Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Windskip, een nieuwtje uit Noorwegen.

Windskip, een nieuwtje uit Noorwegen. 07 nov 2013 10:07 #455058

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12594
bootblog.nl/romp-moet-werken-a...bij-noors-windschip/

Vraag me af of dit gebakkie bij een leuk herfststormpje nog overeind blijft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Windskip, een nieuwtje uit Noorwegen. 07 nov 2013 10:09 #455059

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 877
tis net een vliegdekschip! :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Windskip, een nieuwtje uit Noorwegen. 07 nov 2013 10:27 #455066

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Albert 45 schreef :
bootblog.nl/romp-moet-werken-a...bij-noors-windschip/

Vraag me af of dit gebakkie bij een leuk herfststormpje nog overeind blijft.

Je kunt het wel lullig een " gebakkie" noemen maar Noren zijn niet dom en hebben door tijd heen grotere prestaties geleverd dan de NL ers. Maar goed dat is de kif ! B)

Nog een fotootje en wat tekst die een ander daglicht werpt wat het zou moeten gaan worden.

Project Vindskip™
The relative wind is a crucial factor in designing aircrafts, trains, propellers and sailing boats. But for the design of commercial vessels, this is a revolutionary brand new way of thinking. Inspired by the aerospace industry and the sailboat environment, the Vindskip is designed to utilize wind for propulsion. The unique is the shape of the hull, both above and below the water line.

Sustainable sea transport is dependent of the development of a new technology that can utilize the renewable resources on the sea. The wind has been made predictable thanks to modern meteorology. Through a computerized weighting of a steady flow of meteorological information, a computer program can calculate the best route taking advantage of the available wind energy. This makes it easy for the captain of Vindskip™ selecting the best course to propel the ship

Purpose
To develop concept Vindskip™ hybrid merchant vessel for sustainable sea transport to an optimal form and function.

Function
A vessel with a hull shaped like a symmetrical air foil going in the relative wind, will generate an aerodynamic lift giving a pull in the ships direction, within an angular sector of the course. This is Vindskip’s Wind Power System. The relative wind, measured on board a ship, is given by the ships course and speed and the direction and strength of the True Wind.


Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 07 nov 2013 10:44 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Windskip, een nieuwtje uit Noorwegen. 07 nov 2013 10:41 #455070

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
slim ontwerp. Snap alleen niet waar de "lift" vandaan komt zolang beide zijden even lang zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Windskip, een nieuwtje uit Noorwegen. 07 nov 2013 10:42 #455071

svalk schreef :
Noren zijn niet dom en hebben door tijd heen grotere prestaties geleverd dan de NL ers
Noren zijn inderdaad verre van dom, maar deze uitspraak ben ik het toch niet eme eens.

Behalve wat specifieke offshore schepen waar wat niet bevestigde claims over bestaan, komt er niets bijzonders uit Noorwegen wat scheepsbouw betreft, terwijl er maar 1 landje in de wereld is waar je de meest gecompliceerde schepen ter ereld kunt laten bouwen; baggerschepen. En zodra er een groot of moeilijk scheepsbouw project is, dan is er eigenlijk altijd wel een Nederlander die de leiding heeft.
Over andere vakgebieden zal ik verder niet oordelen, maar je stelling ben ik het niet mee eens als het op scheepsbouw aankomt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Windskip, een nieuwtje uit Noorwegen. 07 nov 2013 10:44 #455073

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12594
svalk schreef :
Albert 45 schreef :
bootblog.nl/romp-moet-werken-a...bij-noors-windschip/

Vraag me af of dit gebakkie bij een leuk herfststormpje nog overeind blijft.

Je kunt het wel lullig een " gebakkie" noemen maar Noren zijn niet dom en hebben door tijd heen grotere prestaties geleverd dan de NL ers. Maar goed dat is de kif ! B)

Heb niets tegen de Noren maar vraag me wel in alle eerlijkheid af hoe dit gebakkie zich in 10 bft. gedraagt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Windskip, een nieuwtje uit Noorwegen. 07 nov 2013 10:45 #455075

Albert 45 schreef :
Heb niets tegen de Noren maar vraag me wel in alle eerlijkheid af hoe dit gebakkie zich in 10 bft. gedraagt.
Ik heb er ook zo mijn twijfels over. Zeker als je ziet hoe hoog de bemanning boven water zit, zeeziekte zal veel voorkomen op een dergelijk scheepje...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Windskip, een nieuwtje uit Noorwegen. 07 nov 2013 10:48 #455080

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Erikdejong schreef :
svalk schreef :
Noren zijn niet dom en hebben door tijd heen grotere prestaties geleverd dan de NL ers
Noren zijn inderdaad verre van dom, maar deze uitspraak ben ik het toch niet eme eens.

Behalve wat specifieke offshore schepen waar wat niet bevestigde claims over bestaan, komt er niets bijzonders uit Noorwegen wat scheepsbouw betreft, terwijl er maar 1 landje in de wereld is waar je de meest gecompliceerde schepen ter ereld kunt laten bouwen; baggerschepen. En zodra er een groot of moeilijk scheepsbouw project is, dan is er eigenlijk altijd wel een Nederlander die de leiding heeft.
Over andere vakgebieden zal ik verder niet oordelen, maar je stelling ben ik het niet mee eens als het op scheepsbouw aankomt.

Aaahhh. Een beetje toch wel Erik ? ;) Baggeren in Noorwegen ? hmm, where can that be ?
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Windskip, een nieuwtje uit Noorwegen. 07 nov 2013 11:43 #455095

Ik zeg niet dat ze baggeren in Noorwegen, wat ik wel zeg is dat het mij niet bekend is wat voor geavanceerds er dan wel uit Noorwegen afkomstig is ;)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Windskip, een nieuwtje uit Noorwegen. 07 nov 2013 11:50 #455098

Ach , er zijn wel meer schepen waarvan je je soms afvraagt of ze niet omkieperen.
Deze ben ik al heel wat keren tegengekomen op de Eems.
Vervoerd VW's vanaf Emden naar Japan en Japanners terug (autos dan :laugh: )
Kwestie van rekenen denk ik .
Ad
Laatst bewerkt: 07 nov 2013 11:51 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Windskip, een nieuwtje uit Noorwegen. 07 nov 2013 12:00 #455101

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7001
Ja, echt wel! Het Vikingschip was destijds best wel een goed ontwerp. :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Windskip, een nieuwtje uit Noorwegen. 07 nov 2013 12:08 #455103

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12594
Zo'n varend flatgebouw - van de Grimaldiline - presteerde het zo'n vijf jaar geleden om, nota bene voor de kant liggend, in de Antwerpse haven om te sodemieteren.
Geef mij maar een lage opbouw en een flink stuk lood in de kiel of, desnoods als het niet anders kan, een multihul. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Windskip, een nieuwtje uit Noorwegen. 07 nov 2013 13:08 #455117

Albert 45 schreef :
Zo'n varend flatgebouw - van de Grimaldiline - presteerde het zo'n vijf jaar geleden om, nota bene voor de kant liggend, in de Antwerpse haven om te sodemieteren.
Geef mij maar een lage opbouw en een flink stuk lood in de kiel of, desnoods als het niet anders kan, een multihul. ;)

Hmm , de eerste keer dat ik dat geval tegenkwam was op de Ems voor de haven van Emden waar hij net vertrok/keerde .
Dan vraag je je toch wel af wat daar aan komt als je die muur voor je ziet. :ohmy:
Was ongeveer 2 uur 'snachts en ik moest n.b. van de "Küstenwache" dik 30 minuten wachten voor ik de haven in mocht. :angry:

Ad
Laatst bewerkt: 07 nov 2013 13:08 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Windskip, een nieuwtje uit Noorwegen. 07 nov 2013 13:26 #455121

Als je kijkt naar de maritieme sector van Nederland is dat toch wel enorm vegeleken met ons oppervlakte. Neem bijvoobeeld boskalis/ smit (bergers) die nu de deal hebben voor de costa concordia om zij s'werleds grootste half afzinkbare schip hebben (de migthy servent zoveel). Wat me vooral laat twijfelen aan de werking van het noorse schip is de werking van de "zeilen". Je kan ze namelijk niet aanpassen aan winkracht en richting. Het idee is leuk, al lijkt me zo'n enorme kite aan een mastje handiger (die kan je tenminste ook neerhalen of loslaten als het mis drijgt te gaan).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Windskip, een nieuwtje uit Noorwegen. 07 nov 2013 13:50 #455127

Albert 45 schreef :
Zo'n varend flatgebouw - van de Grimaldiline - presteerde het zo'n vijf jaar geleden om, nota bene voor de kant liggend, in de Antwerpse haven om te sodemieteren.
Geef mij maar een lage opbouw en een flink stuk lood in de kiel of, desnoods als het niet anders kan, een multihul. ;)


Vorige week nog had ik het genoegen om op dit varend flatgebouw te logeren. Vanaf de waterlijn zo'n 15 verdiepingen hoog en misschien nog hooguit drie daaronder. Onvoorstelbaar dat dit overeind kan blijven bij een beetje storm (en afgezien van mogelijk in de weg liggende rotsjes die niet opzij willen) We gaan er maar van uit dat het gewichtszwaartepunt juist berekend is, toch geeft die multihull mij wel een vertrouwder gevoel

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Windskip, een nieuwtje uit Noorwegen. 07 nov 2013 13:53 #455129

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Noballast schreef :
Albert 45 schreef :
Zo'n varend flatgebouw - van de Grimaldiline - presteerde het zo'n vijf jaar geleden om, nota bene voor de kant liggend, in de Antwerpse haven om te sodemieteren.
Geef mij maar een lage opbouw en een flink stuk lood in de kiel of, desnoods als het niet anders kan, een multihul. ;)


Vorige week nog had ik het genoegen om op dit varend flatgebouw te logeren. Vanaf de waterlijn zo'n 15 verdiepingen hoog en misschien nog hooguit drie daaronder. Onvoorstelbaar dat dit overeind kan blijven bij een beetje storm (en afgezien van mogelijk in de weg liggende rotsjes die niet opzij willen) We gaan er maar van uit dat het gewichtszwaartepunt juist berekend is, toch geeft die multihull mij wel een vertrouwder gevoel


Ja, en van zo'n "flatgebouw" wil je niet dat de ballastpomp toevallig uitvalt laat staan het hele systeem tript. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Windskip, een nieuwtje uit Noorwegen. 07 nov 2013 13:59 #455132

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1742
nardus schreef :
slim ontwerp. Snap alleen niet waar de "lift" vandaan komt zolang beide zijden even lang zijn.

Zoals in de specificaties omschreven staat is het een symmetrische vleugel die lift genereert louter door de hoek met de wind. Bedenk daarbij dat die kracht - gebaseerd op Newton - belangrijker is dan de lift die gegenereerd wordt door het profiel, gebaseerd op Bernoulli.
Als het andersom was zou een vliegtuig nooit ondersteboven kunnen vliegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Windskip, een nieuwtje uit Noorwegen. 07 nov 2013 14:14 #455133

met die cat, is er een van fred olsen, ben ik een paar keer van tenerife naar gr canaria gevaren. gaat erg hard, vaart recht op, maar bij een beetje zeegang moet al gauw iedereen op zijn stoeltje blijven.
ik heb meegemaakt dat dat ding schuivers maakte van tientallen meters.
onvoorstelbaar, het ding weegt echt wel een paar ton denk ik zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Windskip, een nieuwtje uit Noorwegen. 07 nov 2013 14:16 #455134

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Knar schreef :
nardus schreef :
slim ontwerp. Snap alleen niet waar de "lift" vandaan komt zolang beide zijden even lang zijn.

Zoals in de specificaties omschreven staat is het een symmetrische vleugel die lift genereert louter door de hoek met de wind. Bedenk daarbij dat die kracht - gebaseerd op Newton - belangrijker is dan de lift die gegenereerd wordt door het profiel, gebaseerd op Bernoulli.
Als het andersom was zou een vliegtuig nooit ondersteboven kunnen vliegen.

Of zoals bij een kiel. Die genereert ook lift over beide boegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Windskip, een nieuwtje uit Noorwegen. 07 nov 2013 14:23 #455141

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
sietse-ten schreef :
met die cat, is er een van fred olsen, ben ik een paar keer van tenerife naar gr canaria gevaren. gaat erg hard, vaart recht op, maar bij een beetje zeegang moet al gauw iedereen op zijn stoeltje blijven.
ik heb meegemaakt dat dat ding schuivers maakte van tientallen meters.
onvoorstelbaar, het ding weegt echt wel een paar ton denk ik zo.

Ik heb hetzelfde meegemaakt Sietse tussen Frederikshavn en Goteborg. Deze multihuls hebben dan ook een behoorlijk windbeperking terwijl de " flatgebouwen" gewoon doorvaren.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Windskip, een nieuwtje uit Noorwegen. 07 nov 2013 18:59 #455225

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Knar schreef :
nardus schreef :
slim ontwerp. Snap alleen niet waar de "lift" vandaan komt zolang beide zijden even lang zijn.

Zoals in de specificaties omschreven staat is het een symmetrische vleugel die lift genereert louter door de hoek met de wind. Bedenk daarbij dat die kracht - gebaseerd op Newton - belangrijker is dan de lift die gegenereerd wordt door het profiel, gebaseerd op Bernoulli.
Als het andersom was zou een vliegtuig nooit ondersteboven kunnen vliegen.

Bernouli ? ze hebben het over een nacra profiel. Een varende kiel/roer dus. Dat zou betekenen dat als een zeilboot op de kant staat een voowaarste kracht bestaat bij bepaalde windhoeken. Das nieuw voor mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Windskip, een nieuwtje uit Noorwegen. 07 nov 2013 19:56 #455247

Erikdejong schreef :
svalk schreef :
Noren zijn niet dom en hebben door tijd heen grotere prestaties geleverd dan de NL ers
Noren zijn inderdaad verre van dom, maar deze uitspraak ben ik het toch niet eme eens.

Behalve wat specifieke offshore schepen waar wat niet bevestigde claims over bestaan, komt er niets bijzonders uit Noorwegen wat scheepsbouw betreft, terwijl er maar 1 landje in de wereld is waar je de meest gecompliceerde schepen ter ereld kunt laten bouwen; baggerschepen. En zodra er een groot of moeilijk scheepsbouw project is, dan is er eigenlijk altijd wel een Nederlander die de leiding heeft.
Over andere vakgebieden zal ik verder niet oordelen, maar je stelling ben ik het niet mee eens als het op scheepsbouw aankomt.
Inderdaad..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Windskip, een nieuwtje uit Noorwegen. 08 nov 2013 18:08 #455571

  • jan.u
  • jan.u's Profielfoto
Gezien de tekening gaat de winst verloren aan laad volume, hij zou 2 maal moeten varen tegen over het laad volume van een vracht schip van gelijke lengte, vracht schepen met hulp zeilen hebben het ook niet gered maar het idee is leuk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl