Proost schreef :
CMO schreef :
Ja, kan prima met bmm. Het model ed van het schip is meer bepalend dan een inboard of bmm
Oh? vandaar dat de beroepsvaart het ook toepast met al die mooi gelijnde schepen?. Al worden ze tegenwoordig bijgestaan door stern en bow thrusters, er is een tijd geweest dat die dingen geen algemeen goed waren en gebruik gemaakt werd door middel van lijnen voor de aanleg en afvaart. Zowel gezet als voor- of achterspring maar ook wel achteruit aan de kant van het vaarwater gezet om de kop vrij te krijgen. Dan draait de kop van de boot weg op de kont
. Dat het met onze boten wat lastiger gaat is vooral doordat ze relatief licht zijn en de wind een flinke invloed kan hebben. Het is wel situatieafhankelijk wat toegepast kan worden.
In mijn vrije tijd vaar ik veel als schipper op oude voormalige vrachtscheepjes. Zonder boegschroef e.d. Voor het af en aanmeren maken we dus ook veel gebruik van springen en trossen.
De reden waarom het aanleggen met een dergelijk schip veel makelijk gaat is dat deze schepen vanaf boven gezien. behoorlijk rechthoekig zijn. Als een dergelijk schip aanmeert met voorspring gaat dit prima.
Echter met een zeiljachtje welke vaak erg rond is zal je zien dat met het aanleggen op voorspring de kont snel afdraait.Dit alles erg afhankelijk van het model van het schip ( van bovenaf gezien).
Een spring vanaf een middenbolder werkt bij en zeiljacht vaak veel beter.