Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Noordzeeclub, voorstel nieuwe klasse-indeling

Noordzeeclub, voorstel nieuwe klasse-indeling 14 okt 2013 06:18 #447627

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Zojuist kreeg ik het voorstel van de klasse indeling orc 2014 binnen.
Klasse

Klassengrenzen

Klasse

Klassengrenzen

ORC 1

GPH< 610

IRC 1

TCC=>1.045

ORC 2

610<=GPH<645

IRC 2

TCC<1.045

ORC 3

645<=GPH<710

IRC 3 (alleen Breskens)

TCC<0.980

ORC 4

GPH=<710



Mijn indruk is dat het in de richting lijkt, maar dat de ORC2 vrij smal (in bandbreedte) en de ORC3 juist erg breed is. De ORC4 lijkt me nu trouwens helemaal leeg gelopen.
Of hebben jullie een andere indruk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordzeeclub, voorstel nieuwe klasse-indeling 14 okt 2013 09:18 #447665

Dit Indelingsvoorstel is al een stukken beter dan de 2013 indeling. Of ORC2 weer volledig gaat herstellen van dit experiment zullen we moeten gaan zien.

Ben wel benieuwd naar de redenen van vele meetbriefhouders om niet mee te doen aan de wedstrijden met upwind downwind banen.
Laatst bewerkt: 14 okt 2013 09:23 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordzeeclub, voorstel nieuwe klasse-indeling 14 okt 2013 10:57 #447683

nou, beetje gek is het wel....

bij de 24Uurs 2013 heeft het het volgende effect:

- ORC1 was 15 blijft 15 deelnemers
- ORC2 was 32 wordt 36
- ORC3 was 35 wordt 41 (de grootste klasse wordt nog groter....)
- ORC4 was 26 wordt 16....

Voor het ORC-circuit (10 wedstrijden) zal het eenzelfde effect hebben.

2013 ORC1 was 46 deelnemers, blijft zo
ORC2 was 43, wordt ca 50
ORC3 was 67, wordt ca 78
ORC4 was 40, wordt dan ca 25

ik vind het geen verbetering...
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 14 okt 2013 13:32 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordzeeclub, voorstel nieuwe klasse-indeling 14 okt 2013 11:33 #447688

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Precies, dat die gedacht had ik ook. Orc 3 lijkt mij te groot worden in relatie tot de omliggende klasses.
Oplossing lijkt mij bandbreedte ORC 1 en 2 oprekken en 3 versmallen ten gunste van orc 4 en 2. Je zou toch ongeveer een 25% aandeel per klasse moeten nastreven? Hoewel het voor Orc4 wel lastig is om een eerlijk veld te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordzeeclub, voorstel nieuwe klasse-indeling 14 okt 2013 11:56 #447692

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 692
Is gewoon weer terug naar de indeling van 2012. Door de indeling in 2013 wilden ze de velden wat gelijkmatiger verdelen, de orc 4 zou wat groter worden, maar dat is niet gelukt.

Vorig jaar was er nogal wat discussie omdat sommige boten ineens uit hun klasse vielen en in een ander veld moesten varen, terwijl ze dat liever niet deden. Je hebt altijd wel een paar boten die op de grens zitten, maar het is niet prettig als je ieder jaar heen en weer geslingerd wordt tussen 2 klasses.

Jarenlang was de tendens dat de boten steeds groter en sneller werden, dus ORC2 en ORC 1 werden steeds groter, maar met het huidige economische klimaat zal het waarschijnlijk eerder de andere kant op gaan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordzeeclub, voorstel nieuwe klasse-indeling 14 okt 2013 11:57 #447693

Je moet niet naar het totaal aantal boten in het jaarklassement kijken maar naar het aantal deelnemers per wedstrijd.

Dan zie je, anders dan in ORC 3, dat de verschillen heel anders liggen en ORC 2 regelmatig de 10 boten niet meer haalde in 2013. o.a. Y-Toren, Almere, Lenco, NK Zuid, ZZW


Gemiddelde boot in ORC 2 is dik 10 jaar oud met ieder jaar een verdwaalde recente boot van dealer/importeur er tussen. Dus dat op voet de economische ontwikkelingen volgen valt allemaal nogal mee.

ORC 4 was al over en sluiten en dat is het nog steeds. Klinkt natuurlijk niet sympathiek maar het is een feit dat op een enkele boot na (White Hawk ex ORC3) vaart niemand > 1 pot per jaar.
Laatst bewerkt: 14 okt 2013 12:13 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordzeeclub, voorstel nieuwe klasse-indeling 14 okt 2013 12:13 #447694

noggeentweerechterhanden schreef :
Je moet niet naar het totaal aantal boten in het jaarklassement kijken maar naar het aantal deelnemers per wedstrijd.

Dan zie je dat de verschillen heel anders liggen en ORC 2 regelmatig de 10 boten niet meer haalde in 2013. o.a. Y-Toren, Almere, Lenco, NK Zuid, ZZW


ORC 4 was al over en sluiten en dat is het nog steeds. Klinkt natuurlijk niet sympathiek maar het is een feit dat op een enkele boot na (White Hawk ex ORC3) vaart niemand > 1 pot per jaar.

er is vast een verband tussen totaal aantal in klassement en deelnemers per evenement....

En waarom niet de kleinste 30% van de ORC3 naar de ORC4?
Hebben die ook wat en hoef ik niet tegen 70 boten te varen...
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordzeeclub, voorstel nieuwe klasse-indeling 14 okt 2013 12:19 #447696

Hier kan iedereen zelf zien en conclusies trekken uit het aantal deelnemers per potje

www.noordzeeclub.nl/wp-content...Competitie-20131.pdf

Geef eens een goeie reden om ORC4 te reanimeren met active ORC 3 zeilers terwijl daar geen interesse lijkt te zijn om meerdere wedstrijdjes per jaar elders in het land te varen.
Laatst bewerkt: 14 okt 2013 12:29 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordzeeclub, voorstel nieuwe klasse-indeling 14 okt 2013 12:26 #447699

Baasklusje schreef :
En waarom niet de kleinste 30% van de ORC3 naar de ORC4?
Hebben die ook wat en hoef ik niet tegen 70 boten te varen...

Dan worden de verschillen in ORC 4 veel te groot. Als je kijkt naar de Deltaweek 2013 dan zijn de verschillen al veel te groot:
www.deltaweek.nl/p/1/316/deelnemers

Snelste boot in ORC4: White Hawk - Beneteau First 31.7. GPH: 694,4
Langzaamste boot in ORC4: Furie - Dehler Sprinta. GPH: 843,9

Dit levert verschillen in gezeilde tijd op van enkele uren, zoals blijkt uit de wedstrijd van zaterdag:
Gezeilde tijd White Hawk: 4:10:56
gezeilde tijd Furie: 5:10:48
De traagste boot heeft er zelfs langer over gedaan, 5:21:04.
Met zulke grote onderlinge verschillen is het niet meer mogelijk om op rating tegen elkaar te varen. De verschillen in stroming en wind worden dan veel te groot. Als je nog meer boten van ORC3 naar ORC4 verschuift worden deze verschillen alleen maar groter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordzeeclub, voorstel nieuwe klasse-indeling 14 okt 2013 12:46 #447704

Sturgeon22 schreef :

Dan worden de verschillen in ORC 4 veel te groot. Als je kijkt naar de Deltaweek 2013 dan zijn de verschillen al veel te groot:
www.deltaweek.nl/p/1/316/deelnemers

goede reden om bij de Deltaweek (als enige met zoveel kleine bootjes) de ORC5 weer in te voeren?


Bijlagen:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 14 okt 2013 13:16 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordzeeclub, voorstel nieuwe klasse-indeling 14 okt 2013 13:04 #447717

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 692
Baasklusje schreef :
En waarom niet de kleinste 30% van de ORC3 naar de ORC4?
Hebben die ook wat en hoef ik niet tegen 70 boten te varen...

Dat is precies wat de White Hawk dit jaar is gebeurd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordzeeclub, voorstel nieuwe klasse-indeling 14 okt 2013 13:20 #447725

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1078
In de ORC3 hadden we dit jaar mooie startvelden. Ik was daar wel blij mee, maar ik snap dat met name ORC2 wat moppert over de teruggelopen aantallen.
Al met al vind ik dit een prima oplossing. Ik wil niet de ORC4 in (zit nu onderaan ORC3).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordzeeclub, voorstel nieuwe klasse-indeling 14 okt 2013 13:27 #447728

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
@baasklusje, het aantal deelnemers in de ORC-2 bij de 24-uurs was 32 en niet 23, ORC 2 en 3 waren dus ongeveer even groot!

Maar toch, ORC 2 was dit jaar gemiddeld genomen een stuk kleiner dan vorig jaar (in de wedstrijden die meetellen voor de jaarkalender). De klassengrenzen spelen een rol maar daarnaast zij. Er nog meer factoren:
- de economie, waardoor er inderdaad nauwelijks nieuwe grotere wedstrijdschepen bij komen
- dit jaar waren er verschillende evenementen NSR, Lenco waarbij we met de J/109 eigen start en klassement hadden met 9 resp. 6 boten, allemaal ORC-2 boten
- drempel voor de serieuze wedstrijden wordt eerder hoger dan lager (geld, bemanningslicentie, veiligheidsplan etc.). Die papierwinkel zal best belangrijk zijn maar schrikt veel potentiële deelnemers bij voorbaat af.

Kortom, aanpassing van de grens tussen ORC 2 en 3 is goed maar er is meer aan de hand. Ik ben bang dat deelname aantallen hier de komende jaren onder druk blijven staan. Groei zit in laagdrempelige wedstrijden zoals Kwartton cup, toerklassen winterwedstrijden (bij Grevelingen wintercup de grootste klassen), diverse havenwedstrijdjes etc.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordzeeclub, voorstel nieuwe klasse-indeling 14 okt 2013 13:32 #447731

Big Time schreef :
@baasklusje, het aantal deelnemers in de ORC-2 bij de 24-uurs was 32 en niet 23, ORC 2 en 3 waren dus ongeveer even groot!

mijn typefout, excuus, zal het herstellen als ik er nog bij kan...
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordzeeclub, voorstel nieuwe klasse-indeling 14 okt 2013 13:36 #447734

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1078
Nou, v.w.b. de bemanningslicentie ben ik het eens met Big Time. Wat een ZINLOOS werk (voor mij om het iedereen achter de broek aan te zitten en het bij te houden, voor de bemanning om het te regelen), zeg. Ik ben er echt klaar mee. Ik wil alleen maar een stukkie sportief zeilen, ben geen administrateur...
Laatst bewerkt: 14 okt 2013 13:38 door Reganto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordzeeclub, voorstel nieuwe klasse-indeling 14 okt 2013 14:14 #447745

  • Calypso
  • Calypso's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 514
Tien-10 schreef :
Nou, v.w.b. de bemanningslicentie ben ik het eens met Big Time. Wat een ZINLOOS werk (voor mij om het iedereen achter de broek aan te zitten en het bij te houden, voor de bemanning om het te regelen), zeg. Ik ben er echt klaar mee. Ik wil alleen maar een stukkie sportief zeilen, ben geen administrateur...

Kom nou op zeg, drie klikjes op de site van het Watersportverbond en het is geregeld...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordzeeclub, voorstel nieuwe klasse-indeling 14 okt 2013 14:39 #447756

Baasklusje schreef :

goede reden om bij de Deltaweek (als enige met zoveel kleine bootjes) de ORC5 weer in te voeren?

Deltaweek lijkt inderdaad een uitzondering
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordzeeclub, voorstel nieuwe klasse-indeling 14 okt 2013 14:45 #447758

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 699
Ik heb de indruk dat een aantal*) "oudere" Orc 2 boten anders zijn gaan wedstrijdvaren. Wel 24-uurs, Schuttevaar, Camr en nu ook de Duo wedstrijden, maar geen oktoberraces en dergelijke meer. Het is altijd al heel lastig geweest om een vaste bemanning bij elkaar te houden en de zaken organisatorisch rond te krijgen.

Dit pleit voor een groei in de orc 4, maar schijnbaar spreken concepten als de 1/4 ton cup meer mensen aan.

*) op basis van een paar schepen, of de stellingname klopt weet ik dus niet zeker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordzeeclub, voorstel nieuwe klasse-indeling 14 okt 2013 15:10 #447767

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Er is inderdaad al enige tijd groei in de zogenaamde shorthanded wedstrijden (50mijl, 40mijl Bru, 100mijl etc.). De Camrace van vorig jaar was ook goed bezocht.
Ook lijken er meer boten minder of geen wedstrijden te varen. De 24 uurs is een voorbeeld met maar 500+ boten ipv 800 aan de start.
De meeste schepen met bemanning varen circa 2 a 3 `grote`evenementen (ik heb er dit jaar ook maar 1 gevaren tegen normaal 4) en sparren de rest van het jaar op de club. Agenda´s lijken wel steeds lastiger te matchen.

Maar, dit zou je toch evenredig in alle klassen terug moeten zien?
Is het probleem dan een trend (als die er is) dat de up- en downwind evenementen in populariteit harder afnemen, dan de andere (die meer een fanatiek gezellig tochtje in het weekend zijn?

Als dat zo is, dan kan je shufflen in de klasse indeling wat je wilt, maar los je feitelijk niets op.

Voor mij geld dat ik geen zin had om ORC 4 (GPH 709,9) te varen. Upwind vaar ik bijna een mijl harder dan de meeste bootjes in die klasse (het White Hawk syndroom) en daar heb ik dan geen wedstrijdgevoel.

Ik denk een lastige opgave...
Laatst bewerkt: 14 okt 2013 15:11 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordzeeclub, voorstel nieuwe klasse-indeling 14 okt 2013 15:17 #447771

Jedre schreef :
Agenda´s lijken wel steeds lastiger te matchen.

Maar, dit zou je toch evenredig in alle klassen terug moeten zien?
volgens mij niet....
een kleine ORC4 boot vaar je met 3 mensen.
De winnaar van Oktoberraces in ORC1 had 11 man aan boord... dat is heel wat lastiger qua agenda.
Maar toch is ORC4 net zo klein als ORC1 (en er zijn zeker veel meer ORC4 bootjes dan ORC1 boten)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 14 okt 2013 15:17 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordzeeclub, voorstel nieuwe klasse-indeling 14 okt 2013 15:26 #447777

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Daar heb je een punt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordzeeclub, voorstel nieuwe klasse-indeling 15 okt 2013 13:19 #448045

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1078
Calypso schreef :
Kom nou op zeg, drie klikjes op de site van het Watersportverbond en het is geregeld...
Voor de bemanning wel, ja.

Voor de schipper:
Iedereen hiervan verwittigen en bijhouden of het al is geregeld.
Alles in de bemanningslijst invullen.
De lijst moet per regatta ondertekend en ingeleverd worden (handig met het handtekening verzamelen, als je de lijst moet inleveren op vrijdagavond/zaterdagochtend vroeg en de bemanning komt pas op zaterdag a/b).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordzeeclub, voorstel nieuwe klasse-indeling 15 okt 2013 14:15 #448054

Tien-10 schreef :
Calypso schreef :
Kom nou op zeg, drie klikjes op de site van het Watersportverbond en het is geregeld...
Voor de bemanning wel, ja.

Voor de schipper:
Iedereen hiervan verwittigen en bijhouden of het al is geregeld.
Alles in de bemanningslijst invullen.
De lijst moet per regatta ondertekend en ingeleverd worden (handig met het handtekening verzamelen, als je de lijst moet inleveren op vrijdagavond/zaterdagochtend vroeg en de bemanning komt pas op zaterdag a/b).

+1

En wanneer ze geboren zijn en hun email adres... en allemaal op een klam a4 tje

Tip voor het watersportverbond > kijk een keer bij de paardensportt. Daar koppel je je één keer aan een bepaald paard ook van verschillende eigenaren en vervolgens selecteer je per event online als eigenaar of als ruiter een bepaalde ruiter/paard combo (lees bemanning/boot).
Per event klik je aan met welke ruiters/paarden combinaties je uitkomt in wedstrijd en klaar. Ruiter krijgt automatsch een email dat ie op de lijst staat. (Toch meestal dezelfde voor een bepaalde periode). Is tevens inschrijving voor het event en automatsche incasso van het inschrijfgeld. Easy. Event kan online één uitdraai maken en heeft alles in een keer klaar. Dat scheeelt pakken werk.
Laatst bewerkt: 15 okt 2013 14:22 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordzeeclub, voorstel nieuwe klasse-indeling 15 okt 2013 17:00 #448103

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Het probleem met de bemanningslicentie is niet dat het een paar clicks per licentie is maar dat het een nieuw punt op de to-do lijst is zonder merkbare toegevoegde waarde. Een lijst die met een ORC-2 boot en bemanning bestaande uit 6-8 personen toch al uitgebreid is. Een voorbeeldje voor de NSR-inshores:
- welke teamleden willen en kunnen, zijn er vacante plekken, wie wordt invaller(s) en wie gaat dit regelen?
- delivery heen, wie regelt dit en wanneer varen we de boot heen (ca. 60 mijl)?
- delivery terug idem
- eten, boodschapenlijst, wie regelt de bootschapen?
- wie slapen er aan boord, wie rijden er terug naar Noord-Holland, wie chauffeurt?
- welke zeilen gaan er mee? moeten we vooraf nog wisselen?
- is de veiligheidsuitrusting zoals vuurpijlen, houten proppen, 2 putsen, anker met loodlijn. reserveval(len), gereedschap ec. etc. etc. compleet. Zo niet, wie vult op tijd aan?
- is het onderwaterschip helemaal schoon / schoon genoeg? Zo niet, zwemmen of kranen
- is de boot zo leeg mogelijk? dus potten en pannen van boord, kussens uit de voorhut / genakerberging, reservevoorraden en overbodige kleding van boord

Best een flinke lijst dus naast werk en gezin is voor ons team 3-4 grote wedstrijden per jaar inderdaad het maximaal haalbare. Voeg daarbij running costs van ca. 12.000 per jaar en je begrijpt waarom je behoorlijk maf van (wedstrijd)zeilen moet zijn wil dit meerdere seizoenen op redelijk niveau kunnen volhouden.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Laatst bewerkt: 15 okt 2013 17:01 door Big Time.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordzeeclub, voorstel nieuwe klasse-indeling 15 okt 2013 18:55 #448169

@bigtime. Das nog een kort lijstje. Misschien zet ik in een dolle bui onze online to do list wel eens public. Wij zoeken bij wijze van spreken nog een compliance manager voor de boot.

Bemanningslicentie is here to stay ben ik bang. Om IOC centjes veilig te stellen zal er wel geen weg terug zijn. Doping zaken en andere Angelsaksische legal fuss. Dus als het toch moet doe het dan in een keer goed en maak het gemakkelijk.

Dat gekloot met overal inschrijven. Daar moet anno 2013 van al die meetbrief knaken met wat IT toch een normale interface voor te bouwen zijn. Gewoon inloggen 3,4 of vijf events aanklikken, bemanning uit het lijstje d'r bij en klaar.

Antwerprace heeft het b.v. goed voor elkaar. Inschrijven is gewoon je boot uit ALLE beschikbare meetbrieven selecteren. Alle NAW gegevens in een keer goed. Alleen aannpassen wat niet klopt. Vervolgens Klik je via Ogone op de betaalwijze bank/cc/overschrijving, bedrag aftikken en klaar is pappa.

Maar dat is BE he. In NL komen ze alleen maar wat je moet maar niet met oplossingen.
Laatst bewerkt: 15 okt 2013 19:17 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl