dat ik een plan B heb om toch verder te kunnen varen, mocht het toch ontploffen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De 40 regels van John Harries 19 sept 2013 16:06 #440106

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Erik mooi dat je hem hebt afgesplitst.

Voor ZF ook goed om te zien dat zijn ''mening'' over de ikkespullen niet op 40 maar al op 7 staan.... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De 40 regels van John Harries 19 sept 2013 16:12 #440109

En dat terwijl hij een van de grootste fans is van deze "troep" ;) kun je nagaan! (hij verkocht het zelfs in zijn winkel 30 jaar terug!)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De 40 regels van John Harries 19 sept 2013 16:18 #440114

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
waren er toen al ikke dingen... :blink:

Ben zelf groot gebruiker van regel 8. Niet alleen op de boot.
Laatst bewerkt: 19 sept 2013 16:19 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De 40 regels van John Harries 20 sept 2013 07:48 #440344

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
Erikdejong schreef :
lodewijk stegman schreef :
Nou ja, kopen.. Je moet het wèl kunnen betalen, natuurlijk..
voor mijzelf heb ik de regel van de minste tijd voor ogen als ik beoordeel of ik zelf ga maken of niet.

Als ik bijvoorbeeld x uur moet werken om x euro te besparen, dan kijk ik ook even hoeveel uur ik moet werken om met dat bedrag x op de proppen te komen. Als werken voor geld minder tijd kost dan het zelf maken, dan koop ik het, als zelf maken minder tijd kost, dan zal ik dat zeker gaan doen.
Dat is inderdaad de economische benadering en eigenlijk de enige goede.
Gelukkig zijn er genoeg dingen die niet passen of niet helemaal aan mijn eisen voldoen. Onschadelijk maken van mijn 'zelfmaak-obsessie' door therapeutisch ingrijpen kan dus voorlopig nog niet..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De 40 regels van John Harries 20 sept 2013 07:58 #440349

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
Erikdejong schreef :
groom schreef :
3.
Don’t install anything new for 12 months before a long voyage.
Deze ben ik het trouwens minder mee eens. Dat betekend dat je nooit weg kan als je jaarlijks een reisje met je boot gaat maken, of dat je nooit wat nieuws kan installeren.
Die 12 maanden zijn wel erg lang, inderdaad. En wat is een lange reis? Ik zeil nu vooral in de weekeinden en tijdens een vakantie van maximaal 3 weken. Desondanks gebruik ik de tijd voor zo'n vakantie wèl om nieuwe apparatuur te leren kennen en nieuw geinstalleerde handigheidjes in het gebruik te testen. Op vakantie kan ik geen complete werkplaats met me meeslepen en eventuele noodzakelijke modificaties moeten liefst daarvoor worden geregeld.
Dus je hebt gelijk: feitelijke vaardagen of gevaren mijlen zijn belangrijker dan de tijdsduur op zich.
Maar de algemene boodschap is: installeer geen nieuwe dingen als je direct daarna voor langere tijd in een situatie komt waarin problemen met die dingen niet, of niet snel kunnen worden opgelost. Dat is wat me aansprak.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De 40 regels van John Harries 20 sept 2013 08:14 #440352

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
Nachtvlinder schreef :
lodewijk stegman schreef :
Het 'spullenbaasjessyndroom' is symptomatisch voor veel ZF-ers volgens mij. De zaken steeds ingewikkelder maken en aansluitend jezelf blindstaren op perfectie.

Leg eens uit, wat heeft dit met veiligheid tov leuke hobbie temaken?
Hahaha.. Ja. waarschijnlijk voel je jezelf aangesproken. Of mijn uitspraak is volledig adacadabra voor je. In het laatste geval hoef je jezelf nergens zorgen over te maken en kun je mijn praatjesmakerij gewoon vergeten.

Je brengt overigens 'veiligheid' nu als voornaamste sleutelbegrip in de discussie. Verpakt in een vraag die eigenlijk ook om verduidelijking vraagt.

'Veiligheid' en 'spullenbaasjes' zijn geen begrippen die noodzakelijkerwijs een hele duidelijke relatie hebben, wat mij betreft.
Veiligheid is voor sommigen ook een soort obsessie, dat geloof ik wel. In de zin dat het alles overruled en elke aanschaf rechtvaardigt.
Zo zit ik niet in elkaar. Veiligheid is zelden uit mijn gedachten, maar in mijn belevingswereld is dat minder afhankelijk van apparatuur dan van je eigen instelling en gevoeligheid voor situaties en handelwijzen.
Toen ik hierboven over "spullenbaasjes", "ingewikkeld maken" en "perfectie" schreef, dacht ik dus niet in de eerste plaats aan veiligheid.
Jij wèl, zo te zien.

Tijd voor uitleg van jouw kant..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl