Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Aanleggen en vertrekken op voorspring buitenboord

Re: Aanleggen en vertrekken op voorspring buitenboord 06 feb 2014 09:56 #484001

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Dat is niet zo, je kracht zit achter en je kop waait weg, dan het liefst een voorspring. Makkelijk is een middenbolder als je die kort kunt zetten. Met een plankensteiger zou je een T stuk kunnen gebruiken om de lijn kort te houden.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanleggen en vertrekken op voorspring buitenboord 06 feb 2014 10:23 #484008

als je met aanleggen je achterlijn vast hebt...kwestie van gas voorruit geven en de boot trekt zich naar de kant...zeker als je alleen vaar is dit de makkelijkste methode..ik kan me niet herinneren dat ik ooit de voorlijn als 1e heb vastgelegd..
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanleggen en vertrekken op voorspring buitenboord 06 feb 2014 10:29 #484009

  • ikkuh
  • ikkuh's Profielfoto
WhiteMagic schreef :
als je met aanleggen je achterlijn vast hebt...kwestie van gas voorruit geven en de boot trekt zich naar de kant...zeker als je alleen vaar is dit de makkelijkste methode..ik kan me niet herinneren dat ik ooit de voorlijn als 1e heb vastgelegd..

+1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanleggen en vertrekken op voorspring buitenboord 06 feb 2014 10:32 #484011

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1238
Proost schreef :
CMO schreef :
Ja, kan prima met bmm. Het model ed van het schip is meer bepalend dan een inboard of bmm

Oh? vandaar dat de beroepsvaart het ook toepast met al die mooi gelijnde schepen?. Al worden ze tegenwoordig bijgestaan door stern en bow thrusters, er is een tijd geweest dat die dingen geen algemeen goed waren en gebruik gemaakt werd door middel van lijnen voor de aanleg en afvaart. Zowel gezet als voor- of achterspring maar ook wel achteruit aan de kant van het vaarwater gezet om de kop vrij te krijgen. Dan draait de kop van de boot weg op de kont ;) . Dat het met onze boten wat lastiger gaat is vooral doordat ze relatief licht zijn en de wind een flinke invloed kan hebben. Het is wel situatieafhankelijk wat toegepast kan worden.

In mijn vrije tijd vaar ik veel als schipper op oude voormalige vrachtscheepjes. Zonder boegschroef e.d. Voor het af en aanmeren maken we dus ook veel gebruik van springen en trossen.

De reden waarom het aanleggen met een dergelijk schip veel makelijk gaat is dat deze schepen vanaf boven gezien. behoorlijk rechthoekig zijn. Als een dergelijk schip aanmeert met voorspring gaat dit prima.
Echter met een zeiljachtje welke vaak erg rond is zal je zien dat met het aanleggen op voorspring de kont snel afdraait.Dit alles erg afhankelijk van het model van het schip ( van bovenaf gezien).
Een spring vanaf een middenbolder werkt bij en zeiljacht vaak veel beter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.105 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl