Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Voorrang bij de beneden boei

Re: Voorrang bij de beneden boei 25 feb 2014 17:53 #490395

Dit geeft het redelijk weer... Geen overlap. Wat gaat voor....

Bijlage image_2014-02-25.jpg niet gevonden

"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorrang bij de beneden boei 25 feb 2014 18:19 #490407

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Op deze tekening heb je toch wel degelijk overlap?
Hoe zat de Sb varende boot bij 't ingaan van je zone rond de boei? Ook overlap?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorrang bij de beneden boei 25 feb 2014 18:22 #490412

Volgens mij bestaat er overlap wanneer de loodlijn langs de spiegel het ander schip doorkruist... En dat is niet het geval..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorrang bij de beneden boei 25 feb 2014 18:25 #490414

Jedre schreef :
Als ik na het lezen de situatie goed interpreteer, dan heb ik zelfs het idee dat het tactisch altijd handiger was geweest om hem ruimt te geven. Wel zo weinig dat hij de boei kort moest ronden.

Ja dat id wel waar, heb ik ook gedaan maar staat los van de vraag over recht op vrijblijven.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorrang bij de beneden boei 25 feb 2014 18:40 #490421

Zo op deze tekening zie ik ook een overlap, je tekent bij bij de boten de haakse lijn achter. Het is zijn neus voorbij jou spiegel.volgens die haakse lijn vaar je ook bijna 2x zo snel suggereerd ook overlap. Maar dan nog waar moet ie heen? Bij jou achterlangs kan niet. Je kan hem aan de verkeerde kant van de boei drukken,vaart ie waarschijnlijk voor de wind door heb je er nog meer last van. Hier was iets eerder de snelheid eruit en binnendoor steken een betere oplossing geweest. Blijft een leerproces heb ik zelf ook nog wel is probleem mee taktiek
Refit Drifter 25
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorrang bij de beneden boei 25 feb 2014 18:48 #490428

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
ISO788 Hans schreef :
Jedre schreef :
Als ik na het lezen de situatie goed interpreteer, dan heb ik zelfs het idee dat het tactisch altijd handiger was geweest om hem ruimt te geven. Wel zo weinig dat hij de boei kort moest ronden.

Ja dat id wel waar, heb ik ook gedaan maar staat los van de vraag over recht op vrijblijven.

Daarbij gaf ik aan dat recht hebben en of nemen alleen interessant is als het tov de vloot je sneller over de baan brengt. Dus is het interessant?

Volgens jouw schets is er overlap en heeft de boot over sb recht.de bb boot heeft wel ingelopen, maar te weinig om vrij voor te komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorrang bij de beneden boei 25 feb 2014 19:19 #490438

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2151
ISO788 Hans schreef :
Volgens mij bestaat er overlap wanneer de loodlijn langs de spiegel het ander schip doorkruist... En dat is niet het geval..

Daar ga je dan dus de mist in...
Volgens de definities van de RRS:
Clear Astern and Clear Ahead; Overlap

One boat is clear astern of another when her hull and equipment in normal position are behind a line abeam from the aftermost point of the other boat’s hull and equipment in normal position. The other boat is clear ahead.
They overlap when neither is clear astern.

Volgens jouw schets ligt geen van jullie beide vrij voor of vrij achter, dus is er sprake van overlap en pas je 18.2 toe.
In dit geval moet de andere boot, met recht op ruimte, nog gijpen en pas je 18.4 toe. De andere boot moet zijn 'juiste koers' volgen en zo snel mogelijk gijpen en rond de boei.

Zo hadden die experts het je uit moeten leggen naar mijn idee... :whistle:

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 25 feb 2014 19:21 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorrang bij de beneden boei 25 feb 2014 20:01 #490451

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Lijkt mij ook
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorrang bij de beneden boei 25 feb 2014 21:17 #490489

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8679
Jedre schreef :
Lijkt mij ook

Lijkt mij ook, gezien 18.2 b , maar ......
het blijft verbazingwekkend dat wedstrijdregels mogen indruisen tegen BVA en BPR.
Bij schade prevaleert toch BVA/BPR mag ik hopen?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorrang bij de beneden boei 25 feb 2014 23:57 #490532

La Mavare schreef :
Bij schade prevaleert toch BVA/BPR mag ik hopen?
Niet als het deelnemende westrijdboten betreft die een aanvaring of schade oplopen. Dan gelden de wedstrijdregels.

Op het moment dat er een boot van "buiten" in het veld komt, dan gaan uiteraard alle wedstrijdregels overboord en geld gewoon wat de wet voorschrijft. Als er twee wedstrdijboten ruimte dienen te geven aan een buitenstaander, dan moeten beide boten aan de wet voldoen, maar onderling hoeft dat niet, dan gelden de wedstrijdregels weer. Als je begrijpt wat ik bedoel ;)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorrang bij de beneden boei 26 feb 2014 05:30 #490540

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Erikdejong schreef :
La Mavare schreef :
Bij schade prevaleert toch BVA/BPR mag ik hopen?
Niet als het deelnemende westrijdboten betreft die een aanvaring of schade oplopen. Dan gelden de wedstrijdregels.

Op het moment dat er een boot van "buiten" in het veld komt, dan gaan uiteraard alle wedstrijdregels overboord en geld gewoon wat de wet voorschrijft. Als er twee wedstrdijboten ruimte dienen te geven aan een buitenstaander, dan moeten beide boten aan de wet voldoen, maar onderling hoeft dat niet, dan gelden de wedstrijdregels weer. Als je begrijpt wat ik bedoel ;)

Dat is dan ook precies de reden dat je zeker moet zijn dat jouw polis het wedstrijdzeilen ondersteunt. Ik ben ooit eens bij DOV verzekerd geweest, en zij moesten dat apart opnemen. Hebben ze ook gedaan (ok Fastnet uitgesloten, maar zo zijn er meer die dit niet standaard in de polis hebben zitten.
Dan heb jij een probleem als de wedstrijdregels geldend zijn verklaard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorrang bij de beneden boei 26 feb 2014 06:16 #490548

Arent schreef :
ISO788 Hans schreef :
Volgens mij bestaat er overlap wanneer de loodlijn langs de spiegel het ander schip doorkruist... En dat is niet het geval..

Daar ga je dan dus de mist in...
Volgens de definities van de RRS:
Clear Astern and Clear Ahead; Overlap

One boat is clear astern of another when her hull and equipment in normal position are behind a line abeam from the aftermost point of the other boat’s hull and equipment in normal position. The other boat is clear ahead.
They overlap when neither is clear astern.

Volgens jouw schets ligt geen van jullie beide vrij voor of vrij achter, dus is er sprake van overlap en pas je 18.2 toe.
In dit geval moet de andere boot, met recht op ruimte, nog gijpen en pas je 18.4 toe. De andere boot moet zijn 'juiste koers' volgen en zo snel mogelijk gijpen en rond de boei.

Zo hadden die experts het je uit moeten leggen naar mijn idee... :whistle:

Gr, Arent

Thanks.. Mijn interpretatie van overlap gaat alleen op wanneer 2 boten dezelfde koers volgen.. Deze is beter.. Werkt altijd.

En natuurlijk aanvaring moet je altijd zien te vermijden en de optimale koers is niet perse de koers waarbij je je recht opeist.. Daar ben ik het natuurlijk mee eens maar dit draadje ging over de voorrangssituaties en de interpretatie van de van toepassing zijnde regels..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorrang bij de beneden boei 26 feb 2014 07:35 #490566

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Ik was er niet bij, dus inschatten blijft moeilijk, maar met redelijk gelijkwaardige boten had ik hem in ieder geval wat zenuwachtig gemaakt, zodat hij iets te ver zou doorvaren, en hem dan tussen boot en boei doorgewrongen. Uitgaande dat ik upwind sneller zou zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorrang bij de beneden boei 26 feb 2014 08:22 #490579

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
Herman schreef :
Ik was er niet bij, dus inschatten blijft moeilijk, maar met redelijk gelijkwaardige boten had ik hem in ieder geval wat zenuwachtig gemaakt, zodat hij iets te ver zou doorvaren, en hem dan tussen boot en boei doorgewrongen. Uitgaande dat ik upwind sneller zou zijn.

Dat had je een protest opgeleverd met gerede kans dat je uitgesloten werd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorrang bij de beneden boei 26 feb 2014 09:24 #490602

Bovendien was het een kajuitboot en zaten wij in een skiff... Andere klasse etc.. Ik zorg echt wel dat ik niet overvaren wordt een kajuitboot. Meestal ontwijk ik de situatie door andere koers te kiezen en de ruimte hou.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl